Gå til innhold
  • Bli medlem

Sene til Shimano Aernos 1000 FA


puuse

Anbefalte innlegg

Hva anbefaler dere av sene (tykkelse,type ev farge) til en Shimano Aernos 1000 FA som skal sitte på en femdelt Shimano Beastmaster BX STC 240/270L Spinning? Den skal brukes til fjellfiske etter ørret og røye med spinnere/sluker fra 6-12 gram, og til mark+dupp eller mark+søkke. Med andre ord allround bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sufix duraflex snøre på min aernos snelle. En spole med 0,20 mm og en med 0,25 mm. Foretrekker egentlig å bruke multisnøre når jeg fisker med sluk ol. men til meite bruker jeg mono. Hvis du skal bruke den allround kan det derfor være lurt å ha mono på den ene spolen og multi på den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøl bruker jeg 0,10mm multifilamentsnøre på 1000-sneller til det fisket. Har også en spole eller to med 0,13. Bruker merket Power Pro.

Hei.Bruker du fortommer på multifilamentsnøre ? Vis du bruke det på 0,10 for eks hvor tykk bruker du da av fortommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 0,13 power pro til fjellfiske. Alltid med ca 1m fluorkarbon som fortom. 0,21mm er tykkelsen på denne.

Er nok mange her som foretrekker lenger fortom, men min erfaring er at jeg litt for ofte får brudd i skjøteknuten når jeg kaster. Har prøvd flere forskjellige knuter, og bruker også superlim i knuten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.Bruker du fortommer på multifilamentsnøre ? Vis du bruke det på 0,10 for eks hvor tykk bruker du da av fortommer?

Jeg bruker 70-80 cm fortom i fluorkarbon (monofilament). Dimensjonen er vanligvis 0.24mm. Denne skjøter jeg til multifilamentsnøret med en liten sorteloksert svivel. Dette fungerer svært godt slik jeg svinger stanga. Og jeg får fisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0.13 PowerPro og omtrent en stanglengde FC-fortom på rundt 0.20. Dette til slukkasting. Til feks duppfiske bruker jeg kun mono. Anbefaler to spoler, en med mono på rundt 0.20 i tillegg, så har du den til meitefisket. Skal du fiske statisk på bunn fungerer multien bra, men pass på å ikke la den ligge på bunn. Sliter fort ved slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Synes jeg får litt mer strekk under kjøring av fisk med et par meter fortom. Tykkelse varierer etter sluk/spinnertype. Siden jeg også fisker med flue, har jeg en del 25-meters småspoler med fluormono fra 0,12-0,25. Jeg bytter hele fortommen relativt ofte, da knutene svekkes. 

 

Hvis du bruker svivel mellom line og fortom, som nevnt over her, må man ha den så kort at den ikke trekkes gjennom toppringen under kast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.