Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til bra non-stick kjelesett (kjele + stekepanne).


mindviruz

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg trenger tips til ett bra kjelesett med non-stick belegg. Jeg synes pannekakene er mye lettere å snu med non-stick belegg. De bør være av aluminium eller titan for vekten sin del. De kommer til å bli brukt aller mest på primus, kanskje noe på bål. Men jeg har noen gamle alu-kjeler jeg kan "besudle" på bålet.

-Jeg ønsker ett kjelesett med en kjele som rommer rundt 2 liter.

-Så vil jeg ha en stekepanne som fungerer som lokk til denne.

-De bør ha ett løst, eller sammenleggbart kjelehåndtak.

-Non stick belegg. Ihvertfall i stekepannen.

Denne kombinasjonen synes jeg fungerer bra til alt fra kaffekoking, steking av fisk og tilberedning av gryterett. Dessuten passer primusen min (msr simmerlite) inni en 2-liters kjele sammen med fyrstikker, kjelehåndtak, zalo, gryteskrubb, tennstål, varmereflektor og reservedeler til primusen. Veldig praktisk å pakke alt ned i kjelen.

Jeg har funnet ett som kan duge hittil, hos magasinet:

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=343&prodid=4415

Vet ikke helt hvordan stekepannen og kjelene passer sammen, men jeg tror de burde fungere sammen som kjele og lokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Optimus har et bra kjelesett, jeg synes i allefall det passer til mitt bruk, en vannkjele, en non stick kjele og en non stick stekepanne. her er link

http://www.xxl.no/Ro...1031720_1_Style

Støtter dette forslaget fullt ut. Kjempe greit. Stekepanna og den minste kjelen har et non-stick belegg, mens den største kjelen med varmespreder igrunn egner seg best til å koke vann. Stekepanna egner seg fint som lokk til begge kjelene. Har dette kjelesettet selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær oppmerksom på at dette belegget ryker fort hvis du er litt uforsiktig med varmen. Glemmer du panna på primusen et øyeblikk så kan det være gjort, og så må du ikke bruke kniven som rørepinne eller stekespade. Bare tre eller plastredskaper.

Jeg hadde en stekepanne fra Trangia med non stick belegg og den varte en sesong.

Jeg har en liten støpejernspanne til pannekaker når jeg er på dagsturer etc. Dette er den beste panna jeg har hatt, men denne er litt for tung til å ta med i sekken på lengre turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter dette forslaget fullt ut. Kjempe greit. Stekepanna og den minste kjelen har et non-stick belegg, mens den største kjelen med varmespreder igrunn egner seg best til å koke vann. Stekepanna egner seg fint som lokk til begge kjelene. Har dette kjelesettet selv.

1,7 liter er litt i minste laget tror jeg. Men ellers takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær oppmerksom på at dette belegget ryker fort hvis du er litt uforsiktig med varmen. Glemmer du panna på primusen et øyeblikk så kan det være gjort, og så må du ikke bruke kniven som rørepinne eller stekespade. Bare tre eller plastredskaper.

Jeg hadde en stekepanne fra Trangia med non stick belegg og den varte en sesong.

Jeg har en liten støpejernspanne til pannekaker når jeg er på dagsturer etc. Dette er den beste panna jeg har hatt, men denne er litt for tung til å ta med i sekken på lengre turer.

Slik er det jo alltid med teflon/non stick. Det er enkelt å løfte pannen vekk når den er tom, og bruke en stekespade i plast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at anodisering (eloksering) ikke er et non-stickbelegg (forsåvidt ikke et belegg i det hele tatt, men et oksidsjikt som er itegrert i selve metallet. Praktisk talt en elektrolytisk fremskyndet oksideringsprosess). Tror også ofte begrepene hard og kald misbrukes litt, akkurat som det meste av alu refereres til som "flyaluminium" siden det høres så fantastisk ut. Tipper ekstrudert aluminium rundt 6061-kvalitet er klodens mest solgte.

Som en kuriositet kan det jo nevnes at jeg har en Trangiapanne fra et sett kjøpt da de kom med teflonbelegg (tipper midten/slutten av 80-tallet) som riktignok er slitt her og der, men det hverken flasser eller har sprukket opp. Den er temmelig godt brukt. Hjemme har jeg en for mange kjent stekepanne som kommer fra Ikea og heter "Staika" om jeg ikke husker feil. Den har vært i bruk ss annenhver dag i noen år på høy varme og er like fin. Mener den kostet rundt 25 kroner

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.