Gå til innhold
  • Bli medlem

Rar lukt i skauen, noen tips om hva det kan ha vært?


Frank A

Anbefalte innlegg

Hei, lurer på om dere kan hjelpe å oppklare ett lite mysterium :-)

I høst var jeg og gikk en tur i en av mange daler i Vesterålen. Var første gang i denne dalen i voksen alder - og jaggu påtide!

Etter ca 15min gange kommer vi til ett område med en mildt sagt snodig lukt. Det lukta regelrett råttnende mat, samme lukt en gjerne kjenner over søppelkassa varme sommerdager!

Vi titta oss rundt, men så ingen tegn til dødt dyr, ingen fulger eller annet som avslører noe som ligger og råtner bort.

På tur ned samme skogsvei, kanskje en time senere, er det ingen lukt som helst igjen.

Kan det ha vært noe dyr som lå og lura i buskaset? Tenker da om det kan ha vært elg i brunst tett med sti/ vei, uten at vi greide å se denne. Aner jo ikke om elg stinker søppelfylling i brunsttiden. :cool:

Det hadde vært supert om noen kunne bidra til å oppklare mysteriet :-)

Værforhold den aktuelle dagen var minimalt med vind, 6-7'C, første halvdel av oktober, tørt vær.

God sikt i alle rettninger fra der vi sto, selv om marka her har en del små kupperinger, og noe kratt og småbuskas. Ett dyr må ha vært meget godt kamuflert for å ikke bli sett på 20m avtand her.

På forhånd takk om noen kan avklare mysteriet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig dere har vært i nærheten av myr/vått område. Ser du likevel skriver at det var tørt vær, men det er ikke nødvendigvis slik at bakken er tørr.

Jeg vet selv at gasser/lukt kan komme opp fra myr eller våte områder. Det kan være gress som råtner på bakken, eller at det kommer fra selve myra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om høsten er luften ofte(st) særlig klar og ren, noe som forsterker andre lukter. Jeg aner selvsagt ikke hva du har kjent, men har et forslag jeg kjenner igjen selv.

Det er naturlig temperaturfall på høsten, men varme og forråtnelse foregår fremdeles nede i bakken, så kanskje en elg eller annet nylig hadde passert og tråkket i myr eller vannkant og fått frem metangass eller liknende fra dette?

Så har draget i luften tatt dette bort innen dere returnerte.

:)

Tilføyelse:

-Henrik- sitt innlegg kom mens jeg skrev og jeg vet ikke hvordan jeg sletter eget innlegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myr er det plenty av her i Vesterålen. Faktisk er hele Vesterålen stort sett myr og fjell.

Jeg tror ikke denne lukta stammer fra plantemateriale som råtner, verken i myr eller annet terreng. Jeg har ikke kjent denne lukta før i skauen, og har vasset MYE i myr opp gjennom årene. En må stort sett vasse her i området når en skal plasser litt utafor allfarvei :o

Kan selvsagt være en eller annen stinke-sopp som Rismyhr foreslår, selv om jeg ikke helt tror det er sopp.

Noen som kan beskrive åssen brunstlukta til elg lukter? Og rev, stinker disse det navnet tilsier at de stinker ;-)?

Det er noe rødrev i regionen, selv om jeg kun har sett den to-tre ganger de siste 10 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kadaver som var flyttet 2. gangen???

Var inne på tanken selv, men svært mye motsier teorien.

Om det var ett kadaver, må det ha vært noe med litt størrelse på for å lukte så intenst, med mindre det var kun ett par menter unna (noe det ikke var).

Temp på denne tiden er såpass lav her oppe døgnet rundt, at ting råtner sakte. Lav temp gir vanligvis mindre stank også.

Hva som evt skal ha flyttet kadaveret er jo ett mysterium i seg selv. Det er ingen av de store rovdyrne på øya (gaupe har vært observert en gang, for ca 20år siden - i mørke).

Tror ikke evt rev greier å flytte noe med litt størrelse på, og det var ingen ferske spor på skogsveien fra traktor, firhjuling etc.

Så tobeinte er nok uteluk(t)et de også, vi er vel for late til å bære med oss noe som rånter som rakker'n.

Mysterium er vel rette ordet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter -Henrik- sin forklaring.

I mitt område kalles dette for isbrann.

Dette oppstår ofte dersom det er snø/is og det er en periode med mildvær. Noe av avrenningen fra is og snø vil samles i mellomlaget mellom snø/is og tele i bakken og det vil starte en forråtningsprosess i f.,eks. gress og plantemateriale. Dette gir en temmelig karakteristisk lukt/stank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill martn.m

Her kaller vi det isbrann når planter (spesielt gress) får lys gjennom isen, men ikke får nok tilgang på luft. Isen og lyset "brenner" da plantene.

Men dette er noe som forekommer på en helt annen årstid her oppe enn høsten, og på en helt annen måte.

Det var ikke frost denne perioden, minimumstemperatur var vel ca 5'C ved havet ennå ett par uker etter denne turen. Selv i daler etc var det langt fra frost.

Jeg kan selvagt ikke utelukke at lukta kom fra våt mark, selv om jeg tviler ekstremt sterkt.

Tilbringer såpass mye tid på/ ved myr at jeg burde ha kjent lukta andre ganger om det var fra sånt. Bor jaggu på ei myr, og har i alle fall 100mål med urørt myr som nærmeste nabo :-)

Tror ikke vi finner ut av dette, holder selv fremdeles en knapp på at det må ha vært ett eller annet stinke-dyr som lå og luska.

Lukta minner ikke om svovel som brytes ned, ikke om typisk myr med metan og sulfider (eller hva det nå var som laga myrlukt).

Minner heller ikke om "silo-lukt" eller tarmgass.

Råttent kjøtt er mer rett

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på det er planter.

Har derimot større tro på elgku i brunst/en elgokse som har rullet seg i brunstgropa og stått rolig når du kom gående.

Evt. en elg som har gått i ei råtten myr og stinkende gjørme sitter fast på beina/pelsen.

Rolig vind som du beskriver bærer lukta flere km, og dyret hadde nok beveget seg videre innen du returnerte og dermed ingen lukt.

Hatt flere fisketurer på høsten i elgfylte områder (sør for Narvik) og kjent diverse stramme/råtne lukter oppgjennom årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var i paringstida for elg og hjort så kan det ha vert et brunstig hanndyr som har passert.

En gang jeg var med på et orienteringsløp på Askøy uten for Bergen opplevde jeg at en elgku med en årskalv passerte et lite stykke forran meg. Like bak kom en elgokse og den luktet så sterkt at lukta hang igjen i skogen lenge etter at dyrene var borte.

Denne lukta er sterk og hvis du har kjent den en gang så vet du hva det er neste gang.

Slik lukt forsvinner etter en stund, men hvis det hadde vert noe som lå og råtnet så ville nok lukta ha vert der mye lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i nærkontakt med åtseletere noen ganger (ravn, rev osv) og de lukter omtrent som du beskriver; søppelplass.

Har en kamerat som jeg pleier å trene på ski med i Nordmarka en gang i uka. Flere ganger i det siste har han bemerket at det har vært en litt underlig lukt i bilen min. Jeg ba ham vaske treningstøyet sitt, og på siste turen var lukten borte.. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar til de siste tre her :-)

Er vel stort sett dette jeg selv har konkludert med, enten lystig elg, eller sur ræv

Må vel oppleve odøren flere ganger for å bli sikker på hva det var. Har møtt plenty med elg i brunsttiden, ett par stor-okser på litt kortere avstand enn strengt tatt hva en ønsker (elg har dårlig ånde...)

Kan ikke si at jeg kjente lukter da, men det spørs om ikke adrenalin kan ha betysning her.

Var nesten så jeg selv lukta ille jeg også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teorien til Eirik78 er ihvertfall den mest interessante og nok den jeg ville gått for om jeg skulle fortalt om turen til andre. Drapsmenn og lik får liksom folk til å engasjere seg :-P

Om vi dumper et der er jo på en måte saken løst...

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å han steike, trur de siste to kan være inne på noe her... Å han steike være korr redd æ e nu, om dennan tykjpelken veit at æ veit at han har grove ned nån, så e æ vel neste såm blir kakka i bakhue.

Får bare håpe at svinpæls'n ikkje sett hær å læs. :-P

Edit; koppen skreiv mens jeg skreiv - melder meg IKKE frivillig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som melder seg frivillig???? Syns det er greit med oppklarte saker. Kunne kanskje meldt meg, men har ikke tid :-P

Er såpass kjølig her oppe nå, at selv ikke stank vil stinke ;-)

Så vi må nok avvente med å få ei avklaring.

Du burde derfor kunne rydde plass til å få tid til dette :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.