Gå til innhold
  • Bli medlem

Lommekjele


hasel

Anbefalte innlegg

Dagstur i nærområdet uten ryggsekk, Ønsker meg en lett, mikro kjele (retangulær boks med lokk og bøylehåndtak?) som får plass i en av hovedlommene på skalljakken. Har googlet uten napp. Er muligens for spesielt, men håper likevel noen der ute kan tipse om mulige linker. Survival kit? hasel

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjerne ikke helt hva du er ute etter, men en liten titankopp kan kanskje gjøre susen. Jeg har en slik, under 200 kr inkludert frakt fra ebay. Stor nok til å koke vann til real, og går greit inn i en lomme :smile:

http://www.vargooutd...vel-Mug-(450-ml).

Nå kom jeg forresten på at Trangia lager matbokser av aluminium som ser ut som de passer dine ønsker bra :-) Sjekk ut disse:

http://www.trangia.se/2881.matdosor.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom halvliter ølboks om du bare skal koke vann. skjær av toppen om du vil og lag to hull til en ståltråd til hank. Problemet med denne er at den bulkes lett. Men vekta er jo ingenting å klage på.

Om du klarer deg med håndtak på siden har du masse å velge i.

Men fant en som kanskje går http://www.kellyscamping.com.au/p/8277960/campfire-stainless-steel-billy-kettle.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra på tur med en boks "Bønner i tomatsaus ol", en bit ståltråd og en spiker

Ta av lokket

Kok opp innholder. Spis - det du orker

Vask boksen. Lag hull med spikeren og sett på ståltråden.

Fyll kjelen med vann, kok opp opp, og lag deg drikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En løsning jeg bruker er:

Bear Grylls feltflaske. Vært litt skeptisk til noen av produktene men denne fungerer bra. Flaske med et drikke/kokekar festet i bunnen. Kan du ha med hele flaska med vann dersom du vil eller bare ta med kokekaret løst i lomma.

http://ultimatesurvivaltips.com/bear-grylls-canteen-review/

http://eagleproducts.no/lykt_brenner_2/

Nr 5 fra toppen, det stativet som bruker brenseltabletter. pakker flatt og går fint i sidelomme på turbukse.

Med denne kombo kan jeg velge om jeg vil ta med vann, ta med brenner eller bare ta med kokekar, ta vann i ute og varme på bål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imponert over alle forslagene. Jeg skal sjekke ut alle sammen. Jeg har allerede prøvd ut ølboks, avskåret top og 2 tynne wiere. Det funker, men ønsker mer effektiv overflate for bålbruk. Har også prøvd tom kaffepose i aluminiumfolie. Lagde 2 hull på siden oppe til å stikke en pinne gjennom. Den funker også, men må være ekstremt forsiktig for ikke å få for sterk varme. Den tar mikroskopisk plass i lommen når den er rullet sammen, er lite praktisk i bruk, men er en nødløsning til å smelte snø og varme vann. Jeg setter stor pris på kreative løsninger. hasel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye jeg enn hater å si det; jeg tror den Gerber-flaska er så midt i blinken som du kommer med ferdigvare. Ellers venter jeg spent på andre lure idéer du prøver ut. For å få plass i en lomme og ha en effektiv overflate, ser du vel egentlig etter en liten, litt dyp stekepanne med lokk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor lomme har du?

Får plass til 0,7 liters Eagle products kjelen min i jakkelomma mi jeg. Og stapper kjelen full med rett i koppen godsaker.

Den kommer også i en pose, så man slipper å sjitne ut lomme eller sekk når den har vært over bålet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte meg om så har jeg et slikt sett hjemme http://eagleproducts.no/eagleproducts561_no/kokeutstyr/alum_anodized_artikler/content_1/filelist_e942279b-40b6-40b9-8f1b-ade0cfa8ba53/1290160035078/anod_fmc208.jpg

Lokkene her burde kunne fungere, de bør går i lommen. Dog kommer det an på lommestørrelse. Tighte skalljakker med liten lommeåpning vil jo ikke funke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo bare sy på en diger lomme! ;)

Spøk til side, jeg bruker alltid å ha med noe til å koke eller steke i og på slike turer synes jeg det er best med en svett rødsprit eller sprittabletter. Jeg har mange forskjellige brennere fra gratisnivå til dyre multifuelbrennere, men alt til sitt bruk.

Ølboksvarianten er litt morsom. Om du istedenfor å kappe boksen lar noe av toppen være igjen blir boksen mer robust, men får en litt ugunstig form. Du får kjøpt silikonkant på sette på boksen for å gjøre den behagelig å drikke av. Boksen passer akkurat oppi en snyltekopp. Jeg bruker dette på små sykkelturer hvor jeg ikke har sekk eller hofteveske. Jeg har laget en cat stove-variant som passer akkurat i sporet under boksen og har denne og rødsprit, kaffe, fyrstikker inne i boksen. Jeg har laget en skinnhylse som håndtak og mellom dette og boksen oppbevarer jeg en vindskjerm.

På de fleste turene i nærmiljøet bruker jeg et lokk til et grytesett jeg kjøpte på nett til 10,50 (to stykk til 21 på netthandelen). Til dette hamret jeg et lokk i alu og bruker en tom leverposteiboks som holder til brenseltabletter, kaffe og tennstål eller fyrstiller. Leverposteiboksen ligger inne i kjelen under transport og går ned i brystlommen. Er jeg tom for sprittabletter bruker jeg rødsprit i et tomt telys. Eagle Products har en liknende kjele: http://eagleproducts...anod_fmc208.jpg

Ellers er det en fin løsning på Anders Jonssons sider: www.andersj.se men disse sidene var ikke oppe akkurat nå. Det er kort og godt en tom fiskebolleboks som kjele, men da må du ha en kjeletang i tillegg. Disse boksene fikk en på ICA inntil nylig, nå tror jeg de er borte.

Høres jo helt ille ut dette, men det er lett, effektivt og tar liten plass. Dessuten synes jeg det er tilfredstillende og gøy! Burde vel egentlig ha postet noen bilder.

:)

Tilføyelse:

Ja, går fint å koke to små kopper kaffe og steke i kjelen du linker til, "borgern". Så ikke linken din da jeg skrev. Den er veldig rund i bunnen, så steking blir litt som woking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd å steke egg i den. Bruker som regel bløtkokt egg til frokost om jeg har med egg på tur. Evnt hardkokt som spises i hånden. Det ville nok blitt et tykt lite speilegg, men jeg ble fristet til å prøve.

Ad ølboks, en kan fint kutte en slik boks om en f.eks falser den, men da er det en fordel å ha syslet litt med metallarbeid og dessuten ha tålmodighet. Og kanten bør glødes for å mykgjøres.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten forkleinelse for noen av forslagene, jeg var innom Amfibium i Lillestrøm i dag for å kjøpe den minste matboksen uten håndtak fra Trangia som noen av dere fåreslo, men utsolgt. Tenkte å klippe / kutte den ned til passende høyde. Teoretisk vil jeg få plass til den i jakkelommen. Er det noen av dere som vet om boksen har falset topp. Har den det, må jeg lære meg å false eller kontakte en blikkenslager.

Til de av dere som også mener "Smått er godt". Jeg har fra før den sammenleggbare koppen fra My Fire og er fornøyd med den, men kjøpte i dag en sammenleggbar flat kopp "XCup" fra "Sea to summit", ca. 1 cm. høy, 250 ml, 45 gr, med div. målestreker, under kr. 100,-

hasel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mobil- og andre uskarpe bilder, i tilfelle noen kunne være interessert.

Bilde 1: En hastig falseprøve som nevnt tidligere på tråden. Behøver ikke være Dahls, selv om den er best ;)

8409221378_61b1c51a4f_m.jpg

2: Det mest brukte oppsettet. Komplett ca 150 gram med brennstoff, fyrstikker og 4-5 kopper kaffe

8409221290_66710b7ecc_m.jpg

3: Samme sett pakket

8408126855_81c6bc9673_m.jpg

4: Ølboksvarianten satt i en snyltekopp

8409221218_405d500b8e_m.jpg

5: Innholdet. Ølboksen er lakkert med ”hotpaint”. Samlet vekt 126 gram

8408126811_e46f7f5737_m.jpg

6: Fiskebolleboks. Boks 19 gram, hjemmelaget kjeletang ca 20.

8409221160_2fc32e17aa_m.jpg

Novaen min er helt kanon, men veier nesten et kilo med fylt 600ml flaske. Og da er hverken vindskjerm, kaffe eller fyrtøy medregnet…

For meg er slik pusling litt som fluebinding og annen friluftsrelatert moro. Det er gøy både å lage og teste forskjellige spritbrennere også.

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mobil- og andre uskarpe bilder, i tilfelle noen kunne være interessert.

Bilde 1: En hastig falseprøve som nevnt tidligere på tråden. Behøver ikke være Dahls, selv om den er best ;)

8409221378_61b1c51a4f_m.jpg

2: Det mest brukte oppsettet. Komplett ca 150 gram med brennstoff, fyrstikker og 4-5 kopper kaffe

8409221290_66710b7ecc_m.jpg

3: Samme sett pakket

8408126855_81c6bc9673_m.jpg

4: Ølboksvarianten satt i en snyltekopp

8409221218_405d500b8e_m.jpg

5: Innholdet. Ølboksen er lakkert med ”hotpaint”. Samlet vekt 126 gram

8408126811_e46f7f5737_m.jpg

6: Fiskebolleboks. Boks 19 gram, hjemmelaget kjeletang ca 20.

8409221160_2fc32e17aa_m.jpg

Novaen min er helt kanon, men veier nesten et kilo med fylt 600ml flaske. Og da er hverken vindskjerm, kaffe eller fyrtøy medregnet…

For meg er slik pusling litt som fluebinding og annen friluftsrelatert moro. Det er gøy både å lage og teste forskjellige spritbrennere også.

:)

Hei, dette er helt etter min smak. Jeg har modifisert 2 ølbokser, den ene med falsen intakt for å få størst mulig stivhet, den andre med fjernet topp for lettere å putte ting og tang inni under transporten for å utnytte plassen. Jeg har også laget meg en mikro ovn, sylindrisk av 0,2 mm. syrefast plate, 40 mm dia, 80 mm høy, med 4 bøyelige ben i alumin, innebygget rist, fylt opp med Esbit brensel tabletter, totalt 63 gr. Fungerer fint med Esbit, men fjasko med trepinner. Kan ikke vinne med alt man lager.

Ønsket å studere bildene dine nærmere, forstørre dem, men får ikke det til.

Liker å modifisere turutstyr når jeg tror jeg kan bidra med noe: bl.a. Vindposen fra Helsport som jeg har forlenget med ca. 30 cm og snudd duken slik at den glatte siden vender inn i løypegangen som snurper igjen åpningen, sydd inn en glidelås som går i hele posens lengde for lettere å komme inn / ut av posen. En teltbue går diagonalt inne i vindposen. I teltbuen har jeg tredd en ca. 1 mm. wire så den kan dublere som en søkerstang. Jeg synes selv den fungerer bra, men det kan sikkert gjøres enda bedre.

hasel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.