Gå til innhold
  • Bli medlem

Dunjakke - hvor stor bruker du på vintertelttur?


andynb

Anbefalte innlegg

Har nå ei rimelig jakke i det jeg anser som mellomsegmentet på knappe 700 gram med 700 US fill power dun. Den har ikke noe særlig av tekniske detaljer, og er gjennomsydd. Den fungerer fint som rasteplagg/leirplagg når det bare er kaldt og ellers fint vær (det meste funerer jo da), men ikke like godt dersom det blåser mye eller er litt fuktig snø. Vurderte å oppgradere til ei litt varmere jakke, og har sett litt på den nye Mountain Equipment K7. Ser ut som ei fin jakke med tekniske detaljer og bokskonstruksjon, men frykter det blir mye penger for en beskjeden oppgradering. Hvor mye har bokskonstruksjon å si for ellers tilsvarende jakkevekt?

Hvor tjukke jakker liker dere å drasse med dere på "vanlige" vinterturer? Min tiltenkt bruk er vinterteltturer på vidda/høyfjellet 2-6 dager, i utgangspunktet til pause/leir. Ikke noe særlig alpinisme. Hadde i utgangspunktet tenkt meg ei jakke i mellomsegmentet (700-800 g) for å slippe så stor jakke i sekken, men med så mange lovord om Annapurna og liknende er jeg truanes til å skifte mening. Da begynner jo jakka å konkurrere med posen :)

[Edit: stor --> tjukk]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke uttale meg om jakken men den bør være så stor at du får den over ytterjakken, men ikke så stor at det blåser inn under.

Ja, enig. Mulig tittelen på innleget er forvirrende - jeg mente hvor tjukk jakke, ikke hvilken størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker denne: http://marmot.com/products/dawson_parka?p=216,140,222&ft=140-222

Kaller den bare for moderskipet. Den er jeg veldig fornøyd med, men koster en liten slant mer enn mange andre, men er verdt hver eneste krone spør du meg. Hva riktig pris på den er nå om dagen er jeg faktisk ikke sikker på. har hatt min i ett par tre år nå. Husker bare jeg synes den var svinedyr den gangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mountain equipment greenland jacket som er storebroren ti annapurna.

Denne er jeg veldig glad i, men den er rett og slett for stor og tung til at jeg gidder å dra den med hvis ikke det er meldt ekstremt kaldt eller jeg har pulk eller scooter.

De fleste turer har jeg med meg en lettere og tynnere primaloftjakke som har en mer akseptabel vekt og størrelse.

For meg går altså grensen for hva jeg gidder å dra med meg et sted før ME greenland.

Mistenker at jeg hadde tenkt det samme om annapurna, men jeg har ikke noe særlig erfaring med den.

Skal nok på et eller annet tidspunkt anskaffe en lettere, men ikke supertynn dunis. Tenker noe i retning av RAB neutrino eller ME xero eller kanskje litt større: RAB neutrino plus/ ME gasherbrum.

Tror nok de er så lette og små at de blir tatt med og varme nok til det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv ME K7 og den kan jeg virkelig anbefale. Utrolig lett til å være så tykk og god. Tar ikke mye plass når den er pakket i medfølgende pakkpose.. Har ellers en del tekniske løsninger jeg setter pris på, f.eks at det er stretch så den ligger inntil kroppen uavhengig av hva du har på deg under.. 4500,- synes jeg strengt tatt det er få jakker som kan være verdt, men denne (og andre dunjakker for tiden) har jeg sett på tilbud flere ganger. Kjøpte den selv for 2500,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå ei rimelig jakke i det jeg anser som mellomsegmentet på knappe 700 gram med 700 US fill power dun. Den har ikke noe særlig av tekniske detaljer, og er gjennomsydd. Den fungerer fint som rasteplagg/leirplagg når det bare er kaldt og ellers fint vær (det meste funerer jo da), men ikke like godt dersom det blåser mye eller er litt fuktig snø. Vurderte å oppgradere til ei litt varmere jakke, og har sett litt på den nye Mountain Equipment K7. Ser ut som ei fin jakke med tekniske detaljer og bokskonstruksjon, men frykter det blir mye penger for en beskjeden oppgradering. Hvor mye har bokskonstruksjon å si for ellers tilsvarende jakkevekt?

Hvor tjukke jakker liker dere å drasse med dere på "vanlige" vinterturer? Min tiltenkt bruk er vinterteltturer på vidda/høyfjellet 2-6 dager, i utgangspunktet til pause/leir. Ikke noe særlig alpinisme. Hadde i utgangspunktet tenkt meg ei jakke i mellomsegmentet (700-800 g) for å slippe så stor jakke i sekken, men med så mange lovord om Annapurna og liknende er jeg truanes til å skifte mening. Da begynner jo jakka å konkurrere med posen :)

[Edit: stor --> tjukk]

Hei :-)

Kjøpte ei Helsport Finse på tilbud i str xxl. Altså ganske stor, med vilje og viten. Rekker meg ned på knea. Blei veldig glad for akkurat det i helgen ute på Hedemarksvidda i min 20 og telt. Hærlig og kunne "begrave" seg i ei skikkelig stor jakke.

Jenseman :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For første gang pakket jeg ned i sekken en dunjakke - og så pakket jeg den opp igjen.

Sikkert deilig, men jeg har klart meg til nå med mitt enkle utstyr (Så pateisk sagt at jeg nesten spyr).

Men, den har vært i sekken, så neste gang, kanskje? Det er aldri for sent å snu.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ME Greenland jacket. Den har jeg alltid med på vintertur. Les mer om jakken her http://turopplevelser.blogg.no/

Tar du den med også på tur med kun sekk, eller blir den for voldsom? med pulk blir det jo en annen sak.

Torø: jeg klarte meg også lenge uten dunjakke på vintertur, men i motsetning til deg har jeg den nå med på alle vinterturer ;-) Det blir som med mitt oppblåsbare liggeunderlag, at komforten for meg et verdt vekta. Pass på at du ikke tar den med på tur og bruker den, for da er det innen vei tilbake :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du den med også på tur med kun sekk, eller blir den for voldsom? med pulk blir det jo en annen sak.

Torø: jeg klarte meg også lenge uten dunjakke på vintertur, men i motsetning til deg har jeg den nå med på alle vinterturer ;-) Det blir som med mitt oppblåsbare liggeunderlag, at komforten for meg et verdt vekta. Pass på at du ikke tar den med på tur og bruker den, for da er det innen vei tilbake :-P

Vel, som jeg sa. Jeg har hatt den i sekken, og da er jeg vel på vei. Kanskje neste gang? Det er hvert fall ikke noe prinsipp som hindrer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du den med også på tur med kun sekk, eller blir den for voldsom? med pulk blir det jo en annen sak.

Torø: jeg klarte meg også lenge uten dunjakke på vintertur, men i motsetning til deg har jeg den nå med på alle vinterturer ;-) Det blir som med mitt oppblåsbare liggeunderlag, at komforten for meg et verdt vekta. Pass på at du ikke tar den med på tur og bruker den, for da er det innen vei tilbake :-P

Har den alltid med hvis det er kaldt, følger med en pakkpose som man kan komprimere jakken i. Da tar den ikke mye plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fristende! Hva hardu å si om størrelse? Er 174 og 72 kg. i følge ME sin størrelsestabell havner jeg på størrelse small, med 98 cm rundt brystet. Synes det va en liten størrelse. Prøvde jakka k7 fra ME, og da var størrelse large passelig for å ha utapå skalljakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jib.jpg

Denne har jeg alltid med på turer høst, vinter og vår. JIB (jacket in a bag, kjøpt via miltrad.no) er veldig høvelig mtp vekt, volum og varmeeffekt. Enkelt å røske den opp av sekken og dra den på. Varmer umiddelbart. Har også en kompakt Bergans dunjakke som jeg har vurdert å ta med for å teste ute, men vil ikke slite den ut mer enn nødvendig, så den er blitt mer en jakke for hverdagsbruk om vinteren.

For øvrig helt enig angående varmeplagg for nedre deler av kroppen også. Et par skikkelig tjukke ragglugger inni et par fotposer er f.eks helt fantastisk! Det bruker jeg på lengre isfisketurer. Men det blir selvfølgelig en avsporing i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje er dette er litt på siden, men relavant på denne tråden allikevel.

For en tid siden var jeg på topptur med en venn. Vi dro ut i mørket minus 17 og tempen lå vel deromkring hele dagen med litt vind i tillegg. Vi avsluttet turen i mørket på kvelden og tempen lå i samme området da som ved start.

På toppen laget vi mat og koste oss med utsikten også gjennom kikkerten. I sekken hadde jeg (som vanlig) både dunjakke og Jerven sin Fjellduk orginal. Jeg hadde truffet utrolig godt mht påkledning og aktivitetsnivå, så da jeg fyrte opp Novaen tok jeg aller nådigst på meg dunjakke, just in case...

Turkompisen min var litt kald og jeg tilbød ham min fjellduk, noe han virkelig satte pris på. En stund var han helt borte inne i fjellduken, men en meddelese kom omtrent samtidig med at jeg var kald på fingrene og huttet meg til tross for min deilige dunjakke; "utrolig herlig, her inne kan jeg ha både bart hode og bare fingre mens jeg gjør det jeg skal"...

Det fikk meg med kalde fingre til å tenke på forholdet mellom komfort, vekt og volum. I sekken har jeg alltid fyrtøy og litt forskjellig, også noen stumper stearinlys. Kanskje fjellduken eller dens like erstatter de tross alt volumiøse dunjakker!? I tillegg funker jo f.eks fjellduken som både levegg, tarp og vindsekk, mens dunjakken... absolutt har sine begrensninger....

På turene etter har faktisk dunjakken som i seg selv er helt fantastisk ligget hjemme til fordel fra fjellduken....

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mountain Equipment Annapurna 1200g ved ekstrem kulde / pulktur og ME Xero Hooded 550g ved ordinære turer.

Det er vel bare noen få hundre gram dun mer i Annapurnaen men du verden så stor forskjell alle tekniske løsningene utgjør!

Baffelkonstruksjon, tetting her og der, kroppsnært snitt, strikk innvendig, god hette, ansiktsvarmende dun, lommer, godt fòr som tetter inntil hendene.

Elsker begge jakkene men de har hvert sitt bruksområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På turene etter har faktisk dunjakken som i seg selv er helt fantastisk ligget hjemme til fordel fra fjellduken....

For meg er det stikk motsatt. Eg brukte fjellduken ein del tidlegare. Men etter at eg fekk meg ei isolasjonsjakke (og etterkvart også ei isolasjonsbukse) har fjellduken ikkje vorte brukt meir vinterstid.

Men det er mogleg du er litt kortare enn meg, så det ikkje er så trangt i fjellduken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei fjær har blitt til ti plagg! :)

Angående dunbukse: Har ei tykk fleecebukse med glidelås som er veldig deilig å bruke i leir og fram til teltet er revet og jeg begynner å gå. Kan i likhet med dunjakka ha den på helt til jeg spenner på skia. Til pauser er den derimot ikke fullt så hendig, så ei boblebukse kan være aktuelt. Forsvarets boblebukse selges jo til hundrelappen, og folk skrytr fælt av den.

Noen som kan si hvordan denne (boble-Anna) er sammenligna med moderne boblebukser med f.eks primaloft? Pris ikke tatt i betraktning, kun fuksjon/vekt. Leste at den veier ca 345 gram.

Angående fjellduk så vil jeg si meg enig i at det er relevant å dra den frem i denne tråden. Fjellduk og dunjakke overlapper, men har jo hver sine fordeler. Den lille anekdoten om topptur viser jo at fjellduken essensielt fungerer som et lite telt. Det viktigste er at den tar av for vinden og eventuelt vannet (men sistnevnte er mindre relevant i sammenligning med dunjakke). Duken er kanskje å foretrekke som nødly hvis man blir sittende fast. Dunjakka er varmere per vekt så fremt det ikke blåser igjennom den, og er mer praktisk å bruke hvis man beveger seg, sette opp/rive telt, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fristende! Hva hardu å si om størrelse? Er 174 og 72 kg. i følge ME sin størrelsestabell havner jeg på størrelse small, med 98 cm rundt brystet. Synes det va en liten størrelse. Prøvde jakka k7 fra ME, og da var størrelse large passelig for å ha utapå skalljakka.

Jeg er 176 og 75 kg og bruker str M. Tror det vil være passelig for deg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 176 og 75 kg og bruker str M. Tror det vil være passelig for deg også.

Jepp, det virker rimelig. Har som sagt bare prøvd K7, og der ville jeg muligens valgt medium hvis jeg kun skulle bruke skjorte/genser under. Med skalljakke under følte jeg at ME K7 (som "pausejakke") i medium ble noe trang/komprimert, slik at jeg hadde gått for large i den modellen. K7 og Greenland er i forskjellige segment, henholdsvis alpin og ekspedisjon, så det kan tenkes at størrelsen er noe forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.