Gå til innhold
  • Bli medlem

Ut på tur for å bli sett


Anbefalte innlegg

Står en liten artikkel i an.no der Are Severin Ingulfsvann hevder at Friluftsliv blir ordinær forbrukskultur.

Artikkelen er i forbindelse med en PhD disputas som skal være i Bodø i morgen http://www.uin.no/om...ngulfsvann.aspx

Avhandlingen konkluderer med at det er en verdiforskyvning. Friluftslivet blir omdannet fra å bestå av verdier som i liten grad er materielle til å bli en ordinær forbrukskultur. Dette skjer gjennom å framstille konsum som løsningsmetodikk – alt blir bedre med nytt utstyr – noe som igjen skaper en konkurranse om å ha mest eller nyest utstyr og kunne prestere ”best”. Denne type forskyvning er hovedsakelig rettet mot kulturens verdisektor, i forhold til naturs verdisektor holder man hovedsakelig på friluftslivets tradisjonelle verdier. Forskyvningen innebærer at friluftslivet blir mindre rettet mot naturopplevelse og kunnskap om naturen, til fordel for utøverens opplevelse av å bli sett av andre.

Interessant tema som kanskje er verdt en tur på forelesning for de som er i området.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er mannen absolutt inne på noe interessant! Det er eksakt denne følelsen jeg også sitter igjen med. Dette er etter min mening i hovedsak et resultat av Lars Monsens eksponering. Det er alt for mange som er mer opptatt av å "se bra ut" med nytt utstyr og få eksponert seg selv på f.eks youtube og lignende i ren Lars Monsen kopi. Hvis jeg skulle løpt rundt å filmet meg selv og bikkja på tur og snakket om det nye utstyret mitt, så hadde hele poenget med å være på tur falt bort. Jeg storkoser meg når jeg ser på Lars Monsen på tur, men dessverre er det flere negative trender ved å ha han på skjermen også.

Hvert eneste sted han ferdes, blir nedtråkket å ødelagt av folk i etterkant.

Men jeg respekterer at folk er forskjellige, det er bare en trend jeg rett og slett ikke klarer å forstå meg på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke uttale meg om Are Severin har grunnlag for påstandene, uten å ha lest avhandlingen. En kort nettartikkel fanger jo sjeldent opp forskjeller i demografi eller ulike grupper av de som bruker friluftsutstyr. Oppgaven er jo også skrevet på bakgrunn av kvalitative intervjuer (ukjent antall) og i et økologiskøkonomi perspektiv.

Håper avhandlingen blir tilgjengelig på nett etter disputasen.

Med tanke på Monsen, så pleier jeg å skille mellom tre grupper av de som blir inspirert:

1. De som utøver "Villmarksliv", ser Monsen filmer/leser bøker og blir inspirert til å finne sin egen tur i samme stil.

2. De som ser Monsen og forsøker å kopiere turene gjennom å ha liggnede utstyr og reise på turer i samme område.

3. De som tror Monsen er fasiten og representerer det som faktisk skjer ute i naturen, men enda ikke er gamle nok til å reise på tur alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Are S. Ingulfsvann sier:

"En slik ordning bør inkludere faktorer som hvor man pålegger å vise hvordan produktet er produsert, hvilke kjemikalier som inngår og hvor lenge man kan forvente at produktets funksjon opprettholdes.”

Og at dette krever ressurser og vil føre til økte priser blir ikke diskutert.....

Påstandene i undersøkelsen (utfra sammendraget) virker oppkonstruerete og lite relevante for "den vanlige forbruker". Det gis ingen oppskrift på tiltak. Noe som etter min mening heller ikke er nødvendig.

For min egen del er jeg villig til å betal for de små fordelene som dyrt kvalitetsutstyr normalt gir. Og i de ekstremsituasjonen jeg - meget skjelden - kommer ut for, så er jeg svært glad for 1. klasses utstyr, og gir med den bakgrunn "blanke" i miljøet, og tenker på meg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan Erik, fikk lyst til å legge til en kommentar... ;-)

Arne Ness er en mann som definitivt gikk sine egne veier og inspirerte mange

med sine betrakninger og filosoferinger over naturen og simple living..

http://www.aftenpost...ss-6283478.html

På Tvergasten kunne Arne realisere sitt ideal om «minimum brenselforbruk, maksimum utsikt, minimum trivialitet, maksimum egenverdi, minimum snikksnakk, maksimum dybdeboring.»

Han sa engang..."Her er min kano, mine garn, mitt gevær og mine hunder. Skogene, elvene og vannene står til min rådighet. Jeg sitter i skjorteermene foran teltet og føler meg som en millionær."

Han var ingen utstyrfreek tror jeg...

Selv setter jeg pris på at teltet mitt holder tett når regnet høljer ned og soveposen varm, ellers er mitt utstyr og klær velbrukt og holder bra.. Jeg tror vi er for godt vant og hiver oss på "motebølgen" litt for raskt. Derfor er det godt å ta frem Arne engang i blandt..

Hver gang jeg er rundt Hallingskravet og Ustaoset kikker jeg opp mot hytta hans og tenker på ham.

I miss him... :cool:;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sa engang..."Her er min kano, mine garn, mitt gevær og mine hunder. Skogene, elvene og vannene står til min rådighet. Jeg sitter i skjorteermene foran teltet og føler meg som en millionær."

Dette er vel et avsnitt fra Pelsjegerliv av Helge Ingstad

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et spennende tema, og jeg føler meg både truffet og ikke truffet på samme tid. En del av mitt friluftsliv har endret seg de senere årene. Fisketurene, jaktturene, padlingen og de lengre turene er som de pleide å være, men nå har litt mer utstyrskrevende toppturer på ski og denslags kommet i tillegg, og der merker jeg at jeg er blitt mer av en forbruker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

For min egen del er jeg villig til å betal for de små fordelene som dyrt kvalitetsutstyr normalt gir. Og i de ekstremsituasjonen jeg - meget skjelden - kommer ut for, så er jeg svært glad for 1. klasses utstyr, og gir med den bakgrunn "blanke" i miljøet, og tenker på meg selv.

Poenget er ikke at man ikke trenger 1. Klasses utstyr. Til krevende turer i fjellheimen er det viktig å ha 1. Klasses utstyr som fungerer... Poenget er at det er unødvendig å følge med på aller siste mote når det kommer til klær og utstyr tilpasset friluftsliv. 1 klasses utstyr er som regel av god kvalitet og bør vare i minst 10 år, gjerne en mannsalder. Hvor ofte sliter man ut en pulk? Man trenger ikke å kjøpe ny ryggsekk eller jakke eller hva det enn er bare fordi den skiftet farge fra i fjor til i år...

Personlig så er jeg i en kategori som ble diskutert for ei stund tilbake siden her på fjellforum, nemlig jegere og fiskere som kler seg i grønne klær for å gå i ett med naturen. Jeg kler meg i grønne klær for å gå i ett med naturen, være godt kamuflert og relativt tidsnøytral. Jeg kjøper ny dovrebukse når den jeg har går i stykker, ikke fordi de forandrer litt på finessesne fra år til annet.

Jeg mener at forskeren har et meget viktig og bra poeng! Jakt, fiske og friluftsliv skal ikke være en normal forbruksvare. Jeg er derfor sterkt kritisk til guidede jakt og fisketurer, og ihvertfall til moter innen friluftsbekledning og utstyr. Man skal bruke friluftslivet for å distansere seg fra hverdagens og bylivets stress. Man skal glemme tid, sted og PENGER når man lever det enkle friluftslivet i og av naturen. Jeg ser slettes ikke bort ifra at det kan være ei generell verdiforskyvning ute og går...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et spennende tema, og jeg føler meg både truffet og ikke truffet på samme tid. En del av mitt friluftsliv har endret seg de senere årene. Fisketurene, jaktturene, padlingen og de lengre turene er som de pleide å være, men nå har litt mer utstyrskrevende toppturer på ski og denslags kommet i tillegg, og der merker jeg at jeg er blitt mer av en forbruker..

Du har ingen grunn til å føle deg truffet ut fra denne beskrivelsen. Slik jeg forstår det driver du et friluftsliv der utstyret er en sentral del for at du i det hele tatt skal komme deg på toppene, eller gjennomføre turen.

Det er stor forskjell fra å være bevisst på kvalitet, funksjon og hva en trenger på turene en skal, en det å benytte utstyr eller friluftsliv som et middel for å bli sett som konklusjonen i avhandlingen beskriver.

Det jeg er mest nysgjerrig på i forbindelse med avhandlingen er hva som defineres som friluftsliv, og om det skilles mellom ulike former for å oppleve natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foremålet med tur er nog forskjelligt for mange. Leste en gang en seriøs undersøkelse om hvorfor folk arbeider:

25% for lønnen

25% for at det er gøy

25% for det jobbsociale

Og resten - for at det er enkelt å finne en partner på jobbet.

Om man ekstrapolerer dette til tur, så vil man nog finne at grunnene for tur varierer mye. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig lite opptatt av klær og merker når jeg blir sett. På jobb og ellers i sivilisasjonen. Handler på salg på Cubus og HM. Aldri bukse til mer en 250. Genser til maks 200.

Når jeg går i fjellet treffer jeg stort sett aldri folk. Går oftest soloturer og holder meg unna hytter og merkede stier i den grad det er mulig. DA er jeg opptatt av hva jeg har på meg og er ikke så nøye på hva ting koster.

For meg handler det ikke om å bli sett, men eget velvære. Gleden over å ha klart å plukke ut det utstyret i den store jungelen, som er fungerer for meg.

Jeg gleder meg fint lite over en ny bil. For meg er bilen et fremkomstmiddel. Friluftsliv og utstyret som skal til for å gjøre turen optimal, det er hobbyen min, og det GLEDER meg. Helt uten at jeg blir sett!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.