Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett slede for 3 hunder


vilut

Anbefalte innlegg

Annonse

Noen som har tips om god lett slede til 3-4 trekkhunder for turbruk.

Hva slags slede, Nome eller nordisk? aluminium eller tre,og ikke minst hvilken prisklasse.

Nomesleder i aluminium koster som regel mer jo lettere de er, finnes brukte eks på Finn.no

Nordisk slede i tre har jeg kjøpt hos: http://www.kallasgarden.se/snick/ram%20wodd.htm , gode sleder til en fornuftig pris

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nybegynner,- så er litt ute etter tips til hva som funker,- så har ingen store formeninger om hvilken type.

Så en Danler - slede på finn.no nå, men den er kanskje litt tung når den er 13 kg?,- prisen er satt til 13000,-

Jeg er innstilt på å betale litt i alle fall om jeg skal kjøpe ny. Det er jo salgbar vare dette.

Så på din link "på vidda" og synes den ser bra ut,- er det skliplate under? (har visst tenkt litt likevel på hva som vil funke),- tenker det må være greit om man må kjøre i litt dypere snø.

Takk for innspill "på vidda" :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kjøre nomestil ville jeg satset på en slede av toboggan type, dvs at plata ligger helt nede på meiene. En slik slede bærer godt i snøen utenfor spor, og de er solide og enkle å reparere. Det du må bestemme deg for er egentlig bare hvor stor du vil at den skal være. Med 4 godt trente huskier(?) har du trekkraft i massevis uansett om sleden veier 10 eller 17 kg. Husk også at når vekta går ned er det som oftest brukt materialer som tåler mindre.

Danleren som ligger på finn er en sprintslede; morsom å kjøre i gode spor, men mindre egnet utenfor spor. Jeg har kjøpt en slik: http://axaeco.se/contents/en-uk/p14_JUNIOR.html som ungene bruker med 1-2 hunder foran. God byggekvalitet, solid og ikke minst en pris som er til å leve med. Ellers har sledene til Göran Larsson/Oinakka (oinakka.com) godt rykte på seg som solide og holdbare sleder til en gunstig pris.

Espen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kjøre nomestil ville jeg satset på en slede av toboggan type, dvs at plata ligger helt nede på meiene. En slik slede bærer godt i snøen utenfor spor, og de er solide og enkle å reparere. Det du må bestemme deg for er egentlig bare hvor stor du vil at den skal være. Med 4 godt trente huskier(?) har du trekkraft i massevis uansett om sleden veier 10 eller 17 kg. Husk også at når vekta går ned er det som oftest brukt materialer som tåler mindre.

Danleren som ligger på finn er en sprintslede; morsom å kjøre i gode spor, men mindre egnet utenfor spor. Jeg har kjøpt en slik: http://axaeco.se/con...p14_JUNIOR.html som ungene bruker med 1-2 hunder foran. God byggekvalitet, solid og ikke minst en pris som er til å leve med. Ellers har sledene til Göran Larsson/Oinakka (oinakka.com) godt rykte på seg som solide og holdbare sleder til en gunstig pris.

Espen

Supert ! :-P Jeg har sett noen få kjøre vifte,- men jeg satser nok på nomestilen. Jeg har to sib.husky ,- den ene av de er 8 år og omplassert sledehundpensjonist, rutinert og vil mye,- men føler for å skåne han litt - nr 2 er nå 16 mnd med masse energi,- og så en riesenschnauzertispe på 5 år som jeg kaller lokomotivet ..utrolig utholdende i masjfart. Har tanker om to sibber til ..... men må se det litt an.

Takker for gode innspill Espen. Nå begynner jeg nok å sirkle inn hva jeg trenger. Jeg vil nok satse på en så lett slede som mulig (men også som kan tåle litt). Til mitt bruk vil det være best med en slede som funker godt utenfor spor også. Å dra på flerdagerstur med slede er en drøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert ! :-P Jeg har sett noen få kjøre vifte,- men jeg satser nok på nomestilen...

Vifte tenkte jeg ikke på som et alternativ. Det var heller nordisk jeg tenkte på. Du kan forsåvidt bruke samme sleden, men da bør/må du kjøpe/lage et håndtak som du kan montere på piggbremsen sånn at du har brems selv om du velger å gå på ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vifte tenkte jeg ikke på som et alternativ. Det var heller nordisk jeg tenkte på. Du kan forsåvidt bruke samme sleden, men da bør/må du kjøpe/lage et håndtak som du kan montere på piggbremsen sånn at du har brems selv om du velger å gå på ski.

hi hi..litt begrepsforvirring hos meg her... :-P men lærer. Så flott at det er mulig også å bruke skia ved siden (har tenkt tanken, men lurt på bremsermuighetene da...), bare med litt ekstrautstyr,- som man sikkert kan be om hos disse leverandørene. Blir spennende dette!! Takk igjen :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker å gå på ski, er egentilg mitt råd å satse på pulk (ja, jeg vet det ikke var det du spurte om, beklager :-)

Poenget mitt er at en pulk med en god brems flyter bedre og er minst like styrbar som en slede.

Hvis du skal stå bakpå kan det være et poeng med en tobogan slede, men med tre hunder klarer de antagelig ikke å trekke deg noe særlig i løssnø slik at du like gjerne kan droppe bunnplaten (lettere slede). Jeg har en tidligere versjon av Björkis 2004, men de har også mange toboganer. Se http://www.bjorkis.com/default.aspx?PageNr=82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker å gå på ski, er egentilg mitt råd å satse på pulk (ja, jeg vet det ikke var det du spurte om, beklager :smile:

Poenget mitt er at en pulk med en god brems flyter bedre og er minst like styrbar som en slede.

Hvis du skal stå bakpå kan det være et poeng med en tobogan slede, men med tre hunder klarer de antagelig ikke å trekke deg noe særlig i løssnø slik at du like gjerne kan droppe bunnplaten (lettere slede). Jeg har en tidligere versjon av Björkis 2004, men de har også mange toboganer. Se http://www.bjorkis.c....aspx?PageNr=82

Nå hadde jeg akkurat funnet en fjellpulken med hundebøyle/brems brukt til salgs på finn.no. ...og tenkte at jeg kanskje burde prøve det aller først.. i alle fall på lengre turer utenfor løyper. Da var det supert å få innspillet ditt. Da fikk jeg bestemt meg :-P. Men har ikke gitt opp drømmen om en liten slede likevel,- men kanskje blir det å bruke sleden i oppkjørte løyper/scooterspor så lenge jeg har bare tre foran,- der en av de tre i tillegg er pensjonist...

Takk for innspillet Huskysas,- og for linken til Björkis :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et billig alternativ til bruk i løyper er kickspark. Har prøvd min med 2 huskyer og føler det hadde gått flott med en til. Har montert skutermatte til brems på min, men du får også kjøpt med ferdig brems. Bl.a fra seleverkstedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et billig alternativ til bruk i løyper er kickspark. Har prøvd min med ,2 huskyer og føler det hadde gått flott med en til. Har montert skutermatte til brems på min, men du får også kjøpt med ferdig brems. Bl.a fra seleverkstedet.

Nå blir det fullt i garasjen!! ;-) Takk for tipset !, det så utrolig morsomt ut, sjekket noen videoer på youtube :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Om du er litt teknisk, så kan du fult muligt å lage aluminium slede til ein tusen lapp.. Men da e d greit å ha noen bekjente så jobber på et verksted så du kan låne litt utstyr :)

Bra tips det, men er nok ikke tilstrekkelig teknisk anlagt...men kanskje jeg kjenner noen :cool:   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei , jeg har vert involvert i bygging og utvikling av hundesleder til tur og konkuranse, sleder som har vinni det som er å vinne av løp i norge og som har vert på utalige lange turer både i norge og i utlandet.

 

å lage en funksjonell og solid slede av alminium til ca 1000 kroner er nokk ikke veldig realistisk.

 

tenk nøye gjennom bruksområdet før du kjøper eller byner å bygge noe, mengden lass(din egen tyngde inkludert),trekk eller kasser,basket eller tobbogan,terenget du skal kjøre i,skal det vere mulig å gå på ski etter den

 

og ikke la deg skremme av litt høy egenvet

mange nybynere velger for små sleder, bedere med en stor/lang slede på 25kg som flyter godt enn en liten/kort slede på 10kg som må pløye seg gjennom snøen

 

det er også lettere og pakke oversiktlig i en større slede+lavere tyngdepungt etter som du ikke får så høyt lass, vinn får heller ikke så godt tak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei , jeg har vert involvert i bygging og utvikling av hundesleder til tur og konkuranse, sleder som har vinni det som er å vinne av løp i norge og som har vert på utalige lange turer både i norge og i utlandet.

 

å lage en funksjonell og solid slede av alminium til ca 1000 kroner er nokk ikke veldig realistisk.

 

tenk nøye gjennom bruksområdet før du kjøper eller byner å bygge noe, mengden lass(din egen tyngde inkludert),trekk eller kasser,basket eller tobbogan,terenget du skal kjøre i,skal det vere mulig å gå på ski etter den

 

og ikke la deg skremme av litt høy egenvet

mange nybynere velger for små sleder, bedere med en stor/lang slede på 25kg som flyter godt enn en liten/kort slede på 10kg som må pløye seg gjennom snøen

 

det er også lettere og pakke oversiktlig i en større slede+lavere tyngdepungt etter som du ikke får så høyt lass, vinn får heller ikke så godt tak.

Takk for fornuftige råd og tips mht slede! tittet på den på finn.no. Den må vel ha en bag for å fungere med last,- ellers ser den jo ok ut den. :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok veldig realitisk da eg nettopp lagte ein turslede i aluminium med ski i tre. å betalte 600for aluminiumen, å det andra hadde eg ligganes..

Super start slede for min del :)

med tre ski blir det jo annledes, det er alminiums-skia som er den dyreste biten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du trenger å skåne den pensjonisten din så mye med mindre den har noen skader. Hvis den har gått på et høyt nivå, så tåler den nok å ture litt i skauen med deg. Regner med at du ikke skal legge ut på lengder lik femundsløpet med det første ;)

 

@gumitotten: Ville du anbefalt treslede eller aluminiumslede til en nybegynner? Burde man legge litt penger i den første sleden? Og sist men ikke minst har du no forslag til en slede for noen som vil holde på med turkjøring(og senere mer) som har tre hunder og ser frem til fler? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du trenger å skåne den pensjonisten din så mye med mindre den har noen skader. Hvis den har gått på et høyt nivå, så tåler den nok å ture litt i skauen med deg. Regner med at du ikke skal legge ut på lengder lik femundsløpet med det første ;)

Pensjonisten jobber godt han, men han har etter sigende en strekkskade. Har forhørt meg litt om det,- og med litt massasje så er han god som gull og kan brukes mye. Fint å få bekreftet det fra deg også Peanøttsmør,- du har hunder selv?. Lengde på tur tar jeg etter vær/føre/form og kosefaktor, både for tobent og firbente.

- og kult profilbilde du har :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pensjonisten jobber godt han, men han har etter sigende en strekkskade. Har forhørt meg litt om det,- og med litt massasje så er han god som gull og kan brukes mye. Fint å få bekreftet det fra deg også Peanøttsmør,- du har hunder selv?. Lengde på tur tar jeg etter vær/føre/form og kosefaktor, både for tobent og firbente.

- og kult profilbilde du har :-P

 

Jeg har tre hunder, og da to AH. En "pensjonist", eller læremester som jeg liker å kalle hu, og en unghund. Flere skal det bli :)

Jeg maserer mine hver gang vi har vært ute å løpt, det hjelper veldig altså :)

 

Takk takk ^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pensjonister skal man ta godt vare på! Det er uvurderlig å ha noen hunder med masse rutine i spannet. Har et par som nærmer seg ni år og har løpt noe sånt som 25000 km! Masse rutine og fortsatt godt humør og pågangsmot!

 

Tre eller aluminium blir mye smak og behag, litt som valget mellom trebåt eller plastbåt. Det er fordeler og ulemper med begge. 

 

Regnestykket på en brukbar alu slede til under tusenlappen skulle jeg gjerne likt å se. Greit at det kanskje går an hvis du har deler liggende, ellers tror jeg ikke det er mulig. Et par nye meier i tre koster ca 2500, alu er noe dyrere avhengig av fabrikat. F.eks må du fort betale 4000 for et par med RexRunners. Sleden på bildet her: http://www.fjellforum.no/uploads/gallery/album_172/gallery_10519_172_771896.jpg

bygde jeg på et par gamle Oinakka-meier og toboggan plate. Bare kostnader til aluminiumsprofil, plast, skruer og tauverk ble nok en god tusenlapp. Når det er sagt er det selvfølgelig både artig og tilfredsstillende å bygge selv. Og slett ikke så vanskelig som man kanskje skulle tro.

 

Som Gummitotten sa så er det viktig at du ikke ser deg blind på vekta på sleden. Jeg er ganske bestemt på at den beste allround sleden er en toboggan med plan på 150-170 cm. Da ender du gjerne ut på ei vekt +/-20kg noe som er helt greit også med tre hunder

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.