Gå til innhold
  • Bli medlem

(Telt, soveposer og liggeunderlag) - Hilleberg Unna


gjranhansen

Anbefalte innlegg

Har nå hatt Hilleberg Unna i to sesonger og mener jeg har opparbeidet meg nok erfaring til å si litt om hva jeg har erfart med teltetHilleberg Unna er et enmannstelt, fire sesongers, frittstående og pent og se på. Gjennom denne perioden på 2 år har jeg brukt det både vinterstid og på sommeren og jeg kan konkludere med en ting -ikke fornøyd.

Teltet er som sagt pent å se på, det er en oval bue, døren er helt utrolig praktisk, hele veggen kobles vekk på et blunk og du sitter der i en liten gapa huk. Bak delen med den store døren er at hvis det skulle regne må du koble ned deler av innerteltet for at det ikke skal flyte over siden døren skrår opp mot det høyeste partiet på teltet. Andre praktiske løsninger er at det er selv stående, man trenger ikke bruke plugger selv om dette anbefales på det sterkeste. På vinterstid er det få bakdeler med teltet, at det ikke har stormmatter originalt er ikke noe å pirke på(går ann å få montert), men en ting som ikke er til å unngå er et hav av kondens, hilleberg unna teltet har ingen lufting, ikke i døren engang. Dvs. at vist du skal gå på tur på vinteren med det må du nokk ligge med døren åpen, ellers vil de være et melislag i vegger, på gulv og på sovepose og andre ting noe som kan være virkelig uhyggelig på tur. Dersom du ikke har et skikkelig reinskinn vil det også samle seg kondens mellom soveposen og liggeunderlag, og det blir i alle fall ikke noe bedre når det samler seg snø rundt teltet og tetter alt av åpninger på bakkenivå. På sommeren blir dette med kondens et litt "våtere problem"(har våknet mange morgener med fuktig sovepose og klamt liggeunderlag pga kondens. Ellers med tanke på plass og takhøyde i innerteltet er dette helt fantastisk. Andre ting jeg har erfart med teltet er at man ikke får strammet det opp skikkelig, med tanke på vinterstid da det kommer ett tynt snølag "faller det sammen"

Alt i alt har jeg ikke hygget meg "inni" dette teltet, men har knipset mange fine bilder av det :)

Click here to view the article

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei :smile: Det er lufting på Unna, men det er integrert i døren/topphatten, så du må åpne den rette glidelåsen. Du må bruke glidelåsen for å lage en åpning øverst på døren. Om det er nedbør, åpner jeg ikke mer enn at topphatten overlapper åpningen du har laget. Er det ikke nedbør, kan du tillate mer lufting. Topphatten pleier jeg også å regulere så langt ned på framsiden som mulig, for å få best (samt beskyttet for nedbør) ventilering.

I tillegg til "dørluftingen", er det en hempe på motsatt langside av der døren er, som gjør at du kan løfte opp ytterduken, klips den fast i høy stilling og få god lufting langs bakken. Jeg pleier ikke å bruke det siste alternativet så mye, da jeg syns at luftingen er god nok. På vinterstid vil også det siste alternativet være problematisk. da det vil fylle seg opp med snø, og vinden kan ta tak under duken. Er enig i at ventilasjonen er litt laber til vinterbruk, men fungerer helt greit for min del.

Jeg har brukt Unna midt på Hardangervidda i liten storm midtvinters, og følte meg veldig trygg. Det står fjellstøtt i mine øyne, og tåler mye snø :smile: Du kan også kjøpe et ekstra stangsett og bruke doble stenger, da vil du få en meget sterk konstruksjon.

Nå er mitt telt noen år gammelt, så er ikke sikkert at mitt telt er helt likt ditt, men jeg er i allefall kjempefornøyd. Har også brukt det litt til to personer sommerstid,og selv da har det ikke vært unormalt mye kondens. er heller ikke plaget med at det ikke står stramt. Mulig du har fått ett mandagsprodukt :smile:

Ett tips til, om du vil ha litt større fortelt, kan du bare forlenge pluggfestet som er nederst midt på døren med en 15 cm lang snor, da blir forteltet noe større siden du får festet pluggen og duken lenger vekk fra innerteltet :smile:

Hadde vært gøy om du testet ut mine tips og kom med en tilbakemelding.

Mvh

Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.