Gå til innhold
  • Bli medlem

Kovea hard kjelesett - erfaringer?


andynb

Anbefalte innlegg

Hei,

er ute etter å oppgradere turkjøkkenet. Den nåværende kjelesamlinga mangler gode lokk, og teflonen i gryta er godt slitt. Ønsker et kjelesett som passer til 2-3 voksne sommer som vinter, kan godt være slipp-lett-belegg da jeg ser for med dette settet bli brukt på Omnifuel-en. Vil bruke kaffekjele + Trangia bålkjele til bålturer.

Kjelesettene fra Kovea ser ut til å være ganske praktiske, særlig Hard 5-6 for mitt formål ( http://www.amfibi.no...24&prodid=53781 ). De er i hardanodisert aluminium, har foldbare håndtak, lokk til alle kjelene, og alt passer i hverandre. Kjelene er i størrelser 1,0 L; 1,8 L; 2,8 L, som jeg synes er passende til henholdsvis kaffe/ris, gryterett, og snøsmelting. Og så er det stekepanne og noe plast-tilbehør. Sikkert bra med de to minste kjelene på sommertur og de to største på vintertur, eller noe slikt. Tipper Omnifuel-en passer inni den minste kjela.

Står kun oppgitt vekt på hele settet med alt tilbehøret i plast, så vanskelig å si hva de enkelte kjelene veier. Praktisk med egne håndtak (selv om de veier de òg), men lurer på om det blir konflikt med vindskjermen rundt primusen (kan evt. kutte ei spalte i denne om nødvendig).

Er det noen som har erfaring med Kovea Hard kjeler eller tanker om disse? Vekt på enkelte kjeler? Jeg har tråla nettet uten å finne noen brukererfaringer.

post-12053-0-85371800-1358496256_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er kanskje feil og si det,men er utrolig irriterende att ingen (bortset fra MSR og par til kanskje som fokuserer veldig på vekt) oppgir vekt på enkelt kjeler.

jeg har tatt med vekt i butikk og veide dem selv,er kanskje litt mere opptatt av vekt en folk flest ;)

Veide den her http://xxl.no/Root/Tur-og-villmarksliv/Kj%C3%B8kken-og-mat/Kjeler-og-bestikk/kasserolle-teflon%2C-1%2C5/p/1009424_2_Style

http://xxl.no/Root/Tur-og-villmarksliv/Kj%C3%B8kken-og-mat/Kjeler-og-bestikk/Trangia-kasserolle-1%2C5-L-25%2C-g/p/1009422_1_Style

http://xxl.no/Root/Tur-og-villmarksliv/Kj%C3%B8kken-og-mat/Kjeler-og-bestikk/Trangia-stekepanne-teflon-S25T/p/1009414_2_Style

Det er litt lite til og smelte snø det sette der men vekten er jo knall :)

har du tenkt noe på MSR? er veldig mange fine der og,har ingen selv men dem oppgir hverfall vekten :)

post-9803-0-70908300-1358509100_thumb.jp

post-9803-0-54237000-1358509104_thumb.jp

post-9803-0-51725700-1358509108_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har sett litt på MSR, og de har noe fint. Vurderte litt fram og tilbake, de fleste settene er en variasjon av 1,5 L + 2,5 L, som kan være greie størrelser. Base 2 / Quick 2 (http://cascadedesign...pot-set/product) ser bra ut, men ha bare ett lokk. Går an å supplere med ei stekepanne i riktig størrelse som kan fungere som lokk, så da har man jo et sett som pakker fint og er komplett.

Settet du beskriver består av to like(?) kjeler, henholdsvis med og uten teflon. Går disse i hverandre?

Er hardanodisert aluminium litt dårligere non-stick enn belegg av diverse typer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sette jeg tok bilde av er ikke noe sett egentlig,jeg tenkt og kjøpe "aluminium" til vinterbruk siden jeg har brenner osv oppe i der (så ser får meg teflon kan fort bli ødlagt av en bensinbrenner hvis man er litt uforsiktig når den ligger oppe i der),til sommeren blir det nok non-stick da på vinteren blir det kun snø smelting på sommeren blir det nok lage litt mat siden da blir det dama med,på vinteren blir det nok real turmat får alle pengene.

jeg mener att hardanodisert aluminium er veldig sterkt og bra,men har nå kjøpt både billige og dyre greier som er teflon og andre matrialer hjemme til og lage mat og ingen av dem vare nå lengre enn 2 år før man må bytte dem om stekepanna koster 200 kr eller 800 kr virke som har pent lite og si.

fra msr (http://cascadedesign...t-2-pot/product)

"Durable and Efficient: Hard anodized aluminum pot is strong, light and more efficient than titanium." og Titanium skal vel være rimlig bra greier

hva skal du med flere lokk egetlig lager du så mye mat samtidig? har du med flere brennere? det går vel ann og eventuelt bruke en tallerk (titan) vil jeg tro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regna ikke med det var et sett, men man kan jo plukke og mikse så man får et "sett" som passer :)Skjønner hva du sier om aluminium. Jeg har noen av de samme tankene, men kan jo putte brenneren i posen i den innerste kjela hvis den har teflon. Kunne tenkt meg non-stick, men da i form av hardanodisert aluminium hvis det er sterkere. Bruker ren aluminium eller stål til bålkjeler hvor varmen er litt mer ukontrollert.Jeg er tilhenger av å lage mat på tur - har spist for mye real turmat i mitt liv ;) Derfor er jeg ute etter to kjeler hvor jeg kan ha lokk på begge. For eksempel hvis jeg lager ris/couscous/pasta i den ene og lar det trekke med lokk på, mens jeg lar en gryterett el.l. putre i den andre kjela med lokk. Uten lokk vinterstid blir det forferdelig mye kondens. Trenger ikke være et spesielt lokk, bare det fungerer som lokk - f.eks ei stekepanne som passer, titantallerken, eller annet.Jeg fant forresten et Kovea kjelesett i ei en lokal forretning. Ikke den størrelsen jeg ser etter, men litt større. Tok meg friheta til å gjøre noen observasjoner og ta noen mål. Dimensjonene er omtrentlige da jeg brukte tommestokk, men veide dem med kjøkkenvekt.

Ø_i = indre dimaeter

Ø_y = ytre diameter (pga veggtykkelse + brett på kanten)

L_y = høyde oppgitt av produsent

L_håndtak = høyde opp til håndtaket (kan komme i konflikt med vinskjerm)

M_kjele = vekt kjele

M_lokk = vekt

Kjelesettet virka greit nok, det, men håndtakene på stekepanna og på det ene lokket var ganske slarkete. Et tegn på kvaliteten? Lokkene bygger noen få cm i høyden, noe jeg ikke ser poenget i. Jeg synes lokkene kunne vært flate, og heller brukt materialet til å evt. lage kjelene høyere, og dermed romme mer. Lokkene kunne da vært lettere.For aluminium så må en anta ca 150 g for 1,5-1,8 L kjele, 200 g for 2,5-2,8 L kjele. Lokk burde være på max 100 g, og klype/håndtak ca 50 g. Forventer dermed at kjelesett med to lokk burde veie ca 600 g.

MSR Quick 2 (1,5 + 2,5 L) veier 145 g (1,5 L) + 239 g (2,5 L) + 77 g (lokk) + 38 g (klype) = 499 g. Fin vekt, det, men mangler et lokk.

Four seasons (1,8 + 2,7 L) veier 150 g (1,8 L) + 204 (2,7 L) + 141 g (panne) + 98 g (lokk) + 50 g (klype) = 643 g. Panna fungerer også som lokk, mens lokket er av plast og har mye "lufting".

Kovea (1,8 + 2,8 L) veier 709 g. To kjeler og to lokk med integrerte håndtak. Tyngste alternativet, blant annet grunnet tunge lokk og integrerte håndtak, men praktisk på sin måte.

Herregud, er jeg blitt gramjeger? :D

post-12053-0-57152900-1358762457_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.