Gå til innhold
  • Bli medlem

Avliving av fisk


Bifrost

Anbefalte innlegg

Eg har alltid beundret og kanskje vært ein smule misunnelig på Lars Monsen, med tanke på fiskeoppleveser han får gjennom sine turer i villmarka.

Men ofte har eg stusset litt når han avliver fangstene sine. Han holder ofte fisken slik at når han kakker den med knyttnevnen, treffer han kun fisken lengst framme ved nese/munn. Fisken blir nok svimeslagen etter et par slag på denne måten, men må nå være betre og slå den direkte i sentralsystemet så kranium og hjerne vert ramma og rask hjernedød oppstår.

Hadde eg for eksempel skulle slått/bedøvd(med klubbe) juleslaktet på denne måten som Lars Monsen, hadde det blitt eit spetakkel på gården. Men og sameligne ein sau mot ein fisk vert nok litt dramatisk...

Uansett, på fjellet går eg altid med ein liten priest som er flittig i bruk, og fisken er ganske bedøvd etter eit par slag med denne og klar for stikking. Småfisk knekk eg nakken på.

På havet vert fisken eg fiskar kun bløgga, med unntak av laks og kveite som får seg eit kakk eller to i skolten før stikking, kvifor det har blitt slik har eg ikkje peiling på, men slik er det berre.

Andre som har tenkt på dette når ein ser Lars Monsen i aksjon, eller er det bere eg som ser dette og stusser litt?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)

Lars Monsen sitt opplegg synes jeg rett og slett er teit og dumt. Flirte godt da han ikke klarte å ta livet av gjedda :cool: .

Jeg bruker bestandig å bløgge fisken. Blir som med slakt det, kjøttet blir bedre om det får blødd ut.

Bruker også ofte å snu kniven og kakke fisken i hauet med knivskaftet i tillegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Monsen og gjedda han "måtte" ta med kniven er eit døme på ein merkelig metode, hehe :P Var nok for og skape litt action runde det heile.

Husker godt gamle påstander fra gamlingene om at laksen måtte ein for guds skyld ikkje bløgge, då forsvant nemlig rødfargen i kjøttet. Alt kjøtt som er blødd skikkelig ut blir mykje betre ja.

Kniven er fin til kakking :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Uansett, på fjellet går eg altid med ein liten priest som er flittig i bruk, og fisken er ganske bedøvd etter eit par slag med denne og klar for stikking. Småfisk knekk eg nakken på.

Andre som har tenkt på dette når ein ser Lars Monsen i aksjon, eller er det bere eg som ser dette og stusser litt?

:)

Ser ikke vitsen i å stusse over Lars Monsen sine avlivingsmetoder. Et velrettet knyttneveslag i hodet avliver en ørret meget effektivt. (Ps! Det hender at mennesker slår hverandre ihjel med ett enkelt knyttneveslag mot hodet...)

Lars Monsen, jeg og mine turkompiser gidder ikke å bære rundt på ei spesialkølle til å slå ihjel fisken... Dersom man ikke klarer å knerte den med knyttneven kan man jo bare gripe fatt i nærmeste stein!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Nåja, har selv forsøkt å slå ihjel storørreter med knoken en gang jeg hadde det travelt. En gang slo jeg en ørret på litt over 2kg ihjel trudde jeg. Pakke den i fiskeveska. Ett par minutter etterpå levde ele fiskeveska. Den var bare svimeslått.

Jeg synes det mest bare ser teit ut, tåpelig machotriks. Ørret bør bløes tom for smakens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Bruker en prest som regel.

Er ikke alltid en har en prest tilgjengelig. selv bruker jeg prest kun til dåp, konfirmasjon, bryllup og gravferd. :cool:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvist og stein duger like godt som en prest.

Men en fisk kan likevel fint overleve et slag mot hodet.

Skal man avlive fisken effektivt og velferdsmessig korrekt, kakker man den i hodet og bløgger den.

Bløgging bør være obligatorisk ved avliving, av kvalitetsmessige grunner bør den få blø ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg river over "båndet" under og knekker hodet bakover. Samtidig drar jeg av et par gjeller. Da blør den effektivt ut. Dette gjør jeg bare med fingrene. Man skal ha ørret på over to kg før man må frem med kniven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.