Gå til innhold
  • Bli medlem

nyttige "apper" til friluftsliv, fiske, jakt etc...


ruggen

Anbefalte innlegg

Spørsmålet er rett og slett om dere vet om nyttige "apper" i forbindelse med friluftsliver, jakten , fisket etc?

Om det finnes mange slike kan dette kanskje være en samletråd i det henseende...

Etter forslag fra snublefot skal jeg forsøke og sammenfatte tipsene i lister her i første posten etterhvert som det eventuelt kommer inn nye tips.

Iphone (enten opplyst av bruker eller sjekket på egen iphone):

* UT (kart, turforslag mm)

* Norgeskart (kart)

* Legevakthåndboken ( Hvis uhellet er ute)

* NJFF (For fiskeren og jegeren + månefaser, tidevann, sol opp/ned)

* Endomondo (ment til trening, men kan brukes til å logge marsjrute blant annet)

* Viltappen (Artsinfo, spor mm)

* Locus (kart)

* Mammut safety (Skredopplæring, høyde/vinkel måler og kompass)

* Isikte (gir deg navnet på fjellene og sjøene du har forran deg)

* Rovdata (registrering og observasjonerav rovdyr)

* Navida (Gratis topografiske kart fra Statens kartverk, sjøkart m.m. - online-avhengig).

* Norskesopper (fyldig sopphåndbok)

* Blåskjell (informasjon om spiselige blåskjell langs norskekysten)

*Podcaster (Apples egen gratis app, må legges til da den ikke "følger med". Gir enkel tilgang til podcaster fra bl.a. NRKs rikholdige arkiv, radiodokumentar kan være et godt alternativ til musikk en stille natt i posen).

Android (oppgitt av bruker):

* UT (kart, turforslag mm)

* Norgeskart (kart)

* Legevakthåndboken ( Hvis uhellet er ute)

* NJFF (For fiskeren og jegeren + månefaser, tidevann, sol opp/ned)

* Endomondo (ment til trening, men kan brukes til å logge marsjrute blant annet)

* Viltappen (Artsinfo, spor mm)

* Locus (kart)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man har UT appen til Norges Turistforening og Norgeskart. Begge har jeg på mobilen. Norgeskart sin kan man laste ned kart for de områdene man skal gå i og da med en telefon med god batterilevetid og GPS kan man bruke det som ett supplement til kart man ellers har med på tur. Kart i fysisk format har jeg uansett alltid med når jeg er ute på turer.

Kom på at jeg likegreit kan linke til disse i playstore noe som gjør det enklere for de med android:

Ut appen - android

Norgeskart - android

Som noen andre nevnte lenger ned:

Legevakthåndboken - Android

Norges Jeger og Fiske forbund - Android

Endomondo - Android

Viltappen - Android

Locus - android

håper dette "lille" bidraget letter ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iSikte Norge er en flott app til iPhone, den gir deg navnet på fjellene og sjøene du har forran deg. Bare rett kameraet mot det fjellet eller sjøen og iSikte gir deg navnet.

Appen er rundt 1 år gammel, ble kåret av flere til beste app osv i fjor.. koster 27,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til nevnte apps (iPhone)

  • NaVida (Gratis topografiske kart fra Statens kartverk, sjøkart m.m. - online-avhengig).
  • Norge-serien (Nedlastbare topografiske kart, tilsvarende papirkartene i Norges-serien på papir + gratis online kart over hele Norge ala NaVida)
  • NorskeSopper (Fyldig sopphåndbok)
  • Lommelykt (finnes en flere alternativ)
  • Blåskjell (informasjon om spiselige blåskjell langs norskekysten)
  • Podcaster (Apples egen gratis app, må legges til da den ikke "følger med". Gir enkel tilgang til podcaster fra bl.a. NRKs rikholdige arkiv, radiodokumentar kan være et godt alternativ til musikk en stille natt i posen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje litt på sidelinjen, og noe mange er klar over, men jeg bruker trenings-app'ene mye. Ikke til det de er ment for, men for logging av turer. Særlig toppturer, og turer som er litt utenom det ordinære. Strengt tatt kan de også brukes til mye, blant annet å ta seg tilbake til utgangspunktet om man skulle gå seg bort.

De forteller i ettertid den eksakte ruten, tiden, hvor lange pauser, og kan deretter vise dette i et kart eller på et satelittbilde som man kan zoom'e til det nesten uendelige i. Sist jeg brukte den aktivt logget jeg hver eneste etappe, hver eneste dag på en ukes tur på Kilimanjaro. Har hatt stor glede av å se på dette i ettertid, og har brukt det i presentasjonen vi i gjengen som reiste har laget for familie og venner i ettertid.

Eksemplet nedenfor viser siste etappen, hvor det stort sett bare gikk rett oppover, men på andre etapper kunne vi se hvor mye opp og ned vi tilsammen hadde gått for å hente eksempelvis 600 høydemeter.

8383954599_b380f42da9_n.jpg8385038876_c4a915dcbf_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje litt på sidelinjen, og noe mange er klar over, men jeg bruker trenings-app'ene mye. Ikke til det de er ment for, men for logging av turer. Særlig toppturer, og turer som er litt utenom det ordinære. Strengt tatt kan de også brukes til mye, blant annet å ta seg tilbake til utgangspunktet om man skulle gå seg bort.

De forteller i ettertid den eksakte ruten, tiden, hvor lange pauser, og kan deretter vise dette i et kart eller på et satelittbilde som man kan zoom'e til det nesten uendelige i. Sist jeg brukte den aktivt logget jeg hver eneste etappe, hver eneste dag på en ukes tur på Kilimanjaro. Har hatt stor glede av å se på dette i ettertid, og har brukt det i presentasjonen vi i gjengen som reiste har laget for familie og venner i ettertid.

Eksemplet nedenfor viser siste etappen, hvor det stort sett bare gikk rett oppover, men på andre etapper kunne vi se hvor mye opp og ned vi tilsammen hadde gått for å hente eksempelvis 600 høydemeter.

8383954599_b380f42da9_n.jpg8385038876_c4a915dcbf_n.jpg

Har du en å anbefale til android? Akkurat fått meg ny telefon og ikke helt funnet en jeg liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat den samme. :smile: Søk på markedet etter: Endomondo

Det finnes flere, men en av grunnene til at jeg bruker nettopp denne er at den tar med høyde, samt de meterne du har gått opp og ned (det som vises nederst på bilde til høyre). Betal noen skarve kroner i stedet for å ta gratisversjonen, og du slipper all reklamen i tillegg.

Når du oppretter en konto på Endomondo, så har du også tilgang til alle dine aktiviteter på web-versjonen, www.endomondo.com

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis trådstarter orker hadde det vært fint å samle alle tips i første post etter hvert som de kommer inn og katalogisere disse etter OS (Android, iOs, Windows phone etc). Lettere å få en totaloversikt på den måten.

Jeg skla prøve å få ordnet dette i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.