Gå til innhold
  • Bli medlem

Spenstig slutt på skitur i Trollheimen


Rismyhr

Anbefalte innlegg

Heisann folkens! Tenkte jeg skulle dele en litt morsom hendelse med dere. Er litt sliten/lat i skrivende stund så siterer bare statusen min fra facebook og legger ved en link til nrk.

"Ankommet trønderbyen etter en rimelig fantastisk ukes-tur i Trollheimen med sol og skyfri himmel alle dagene. Spent på hvordan turen sluttet?

Satt opp teltet på snaufjellet med spisse tinder i alle retninger i 4 tiden idag, la meg i teltet og forberedte meg på en kald natt i minus 25-30. Plutselig hører jeg et helikopter som flyr lavt over meg, stikker så hodet ut av teltduken og like etterpå lander helikopteret før jeg omtrent rekker å trekke konklusjonen om at det er meg de leter etter.

Iløpet av få minutter er hele plassen forvandlet til det som kan ligne en krigssone med snø flagrende i alle retninger og ut kommer en fyr løpende bort til meg og spør om det er jeg som er Magnus og om alt står bra til. "Joda går bare bra det, men er jo litt kaldt da så når dere først er her; kan ikke sitte på ned til bilen igjen?" Så den siste mila av turen ble i et helikopter på mannskap med 5. Landet trygt ved bilen der politiet ventet som kunne fortelle meg at røde kors også hadde vært ute med snøskuter tidligere på dagen for å lete.

Konklusjon: Ikke send melding til en bekymret mor om at du har blitt syk for så å ikke gi en lyd fra deg iløpet av 4 dager etterpå pga. null dekning. Da blir de hjemme bekymret. Men takk for omtanken, bedre med en redningsaksjon for mye enn en for lite som politiet sa. Imponerende å se hvor stort hjelpeapparat som virkelig trår til når det værste fryktes. Kom vist på radioen også.

Dette kommer jeg til å leve lenge på :D"

Link til nrk sine nettsider: http://www.nrk.no/ny...elag/1.10871154

Et kjapt søk i google viste at saken har havnet på flere andre nettaviser.

Så fikk jeg flydd helikopter også da! Nå kommer vel kritikken haglende inn her :P

Det er faktisk helt utrolig hvor dårlig dekning det er i Trollheimen, selv oppe i høyden.

Ps: Det står i noen nettaviser at jeg ringte min far, noe som ikke stemmer. Jeg fikk aldri ringt men greide etter nesten en times leting etter signaler på nærmeste vann ved Jøldalshytta å få sendt avgårde en melding før signalet forsvant og var håpløst å "innhente" igjen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fulgte spent med på adressa.no i går ettermiddag ja. Veldig bra med "happy ending". Ble egentlig ganske rolig da det sto at du var godt utstyrt med bl.a telt.

Dekning rundt Jøldalshytta er som du erfarte dårlig. NetCom kan du sende SMS med mens Telenor er helt svart. Men det hjelper å komme seg et godt stykke opp i høyden med sikt mot Resfjellet der det står basestasjoner.

God tur hjemover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.