Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda i juni


Nikke

Anbefalte innlegg

Godt nyttår!

Det ser ut som at jeg denne sommeren må legge teltturen til Hardangervidda de tre første ukene av juni. I den forbindelse trenger jeg noen råd siden jeg ikke har erfaring med nevnte område på den tiden av året.

Jeg ønsker å gjøre som jeg alltid har gjort, og det er å vandre til nytt område etter å ha ligget noen få dager på samme plass. Det mest hensiktsmessige er å kunne parkere bilen, for så å gå i en variert sløyfe inn på fjellet og ende tilbake på samme plass, uten å gå i mine egne spor hjem. Jeg kan også strekke meg til å ta båt en av veiene.

Jeg har sett meg ut tre potensielle utgangspunkt for denne turen, men er åpen for andre forslag.

1.Halne fjellstue eller i det område.

2.Kalvhovd området som utgangspunkt.

3.Møsvatn/Mogen.

I punkt 1 og 2 er det bare å ta beina fatt innover på fjellet, mens man med utgangspunkt på Mogen er avhengig av at båten har begynt å frakte folk.

Spørsmålet er om det erfaringsmessig er mye snø i begynnelsen av juni? Hvis ja, er det truger eller ski som gjelder? Tenker da at snøen smelter etter et par uker, og ski blir noe herk å drasse på, mens trugene kanskje er tyngre å gå med, men er lettere å pakke når snøen eventuelt har smeltet?

Hvordan er egentlig temperaturene i juni? Bør man pakke som en «tidlig vårtur» med litt god sovepose og ekstra klær?

Og hvordan er isforholdene på vann med tanke på å fiske middag til hunden og meg?

Ellers ser jeg for meg at det kan bli noen utfordrende kryssinger av elver.

Håper noen her på Fjellforum kan dele sin erfaring med meg.

På forhånd takk.

Nikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager svaret ikke blir lengre fra meg, men knapt med tid ;) går ut ifra andre vil komme med mange flere svar ;)

Forholdene i Juni varierer enormt etter min erfaring. Jeg har gått tur der i perioden med masse snø og flotte skiforhold etter en snøfull vinter, og for noen år tilbake gikk samme turen på beina med veldig lite tid på snø og flere åpne vann. Med andre ord vil man vite lite om forholdene før man ser hvordan snøforholdene gjennom vinteren arter seg. Samme gjelder temp..så er bare å pakke med mulighet for flere blå om nettene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.