Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin BaseCamp Routs på GPS


Spiralis

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med Garmin BaseCamp og funksjonen Routs?

Prøver å planlegge turer ved å bruke Routs mellom punkter, men i fjellheimen så finner den kommandoen nærmeste bilvei ved et lite hopp mellom stiene. Mellom 2 punkter i fjellheimen kan den fort lage en løype ned til nærmeste bygd, ta omveien om riksveier og så rett strek mot punktet jeg har satt som slutt eller mellompunkt. Det blir fort 30 km eller 300 km istedenfor 3 km. Å lage en rute fra sti til en topp gir ofte samme resultat. Se vedlagt bilde. Å følge stien med kommandoen gir mer nøyaktig stigning og lengde på turen selv om kanskje siste 25% er feil da det ikke er sti til alle topper man har som mål.

Er det en innstilling i programmet som kan benyttes eller virker egentlig bare den funksjonen på veier?

Bruker den funksjonen når jeg plotter tur og profil på et kart til venner og kolleger som lurer å være med på turene, men ser jeg kanskje må gå over til å tegne spor istedenfor.

post-9486-0-59418300-1358115822_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ikke uvanlig og har ingenting med Basecamp å gjøre. Det samme skjer i Mapsource. Det finnes huller i kartgrunnlaget slik at autorutingen fungerer frem til et punkt og så havner rutingen på ville veier. Jeg har ikke vært borti noen god løsning på problemet. Du kan lage en rute frem til hullet og en annen rute fra hullet og videre til destinasjonen.

For å lage en rute utenom stier og veier må du slå av autoruting. Rutene vil da bli rette streker mellom hvert viapunkt (veipunkt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Istedenfor å lage flere ruter så ser jeg at man kan tegne opp spor som man ville med en blyant, ved å holde inn venstreknappen på musen når man drar "blyanten" over kartet. Dette gir vel omtrent like god nøyaktighet når man får info om ruten etterpå. Tar bare litt lenger tid og man må passe på at man holder linjen videre når man flytter kartet ved "pan" eller "zoom" for å tegne videre. Tegne spor, gå til pan og velge området videre, velge spor igjen og da skal sporet gjenopptas fra punktet man hadde sist.

Fant ikke innstillingen for å slå av og på autorouting. Men noen av rundturene via bygder og tettsteder forsvinner om man krysser av at man skal unngå riksveier, fylkesveier og veier i boligområde i Alternativ på Aktivitetsprofil, når man har satt innstillingen på Fottur og skal route på stier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.