Gå til innhold
larka

Utstyrshysteri.

Anbefalte innlegg

Etter min mening er det ikke noe som heter frluftsutstyr. Man kler seg bare etter forholdene. Skal man til fjells, tar man ganske enkelt på seg noe varmt underst, (ull) et eller to tjukke plagg utenpå, (en ull- eller fleecegencer) og ei jakke ytterst. Alle har dette i skapet. No problem.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt pepper i all vennskapelighet må en tåle når en spissformulerer seg litt for å få en diskusjon om et interessant tema. Undertegnede er i aller høyeste grad opptatt av å ha riktig utstyr og bekledning for ulike forhold. Det har blitt litt gjennom femti år. Det som er mitt anliggende er at jeg blir mer og mer skeptisk til at sider ved friluftslivet er blitt storindustri hvor moter og merkevarer blir hovedfokus. Det er bare å tømme postkassa, så har en lesestoff for hele uka. Når det er sagt er utstyrsboden min delt av to sønner, ei datter og ei turglad kjerring. Her finnes en 25 år gammel lavvo, en allykano fra 1989, fjelltelt til ca. 700 kr. kjøpt gjennom Bokklubben villmarksliv. Når jeg ser på bilder tatt på turer for 20-25 år siden er bekledningen stort sett den sammen . Men en og annen ny duppeditt vanker jo, hovedsakelig til jul og bursdager. Packraft neste.

post-4016-0-92640200-1358071946_thumb.jp

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser at tråden jeg startet for en tid tilbake har engasjert mange her på Fjellforum. Flott at folk er engasjerte. Som med de fleste tråder her på forumet går de litt på kryss og tvers. Mitt poeng var å få en meningsutveksling om hvorvidt vi legger for mye vekt på utstyr i forhold til det friluftslivet vi bedriver. Er det ikke likegyldig hva slags utstyr vi bruker når det egentlig er naturopplevelser vi søker? Her er synspunktene forskjellige, og takk for det. Men åkke som, jeg mener nå at vi bør bli litt mer nøysomme med hensyn til friluftsutstyr og bekledning. Utstyr for å bedrive friluftsliv er i dag ”Big business.” Dette mener jeg er galt. Det burde tvert imot være nærmest gratis å bedrive friluftsliv i vårt vakre fedreland. Med Allemannsrett og Fjellov er det duket for fråtsing i norsk natur. Der er det ingen som spør etter antrekk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er tydelig at denne tråden, som ble startet av undertegnede, har engasjert mange her på forumet. Jeg synes det har kommet fram mange fornuftige synspunkter, enten jeg er enig i dem eller ikke. Sjøl er jeg ingen pietist når det gjelder utstyr, men jeg tror jeg er ganske bevisst på området. Jeg velger utstyr som står i stil til mine aktiviteter. Jeg har lest innleggene i tråden med interesse, og mye av det som har blitt skrevet har vært til ettertanke. Håper dette gjelder flere og at vi friluftsfolk ikke går i forbrukerfella. 

Hilsen en snart lykkelig eier av en Packraft Denali.):

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tillater meg å sakse denne artikkelen fra Østlendingen for å illustrere hva som var bakgrunnen da jeg startet denne tråden.

Om ikke annet så kan den kanskje være til ettertanke for noen av oss som bedriver friluftsliv i en eller annen form.

Se også: Skjult lenke - logg inn for å se den

Friluftsfolk er miljøverstinger. 

Trodde du det var godt for klimaet at du dro til skogs?

Av Skjult lenke - logg inn for å se den

Publisert  05.05.2008 - 06:00 Oppdatert 05.05.2008 - 11:24

Klimafiendtlig friluftsliv

• Vi bruker mest energi på feriereiser, deretter følger besøk til slekt og venner, tradisjonelt friluftsliv, hytteturer, oppussing, datamaskiner og internett, fjernsyn og radio og konferanseturisme.
  • I perioden 2001 til 2005 har dette skjedd:
  • Økning på 29 prosent i gjennomsnittsareal for nybygde hytter i Norge.
  • Økning på 37 prosent i antall nordmenn med fritidsbolig i utlandet.
  • Økning på 100 prosent i vekt for import av sportsutstyr.
  • Økning på 180 prosent i vekt for import av fritidsbåter.
  • Kilde: Vestlandsforskning: Miljøbelastningen fra norsk forbruk og produksjon 1987-2007.

Naturopplevelser er mer energikrevende enn oppussing, viser ny undersøkelse.

Vi snører vår sekk, hiver ski eller sykler på taket og ruser motoren på vei mot fjernere fjellstrøk. Energien vi bruker til tradisjonelt friluftsliv har skutt til værs siden slutten av åttitallet, viser en ny rapport fra Vestlandsforskning omtalt i Bergens Tidende. Utflukter i naturen har blitt blant de mest energikrevende fritidsaktivitetene. Bare feriereiser og besøk til slekt og venner krever mer energi. Ikke engang nordmenns oppussingsrekord slår energiforbruket til utflukter i naturen. Tall fra Prognosesenteret viser at vi pusset opp for 45 milliarder kroner i fjor.

Kjører og kjøper. Det er to grunner til at fjellturen ikke er like klimavennlig som før. For det første kjører mange egen bil til stedet der de skal gå på tur. Transport til friluftsaktiviteten står for om lag en tredjedel av det samlede energiforbruket. For det andre nøyer vi oss ikke lenger med en vandrestav, men trenger stadig mer utstyr for å være i aktivitet utendørs. Fra 2001 til 2005 doblet vi forbruket av sportsutstyr.

Prestasjonsjag. Norsk friluftsliv har endret seg fra å være kollektiv naturopplevelse til å bli individuell prestasjon, konstaterer amanuensis Børge Dahle ved Norges idrettshøgskole.

– Da friluftsliv ble innført i høyskolesystemet på 70-tallet var visjonen å tenke miljø. Det var muligens naivt, men tanken var at hvis flere som kom seg ut i naturen ville kanskje også flere ta vare på den, sier Dahle.

Nå mener Dahle at friluftsliv også handler om status, og har blitt en spydspiss i forbrukersamfunnet.

– I våre dager er friluftslivet mer knyttet opp mot ferdigheter og prestasjoner som krever utstyr. På grunn av den generelle velstandsutviklingen er vi også villige til å reise lenger, fortsetter han.

Produkt på markedet. Friluftsliv spiller en økende rolle i å forme og kommunisere en personlig identitet, skriver førsteamanuensis Bjørn Tordsson ved Høgskolen i Telemark i Friluftslivets historie. I etterkrigstiden kunne mennesket finne seg selv i naturens ro og stillhet. I 70-årene og fram mot vår egen tid mener han friluftslivet hadde samfunnsendringer som mål, blant annet å oppnå idealer om økologisk balanse. «Vår egen tid mangler et felles sosialt prosjekt», skriver han. Han konstaterer at friluftsliv har blitt til et produkt på markedet.

Kroneksempelet. Det er ikke så mye annet å gjøre enn å kjøre og kjøpe mindre, konstaterer forskningsleder Carlo Aall ved Vestlandsforskning. Han trekker fram sykkelturer langs Rallarvegen på Hardangervidda som et kroneksempel på klimavennlig friluftsliv. Det har nærmest blitt en folkevandring hver sommer å ta toget dit for å sykle fra Haugastøl til Finse.

– Det slår meg hvor mange som sykler der som antakeligvis aldri har vært på fjellet før, og spør om dobbeltrom med dusj på hyttene til Den Norske Turistforening (DNT). Dette er bra, fordi de kanskje tar med seg vaner fra ferien tilbake til hverdagen, påpeker Aall.

Han viser også til ordningen DNT har med å tilby kun lokalprodusert mat til turgåerne.

Vandring utenlands. Samtidig synes All det er selvmotsigende at DNT arrangerer vandreturer i utlandet.

– Det blir rart at en organisasjon som holder miljøfanen høyt arrangerer vandreturer på andre siden av jorda. I alle fall hadde jeg håpet at de satset på togtransport for deler av reisen, mener han.

Kommunikasjonssjef Merete Habberstad i DNT understreker at vandring under fjernere himmelstrøk foregår på rundt 50 av 10.000 turer de lokale foreningene arrangerer i løpet av et år.

– Mange lokale foreninger har nå også valgt å kutte ut den årlige turen til utlandet. Samtidig er utenlandsturene basert på at folk går på beina, bruker lokale guider og legger igjen en del penger til naturbasert næringsliv i lokalområdet, sier hun.

Glede ved hyttefellesskap. Hos DNT opplever de at veksten i bruk av nærområder til turer er stor, og pågangen til felleshyttene i Oslo-området er spesielt økende.

– Vi representerer nok den delen av befolkningen som ikke har privathytte, men bruker felleshytter og kollektivtransport, sier Habberstad.

DNT-hyttene er miljøsertifisert. Du får tre tilmålte minutter i fellesdusj og må bruke håndkleet flere ganger. Strøm hele døgnet kan du bare glemme.

– Jeg tror denne typen friluftsliv blir mer populær. Flere ser gleden av å dele hyttefellesskapet, mener Habberstad.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For en tid tilbake startet jeg denne tråden. Meningene var mange. Når jeg i ettertid følger innleggene i Fjellforum, får jeg bekreftet mine bange anelser. Opptattheten av utstyr er formidabel. Hva slags turer er det egentlig folk skal ut på? For en vanlig tur i fjell, skog eller mark trengs bare vanlige hverdagsklær. Det som diskuteres her har mer relevans for ekspedisjoner til Huttaheiti.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En nylig undersøkelse viser at vi her på berget svir av over 15 000 000 000 kroner pr. år på sports- og friluftsutstyr. Mye av dette er produkter som er noe av det mest naturuvennlige som lages. Spesialavfall kan man si. Hvordan får man dette til å gå i hop med å oppleve uberørt natur samtidig som man er det som i gamle dager kaltes et natursvin?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det sitter visst langt inne å innse at dagens form for friluftsliv også representerer en belastning på den naturen vi alle er så glad i. Klær og utstyr laget av syntetiske materialer, stadig forbruk av nytt utstyr og transport til nye opplevelsessteder er problematisk i denne sammenheng. Jeg skulle ønske at vi i denne tråden kunne diskutere hva vi mener skal til for å dyrke "det enkle friluftslivet." Så kan utstyrsfantastene drive med sitt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette med utstyr og klær, etter min mening er det ikke noe fasit på temaet.

Når jeg begynte med friluftsliv på 70 tallet, var mye av utstyret helt vanlige ting jeg hadde liggende og brukte til vanlig/daglig.

Når alderen kom opp litt, brukte jeg mye gammelt militært utstyr...

Gjennom et liv med friluftsliv har en kjøpt seg opp ting & tang på klær og utstyrsfronten.

Min erfaring er at en ikke trenger så veldig mye. Men det er også for meg artig å bygge opp utstyret og teste nye ting.

Etter at utdanning, bedre jobber, hus-kjøp, barn osv... Har kommet liit i bakgrunnen. Har jeg råd til å kjøpe utstyr som jeg synes var tullete tidligere.

Dette har gitt meg en annen erfaring/mening om tur-utstyr, gikk fint å bruke det utstyret jeg begynte med..

Men du å mer komfort det ble når jeg fikk noe "hi-end" utstyr. At det er nødvendig for å drive friluftsliv, tviler jeg på..

Heller ikke noe galt i det så lenge det ikke går ut over andre ting.. Å øke komforten på tur.

Åge

Respekt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.