Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyrshysteri.


larka

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg må innrømme at jeg blir matt og oppgitt, og det virker som det er helt normalt med turklær til tusenlapper for et plagg. (Det gjelder her inne også...) Jeg skjønner at mange har muligheten til å unne seg det, jeg har det ikke. Likevel tror jeg jammen jeg har det like behagelig på tur...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg blir matt og oppgitt, og det virker som det er helt normalt med turklær til tusenlapper for et plagg. (Det gjelder her inne også...) Jeg skjønner at mange har muligheten til å unne seg det, jeg har det ikke. Likevel tror jeg jammen jeg har det like behagelig på tur...

Hei

Ja, du har sikkert minst like fine turer. Min erfaring tilsier at pris, nytteverdi og kvalitet ikke henger helt sammen. Jeg har min gamle grilldress - campingdress fra tidlig 90-tallet liggende på hytta til å male i mm. Forleden brukte jeg buksene på skitur i kalt, tørt vær. De er vindtette, snø avvisende (mikrofiber) har et lunt for, men tørker meget raskt. De puster veldig bra - jakken også. Den gang i forrige århundre brukte jeg buksene ganske masse på fjelltur og de oppfylte alle krav til komfort. I regn ble de selvsagt våte, men tørket rask. Poncho eller regntøy var løsningen.

Kanskje i mindre grad enn mange ligger jeg da også under for den reklamens kommersielle makt og kjøper da -sjeldent- nytt utstyr i håp om at utelivet blir lettere, tørrere eller mer komfortabelt. Synmat liggeunderlaget var en komfortabel investering - men hvor holdbar gjenstår å se.

Jeg er så gammel at jeg startet utelivet med Olabukser og militære støvler og fjellræven ryggsekk uten hoftebærereim, den var ekstrautstyr!

Hilsen Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullstendig lov å ha utstyr til titusner, om man har råd til det. Så får resten av oss hoppe av karusellen og kjøpe det vi etterhvert føler er helt nødvendig.

 

Vi har i hvertfall klart 3 sesonger med telting/kanoturer vår/sommer/høst med billigste vindjakke og turbukser fra gaupa, regntøy, 30 år gamle soveposer osv. Ungene og jeg har rundt regnet 75 teltnetter på disse 3 sesongene, som de fleste av oss vet ikke har vært helt tørre. Det jeg virkelig ønsker å legge penger i er et godt isolerende liggeunderlag til hver pers, helst gode å tykke å ligge på. Turtøyet itt holder koken enda, byttet glidelås her og der og fikset noen sømmer, men buksa nekter å ryke etter å blitt brukt i gjennomsnitt 100dager pr sesong i 3 år.

 

Jeg tenker bare at det kan være greit å tenke på at når det kommer nye medlemmer hit, så kan de slik jeg og flere andre jeg har snakket med; få litt noia pga dyrt turutstyr.   Men mulig folk blir så skremt av å fryse ei natt at de kutter friluftslivet før de rekker å prøve?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med erfaring er det også lettere å se hva man krever av utstyret, som gjør det lettere å finne billigere alternativer. Dovrefjell har mange greie produkter som jeg synes fungerer utmerket. Men så sover ikke jeg nevneverdig mye ute i fjellet. Alt til sitt bruk. Det viktige er å komme seg ut. Ikke bli 342. mann på Nordpolen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten fundering: når folk kjøper hytte, kjøper de 'den beste de klarer i sin prisklasse', på samme måte jeg trur at noen kjøper 'den beste jakken i sin prisklasse'.

Men men: det er nesten altid forskjell på det man trenger, og det man vil ha. Man trenger lite, og det store flertalet trenger enda mindre enn man skaffer seg, men samme flertal kjøper seg nog litt opplevd ekstra sikkerhet når man ikke selv vet hva man trenger.

Jeg selv har både snobbet opp og ned med mer kunnskap: bedre sovepose, mye rimeligere regntøy. Eldgammel brukt kniv, nyere kjøkken. Enklere ulltøy i lager innerst og midten, mer avansert bomullsjakke. For meg er funksjon veldig mye koblet til brukbarhet, og dermed noe jeg trenger (ikke bare vil ha). For andre kan brukbarhet være at det er pent, eller dyrt, eller i størelse 52. Har ikke lyst til å dømme noen; vi har bare forskjellige forutsettninger, opplevelse av hva man trenger, og ønsker - alltså hva man ønsker men ikke trenger.

God tur! :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom en sentralt plassert sportsbutikk i Oslo her om dagen. Skulle bare kikke litt på dunjakker. Kom meg fort ut igjen. Merkeklær i toppklassen, javel, men prisene deretter. Lett tredobbel pris av hva jeg finner på nettet. Fullt av folk var det óg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom en sentralt plassert sportsbutikk i Oslo her om dagen. Skulle bare kikke litt på dunjakker. Kom meg fort ut igjen. Merkeklær i toppklassen, javel, men prisene deretter. Lett tredobbel pris av hva jeg finner på nettet. Fullt av folk var det óg...

 

Köp på salg. Oslosportslager brukar då och då ha salg och då dumpar dom ut bra grejjor till löjligt låga priser. Vad sägs om en fin dunjacka (Missing link) för 1200NOK? Eller en FET expedetionsjacka i dun (också missing link) för 2500NOK? Helt OK priser tycker jag.

Jag försöker alltid att undvika att köpa till fullt pris. Billigt och bra passar mig bättre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cubus? For en snobb! Du må handle på frelsesarmeen! ;)

 

Dette er ikke bare tull faktisk, hvis du har en Fretex e.l. i nærheten, så gå innom og se med jevne mellomrom. I løpet av det siste halve året har jeg plukket opp på Fretex: 

1stk Norønna Svalbard Cotton Anojakke, 1stk Norønna Sydpolen microfiber Anojakke, 1stk Bergans Breheimen II bukse, 1stk fjellreven Greenland bukse, 1 stk pinewood bukse, 1stk Peak performance goretex alpinjakke +annet krimskrams som vanter og vintercaps. Alt i god stand eller ubrukt til særdeles gode priser og i riktig størrelse.

 

edit: glemte å legge til de veldig lite brukte M77 støvlene jeg plukka opp på loppemarked i høst for 10kr. Ti kroner!

 

Jeg selv har både snobbet opp og ned med mer kunnskap: bedre sovepose, mye rimeligere regntøy. Eldgammel brukt kniv, nyere kjøkken. Enklere ulltøy i lager innerst og midten, mer avansert bomullsjakke. For meg er funksjon veldig mye koblet til brukbarhet, og dermed noe jeg trenger (ikke bare vil ha).

 

Føler dette stemmer veldig bra for meg selv også, etterhvert vet man hva som er verdt å legge penger i og hva som bare er overprisa gimmick.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må da få bruke så mye penger de bare vill på tur utstyr, det er jo snakk om prioritering. 

Bruker selv en del kroner på klær\utstyr fordi det er en del av hobbyen min, at det provoserte andre mennesker kunne ikke falle meg inn før jeg leste denne tråden :mrgreen:

Om jeg kjøper nytt utstyr , selger jeg det gamle på finn.no

 

Noen legger masse penger i hytter, biler osv.. andre legger mye mindre penger i tur utstyr :cool:

 

Når det gjelder det med å kjøpe fancy utstyr for å flotte seg.....hvem f... er det som svir av masse penger for så å dra et sted det er minimalt med mennesker for å vise seg frem?

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kjøper utstyr som funker for å ha en god tur. Man kan greie seg med enklere, men man får jo også det man betaler for. Man får ha lov til å kjøpe seg det man ønsker. Det viktigste er å komme seg ut på tur å nyte naturen :) .

Alltid morro med noe nytt og slik er det ofte i starten når man begynner med noe. Med erfaring har man ervervet kunnskap og kjøper da mindre utstyr en før. Kjøp det man ønsker å hør på de med erfaring også :) .

Går over til enklere varienter av friluftsliv jeg. Sekken blir stadig lettere og bruker samme klærne sommer som vinter nå. Justerer bare bekledningen etter forholdene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Toppturfolk er gjerne flittige brukere av naturen også ellers og dermed har jakker og annet utstyr flere bruksområder enn kun en engangsgreie.

Greit at folk sikkert kan klare seg med mindre men hvor går grensa? Skal folk slutte å kjøre BMW, MErcedes, audi og alle andre merker som ikke er billigste sort? Skal ikke folk få kjøpe 42" tv fordi man kan se det samme på en 32"?

Noen ønsker å bruke penger på sydenturer og flatfyll, andre kjøper seg ustyr for å kunne bedrive hobbyen sin. Samme for meg, sålenge jeg får gjøre som jeg vil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

man sparer mye penger hvis man planlegger og kjøper inn i motsatt sesong så godt man kan. Hender jo noe går i stykker som må erstattes, da er det ikke like enkelt så klart.

Men f.eks kjøpe skiutstyr på våren for neste sesong, kjøpe typiske villmarksartikler som lette soverposer og slikt på høsten.

Så at skøytestøvlene mine begynner bli såpass slitt at de går ut første del av neste skisesong, ergo bel det er par nye til 50% for et par uker siden. Greier man handle inn mye av ustyret slik så er plutselig ikke kvalitetsting så dyrt lenger. Noe er dog sjelden på tilbud så der må man betale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kommentaren her synes jeg oppsummerer tråden veldig bra. :D

Tja, jeg vet ikke. Tråden tok jo en helt annen retning enn jeg hadde som utgangspunkt og ikke kan jeg komme på å ha sett "noen stikke nesen sin opp i hva andre prioriterer" og det gjelder definitivt ikke meg. Trodde tråden var tenkt som et sted å lufte synspunkter om forholdet mellom utstyr og turliv. Og om det i noen tilfeller ble lagt for mye vekt på mye og unødvendig dyrt sådant. Et betimelig spørsmål, synes jeg. Merkelig hvor mange som tar dette veldig personlig og føler seg uthengt. Andre gir inntrykk av det er snakk om sikkerhet, og det er det jo i enkelte tilfeller, men jeg tviler på det var utgangspunktet til "Larka".

 

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg vet ikke. Tråden tok jo en helt annen retning enn jeg hadde som utgangspunkt og ikke kan jeg komme på å ha sett "noen stikke nesen sin opp i hva andre prioriterer" og det gjelder definitivt ikke meg. Trodde tråden var tenkt som et sted å lufte synspunkter om forholdet mellom utstyr og turliv. Og om det i noen tilfeller ble lagt for mye vekt på mye og unødvendig dyrt sådant. Et betimelig spørsmål, synes jeg. Merkelig hvor mange som tar dette veldig personlig og føler seg uthengt. Andre gir inntrykk av det er snakk om sikkerhet, og det er det jo i enkelte tilfeller, men jeg tviler på det var utgangspunktet til "Larka".

 

:)

Tjah, tråden starter jo med: "La oss nå heller rette oppmerksomheten mot naturopplevelsene vi søker og glem alt det fancy utstyret noen tror de trenger for å oppleve dette. Leve det enkle friluftslivet!"

 

.. som om det er noe feil med fancy utstyr og som om det går på bekostning av naturopplevelsene.

 

Jeg bruker svært lite penger på utstyr selv, men ser ikke helt motsetning mellom utstyrhysteri og naturopplevelser som trådstarter har som poeng i starten av tråden.

 

Jeg tar meg selv i å sjekke opp turutstyr når jeg sitter hjemme og ikke er på tur, så det er jo til en hvis grad en form for surrogat mens man sitter inne. :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare for "Larka", men oppfatter det ikke som om han mener det er noe galt med fancy utstyr. Det som er galt er alt enkelte lever i den tro at det er nødvendig og at en ikke kan utøve enkelt og greit friluftsliv uten. I hvert fall var dette utgangspunktet for mine innlegg.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare for "Larka", men oppfatter det ikke som om han mener det er noe galt med fancy utstyr. Det som er galt er alt enkelte lever i den tro at det er nødvendig og at en ikke kan utøve enkelt og greit friluftsliv uten. I hvert fall var dette utgangspunktet for mine innlegg.

 

:)

Poenget mitt er at naturopplevelsen ikke nødvendigvis blir noe dårligere av utstyrshysteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.