Gå til innhold
  • Bli medlem

Er Garmin eTrex en brukbar GPS?


Kaare_70

Anbefalte innlegg

Jeg har vervet en venn i Turistforeningen og ser at jeg kan få 400,- i avslag på en Garmin eTrex GPS. Har aldri brukt GPS selv, men innser jo at det kan være svært kjekt å ha på bre og i dårlig vær i ukjent terreng.

Er det noen som kan anbefale denne som "god nok" til en pris av ca. 1200,-. Den har jo ikke kart og kun kapasitet for én rute om gangen (men selvsagt mange waypoints). Den fikk imidlertid toppscore på en test i VG i høst (der vektla de pris og funksjonalitet ganske høyt).

Kan jo tenke meg at utviklingen innen GPS'er blir som på mobiltelefoner, at mye skjer i tiden framover. Men vil man være med på mølla så...

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt en slik i mange år, og kan absolutt anbefale eTrex. Den er rask og brukervennlig, og til å stole på.

Men som du selv sier så har den ikke kart etc. Skulle jeg kjøpt GPS idag hadde jeg nok kikket grundig på kartmodellene til Garmin. Men dersom behovet kun er å legge inn litt waypoints og sjekke posisjonen en gang iblant når det blir dårlig sikt, vil nok en eTrex gjøre jobben :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vervet en venn i Turistforeningen og ser at jeg kan få 400,- i avslag på en Garmin eTrex GPS. Har aldri brukt GPS selv, men innser jo at det kan være svært kjekt å ha på bre og i dårlig vær i ukjent terreng.

Er det noen som kan anbefale denne som "god nok" til en pris av ca. 1200,-.

Jeg er usikker på om tilbudet er så godt som det gir seg ut for. Sist jeg var på Maxbo på Holmen i Asker solgte de eTrex til 1295,- og det var ordinær pris. Så 1600,- for en eTrex er mye, synes jeg.

Uansett er eTrex er en enkel og grei GPSR som gir deg den viktigste informasjonen og funksjonaliteten til en rimelig penge. Selv har jeg en Garmin GPSMAP 60CS, men når jeg bruker den i fjellet bruker jeg ikke særlig mer av funksjonaliteten enn det en eTrex har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg kjøpt GPS idag hadde jeg nok kikket grundig på kartmodellene til Garmin. Men dersom behovet kun er å legge inn litt waypoints og sjekke posisjonen en gang iblant når det blir dårlig sikt, vil nok en eTrex gjøre jobben :)

Jeg har en GPSR med kart, men i fjellet har jeg liten nytte av kartet. Kartutsnittet på skjermen er så lite at man ikke får den oversikten over området jeg mener man trenger for å velge fornuftige ruter. Den største fordelen - slik jeg ser det - er å kunne velge veipunkter direkte fra kartet fremfor å måtte skrive dem inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så overrasket av at tilbudet egentlig ikke er så bra. Faktisk begynner det å demre for meg angående en sak jeg har lurt på: Når man verver én person i DNT får man typisk 3-400 kroner avslag på en vervepremie (i forhold til veiledende pris). Men verver man flere, får man bare 100 kroner ekstra avslag per vervet person. Har aldri skjønt logikken med at person nr. 2 ikke har samme verdi som person nr. én.

Men nå lurer jeg på om de ikke enkelt og greit er verdt ca. 100 kroner alle sammen, bare at DNT ikke har gitt full pris på sine innkjøp av vervepremier.

Høres logisk ut for meg, i alle fall.

Når det gjelder GPS, får vi se om det blir noe i denne omgang.

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Er ikke så overrasket av at tilbudet egentlig ikke er så bra. Faktisk begynner det å demre for meg angående en sak jeg har lurt på: Når man verver én person i DNT får man typisk 3-400 kroner avslag på en vervepremie (i forhold til veiledende pris). Men verver man flere, får man bare 100 kroner ekstra avslag per vervet person. Har aldri skjønt logikken med at person nr. 2 ikke har samme verdi som person nr. én.

Men nå lurer jeg på om de ikke enkelt og greit er verdt ca. 100 kroner alle sammen, bare at DNT ikke har gitt full pris på sine innkjøp av vervepremier.

Høres logisk ut for meg, i alle fall.

Når det gjelder GPS, får vi se om det blir noe i denne omgang.

Takker for svar!

Selvfølgelig har ikke turistforeningen betalt fullpris for vervepremiene. De betaler jo den samme innkjøpsprisen som de gjør til butikken sin. På enkelte ting er kalkylene bra, mens den på andre ting er særdeles dårlig, slik som på GPS og digitale kart.

Det er jo logisk at man ønsker å få dekket inn det meste av innkjøpsprisen på dyre varer. De varene som man får gratis, er jo som regel rimelig billige. Det betyr at du som verver får et godt tilbud selv om turistforeningen i seg selv ikke direkte taper penger på vervingen.

Dersom man skulle betale mer på verving, måtte man tatt pengene fra et annet sted. Det kunne de selvfølgelig gjort, men da hadde det jo blitt mindre penger eller mer kostnader andre steder i systemet.

Går du i DNTs butikk er det mye som er langt billigere enn andre steder fordi de opererer med lavere kalkyler for medlemmer enn det de fleste vanlige sportsbutikker gjør. Men det finnes eksempler på unntak, for eksempel nevnte GPS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei ! Jeg har i flere år brukt en eTrex som jeg fikk av min sønn. Jeg bruker den bare til å sjekke posisjoen en gang i blant- for moro skyld. Det går veldig greit. Dersom du er ute etter en som er billigst mulig så se på Magellan Explorist. Så vidt jeg husker koster den et sted mellom 900 og 1000 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Garmin Etrex er fine dem, men noter at det finnes ikke én Etrex, men ca 5-6 forskjellige Etrex-modeller. De har ikke de samme egenskapene/funksjonene, så sjekk hva du kjøper.

Ja, den enkleste og greieste/billigsste heter vistnok "eTrex Europa" her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eTrex Vista og eTrex Legend har - i tillegg til å vise kart - ein liten joystick! Det er mykje lettare å skrive inn namn på vegpunkt og å manøvrere i menyane med joysticken. Vi har ein eTrex av enklaste modell på jobben. Eg har nett samanlikna med ein eTrex Vista i dag. Joysticken (moropinnen) gjer at det vert stor forskjell på tidsbruken! Du har sikkert ikkje lyst til å bruke tida i fjellet til å stå og trykke på GPS'en.

Vista har i tillegg høgdemålar og elektronisk kompass, som kan vere ein fordel når du står stille og skal orientere deg mot eit rutepunkt eller vegpunkt. Summit har og høgdemålar og kompass men har desverre ikkje verken kart eller joysticken. Eg ville ikkje ha valgt dei enklaste modellane!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vista har i tillegg høgdemålar og elektronisk kompass, som kan vere ein fordel når du står stille og skal orientere deg mot eit rutepunkt eller vegpunkt.

Nå må det jo tilføyes at GPS-basert høydemåler finnes - så vidt jeg vet - på alle modellene. Den ekstra høydemåleren det her er snakk om er en barometrisk høydemåler som må kalibreres jevnlig. Hvis det er lenge siden forrige kalibrering kan den barometriske høydemåleren gi dårligere resultat enn GPS-høydemåleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en eTrex Legend, og godt fornøyd med den. Ville ikke kjøpt noe enklere enn den idag. Det er vel enkleste modellen som har kart, og selv om det er begrenset nytte med det kartet, så ville jeg aldri ha kjøpt en GPS uten kartfunksjon. Men det er meg da...

Joysticken funker fint, som nevnt ovenfor.

En eTrex Legend bør du kunne få til ca 2000.-

Min subjektive opplevelse av høydemåleren er at jeg ikke helt kan stole på den. Synes den burde funke fint, med tanke på hvordan GPS funker, men jeg har flere ganger tvilt på at den stemmer. Kommentarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min subjektive opplevelse av høydemåleren er at jeg ikke helt kan stole på den. Synes den burde funke fint, med tanke på hvordan GPS funker, men jeg har flere ganger tvilt på at den stemmer. Kommentarer?

En tommelfingerregel når det gjelder GPS-baserte høydemålere er at vertikal nøyaktighet er 1,5 ganger horisontal nøyaktighet. For eksempel hvis GPSr-en sier at nøyaktigheten (horisontalt) er 8 meter, så er den vertikale nøyaktigheten 12 meter.

En annen side av saken er at GPS-høyden har et annet referansepunkt enn høyder angitt på kartet. Høyder på norske kart er i forhold til noe som kalles «normal null», som er en referanseflate basert på middelvannstand. (Her kan sikkert TrondE fylle inn, eventuelt korrigere.). GPS-høyden er såkalt geodetisk høyde, som er høyden målt i forhold til ellipsoiden, som er en matematisk modell av jordkloden. Her i Norge faller ikke disse to referanseflatene sammen, så GPS-høyden vil derfor normalt ikke bli riktig.

En kalibrert barometrisk høydemåler er langt bedre slik sett. Manualen sier at feilen er maksimalt 5 meter, men ofte er nøyaktigheten bedre enn det. Jeg kalibrerte den barometriske høydemåleren i vannkanten (Oslofjorden), slik at høydemåleren der viste 0 meter, så løftet jeg GPS-en opp til rundt livet og det sto at høyden var 1 meter. Så løftet jeg den litt over hodet og det sto 2 meter. Ingenting å si på nøyaktigheten i det tilfellet, i alle fall. Da jeg gjorde dette var det lavtrykk og da det noen dager senere var blitt høytrykk viste høydemåleren -22 meter, enda jeg var godt over havnivå. Den barometriske høydemåleren må altså kalibreres jevnlig for å være pålitelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for fint svar.

Lenge siden man så deg på scanair.no, herr Acklam!

Sant det, uten at jeg vet hvem du er. :lol: Jeg var på et særs hyggelig «Fly og vin»-treff i november, men etter det har jeg vært lite aktiv. Jeg følger med en del, men det er ikke så mange av temaene som engasjerer der lenger, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Fant denne tråden og synes det kan være nødvendig med en oppdatering. Nye eTrex modeller har kommet i år, såkallt x-modeller, både av Garmin GPSmap og eTrex.

Jeg har foretatt en pristest på noen av disse. Nå har de fargeskjerm, mange funksjoner og pt opp til 1gb minne, kan lastes med både topo, sjø og vei kart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Oppdatering, SanDisk 2gb MicroSd Transflash minne tilgjengelig, en av de første som har på lager er MyMemory.

For navigasjon i topografien er det ikke nødvendig med 2gb minne, faktisk er 64mb nok i de fleste tilfeller, men med 2gb kan man laste veikart for hele Europa pluss mange topo og sjøkart, samtidig.

Det ryktes forresten at det snart kommer nye Garmin modeller med SiRF, kanskje eTrex seriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.