Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er dette?


REs

Anbefalte innlegg

Jeg var en snartur innom G-max og da måtte jeg selvfølgelig titte innom og hilse på hylla med primuser.

Mine øyne falt på en brenner jeg ikke hadde sett før. Den trenger ikke være så ny fordi om jeg ikke har sett den før, men da jeg kom hjem så ble det en liten sjekkerunde på nettet.

Brenneren het Kovea Booster +1 og det viste seg at den var blitt testet av bladet Friluftsliv.

http://www.friluftsl...-booster-1.html

Den var litt dyr og jeg har jo allerede en grei multifuel brenner og noen gassbrennere, men primus er kjekt så jeg sjekket litt rundt for å se om det kanskje kunne være et bra tilbud et sted.

På Amazon.com kom jeg over to brennere som så ganske like ut, bortsett fra beina, men til en sjettedel av prisen.

Er det noen som kjenner til disse:

Pellor™ TK-800A BRS-8 Outdoor Camping Stove Multifuel Backpacking Cookware Cooking Burner.

http://www.amazon.co...e/dp/B005LMNXDS

Camping Multi-fuel Stove Split System Liquid or Gas Fuel

by Yongkang Weiheng

http://www.amazon.co...multifuel stove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Utifra bildene, ser det ut til å være den samme brenneren med andre "føtter". Jeg kjøpte mitt "offspring" Brunton Lander på Felleskjøpet. Den går kun gass eller bensin, og bråker litt. Høy effekt, men ikke så bra virkningsgrad på full fres. Sikkert bortimot 5 kW på det meste, men uten varmevekslerkjele er det meste bortkastet. Bruker veldig mye fuel uten at vannet koker raskere, men det det blir jo samtidig varmt i teltet. (Husk på CO-faren når du bruker varmeveksler.) Denne brenneren kan brukes med gassboksen opp-ned, men den er ikke godkjent for det i Norge (Eu). Har testet det, og den virker faktisk bedre enn Jetboil Helios. Sistnevnte er en brenner spesielt laget for opp-ned boks...

Jeg tror grunnen til dette er at Jetboil har regulator som er designet for gass, mens Brunton har væske-regulator. Brenneren er veldig lettstartet i streng kulde (bensin og forvarmebøyle), og tåler mye vind. Tror nok jeg ville ha kjøpt en for den prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at dette er en kinesisk kopivare.

Magicshinelykta er jo at annet produkt som er en blåkopi av originalen, Lupine Tesla.

Så kan man jo saktens spørre hva som ikke er kinesisk kopivare.

Svært mye av det som selges av diverse merkevarer er rene, billige OEM produkter som man bare setter eget merkenavn på og selger dyrt

Hadde f.eks en jaktradio engang som ble solgt som Motorola og 3-4 andre kjente merkenavn...helt klin like, og produsert på samme fabrikk..tydelig at innkjøpere hadde vært på handletur isteded for at de produserte selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan kalle det kopi eller hva man vil, men det er et faktum at en fabrikk kan lage et produkt som selges under flere forskjellige navn og merker.

F.eks så har COOP kjeden solgt telt fra Helsport som er samme teltet som de selger i sportsforretninger til en langt høyere pris, men med et annet navn.

Hos noen produsenter kan du få både eget navn og egen design / farge hvis du bare bestiller mange nok. For eksempel Atomic ski.

Men det finnes jo selvfølgelig mye billig kopivare som har en elendig kvalitet og det er ikke alltid så lett å se før man har varen i hånda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på Coleman?

Nei, det var et Helsport telt som ble solgt på en Coop butikk og når jeg sjekket opp navnet så fantes ikke dette i Helsport sitt sortiment. Jeg sjekket med Helsport og de sa at teltet var laget spesielt for Coop, men det så ut til å være helt likt et av de andre teltene til Helsport. Nå husker jeg ikke hvilket telt det var eller hva det hette, men jeg mener det var et tremannstelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bestilt en

http://www.amazon.co...multifuel stove

og den kom på $ 77,48 inkludert frakt. (ca. 430,- NOK)

Siden prisen var så lav så ble den kjøpt som et eksperiment for å se om dette kan være en grei brenner for å brenne gass når gradestokken kryper under nullpunktet.

Så er det bare å vente og se, og håpe at den kommer frem før våren og varmen kommer og ødelegger for eksperimentet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var et Helsport telt som ble solgt på en Coop butikk og når jeg sjekket opp navnet så fantes ikke dette i Helsport sitt sortiment. Jeg sjekket med Helsport og de sa at teltet var laget spesielt for Coop, men det så ut til å være helt likt et av de andre teltene til Helsport. Nå husker jeg ikke hvilket telt det var eller hva det hette, men jeg mener det var et tremannstelt.

Jostedal 3.Ble vel solgt for en tusenlapp på medlemstilbud. Det er vel identisk med Nordmarka-serien som selges hos XXL (dvs Jostedal 3 har det samme lille forteltet som Nordmarka 2). De har polyester i ytterteltet istedenfor Ripstop Nylon som alle andre Helsport-telt har. (vi har det Jostedal-teltet, til vår bruk så har det fungert helt greit, men det er jo enkelt selvsagt).

Når det er sagt: det er relativt vanlig at de store kjedene, uavhengig av hva de selger, får produsert opp produkter som er spesielt for de. Feks har gjerne Elkjøp og Expert så og si identiske TV-er, men som har forskjellige produksjonsnavn. Og når det kommer til mindre/rimeligere merker så produseres det gjerne uavhengig av merkenavnet, men blir kjøpt opp i større kvantum og merket med det navnet selv om merkenavnet overhode ikke har hatt noe med design, produksjon, valg av materialer ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har (hadde) en slik brs8 kjøpt mot bedre vitende.

Trukket tilbake fra Norge og EU p.g.a. manglende CE dokumentasjon som ble etterspurt etter noen ulykker.

Brukbar (??) bensin/gass brenner dersom du sikrer slangens feste til brenneren med loktite gjengetetting.

Endte med å bruke noen deler til andre prosjekter.

Pumpa og flaska er OK og fullt Primus eller Kovea kompatibelt.

Selges forresten av likevel i enkelte butikker.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har jeg bestilt en

http://www.amazon.co...multifuel stove

og den kom på $ 77,48 inkludert frakt. (ca. 430,- NOK)

Siden prisen var så lav så ble den kjøpt som et eksperiment for å se om dette kan være en grei brenner for å brenne gass når gradestokken kryper under nullpunktet.

Så er det bare å vente og se, og håpe at den kommer frem før våren og varmen kommer og ødelegger for eksperimentet mitt.

Brenneren er ankommet og ved første øyekast ser den helt fin ut.

Det opplyses at den kan brenne både gass, bensin, parafin og diesel, men diesel er kun anbefalt som en nødløsning siden det kan tette igjen dysa.

Det fulgte med et repsett som også inneholdt en ekstra dyse. Dysene er ikke merket så da antar jeg at samme dysa skal brukes til alt.

Nå gjenstår bare en testbrenning. Det eneste som er litt negativt er at de 8 - 10 minusgradene vi har hatt siste uken nå er skiftet ut med litt snø og 0 grader.

En gassboks er derfor plassert i dypfryseren for å se om brenneren fikser så kald gass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første test avsluttet.

Gassboksen fra fryseren virket helt fint. Brant litt svakt til å begynne med men etter hvert kom "godlyden" frem og brenneren brant helt perfekt.

Jeg brukte stormlighteren mot forvarmingsrøret og etter noen få sekunder så begynte den å brenne.

Flammen viser ikke så godt på bildet, men den er der.

Neste test var med parafin.

Dette gikk ikke like bra.

Den var lett å tenne. Jeg slapp bare ut litt parafin på paden under brenneren og satte fyr fra utsiden.

Når den nesten var brendt ned åpnet jeg for parafinen.

Den brant med gul, litt høy flamme og fikk aldri helt opp fresen.

Det kan se ut som om dysa kanskje er litt for stor for parafin.

Oppdaget etter hvert at den ikke holdt trykket og lakk litt parafin der hvor slangen festes inn på flaska.

En nøyere sjekk avslørte at metallnippelen som slangen festes til ikke var skrudd inn i plastdelen på pumpa, men bare trykket inn i hullet med noen krysspor i metallet. Her var det heller ingen pakning.

Denne er nå reparert. DVS. Jeg har forsøkt å reparere den ved å gjøre den ren med rødsprt og sette den inn med epoxylim.

Så får vi se om det holder tett.

Litt skummelt med lekkasje hvis man fyrer med bensin.

Koplingen hvor slangen går inn på brenneren er fleksibel og slangen kan derfor svinges fra side til side.

Foreløpig holder denne tett. Antagelig fordi det sitter et par o-ringer inne i den. Hvis en av disse ryker så er det nok fare for lekkasje.

Svakt punkt, men det er nye o-ringer i repsettet.

Planlegger ny parafintest i morgen.

post-4220-0-99171400-1359200952_thumb.jp

post-4220-0-12857500-1359202361_thumb.jp

post-4220-0-52247000-1359202374_thumb.jp

post-4220-0-51312400-1359202384_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som en forbedret utgave. Koblingen til brenneren er helt forandret. Pumpekoblinga ser også mer pålitelig ut, noe enklere, og med avstengingskran.

Min klarte rett og slett ikke å brenne mange minuttene på parafin, før parafinen sluttet å forgasse.

Jeg endte opp med å sette inn en Nova brenner jeg hadde i huset, det blei helt topp, litt tyngre enn Nova'n men så utrolig solid.

Spent på å høre mer.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke med vindskjerm, men det får man vel kjøpt på nettet. Samme type som det er til Optimusen?

Jo ganske riktig. Kun kr. 125,- hos sportsdeal.no

Men så kommer det 113,- i frakt og da er man oppe i den nette sum av kr. 238,-

På XXL sin nettbutikk koster samme vinskjerm 169,- + frakt. Da koster den sikkert et sted mellom 170 og 200 i butikken til XXL.

Jeg stikker heller innom over helgen. Jeg passerer jo butikken på veien til og fra jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk akkurat to sånne (se lenke) i posten i dag fra Deal Extreme. Til 60 spenn stykket, med fri frakt, bestilte jeg to. De jeg valgte er av den høye typen, men de finnes også i en lavere versjon. Faktisk tror jeg at jeg ville valgt den lave om jeg skulle valgt på nytt. Bare et lite tips. :-)

PS. Det tar tid fra dx.com om dagen. Tror det tok en måned fra jeg bestilte til de kom, men nå har det jo vært jul i mellomtiden.

http://dx.com/p/outdoor-camping-picnic-burner-8-piece-wind-shield-board-silver-110530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra vindskjerm på XXL kostet 169,- (I butikken.)

Ikke rart at det kan bli uforholdsmessig dyrt å handle småting på nettet når de tar mellom 100 og 120 kroner i frakt plus at noen i tillegg tar et ekstar gebyr for pakking og ekspedisjon.

Planlegger ny primustest med parafin i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det klart for primustest nummer to. Reparasjonen var vellykket og beholderen holdt trykket med glans, men første forsøk var ikke noe særlig bedre enn sist. Bare en liten forskjel. Trykket holdt testen ut.

Det blåste en liten trekk langs husveggen, men da brenneren var blitt varm var det bare å åpne krana.

Det ble et lite sankthansbål i dag også.

Men det fulgte med en ekstra dyse og ved nærmere ettersyn å kunne det se ut som om den hadde noe mindre hull.

Dysa ble skiftet, men resultatet ble det samme .

Konklusjon:

Primusen brenner gass rett fra fryseboksen, men ikke parafin og da kan man sikkert også regne med at det ikke er noen vits i å prøve diesel.

Nå gjenstår det bare en test med bensin.

(Skal bare få tak i en asbestdrakt og et stort CO2 apparat.)

post-4220-0-92630000-1359489737_thumb.jp

post-4220-0-80053700-1359489760_thumb.jp

post-4220-0-86590200-1359489779_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo ikke helt "friskt" ut gitt. Min Nova ser ikke slik under oppvarming en gang. Billig kan være bra, men tror jeg personlig holder meg til Nova.

Denne ble primært innkjøpt for å brenne gass når det er kaldt og det fikser den helt fint.

Alternativet var å gå til G-max og betale over 1800,-

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

F.eks så har COOP kjeden solgt telt fra Helsport som er samme teltet som de selger i sportsforretninger til en langt høyere pris, men med et annet navn.

Det stemmer, og det kan ofte være MEGET gode kjøp. Jeg kjøpte for tre år siden et Helsport Trollvassbu 4 Camp på Coop. Fikk en god feeling da jeg så på det og kunne ikke stusse på prisen; 1250 for et romslig 4 manns telt, med ripstop og vekt på 3,6kg (!). Ringte Helsport for å sjekke det ut, da jeg ikke fant det på nett, og de bekreftet at det var en kampanje-/testmodell som var laget et år eller to før. Da jeg fortalte den forøvrig meget hyggelige dama på Helsport hva jeg hadde gitt for det, lo hun og sa "det er jo ikke det stengene koster en gang" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei. Utifra bildene, ser det ut til å være den samme brenneren med andre "føtter". Jeg kjøpte mitt "offspring" Brunton Lander på Felleskjøpet. Den går kun gass eller bensin, og bråker litt. Høy effekt, men ikke så bra virkningsgrad på full fres. Sikkert bortimot 5 kW på det meste, men uten varmevekslerkjele er det meste bortkastet. Bruker veldig mye fuel uten at vannet koker raskere, men det det blir jo samtidig varmt i teltet. (Husk på CO-faren når du bruker varmeveksler.) Denne brenneren kan brukes med gassboksen opp-ned, men den er ikke godkjent for det i Norge (Eu). Har testet det, og den virker faktisk bedre enn Jetboil Helios. Sistnevnte er en brenner spesielt laget for opp-ned boks...

Jeg tror grunnen til dette er at Jetboil har regulator som er designet for gass, mens Brunton har væske-regulator. Brenneren er veldig lettstartet i streng kulde (bensin og forvarmebøyle), og tåler mye vind. Tror nok jeg ville ha kjøpt en for den prisen.

Har lest et sted at skal man bruke gassboksen opp ned må den ikke først ha blitt brukt rett vei? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.