Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til langtur


Myrull

Anbefalte innlegg

Hei! :-P

Jeg går for tiden på folkehøyskole og har 3 måneders ferie når skolen slutter rundt 10 mai. Og jeg tenkte at nå er det på tide å begynne å planlegge en langtur til sommeren, for det har jeg virkelig lyst til! Men jeg er usikker på hvor turen skal gå. Hadde i utgangspunktet tenkt Nord-Norge fordi jeg trives kjempegodt her oppe og det er så mye vakker natur jeg har lyst til å oppleve, men så var det myggen da...Så jeg har bestemt meg for at jeg skal satse på Sør-Norge. Jeg er oppvokst i Oslo og har derfor vært litt på Hardangervidda, Jotunheimen og Rondane. Og dette er kjempeflotte områder jeg gjerne drar tilbake til, men jeg har også lyst til å oppleve spesielt Femundsmarka og Sunnmørsalpene.

Så det jeg lurer på er om jeg for eksempel skal begynne i øst i Femundsmarka før myggen gjør sitt inntog også fortsette vestover og ende opp i Sunnmørsalpene. Hva tror dere om det? Jeg har lyst til å ta meg god tid og for eksempel bruke tid i Rondane og andre fjellområder og gå opp på en del topper. Samtidig skal jeg ikke på noen ekspedisjon og gå lengst mulig, men rett og slett være på tur i rundt 2 måneder og nyte livet.

Men samtidig, når man skal traske sånn litt på tvers, så ser jeg for meg at det kan bli en god del litt "kjedelige" etapper med trasking langs vei. Noen som har noen tanker rundt dette? Samtidig, så har jeg egentlig ikke noe problem med å ta buss eller tog et stykke for å komme til et nytt område, siden jeg bare skal på en kosetur, ikke krysse Norge eller noe lignende.

Ellers er planen telt og primus. Men jeg lurer på litt i forhold til mat, tenker det kan være lurt å tørke en del mat og plassere ut såkalte depoter, for jeg greier ikke å bære mat for mer enn en uke om gangen. Men dere som har erfaring med det, blir det ikke ganske så dyrt å skulle sende ut ekser med mat med posten?

Og med tanke på start i for eksempel Femundsmarka. Hvor tidlig pleier det å være bart? Starten av juni?

Det ble mange spørsmål gitt, men håper noen vil hjelpe meg på veien! :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg vet, er at det godt kan være snø i begynnelsen av mai i Fmundsmarka. Isen trenger ikke gå før da heller. Men tror nokk ikke det er noe problem å gå til fots da. En ting å tenke på, er at du må gå sørover eller nordover eller bestille "båt-taxi" for å krysse femunden, da Fæmund2 ikke starter ruta si så tidlig på året. 10.juni tror jeg første tur er. Du kan jo såklart starte i kjærringsjøen, å gå til feks Haugen gård på en måned å ta båten over til femundshytten å gå videre derfra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fjellene rundt Tufsingdal (på nordøst siden av Femunden) pleier det å være gangbart i begynnelsen av juni. Men du finner de siste snøfeltene og gressenet er gult og våt. Istedenfor å ta båten, kan du gå rundt på nordsiden. Der går det stier.

Min mann har brukt dette med eske i posten. I sommeren (juli) blir den liggende flere uker på postkontoret, eller i året kortere. Det er ikke så dyrt. Du kjøper bare en norgespakke f. eks. ekse på 10 kilo. Du kan putte en god del mat oppi der hvis du pakker godt. Kanskje er det lurt å få sendt det til en butikk eller turisthytte, slik at du er sikker på at pakken ligger der fortsatt hvis du kommer litt senere enn planlagt.

Hva med å begynne turen lengst sør for å bruke med snøfrie områder og gå opp gjennom Femund nasjonalparken for deretter å gå til Røros. Derfra kan du enten gå nord eller ta buss/tog til et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.