Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiske, gautefall i telemark


gamleerik

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på om det er noen her inne som har erfaring med fiske på gautefall. Ser jo selvfølgelig etter ørreten så hvis noen har tips om noen vann som er bra så tas det imot med takk! :)

Hvilken årstid var det? Hva slags sluk/spinner eller lignende ble brukt? Sølv/kobber?

På forhånd, takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært noe på gautefall, men er ikke fryktelig godt kjent.

Mitt intrykk er at hytteutbygging og hyttefolket har sørget for at mange av vanna der oppe har sett sine bedre dager.

Det er sikkert enkelte gode vann hist og her, men tror generelt sett at det er langt mellom disse.

Generelt sett er det jo (nesten) alltid bedre fiske jo lenger unna folk en kommer.

Desverre tror jeg ikke dette er et område jeg kommer til å bruke mye tid på å utforske i årene fremover.

Det er litt synd i grunn, fordi det er ett utrolig flott område (sikkert derfor det er masse hytter her også)

Vet om mange plasser 30-45 min kjøring fra gautefall som jeg synes virker mye mer spennende.

Uansett; om du er bestemt på gautefall så hadde jeg kikket på kartet og funnet de mest avsidesliggende og bortgjemte vanna og begynt der.

Se også på inn og utløpsbekker på kartet. Vet det er satt ut en del fisk på gautefall på 80 tallet (???) bla regnbueørret.

Så finner du vann uten veldig gode gytemuligheter så kan det godt hende du finner noe "griser" som har fått all næringen for seg selv.

Jeg har selv dumpet over sånne type vann andre plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Nå har jeg fått prøvd ut en del vann på gautefall. 2 helger i juni har jeg vært opp på dagsturer. lille bjønntjønn, store bjønntjønn, reinsvatn og noen få småvann i området rundt der. første gangen var det meg og fattern og da fikk jeg 4 fisk og han fikk ikke noen. neste gang var vi 4stk på tur i samme området og alle fikk fisk. tok opp 13 ørret totalt. og hadde flere på kroken. de er ikke veldig store. største som ble tatt var på 440gram, men var en som hadde en på kroken som var mye større enn denne. det er fisk i alle vann der. ikke veldig lang gåtur fra parkering, men man er jo avhengig av nøkkel eller andre måter å åpne bommen på vei opp hvis man ikke gidder å gå til toppen først. bare til info hvis noen andre lurer på å fiske der! :)

 

PS! : Det var MEG som fikk den største fisken :D lagde litt prestisje ut av det og hadde konkurranse den dagen. den som fikk den største fisken kunne velge en valgfri sluk/spinner eller hva det måtte være av alle de andre sine skattekister ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.