Gå til innhold
  • Bli medlem

Enkleste måte å montere parispulk med fjellpulken-drag?


Larsdx

Anbefalte innlegg

Annonse
  • 2 uker senere...

Du borrer hull med et borr som er tilpasset poppnaglene. Merk først av hvor du skal borre med festene og tusj, så er det bare å borre. Steg to blir å poppnagle festene på plass med forhåpentligvis poppnagler som fulgte med festene. For å poppnagle, trenger du en poppnagletang, dette får du på biltema eller en eller annen foretning.

Husker desverre ikke hvilken dimensjon det er på borret du skal bruke.

Uansett, det er enklere å montere festene enn man først skulle tro.

Håper dette hjalp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skulle lage trekk på pulken min, så valgte jeg å bruke små bolter, muttere og skiver, samt en list til forsterkning, fremfor popnagler.

kanskje det kan fungere for deg og, kanskje lage en base av en aluminums plate på begge sider av pulken.

post-9488-0-29020200-1358972262_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med alle de tipsene over her.

Kjøp deg ett billig borrsett, en billig skrumaskin, 4 bolter, 4 muttere og 4 breiskiver (store skiver) eller bytt ut de brede skivene med en platebit eller list du kan bore hull i med det nye borsettet ditt. Bruk uansett skiver inni pulken, selv med en listebit eller aluminuimsplate. Mutterene kan gjerne være av typen med en nylonskive på, slik at de ikke skrur seg ut av seg selv. Eller så må du benytte en sprengskive inntil mutteren i tillegg til den andre skiven.

Clas Ohlson eller bitema har alt du trenger.

Popnagler blir glatt og fint på innsiden av pulken, men det blir ikke fullt så sterkt som en skikkelig bolt. Og en bolt er mye lettere å reparere eller skifte ut enn en popnagel. Så slipper du å kjøpe den dere tangen og da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde egentlig tenkt bare å gå for enkleste løsning, som skissert tidligere i tråden. Men altså, for å feste disse popnagleme (?) som kom med pulkfestet trenger jeg et bor?

Et eller annet sted har jeg liggrnde en automatisk dings som jeg brukte for å skru fast møbler fra Ikea, kan det funke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde egentlig tenkt bare å gå for enkleste løsning, som skissert tidligere i tråden. Men altså, for å feste disse popnagleme (?) som kom med pulkfestet trenger jeg et bor?

Et eller annet sted har jeg liggrnde en automatisk dings som jeg brukte for å skru fast møbler fra Ikea, kan det funke?

Du har liggende en automatisk dings sier du? Er dette en såkalt skrumaskin eller boremaskin?

Om du kan feste ett bor på den, kan du bruke den. Eller så kan du ta en knivspiss og vri/grave ut ett passelig hull, men lag det da helst så lite at du må tvinge popnaglen gjennom, og bruk en skive på innsiden av pulken.

Men stort enklere enn skissert i tråden er ikke mulig å gjøre det tror jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en letherman eller annet multiverktøy er det ofte en slags bor på den. Eventuelt en liten skarp skrutrekker og stikke/vri igjennom med. Prøv i hvertfall å finn noe som er ca like tykt som poppnaglene. Ikke så nøye om det ikke er 100% da skivene som følger med passer til naglene. Enkleste er selvfølgelig ett passende borr.

Tang http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Nagletang-121010/

Du må sette på munnstykke som passer best for naglene. Tre naglene igjennom festet og pulken fra yttersiden og sett på skiven på baksiden. Hold alt tett sammen mens du klemmer sammen tangen. Da strammer det seg fint sammen. Alternativt kan du som nevnt over kjøpe noen bolter/skiver/muttere i passe diameter og lengde. Blir sikkert en 20-30kr om du har tilgang til en vettug jernvarehandel. De har ofte slikt i løsvekt på byggevaren også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens litt off-topic, men har akkurat kjøpt Acapulca-drag til paris-brettet. Jeg fikk med fester som er tenkt montert på sidene av brettet. Noen som har erfaring med det holdt opp mot Fjellpulkens festeordning foran på brettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-9775-1359388877,0991_thumb.jpg

Parispulken montert med stivt drag. Mangler bare et par skruer og muttere, litt tau og lastestropper nå...

Endte med tre turer til Clas Ohlsson, men med litt prøving og feiling gikk det jo til slutt. Brukte et sånt elektrisk bor, med 4 mm tykkelse trebor og m4 (?) muttere. Virker solid, men gjenstår å teste. Får kanskje ha med noen muttere og sånn for sikkerhets skyld.

Er det samme hva slags tau man bruker? Hvordan bør det festes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mutterene og boltene holder nok. Har du brukt 4 stk på hvert feste?

På innsiden av pulken, der mutterene står. Har du noen litt store skiver der, eller kanskje en liten plate med 4 stk hull i, som passer boltene, slik at du ikke river muttern gjennom pulken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjøpte tau fra magasinet.no tror det var av samme merke som paris pulken de selger. 89,- for 15m. det var mer enn nok for meg.

jeg boret et par ekstra hull for å få flere festemuligheter til stroppene. lagde løkkn og knøt på undersiden for hvert hull.

lykke til.

post-9488-0-04900900-1359399821_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg kjøpte i dag Fjellpulken drag til min Parispulk.

 

Er det mulig å kjøpe dragfestet noe annet sted enn på fjellpulken,no? Likte ikke gebyr på 95 i tillegg til pris og porto. Eller skal jeg bare binde fast draget med tau?

 

Edit: Fant på en annen nettbutikk kr 100 billigere. Må bare skaffe noen metallplater og noen bolter nå da. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.