Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiske i Kvennavassdraget


hanshenrik

Anbefalte innlegg

Hei !! Vi er to kamerater på 17 og 16 som skal gå fra Haukeliseter til Mogen via Kvennavassdraget. Vi lurer på når det er best fiskemuligheter og når går isen på vannene og når forsvinner snøen?? :)

Vi skal ha med fluestenger og lettspinn. har dere noen gode tips til hva vi skal bruke?

Andre tips taes imot med åpent hjerte !

Mvh

Robin Og Hans Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Har vært og fisket i øvre Kvenna mange ganger. Beste fisket hadde jeg en gang rundt 7 Juli, klekking av døgnfluer. Det var en sesong våren kom tidlig. Året etterpå dro jeg selvfølgelig opp på samme tid. Da hadde ikke våren kommet i det hele tatt, kaldt og ingen klekking, fikk omtrent ikke fisk i det hele tatt. Safeste tiden for flue tipper jeg er rundt 20 juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei, gutter!

Dere ønsker tips for fiske i Kvennavassdraget? Har ikke selv fisket i Kvenna, men utfra områdets geologiske og botaniske karakter antar jeg at vassdragets PH-verdi er over 6 og at det vil være rikelige forekomster av marflo (gammarus på latin). Dette er viktig føde for ørreten uavhengig av insektklekkinger forøvrig. For å slippe å prøve og feile m.h.t. insektklekkinger av døgnfluer, tovinger o.a. vil jeg foreslå at dere tar med noen imitasjoner av marflo. Kjøp noen i olivengrønn farge som matcher marfloens farge der dere fisker ved vann-vegetasjon. Ta med noen i rosa som imiterer hunnens farge i "gytedrakt". Det er ørretens favoritt!. Samt evt. noen i grått der dere måtte fiske i vann som er preget av stein/fjellbunn. Dere får kjøpt marflo med både rett og krum krok-rygg, dette er ikke så vesentlig. Marfloen inntar en krum- rygget posisjon når den føler seg truet, mens den beveger seg med rett rygg i vannet, men vanligvis ikke dypere enn en meter dybde.

Like viktig som fluevalget er presentasjonen; det gjelder uansett hvilke fluer dere velger å fiske med. Marflo fisker dere på følgende måte:

I vann nær vannplanter og vegetasjon fra 0 til 1 meter dybde med olivengrønn variant. Det beste er intermediate snøre som gjør at dere slipper oppadgående bevegelser på fluen ved inntrekk, noe som vil være vanlig ved bruk av flytesnøre. Trekk inn noen centimeter ad gangen,vent, trekk inn osv. Fiskes saktere jo kaldere vannet er.

I elv "drifter" marfloen i perioden fra like før til etter solnedgang. I strøm fiskes fluen da nedover elven, mens den inne ved elvebredden fiskes oppover elvebredden, men sakte. Presentasjonen eller måten dere etterlikner insektets adferd i vannet er like viktig som fluevalget.

Håper dere kommer med en tilbakemelding etter fiskeferien deres? Kanskje vi treffes langs Kvenna da jeg selv vil prøve å få til en tur dit i sommer.

Hilsen Roddyblom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.