Gå til innhold
  • Bli medlem

Din lengst/verste natt i sovepose


Hummern

Anbefalte innlegg

Lite er så godt som å legge seg under åpen himmel en vinternatt med en sovepose som holder deg god og varm. Men mange har sikkert erfaringer fra netter der komforten er alt annet enn god. Jeg oppfordrer til å legge ut din verste/lengste opplevelse i sovepose. Her er min lengste natt:

På 80-tallet var vi 14-15 år og hadde som hobby å ligge under åpen himmel til alle årstider. Utstyret den gang var så som så, men det var stemningsfullt og spennende. Vi brente bål på kvelden og snakket om alt (mest jenter). En romjul vi bestemte oss for å gå på ski to timer til en flott område med mye tørre trær vi kunne lage bål av, merket vi underveis at det ble kaldt. Vi frøs på fingre og tær, men holdt varmen ved å gå. Senere fikk vi vite at det denne natten ble mer enn 20 minus. Moren til kameraten min ringte bekymret mine foreldre og lurte på hvor vi var gått, men mine foreldre visste ikke en gang at vi var på tur. Så det var fler enn oss som fikk en fæl natt. Vel fremme ved leirområdet, samlet vi kvister til bål, men et foregående mildvær hadde gjort alt rått. Vi brukte opp alt avispapiret, og forsøkte til slutt å brenne fyrstikkesken for å få fyr på kvistene. Fåfengt! Kl var ca 16, og det var blitt mørkt. Vi hadde ikke en gang hørt om hodelykter, så det var uaktuelt å gå hjem i mørket. Da ble det å samle sammen til en granbarseng. Der la vi våre billige, tynne celleplast underlag, og hoppet fullt påkledd i soveposene, som den gang var klasifisert til minus 5 grader. Vi var kalde før vi la oss, og fikk aldri varmen. I desperasjon forsøkte vi tilogmed å legge granbar over oss, uten at det hjalp. Det ble ikke lyst igjen før kl 08. Vi sov ikke et minutt den natten. 15 kalde timer i sovepose, men det jeg likevel husker best, var at jeg for første og eneste gang så nordlys høyt oppe på en spektakulær vinternatthimmel i Vestfold.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)

Jeg, bruttern, og hans daværende kjærest var på tur i 1984-1985.

Jeg var 10-11 år. Vi dro inn til ett vann som heter dødningevann, litt over 1 mil å gå.

Om natt ble det grusomt kaldt, teltet var en sånt typisk 3 kant teltsak, med kun 2 teltstenger.

Vi frøs alle mann. Løsninga ble jeg og kjæresten til bruttern i den beste soveposen, og bruttern i de to dårligste.

Sov ikke mye den natta, slumret litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første vintertur med ny Ajungilak Iglo sovepose å greier.

Helt utrolig, men jeg valgte å gå i hel varmedress. Skulle opp en forholdsvis bratt fjellside (ca 300 høydemeter og ca 600 m i luftlinje) i dyp løssnø. Hadde ikke skifeller og måtte vasse og bære skia opp. Jeg svettet noe infernalsk selv om jeg tok og knytte overdelen av varmedressen rundt livet.

Når jeg kom til toppen og fikk på meg skia, gikk jeg med snø til knærne. Skikkelig blodslit og gikk tom for væske tidlig, noe som medførte hodepine. Jeg brukte hele kveldinga med øksa for å hugge tørrgran og fyre bål for å forsøke å tørke kliss våte klær (les varmedress). Det rakk jeg ikke, men ullundertøyet var nesten tørt.

Hadde ikke telt, bare en presenning og et tynt liggeunderlag pluss litt granbar.

Soveposen hadde jeg store forventninger til, det ble jo hevdet at det var en skikkelig god vinterpose av selgeren. Haha, jeg frøs fra første stund. Hvor kaldt det var, kanskje - 12 - 14 C. Etter å ha forsøkt diverse fosterstillinger kom jeg på at jeg hadde hørt at man ble varmere ved å ligge med mest mulig hud mot hverandre. Samme prinsipp som med votter, så av med klærne. Herregud, det ble enda kaldere, gjorde jeg noe feil? testet diverse stillinger igjen før jeg innså at dette ble enda kaldere. På med ulltøy igjen og en ekstra genser som var tørr , og da ble det litt mindre kaldt. Varmedressen var altfor fuktig til at jeg kunne ta på den også.

Jeg hadde helt sikkert ikke væsket meg tilstrekkelig opp etter blodslitet opp fjellsiden noe som nok forsterket den kalde opplevelsen. Det gav ikke umiddelbart mersmak på vintertur akkurat.

Men, jeg lærte at jeg kunne hente mye erfaring fra litteratur, neste tur gikk bedre og siden har det gått rimelig bra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skulle trott at dette var en natt i snø og kulde, men ikke: Tvertom, en natt i gapahuk. I sørsverige, ved påske: Jeg hade med min gamle (15 år? 20 år?) topp-of-the-line pose, som jeg ikke trengt å bruke på mange år; den var ju for varm.

Men så skjer noe:

Først synker temperaturen. Litt kalt. Så snur vinden. Dessverre betyr det at innflygningen til flyplassen endres, og det ene flyet etter det andre flyger in tett ovenfor gapahuken. Wrooom. Wroooooooooom.... Temperaturen synker noe mer, og luften er fuktig: Dette gjør at alt føles verre enn hva temperaturen sier. Jeg kryper in i soveposen, og - til min fase - ser at jeg ser ju rett gjennom! Tidens tann hade flyttet rundt nokk på isolasjonen, att det mer var flekker av isolasjon, og ikke ordentlig isolert. Posen - som man da kunde se gjennom - fikk nytt navn: 'Neglisje-soveposen'. Normalt skal man like slikt materiale, men her var settingen ikke helt bra. Lang kall natt, med innflyningen av morgenflyene i slutten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overnatting i forsvarets lagstelt, som var dårlig satt opp fordi de som satte de opp ikke skulle sove i det. Og av alle ting hadde de satt de opp i ei myr. Og værmeldinga var nedbørsrekord. Som om det ikke var nok, når vannstanden hadde passert pallene vi hadde lagt inni teltet og var godt på vei over underlaget så var det noen som dreit seg ut med multifuelen, og vi fikk drivstoff i hele myra.

Det var kaldt, vått, luktet multifuel over alt og når timene krøp mot morgenene så begynte de fleste å reagere på lekasjen fra natten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært ute på en del turer og hadde en runde i mai i år som var mindre festlig. Hadde ikke tatt med annet enn en lett sovepose og det jeg trengte for å ligge under åpen himmel. Dette innebær en hengekøye, tarp og en sommersovepose. Og gjett hva, det begynte å snø pluss blåse opp noe voldsomt på natta. Ble kasta ut av køya av en kraftig vindkule og våkna i en snøfonn. Da var det å krølle seg sammen under en presening å håpe ting skulle lette. Hadde vel kommet 10cm på natta og alt var dekket av snø og alt var jævlig. Stakk fra skauen klokka 7 om morgenen da med de andre som også var med. Tror ingen likte seg den den natta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker å få til en orrleik i løpet av våren, og i fjor startet kallet litt tidligere enn vanlig. I slutten av mars tok jeg med kamera og la i vei uten noe utstyr med unntak av kniv og fyrstikker. Pleier som regel å bygge et lite skjul av naturens overskudd, og tenkte også å gjøre det denne gangen. Det gikk fint, men jeg merket fort at jeg skulle ha tatt med sovepose og liggeunderlag, for det ble i kaldeste laget utover natten, og jeg fikk erfare at det ikke kun er barnehagebarn som får blå lepper. Fikk stappet inn litt tørt gress som fór i buksa og under jakka, med det ble allikevel en lang natt med flere korte joggeturer i stummørket. Litt orrleik ble det, men jeg tror de skjønte at det lå en urolig gjest oppi lia, og de fant etter hvert en mindre folksom plass for sine aktiviteter. I år blir det nok leik igjen, men det blir med både liggeunderlag og sovepose av beste kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En natt for flere år siden skulle vi teste ut å fyre primus inne i teltet. Vi valgte å teste dette under kontrollerte forhold, rett utenfor hytta i Femundregionen. Vi lå reinskinn nederst og en vanlig thermarest oppå. Og brukte soverposer med ekstremtemperatur -15C. Vi gikk varmt inn i posene. Jeg hadde på meg ullundertøy, tykk fleecebukse og tykk ullgenser. Men fordi det var første dag på hytte før et flere dagers opphold og jeg ville ikke ødelegge frisyren allerede første dagen :oops: , gjorde jeg den kapitale feilen ved å ikke bruke (bivak)lue. Men mann gjorde det og hadde det forholdsvis greit. Jeg hadde det bikkjekald. Vi tipper det ble melom 25 og 30 minusgrader denne natten. Jeg sov ikke et minutt. Det kom stadig inn kaldt luft fra halsen, selv om jeg hadde snøret hetta og halsen godt. Eneste redningen var at vi av og tilfyrte opp i primussen, men vi sov ikke med den på. Da ble det ganske fort veldig behagelig, men det varte ikke lenge etter den ble slukket. Telt isolerer tydeligvis dårlig. Jeg har flere ganger vurdert å gå inn i hytta (der det bare var -8 (første natt) eller hente en lue. Men jeg hadde det for kaldt til å røre på meg. -> jeg har læret at jeg alltid skal bruke lue!

Har også opplevd flere kaldte netter i sommer på Dovrefjell med en tynn sovepose. Skulle spare litt på vekt, men det kommer jeg ikke til å gjøre igjen.

Eller har jeg funnet ut at ingen sovepose er varm, hvis du går kaldt inn i den. Soveposer isolerer også kulde veldig godt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange kuldehistorier her, jeg har heldigvis ingen slike selv (ennå), men jeg var på tur med en kompis i Nordmarka for en del år siden hvor han hadde det ganske ille.

Jeg hadde med meg en splitter ny vinterpose som jeg gledet meg til å teste, turkameraten hadde av en eller annen grunn valgt Jervenduken og kun det, for å teste det ut. Liggeunderlagene glemte vi i bilen, så det ble granbarseng og kun det på begge to.

Utover kvelden ble det kaldere og kaldere, -25 var vel det kaldeste vi registrerte. Jeg husker godt at turkameraten frøs FÆLT i jervenduken sin, han klaget over is på innsiden og hadde det generelt grusomt. Selv lå jeg som sagt i min splitter nye vinterpose, med North Face duntøfler på føttene og jeg var vel ikke helt klar over hvor ille han hadde det, for jeg husker jeg klagde over at det trakk litt fra glidelåsen :D

Trekk eller ei, jeg sov som et lite barn den natta, og turkameraten må ha sovnet han også, for da vi våknet neste morgen var det et nytt skispor 1 meter unna hodene våre, noen hadde altså gått forbi oss i løpet av natten/morgenen uten at vi merket det. Kameraten gikk til innkjøp av ny vinterpose før neste tur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. - 2. juni 1991, fortsatt bare i tenårene og passe grønn på overnattingsturer i fjellet:

Det var blitt juni - altså sommer - og jeg og en kompis la i vei innover et fjellskard for å overnatte i ei gammel samekøte ("gamme") vi hadde blitt tipset om. Det viste seg imidlertid at denne var svært medtatt og attpåtil full av gammelsnø. Dermed ble løsningen å sove under åpen himmel, da vi ikke hadde telt med. Granbar ble brukt som liggeunderlag, og barnålene kjentes godt gjennom den syltynne soveposen.

Utpå nattmorran begynte det å snø, og nysnøen la seg over både landskapet og oss. Stadig vekk måtte snøen fjernes fra ansiktet. Både soveposen og turdeltakerne ble søkkvåte, og til slutt var det bare å gjøre retrett. Et par timer seinere, frampå kanten til hoveddalføret, kom sola for fullt. Den varmet så godt at vi sovnet i lyngen, før vi godt utpå dagen - passe groggy - fortsatte ned i dalen. Turen ga mersmak, og seinere på sommeren hadde vi flere flotte turer, med LITT mer erfaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en gang for lenge siden i traktene ved Vassfjøra. Vi var to stykker som trakket innover Kaldavotni med telt og utstyr. Det blåste fælt og det var skrekkelig kaldt. Ved foten av fjellet bygget vi en snømur og satte opp teltet. Vinden var hard og kom i kast, og det var umulig å få sove. Snømuren blåste i stykker og teltet ristet og skalv. Da det lysnet av dag hadde vi ikke fått blund på øynene og jeg hadde fått en kraftig hodepine som slo over i migrene. Jeg måtte ut og spy, og ikke nok med det, jeg hadde fått diare i tillegg. Prøvde å finne ly bak en stor stein, men det føyket og blåste noe aldeles voldsomt. Av med anorakken, av med vindbuksen og ned med buksen. Det lettet voldsomt å få gjort fra seg, men til hvilken pris? Gjennomfrosset, med snø over alt, stive fingre og en dundrende hodepine. Etter hvert fikk jeg i meg litt drikke, og noen timer seinere måtte vi gå for å unngå en ny natt ute. Det ble ikke noe Vassfjøra den gangen gitt!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Ville det ikke vært mer naturlig at broren din og kjæresten delte pose? :)

Om jeg ikke husker feil var ikke posen stor nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parkerte ved Skar for to år siden. Gikk på tom mage inn til Kikut sammen med en lånt bikkje(Malinois). Kom fram i totida på natta. Satte opp teltet i nærheten av Kutangen. Kokte opp en pakke rømmegrøt og spiste denne sammen med en halvliter øl. Middagen kom opp igjen etter en halvtime. Fortsatte å brekke meg utover natta. Bikkja var helt gæærn, beit over båndet for å virre rundt og leke, beit over flere av bardunene på teltet så det kollapset. Veien tilbake til bilen var latterlig lang.

Samme året campet jeg også på Hafjell. Temperaturen dro seg nærmere null på natta. Normalt sett er dette en hyggelig opplevelse, men denne helgen hadde jeg glemt soveposen. Gensere og små fleecepledd gjør ikke samme nytten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte: Siden det var blitt altfor sent da jeg ankom utgangspunktet for skituren, droppet jeg å sette opp teltet, og istedet slå ned setene og sove bak i bilen. Og så gjorde jeg det. Og oppdaget at metall også er en effektiv kuldeleder, Jeg sier ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værste natten må vel være her i en gang i høst hvor en kamerat og jeg skulle fiske inne i Østmarka reservat. Hadde ikke 3-sesongsposen tilgjengelig så det måtte bli vinterposen med -30 komfort. Er jo bare å bruke den som dyne tenkte jeg selv om jeg visste dette var en hatløsning. Med oppblåsbar liggeunderlag, og alt for varmt vær enn det som det var spådd, ble myggen et stort problem. Et meget stort problem.. Prøvde å trekke litt opp i høyden for å unngå myggen, med den var overalt.

Eneste løsningen på å klare å overleve denne natten var å måtte gjemme seg helt inne i soveposen. Om det er varmt i en tykk vinterpose i alt for mange plussgrader? JA. R

undt kl 3-4 på natten lå jeg i en stor vanndam av svette og var helt overopphetet og spyttet mygg som fant de minste veiene inn i posen da jeg måtte bruke den som dyne.

Kameraten hadde selvfølgelig klart å ha en skulder ute en liten stund og det var ikke plass til ett myggstikk til på den.

Er vel den værste natten min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke hatt noen fæle netter i sovepose så langt. Noen kalde netter, noen med litt mye mygg... Noen med litt hardt underlag.

Men ingen fæle, som at jeg husker det med ubehag. Mer som positive og lærerike opplevelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ukestur fant jeg og en kompis at vi skulle teste hva fjellduken thermo kingsize var god for, så vi sløyfet soveposen, og tok med fjelldukene våre. Det var rett under null grader på det kaldeste(Siden det var kommet ishinne på vannpytter) muligens litt varmere i teltet. Det ble litt frysing, men noen småblunder ble det da. Det verste ble den dagen vi skulle sove på dagen, å gå på natta, pga alt for varmt vær å gå i. Vi kom fram et sted på saltfjellet en vindstille morgen når solen sto opp, og skulle legge oss til å sove. Inne i teltet, (et børgefjell 3camp) ble det etterhvert uutholelig fryktelig forferdelig varmt, og ute var det svart av mygg. Og om man snurpet seg aldri så mye inn i dukene utendørs, kom det mygg snikende inn. det mest behagelige var å ligge i teltet, i bare boxeren, rett på bunnduken, med kun myggnetting, men selv det var extremsport... Det ble ikke mye søvn den dagen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.