Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er egentlig best av skallplagg?


Trude Larsen

Anbefalte innlegg

Ja.. I den evige verden av forskjellige typer "super" stoffer som goretex, dermizax ++ hva er best? Det kommer vell selfølgelig ann på bruksområde. Men må d være så himla mye informasjon og valg at man drukner i informasjonen!!! Og skal man erfare selv hva som fungerer bra for sitt bruk kan man fort kaste mye penger ut ruta før man treffer... Irriterende nok. Så nå spør jeg enkelt og greit hva som fungerer for deg og til hvilket bruk?? Går selv mye på ski, men lærer aldri :P har som regel pulk med to barn hengende etter meg og blir ALLTID svett. Man hater å fryse så pakker på meg ved start, tungvint å stoppe å kle av seg. Og som mor pakker som regel urealistisk varme klær med. Tenker på å kjøpe norrøna røldal, noen erfaring med denne? Blir vell kansje mest brukt som "ut i snøen leke plagg" . Mn leser i et innlegg at gortex ikke egentlig er noe serlig i kald vinter med høy aktivitet. Så noen anbefalinger hva som passer for mitt bruk. Bor i troms så her kan d fort bli kaldt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gore-tex og derimax er begge fantastiske stoff jeg har god erfaring med. Personlig mest med gore-tex. Det flotte med disse membranplaggene er vekten og at de kan fungere som "allværsjakker". De er IKKE vanntette som de liker å påstå, men om de først blir våte tørker de veldig fort. Dette gjør at jeg alltid velger dette i usikkert vær der nedbør kan komme som regn.

På den negative siden puster ikke membran like godt som foreksempel bomull. I skikkelig kaldt vær mister også membranen enda større grad av pusteegenskapene. På høyfjellet om vinderen der jeg har tro på jevne minusgrader og nedbør i hovedsak som snø, er det etter min mening fortsatt ingenting som slår den gode gamle bomullsanorakken. Her har du de gamle typene, eller du kan gå for en blanding som G-1000 fra fjellreven. Med grønnlandsvoks kan du gjøre også disse plaggene mye mer vannavstøtende og fungere gjennom en reinskur eller to. Kan også enkelt velge hvilke områder av klærene du vil skal puste (ryggen, sidene) og hva som skal tåle regn..vasker ut i maskin. (voksen er i hovedsak til G-1000, men har hørt det funker bra med vanlig bomull også) Det veier mer og tørker saktere, men for min del er G-1000 blitt min sikre favoritt som ytterklær gjennom vinteren, og som bukse året rundt. På vår, sommer og høst derimot sverger jeg til gore-tex.

Er helt sikkert varierende svar på hvilke folk foretrekker, dette er bare min mening ut fra mine erfaringer ;)

PS. En annen viktig side ved at man blir svett og deretter kald er i like stor grad undertøyet. Noe tettsittende som transporterer fuktigheten godt vekk fra kroppen (foreksempel netting), hjelper mye på at man ikke fryser når man så må stoppe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må også velge den rette teknologien ved ulike aktiviteter. Dersom man trenger en tynn og lett skalljakke som man har liggende i sekken i tilfelle litt regn er Gore-Tex Paclite er godt valg, men dersom du for eksempel skal klatre og trenger ekstra slitestyrke er Gore-Tex Pro Shell det beste valget. Ved høy aktivitet trenger du god lufting og pusteegenskaper, og da har Gore-Tex Active Shell de beste egenskapene (innen GTX-membranen). Jeg har en skalljakke som kombinerer de to første; Den har Pro Shell på ryggen og andre steder som er utsatt for slitasje og Paclite ellers. Buksen er 2,5 lags Dermizax, og den syns jeg også fungerer veldig bra dersom jeg har på meg løpetights under, for det blir fort litt klamt med ull med mindre det er mange minusgrader. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt ut to dermisax jakker og min siste anskaffelse ble en Arc Teryx Theta SV jakke. En GoreTex jakke som i følge selgeren i butikken var noe av det beste som fantes på markedet.

Denne jakken koster over 5000 NOK. og er den dyreste "regnjakken" jeg har hatt. Den er dønn tett.

Ved temperaturer ned mot 0 grader så blir den kliss våt av svette på innsiden i løpet av ganske kort tid og hvis jeg stopper for å ta en pause så merker jeg fort hvor klam og kald man kan bli i løpet av ganske kort tid. Jeg bruker bare ull under skalljakken.

Jeg har, helt siden disse skalljakkene kom på markedet, hevdet at de fantastiske pusteegenskapene bare er noe de klarer å få til i et laboratorium. Ute i den virkelige verden så gjelder fysikkens lover og de er det ingen som kan gjøre noe med. Damp kondenserer mot en kald flate uansett hva den er laget av.

Skal du ha en jakke til vinterbruk med relativt stor fysisk aktivitet så er nor luftemulighetene viktigere enn stoffet den er laget av. Hvis du ikke går for den gode gamle bommuldsanurakken da.

http://www.platouspo...22&prodid=20960

Jeg trives absolut best i Dermisax jakkene mine, men i regn og sludd så er nok GoreTex jakken å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og dampen kondenserer også mot G1000 og andre tettvevde bomullsstoffer, så blir tøyet vått og stivt (i kulde), og tørker "aldri". For meg er Gore- og Dermizax dresser helt suverene plagg (gode erfaringer med begge), men jeg går alltid med minimalt av tøy under, og lufter i alle glidlåser (tom gylfen)! Det er kaldt bare de første minuttene. Hvis man i tillegg roer aktiviteten den siste timen på en dagsetappe, går man underlags tøyet tørt innenfra. Til aktivitet er det viktig å ha dresser uten foring (må være skallplagg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Trude, gore tex og dermizax er like bra. De holder tett (frem til de blir tynnslitte) og puster like dårlig. Jeg bruker skalljakke og skallbukse om vinteren når det er kaldt. Da kan jeg gå ganske hardt på uten at jeg svetter og dermed beholder klærne sin funksjon. Blir det dårlig værbeskytter de veldig godt.

Når det lir mot vår bruker jeg klær uten membran. Tror jeg det kan bli regn har jeg en veldig tynn demizax bukse og goretexjakke med meg (veier ingenting og tar lite plass) i sekken. Men skal jeg gå i dette når det er må farten tilpasses. Svetter man i sånt tøy kan man like godt gå uten.

Hvis du skal løpe rundt med pulk hadde jeg ikke kjøpt en foret jakke. Heller brukt en tynnere (som lofoten(dyr) eller trollveggen dri3(billigere) eller bergans f.eks stryn?) og kledd på meg under. Da kan det hende du lærer etterhvert hvor lite man egentlig trenger når man skal bevege seg.

Dessuten, jeg bruker mye norrøna og bergans nå. Men jeg veldig mye på tur og synes det er verd pengene. Men før jeg ble hekta hadde jeg en billig Stormbergjakke. Og den holdt like tett fram til den ble slitt som norrøna og bergans gjør. Jeg synes holdbarheten har vært bedre på Norrøna og Bergans, men hvis man ikke er ute hver helg og litt til så kanskje det ikke er nødvendig å kjøpe så dyre klær fordi billigere merker er bra nok..?

Dette med bekledning er veldig individuelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar :) har tenkt litt på den gamle gode bomulls anorakken, vanntetthet er ikke den det jeg ser mest etter. Har en tynn vanntett jakke jeg kan ha med som veier ingen ting. Og som regel når man legger ut på tur med små barn sørger man for gode værforhold. Sjeldent man legger ut i regnvær. Men d er som regel forblåst til tider uansett hvor man beveger seg, så vindtett står vell øverst på lista. Kald sur vind er ikke noe særlig.. Ser ikke helt at bomull er no særlig vindtett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker vanligvis bare en langermet ulltrøye under skalljakken, fra tidlig vår til sen høst, og hvis dette blir litt lite så tar jeg kanskje en ull helsetrøye underst. Når jeg stopper for å spise eller hvile så tar jeg en tykk ull eller fleece genser utenpå ulltrøya og så skalljakken utenpå igjen. Når jeg tar jakken av så rister jeg den litt kraftig og da forsvinner en god del av kondensen, og er det frost så er det bare å legge jakken på snøen eller bakken en lite stund så fryser kondensen til is og kan da lett ristes av.

Det verste er hvis jeg går sammen med andre og påkledningen passer greit til tempoet. Så kan man oppleve at man må stoppe og vente på noen og da er man ofte fuktig på innsiden. Skalljakken isolerer så og si ingen ting og da blir det fort litt kaldt fordi man ikke får gått seg tørr eller står så lenge at det er behov for å ta på mer klær.

I løpet av nesten 20 år som aktiv Hjelpekorpsmedlem, med hovedvekt på vintertjeneste, så har jeg slitt ut noen bommuldsannorakker. Fuktighet på grunn av kondens var aldri noe problem, men når gradestokken krøp over null grader så ble ofte annorakken gjennomvåt. Spesielt hvis det var nedbør. Jeg har prøvd all verdens rare imprigneringsprodukter uten at det har vert spesielt vellykket.

Hvis det er kaldt og du produserer mye svette under en bommuldsannorak så kan du oppleve at det legger seg dugg på utsiden av annorakken. Dette tørker som oftest ganske fort på grunn av at luften ofte er ganke tørr når det er frost.

På den turen som du ser på bidet mitt fikk vi mildvær og nedbør siste kvelden og selvfølgelig glemte jeg annorakken på utsiden av soveposen om natten. Neste morgen var det ca. - 5 grader og anorakken var stivfrosset. Ganske vindtett, men ikke særlig behagelig å ha på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar :) har tenkt litt på den gamle gode bomulls anorakken, vanntetthet er ikke den det jeg ser mest etter. Har en tynn vanntett jakke jeg kan ha med som veier ingen ting. Og som regel når man legger ut på tur med små barn sørger man for gode værforhold. Sjeldent man legger ut i regnvær. Men d er som regel forblåst til tider uansett hvor man beveger seg, så vindtett står vell øverst på lista. Kald sur vind er ikke noe særlig.. Ser ikke helt at bomull er no særlig vindtett...

Bomullsanorakk er vindtett nok til sydpolekspedisjoner og høyfjellsbruk. Da duger den sikkert til å leke med ungene også! Til,den bruken du skisserer er det bare tull å kjøpe jakke til mange tusen. En vanlig bomullsanorakk, gjerne kjøpt for en hundrelapp på bruktbutikk for den del, fungerer helt ypperlig til slik bruk. Dette selv om all reklame vil ha oss til å tro at kun det dyreste hitec funker. Og så er det bare å innse at det ha det behagelig utendørs vinterstid innebærer en liten jobb. nemlig den å regulere påkledning etter aktivitetsnivå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bomullanorakken er underlagt akkurat dei same fysiske lovene som mebranplagga. Eg har til dags dato aldri opplevd at bumullsjakka ikkje er våt på ryggen etter ein skitur med ryggsekk på. Kondenseringa skjer på nøyaktig same måte som på membranplagg.

Forskjellen er at bomull slepp litt meir av fuktigheita gjennom stoffet, men mykje av fuktigheita sett seg også i stoffet som derfor tar lengre tid å tørke enn plaststoff.

God utlufting oppnår ein i stor grad ved å åpne glidelåsar i membranjakka. Men med vind og snødrev, kan det bli vel mykje fuktigheit innanfor dersom glidelåsane er åpne, så då må ein tette att. I kald vind, er derimot bembranjakker merkbart meir vindtett enn bomullanorakken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bomullanorakken er underlagt akkurat dei same fysiske lovene som mebranplagga. Eg har til dags dato aldri opplevd at bumullsjakka ikkje er våt på ryggen etter ein skitur med ryggsekk på. Kondenseringa skjer på nøyaktig same måte som på membranplagg.

Forskjellen er at bomull slepp litt meir av fuktigheita gjennom stoffet, men mykje av fuktigheita sett seg også i stoffet som derfor tar lengre tid å tørke enn plaststoff.

God utlufting oppnår ein i stor grad ved å åpne glidelåsar i membranjakka. Men med vind og snødrev, kan det bli vel mykje fuktigheit innanfor dersom glidelåsane er åpne, så då må ein tette att. I kald vind, er derimot bembranjakker merkbart meir vindtett enn bomullanorakken.

Under ryggsekken og seletøyet blir det alltid fuktig uansett hvilke plagg man har, men min erfaring er at man ikke føler seg så klam på innsiden i et bommuldsplagg som i et nymotens hitech plagg.

Selv om jeg nå har to Dermisax jakker, en Goretex og en slik superlett greie fra Bergans så er jeg nå i ferd med å skifte ut min gamle utslitte fjellannorak i bommuld med en ny Norrøna Svalbard Arktis Cotton.

Folk får mene hva de vil, og denne diskusjonen har pågått helt siden GoreTexen første gang kom på markedet, uten at det ser ut til at vi klarer å bli enige. Men heldig vis så står hver enkelt fritt til å velge hva han eller hun vil, og det er sikkert en grunn til at bomuldsannorakker fremdeles produseres. Det skal ikke store omsetningssvikten til før et produkt forsvinner ut av markedet. Se bare på nikkersen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under ryggsekken og seletøyet blir det alltid fuktig uansett hvilke plagg man har, men min erfaring er at man ikke føler seg så klam på innsiden i et bommuldsplagg som i et nymotens hitech plagg.

Selv om jeg nå har to Dermisax jakker, en Goretex og en slik superlett greie fra Bergans så er jeg nå i ferd med å skifte ut min gamle utslitte fjellannorak i bommuld med en ny Norrøna Svalbard Arktis Cotton.

Folk får mene hva de vil, og denne diskusjonen har pågått helt siden GoreTexen første gang kom på markedet, uten at det ser ut til at vi klarer å bli enige. Men heldig vis så står hver enkelt fritt til å velge hva han eller hun vil, og det er sikkert en grunn til at bomuldsannorakker fremdeles produseres. Det skal ikke store omsetningssvikten til før et produkt forsvinner ut av markedet. Se bare på nikkersen.

Ja, det blir selvfølgelig subjektivt dette. Min erfaring er også at bomull og microfiber er det gildeste å gå med unntatt i regnvær. Bruker en Norrøna Sydpolen microfiber til det meste og har Bergans Superlight i sekken.

Kan anbefales :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har selv problemer med ekstrem svetting. Ved temperaturer ned til nærmere -20 bruker jeg kun ullnetting og og yttertøy av microfiber. Ved stopp trekker jeg noe varmere utenpå. Dette fungere meget bra.

Skalltøy er kun for regn og ekstremvær for min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bomullanorakken er underlagt akkurat dei same fysiske lovene som mebranplagga. Eg har til dags dato aldri opplevd at bumullsjakka ikkje er våt på ryggen etter ein skitur med ryggsekk på. Kondenseringa skjer på nøyaktig same måte som på membranplagg.

Forskjellen er at bomull slepp litt meir av fuktigheita gjennom stoffet, men mykje av fuktigheita sett seg også i stoffet som derfor tar lengre tid å tørke enn plaststoff.

God utlufting oppnår ein i stor grad ved å åpne glidelåsar i membranjakka. Men med vind og snødrev, kan det bli vel mykje fuktigheit innanfor dersom glidelåsane er åpne, så då må ein tette att. I kald vind, er derimot bembranjakker merkbart meir vindtett enn bomullanorakken.

En membranjakke kan ikke kunne konkurrere med en bomullsanorakk under kalde, tørre forhold. Under slike forhold vil anorakken aldri bli særlig våt fordi den tørker kontinuerlig. Og ikke bare anorakken tørker, lag to og lag en tørker også. Dette nettopp fordi anorakken ikke er 100% vindtett. Manglende vindtetthet er derfor bare en fordel, og et av hovedpoengene ved bomullsanorakken. Å hevde at kondenseringen skjer på samme måte, eller at tørketiden er lengre under kalde forhold på vidda, er derfor en mangelfull beskrivelse av forskjellen mellom en membranjakke og en bomullsanorakk. Hvilke forhold du beskriver, er uklart.

At man blir våt på ryggen når man går med ryggsekk, er dessuten mer beslektet med det å bli våt i armhulen når man går med ryggsekk, enn det er med kondensering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt er det kanskje verdt å skille bedre mellom skallplagg med Gore-Tex/Dermizax og plagg med Gore-Tex/Dermizax. Som det er allerede nevnt er det mange plagg som har en membran, men man bør kanskje huske på at noen plagg likevel trekker til seg fuktighet, men ikke slik at det blir vått rett gjennom og inn mot kroppen. Disse plaggene vil jo da lettere binde fuktigheten, og vil være vanskeligere å tørke.

Har man skallprodukter med membran, vil disse neppe trekke til seg fuktighet like lett. Mange kjenner igjen den effekten ved at om det regner, så pærler/preller vannet av skallplagget, og binder seg ikke. Har man slike plagg, vil det som nevnt allerede være lettere å tørke. Det kan være noe å tenke på når man er ute om vinteren over en lengre periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svetter også ganske mye, og for meg er det svært viktig å ha undertøy som gjør at svettingen ikke oppleves ubahagelig. Min løsning har vært å benytte Brynje super thermo, de plaggene der er helt max. Man føler seg ikke så våt, og kulden kommer ikke så fort når man stopper opp. Det finnes også undertøy av nettingtypen som er laget i ull, men det har jeg ikke prøvd. Generellt er ull mindre holdbar, i alle fall har de ullplaggene jeg har blitt fort slitt. Joda, jeg/vi vasker plaggene på ullprogram med ullvaskemiddel, men likevel. :cry:

Mitt råd er derfor at du sjekker hvordan du opplever svettingen med bedre undertøy før du går avsted og skifter til nye og dyre skallplagg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff dette var mye hustrig lesing. Med goretex som kondenserer, blir iskald dersom man stopper opp, bommull som aldri tørker og blir blytung dersom den blir våt. Noen må stoppe og riste rimet av fra innsiden av disse skalljakkene (goretex dermitex og hva de heter) når det blir kaldt.

Jeg ser noen nevner mikrofiber som er det absolutt det beste for de fleste forhold. Det er det!! Det et helt vintett, det puster extremt godt, det er lett, blir det vått/fuktig blir det ikke tungt og det tørker raskt. Selv på kalde vintersdager er et lag med tynt superundertøy under nok. Når en raster er det ikke kaldt eller fuktig.

Mitt inntrykk er at dess mere fancy navn; Grotex, Dermizax , Teryx, G1000 etc dess mere ubrukelig er det. Alle helt ubrukelige på fjellet om vinteren.

Norrøna lagde et veldig godt produkt en gang i mikrofiber. Dette var en anojakke, lang nok, med store lommer og uten for. Min var rød med svarte skuldre. Jeg tror den hette noe slik som Norrøna Telemark, kan det stemme? Jeg kjøpte den ca 1997?? Den har vert utslitt veldig lenge men fortsatt finner jeg ikke noe som er bedre enn den.

Nei, la meg bare få tilbake en jakke som den fra Norrøna, og la meg slippe disse skalljakkene, jeg fryser bare jeg hører ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hevdet at den pusteevnen som mange skallplagg blir påstått å ha bare er en stor bløff. Kanskje det virker i et laboratorium, men ute i naturen gjelder fysikkens lover.

Min nye Arcteryx Goretex jakke blir kliss våt på innsiden i løpet av en liten time og jeg har derfor stilt spørsmål til produsenten angående dette.

Her er svaret:

Sounds like you don't have enough breathability - have you opened the pit zippers while doing your hiking?

As Gore-tex is a waterproof/windproof fabric, it doesn't have much breathability. When there's this lack of breathability, there can be a build-up of moisture on the inside of the jacket when an individual is physically exherting themselves. This is why we put those underarm zippers in our jackets.

Kind Regards,

Arc'teryx Service Team - Aidan Miller

ARC'TERYX Equipment Inc.

www.arcteryx.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Mye meninger hær. Kan oppsummere min erfaring.

Har alltid hadt klokketro på anorakk om vinteren. Det fungerer så fremt man ikke har sekk på. Men troen har fått noen brister etterhvert.

Har du sekk på og er en "svettpeis" så blir du våt på ryggen gjennom jakka. Selv blir jeg våt på ryggen bare med selene til fjellpulken på.

Tar du jakka av så blir den stiv og ubehagelig og er vanskelig å få tørr.

Hadde i utgangspunktet ikke tro på tex vinterjakker,har diskutert dette med flere og og spesielt en av våre mest kjente polfarere.

Fordelen med goretex er at den ikke blir våt og tung på samme vis som bomull. Så fremt det ikke er mesh på jakka, kan rim og is bankes/ristes av. Dette går ikke med bomull.

Selv vurderer jeg ved neste kryssvei å se på/vurdere goretex. Har nå en Stormberg Annojakke som fungerer helt greit på dagsturer og overnattingsturer med gode tørkmuligheter (hytte/vedovn). I telt med mye kulde så sliter jeg, får ikke tørka jakka, og må nesten banke ryggen til og true jakka på. Har en Helly Hansen Hellytech jakke som er brukbar sommerstid men ikke vinterstid (er for/mesh) på den.

Slik jeg ser det er dette ett pose og sekk spørsmål. Bomull puster bedre og en blir ikke like fort klam/våt. Men våt blir man, og da har du ett problem.

Tex puster dårligere, men er jakka godt konstruert (ikke mesh/for) og med god lufting er dette kansje ett bedre alternativ.

Vurdering av behov er kansje saken: For å gå opp til hytta (2-3 timer til min hytte) og fyre i vedovn er bomullsanorakken det beste alternativ.

Skal jeg derimot gå langt og overnatte i telt i minus 20 er tex bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hevdet at den pusteevnen som mange skallplagg blir påstått å ha bare er en stor bløff. Kanskje det virker i et laboratorium, men ute i naturen gjelder fysikkens lover.

Min nye Arcteryx Goretex jakke blir kliss våt på innsiden i løpet av en liten time og jeg har derfor stilt spørsmål til produsenten angående dette.

Her er svaret:

Sounds like you don't have enough breathability - have you opened the pit zippers while doing your hiking?

As Gore-tex is a waterproof/windproof fabric, it doesn't have much breathability. When there's this lack of breathability, there can be a build-up of moisture on the inside of the jacket when an individual is physically exherting themselves. This is why we put those underarm zippers in our jackets.

Kind Regards,

Med andre ord akkurat som forventet.

Men det er fortsatt bedre å være varm og våt enn kald og våt.

Jeg bruker derfor fortsatt gore-tex skalljakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv vurderer jeg ved neste kryssvei å se på/vurdere goretex. Har nå en Stormberg Annojakke som fungerer helt greit på dagsturer og overnattingsturer med gode tørkmuligheter (hytte/vedovn). I telt med mye kulde så sliter jeg, får ikke tørka jakka, og må nesten banke ryggen til og true jakka på. Har en Helly Hansen Hellytech jakke som er brukbar sommerstid men ikke vinterstid (er for/mesh) på den.

Hvis du er på telttur om vinteren skal du tørke klær og sko i soveposen i løpet av natten. Dette har jeg gjort mange ganger. Er det mye kulde så er de ikke så store muligheter for at anorakken blir våt, men jeg har opplevd å glemme en våt anorakk på utsiden av soveposen og i løpet av natten ble det frost. Neste morgen var første gangen jeg hadde på meg noe som lignet en skalljakke. :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Hvis du er på telttur om vinteren skal du tørke klær og sko i soveposen i løpet av natten. Dette har jeg gjort mange ganger. Er det mye kulde så er de ikke så store muligheter for at anorakken blir våt, men jeg har opplevd å glemme en våt anorakk på utsiden av soveposen og i løpet av natten ble det frost. Neste morgen var første gangen jeg hadde på meg noe som lignet en skalljakke. :-P

Å tørke undertøy og lignende fungerer. Men å dra inn en gjennomsvett anorakk og sko...... ja gjør gjerne for min del. Har prøvd å tørke jakker og sko i sovepose, det fungerer ikke for meg. Ubehagelig natt hvor du føler at alt er klamt, med like våte klær dagen etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gore tex sitt motto burde vært "guaranteed to keep you damp and warmish"

men det klinger jo ikke like bra som "guaranteed to keep you dry"

http://www.gore-tex.com/remote/Satellite/content/guaranteed-to-keep-you-dry

Andy Kirkpatrick har en flott artikkel om sannheten om pustbarheten av den slags yttertøy: http://andy-kirkpatrick.com/articles/view/the_truth_about_breathable_waterproofs

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.