Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste innkjøp i 2012


tjernivar

Anbefalte innlegg

Hvis du må nevne bare ett, hvilket utstyr eller dings innkjøpt i 2012, myntet på friluftsliv, er du mest fornøyd med?

Kan du også forklare med max 5 linjer hvorfor du er så fornøyd?

En slik tråd burde være spennende lesing. Sikkert en del tips å plukke opp fra folk her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merrell True Glove lettvektssko

merrell-barefoot-tough-glove-jason-robillard-barefoot-running-university-3.jpg

Etter å ha begynt å legge om fra tungvekter til lettvektspakker høsten 2011, ble det en del innkjøp fram mot sommeren 2012. Mye jeg var fornøyd med, noe jeg ikke var så fornøyd med. Disse skoene tok meg rundt på Hardangervidda 19 døgn fordelt på 3 turer. Ekstrem forskjell fra fjellstøvler jeg tidligere har brukt. Vekten er på 230g pr sko og har lite demping. Man må være vant til å gå på forfot for å bruke den, og bør vel heller ikke være for skranglete i anklene. For meg fungerte de godt med opppakning på mellom 12 og 18kg. Veldig godt grep i sålen og fantastisk god følelse med underlaget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok Black Dimon firstlight (http://www.klikk.no/...ticle760398.ece) kjøpe det brukt her brukt på forumet til 1500 kr (er utruolig mye billig man finner hvis man følger litt med der)

*vekt veier veldig liten og tar veldig liten plass

*enkelt og sette opp tar 1 min og sette opp

*stor rom følelse

*god nok plass til 1 voksen og 2 små barn på sommer tur.

Det telte her er nok 2-3 season (har brukt det fra april til sep i oslo) til vinter tur blir det her får lite syns jeg,men kun til og sove i er det jo gull :) har gjort att jeg har fått mye lettere sekk og mindre "styr" og sette opp telt når man går aleine på tur med barn :)

den beste kommentaren jeg fikk var nok når jeg slo opp teltet på reverock (http://seterengard.turistforeningen.no/article.php?ar_id=34976&fo_id=11) "så fint telt du har da og ser på junior,hvor skal pappa din sove da?"

post-9803-0-64071300-1339954527_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle eg velge et produkt som har vært det mest betydningsfulle for meg og mest fornøgd med i 2012, så er det bæremeisa mi Sherpani Rumba! Har brukt den på tur med lillemann fra han var 5mnd og har hatt snart 60 turer med den. Lillemann er så glad i den at eg må sette den vekk mellom turene :)

#har en slags bæresele oppi med 4 punkts feste og kan regulere høgda på sete

#soltak, med regntrekk i taket med vindu på sidene, helt supert her på fuktige Vestlandet! Og i vind er det heilt vindstille inni for lillemann

#masse oppbevaringsplass for oppakning. Stooort bur under, avtagbar tursekk bakpå og smålomme framme for fotoapparat og sladrespeil til å spionere på lillemann oppi meisa

#tåler en god del vekt, 25kg. Eg har hatt over 18kg på ryggen uten problem (bortsett fra vondt i kondisen)

#lomme for vanntanken

Har skrevet om bæremeisa før i bloggen min: http://turmedlillemannogmor.blogspot.no/2012/12/bremeisa-til-lillemann.html

og eg er strålende fornøgd med den og håper på masse glede med den i år også :)

DSC01303.JPG

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2012 er jeg mest fornøyd med kjøpet av en Patagonia hooded superlight dunjakke. Fin nok for kveldsturer med bikkja, lett og liten nok til å være med overalt, og varm nok som mellomlag under posteringsjakt og til andre pauser under tur! Helt digg plagg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte ikke så mye i 2012 egentlig. Men en "stor" ting ble kjøpt og det var ny sekk: Norrøna Recon Pack.

Stor og super sekk med veldig god bærekomfort uansett hvordan den er pakket.

Drasser alltid med en god del selv på kortere turer så derfor valgte jeg en sekk som er knall å bære selv med vekt. Heller ikke så nøye om den ikke er stappet fra bunnen, ramma gjør at den er tight uansett.

Gamlesekk slet jeg med at den måtte være stappet fra bunn og opp for å være tight på ryggen.

Så har jeg og mindre sekk ved behov fra før, dette varfornying av storsekken i utstyrsssamlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Denne lette dunjakken fra Bergans: http://nettbutikk.bergans.no/Bekledning/Jakke/Dun/Vattert/Down-Light-Lady-Jkt-Dk-TulipPink-L--143926-p0000348769.aspx

Jeg elsket den fra første tur! Komprimerbar, lett og deilig varm i det kalde, norske sommerhalvåret. Pleier å slenge den over vindjakka når det er tid for pause. Sist sommer var vel første sommeren jeg ikke frøs i pauser på tur :-) Den er såpass tynn at jeg ikke har brukt den vinterstid, men kanskje kan den likevel være grei på tur nå som det er 10-12 blå grader (og da mener jeg ikke i pauser, men mens man går). Må prøves ut til helgen hvis kulda fortsetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snowline Chainsen! Verdens beste brodder!! Etter å ha prøvd dei, så har eg dei som fast tur tilbehør samme kor eg skal. Piggane er av høykarbonstål og kjettingane er i rustfritt stål. Utrulig enkle å ta på, enklere å ta av! Får dei til og med av og på stående med bæremeisa på ryggen ;)

Og desse broddane har gjordt at eg har kunne gått mange turer i vinerbare fjell med litt is heilt trygt. Der andre har gitt opp med enkle brodder, har vi traska lett videre.

Blogg fra test turen min med broddane: http://turmedlillemannogmor.blogspot.no/2012/12/brodder-snowline-chainsen-ut-pa-tur-pa.html

Kjøpte dei på Sport1. Pris 500-600kr.

DSC03509.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans Alpinist 130l. Hadde før det en dårlig stålrammesekk på 65l som ble for stusselig på lengre turer og samtidig ikke var den mest behagelige på ryggen. Så jeg skjønte at det var nå på høy tid å investere i en skikkelig storsekk for bruk på mine fisketurer. Sitter godt på ryggen og er behagelig selv med en del last. Har også pakka det man kan kalle "luksusartikler" på kortere helgeturer og ikke hatt problemer med vekt eller noe. Første skikkelige storsekken jeg har kjøpt meg og har ellers mindre tursekker også, men for lengre turer så jeg meg nødt til å investere i en moderne sekk.

364967&width=692&height=519&resize_mode=fill.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans Alpinist M 110 liters. Utvilsomt! En oppgradering fra min forrige storsekk, Bergans Trollhetta 95 liter. Store, romslige sidelommer som er avtagbare. Utrolig god bærekomfort som gjør at de ekstra kiloene ikke kjennes på langt nær som de gjorde med Trollhetta-sekken. Todelt hovedrom. Utmerket regntrekk og gode festepunkter for stæsj på yttersida av sekken. Så langt er jeg rett og slett superfornøyd.

132475-3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har vært mest fornøyd med å ha kjøpt i 2012 er uten tvil Hilleberg Unna, tilsammen har jeg vel sovet 8-10 netter i dette teltet etter at jeg kjøpte det og er meget fornøyd!

Jeg var litt skeptisk til et telt uten fortelt, men det ble til at jeg kjøpte Unna p.g.a. den invendige plassen som gjør at jeg kan ta med meg en av døtrene mine på tur.

At teltet ikke har fortelt viste seg å ikke være noe problem fordi man svært enkelt kan lage seg ett fortelt ved å dra den ene pluggen på langsiden ut fra teltet og stramme opp den ene bardunen.

Bilde her: http://arcticpeak.blogspot.no/2012/08/fortelt-i-hilleberg-unna.html

Skal man ha enda større fortelt, knepper man bare ned det ene hjørnet av innerteltet.

Solid og ganske lett telt for 1-2 personer med stor innvendig plass når man er en voksen og ett barn på tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Articpeak, Unna er helt supert! Jeg har festet en 10-15 cm lang hyssingslynge i det pluggfestet du nevner, og på den måten får du enda større fortelt, da du klarer å feste pluggen enda lenger ute ved hjelp av hyssingen. Avstanden mellom ytterduken og bakken blir noe større, men det har sjeldent mye å si, gir også bedre ventilasjon. På vinterstid bygger jeg bare opp med snø for tette igjen :smile:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uuuhh...Dette var vanskelig, men jeg tror nok valget faller på mitt vakre palass; Hilleberg Allak.

Har ikke fått testet det fullt ut enda, men lengter tilbake til å ligge på rygg og kikke opp på himmelen fra teltet.

Solid, flott, enkelt, smarte løsninger. Pling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans Alpinist M 110 liters. Utvilsomt! En oppgradering fra min forrige storsekk, Bergans Trollhetta 95 liter. Store, romslige sidelommer som er avtagbare. Utrolig god bærekomfort som gjør at de ekstra kiloene ikke kjennes på langt nær som de gjorde med Trollhetta-sekken. Todelt hovedrom. Utmerket regntrekk og gode festepunkter for stæsj på yttersida av sekken. Så langt er jeg rett og slett superfornøyd.

132475-3.jpg

Mange som skryter av disse Alpininst sekkene ser jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uuuhh...Dette var vanskelig, men jeg tror nok valget faller på mitt vakre palass; Hilleberg Allak.

Har ikke fått testet det fullt ut enda, men lengter tilbake til å ligge på rygg og kikke opp på himmelen fra teltet.

Solid, flott, enkelt, smarte løsninger. Pling :)

+1

Må bli årets kjøp for min del også.

Kjempefornøyd med det foreløpig. Blitt noen overnattinger og matpauser i streng kulde, men har ikke fått prøvd det i skikkelig vind enda. Skal bli spennende, nesten så jeg håper på uvær

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mitt beste kjøp var også Bergans Alpinist 110L.

For en sekk!!!!

Har aldri hatt bedre bærekomfort når vekta passerer 35kg...helt suveren. Den bærer som en pakkrammesekk men er og kjennes ut som en anatomisksekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.