Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger turtips til Jotunheimen


judas

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha med meg en kompis på tors-søn tur på ski. Valget har falt på Jotunheimen,fordi kompisen ikke har vært der før. Jeg har aldri vært i Jotunheimen selv om vinteren så det blir moro å se heimen i vinterskrud.

Turen går i midten av februar,planen er å gå inn et stykke, etablere en bascamp. Planen videre er å enten gå på noen toppturer om været er ok, evt. gå litt småturer om været blir så-som-så. Evt gå en runde uten basecamp.

Siden vi må reise sent på torsdag regner jeg ikke med å være på fjellet før seint på torsdagskvelden.

Da blir det vel å slå opp teltet på utsiden sv bilen og ta det derfra på fredags morgen.

Det jeg trenger hjelp til er: Hvor drar vi? Hvor fra bilparkering kommer man seg rask og effektiv "i posisjon"? Begge er godt fjellvante og i god form.

Hvilke veier er åpne? Var litt vanskelig å finne det ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opp til Spiterstulen (fra Lom) er det iallefall åpent så vidt jeg vet. 50,- i bom-avgift og parkering som er gyldig hele vinter halvåret (betales når du kommer opp). Da har dere jo muligheten til å dra rett på rommet når dere kommer opp også istedetfor telt ved siden av bilen. Har eller ikke noe erfaring med Jotunheimen vinterstid, men det renner nok inn med svar her om kun få strakser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur ikkje vegen inn til Spiterstulen opnar før litt utpå vinteren.

Frå Gudbrandsdalssida kjem du inn til Gjendesheim via Rv 51 og til Leirdalsmunningen via Rv 55.

Meiner det er brøyta inn til Raudbergsstulen og eit lite stykke inn Visdalen. Kjenner ikkje til status til vegen inn til Glitterheim, men du kjem

ikkje langt frå Randsverksida så du må eventuelt prøve frå Brimi fjellstugu og innover.

Gjendesheim er eit godt utgangspunkt da to mil over isen er kjapt unnagjort og plasserar ein på Gjendebu med fleire turalternativ rundtomkring.

Eventuelt rusle inn på Valdresflya og leggje campen der.

Andre får svare for tilgangen frå vestsida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det inte att krångla sig in mot Eidsbugarten eller vad det heter? Från Tyin-hållet? Jag var i Tyin för några år sedan och så såg det ut som att det borde gå bra. Men man får åka långt på skidor. Men det kanske ingår i planen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...ja det gjør egentlig det. Men når jeg tenker på den kan det vel bli jævlig mye snø å buksene med pulk innover der.

Særlig om det er vestavær, som det ofte er.

Kan vel kanskje gå inn fra Gjendesheim, men...

Noen som har der i februar?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Et alternativ kan være nord-øst Jotunheimen:

Jeg gikk inn til Russvatnet fra Russtangen i Sjoadalen i januar for et par år siden og campet ved Russvassbue, tar bare et par timer i lett pulkterreng fra parkering. Derfra har du lett tilgang til alle toppene i Nautgardsmassivet i nord, Besshøe i sør og Surtningssue i vest. Området er litt snillere og mindre alpint enn resten av Jotunheimen, men gir en veldig fin turopplevelse for det, føles som om du går i Jotunheimens bakgård. Garantert ikke kø på toppene .. ;)

--

Et annet alternativ kan være Hurrungane fra sør:

Tindevegen mellom Årdal og Turtagrø er naturlig nok vinterstengt, men den er brøytet et stykke opp til skisenteret i Fardalen. Derfra er det oppkjørt skiløyper videre innover, så Austabotnmassivet burde være innenfor rekkevidde.

Jeg har ikke rukket å prøve dette selv ennå, men vurderer det sterkt en av de kommende helgene.

Se link til skisenteret i Fardalen:

http://www.ardal.no/eway/default.aspx?pid=270&trg=MainContent_5542&MainContent_5542=5010:17966::0:5568:1:::0:0

--

Jeg går ut i fra at veien opp til Turtagrø fra Fortun ikke er brøytet om vinteren?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Andreas, det var et godt tips. Jeg tenkte i utg.pnkt. å kjøre lengre inn og gå over Gjende til ca detsamme omr, men

tror din idé er bedre. Kjøre fra andre siden blir vel endel lengre (kommer fra Oslo) så opp fra Vågå er,nok det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...ja det gjør egentlig det. Men når jeg tenker på den kan det vel bli jævlig mye snø å buksene med pulk innover der.

Særlig om det er vestavær, som det ofte er.

Kan vel kanskje gå inn fra Gjendesheim, men...

Noen som har der i februar?!

Det er uframkommelig med bil inn til Gjendesheim til ut på forsommeren, men det går beltebil fra Sjodalen etterhvert: http://gjendesheim.turistforeningen.no/index.php?fo_id=5308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, tror vi mener det samme, men for ordens skyld. Valdresflya er ikke brøytet, men RV51 fra nordsiden er vel brøytet frem til Maurvangen (i hvert fall frem til Bessheim).

Valdresflya er nok like vinterstengt som den har vært før om årene ja; forøvrig er det bussforbindelse til Gjendesheim denne vinteren: http://dntoslo.no/index.php?fo_id=9745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.