Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny GPS


JonnH

Anbefalte innlegg

Jeg bruker GPSen min på akkurat samme måte som Kjellra. Må si at det fungerer utrolig fint. Satmap GPSen har forholdsvis stor skjerm og er ikke utstyrt med touch screen. Dessuten taler den i alle fal ned til 25 kuldegrader og batterien, som er oppladbart, holder om sommeren 2-3 dager, litt avhengig av bruk og instillinger. Om vinteren har jeg ikke merket store forskjeller mht batteri levetid. Så har jeg i tillegg alltid en ekstra batteri med som reserveløsning.

Problemer med vanntetthet, som qwer993 skriver, har jeg ikke hørt om heller opplevd selv. Hele topo Norge på 1:50.000 kjøpes til 2249 NOK.

Kan bare konkludere at denne gpssen er pålitelig, gjerrig med batteri og med velovertenkte funksjoner som nattlys (rød). Jeg er utrolig fornøyd med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

Det kommer litt an på hva du skal bruke den til. De fleste GPSer blir bare et supplement til kart og kompass.

Grovt sett så forteller den deg bare hvor du er og hvor du har vert og hvis du har lagt inn ruta du vil gå på forhånd så kan den si deg om du går i henhold til plan.

Det er ikke mange GPSer som erstatter kart og kompass og da er det ikke så veldig nøye hvilken du velger.

Noen av de nyere modellene skal visst ha et kart som det går an å lese på et tilnermet brukbart vis, men dette gjelder ikke de fleste modellene. Skjermen er for liten rett og slett.

Jeg har en Garmin Dakota med kart over Sørnorge Vest fra Norgesserien og uten et vanlig kart er den ikke mye verd.

Jeg har den bare i sekken som en sikkerhet hvis jeg skulle komme ut for tåke eller snøforhold som gjør at jeg ikke vet hvor jeg er, men dette har jeg kun opplevd en gang på over 20 år. Men så er jeg også en gammel O-løper og har gått i fjellet etter kart og kompass i en halv mannsalder.

Jeg forstå du er god med kart og kompass og trenger knapt en gps. Og jeg vet ikke hvilken Dakota du har, men med min Dakota 20, er det mange muligheter. En gps med fargeskjerm og ordentlige kart, erstatter gpsen kartet og gir mye annen praktisk informasjon. Sier ikke at kart og kompass skal bli hjemme, men kan ligge i sekken. Det er kun på et område, kartet er noe bedre og det er oversikt.

 

Til mitt bruk som jeger (og friluftsmann) går vi ikke etter linjer, enten det er i åpent fjellterreng, kuppert fjellterreng, eller i kuppert skog. Vi går "etter fuglen" og den finner du ikke på et papirkart! Dermed er det vanskeligere å lage en eksakt rute og følge med på kartet. Samme blir det for folk som ikke følger stier, de går "noe" etter terrenget de ser, selv om de følger en plan. Men for oss så brytes ofte planen, da formålet er å finne fugl og ikke nå en bestent distanse eller et punkt.

 

Å finne min possisjon, er kun viktig, for å vurdere videre ferdsel, ikke for å tilkalle hjelp. Der jeg går er det sjelden  mobildekning, så det er ikke noe hjelp å få. Men jeg kan nevne noen ting, som er praktisk med gps. Viktigste er kanskje at en ser hvor en er i dårlig sikt/utsyn, enten det er tåke, tett regn, snøvær, eller skog. Da er det vanskelig å orientere etter kart. Og kanskje spessielt for oss jegere, så er vi mer opptatt av jakt og det er lett å glemme bort å følge med på et papirkart, hvor vi er til enhver tid. Selv om det gikk greit før også, er gps en stor hjelp og mer praktisk under vandring. 

 

I tilegg til hva jeg har nevnt om gps, så kan en på forhånd lage rute/tur, et punkt som skal besøkes. Og selv om en ikke følger ruten eksakt, vet en hvor en er, i forhold til ruten. En gps forteller deg hvor lang tid du har brukt, hvor langt det er til "mål", ganghastighet og hvor lang tid du vil bruke til mål. Den forteller din høyde og er den avansert, forteller den om lavtrykk er på gang. Gpsen viser hvor du har gått og kan lagres. Du kan markere punkter (med navn og symboler), som vadesteder, umerkede (men viktige) stier, markere fuggelkontakt, hvor hytta er, bilen er parkert, o.l. Og i enkelte terreng, kan dette være viktig, selv i fint vær og ennå viktigere i dårlig sikt. Og for de som er i nød og kan tilkalle hjelp, så er det enkelt å finne eksakt possisjon. Og hvis en ønsker så kan "gått tur", punkter av interesse overføres til pc, for bruk ved en senere planlegging. Og det kan også være praktisk for de som går i fjellet (også skog), over det meste av Norge og en del i Sverige. Og det kan gå noen år, før vi er tilbake i samme område. Og selv om mye kan lagres på en gps, er det en fordel til mitt bruk, å tilbakeføre viktige ting til pc. Tidligere så markerte jeg litt på papirkart, men med gps, er det få begrensninger.

 

Så til mitt bruk er det god hjelp i en gps og den viktigste for meg, er å finne tilbake til bil/telt/hytte, så markering av "utgangspunktet" er det viktigste ved dagsturer. Dernest hjelp til orientering der det er dårlig sikt/utsyn, uten mulighet for krysspeling. Tror også få jegere og turfolk kan ta en krysspleing, for å vite hvor de er.

 

Jeg har sikkert glemt noen funksjoner, spessielt for gpser som er mer avansert enn min. Kan avsluttningsvis fortelle at selv om gpsen har kompass, bruker jeg det lite i tåke/regnvær/snøføyke. Tar heller fram det vanlige kompasset og har det i hånden, hvis forholdene er så vanskelige at en ofte må se retningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS! Hvis du ikke allerede har kjøpt GPS, bør du tenke i mellom hva du skal bruke GPS en til, før du kjøper. Friluftsliv er så mangt.

 

Til mitt bruk, er den 3 år gamle Dakota 20 (tilsvarer Oregon 450, tror jeg), det jeg trenger. Den er i dag rimelig og bra nok for de fleste. Det finnes selvfølgelig mer avanserte GPSer, men jeg har lite bruk for de ekstra funksjonene. 

 

Ønsker du mer råd fra folk her, tror jeg du bør spessifisere hvilket friluftsliv du tenker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey. Spændende emne hvad ang. gps da jeg også selv overvejer at anskaffe mig en.

 

Er der nogen af jer herinde der har erfarring med Garmins gpsmap 62ST?

 

Den skal ligeledes bruges på vandreture i ind og udland. Hovedsageligt Skandinavien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vurderer 62 serien bør du også ta en titt på 78 serien.

Jeg endte opp med å kjøpe en 78 siden den var lettere, vanntett og kostet litt mindre.

De er ellers så godt som kliss like.

Se Garmins egen sammenlikning:

http://buy.garmin.com/shop/compare.do?cID=145&compareProduct=63802&compareProduct=63603

 

At 78 også har knappene på toppen istede for i bunn var et stort pluss for meg, synes den ligger bedre i hånden da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vurderer 62 serien bør du også ta en titt på 78 serien.

Jeg endte opp med å kjøpe en 78 siden den var lettere, vanntett og kostet litt mindre.

De er ellers så godt som kliss like.

Se Garmins egen sammenlikning:

http://buy.garmin.com/shop/compare.do?cID=145&compareProduct=63802&compareProduct=63603

 

At 78 også har knappene på toppen istede for i bunn var et stort pluss for meg, synes den ligger bedre i hånden da.

 

Begge er vanntette. Finnes det egentlig GPS som ikke er det?

Ellers så det ut som 62 hadde større innebygd minne, som eneste andre forskjell enn knappeplassering?

Har du prøvd 6-serien før og kan si hva som er annerledes med den du kjøpte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.