Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny GPS


JonnH

Anbefalte innlegg

Annonse

Det kommer litt an på hva du skal bruke den til. De fleste GPSer blir bare et supplement til kart og kompass.

Grovt sett så forteller den deg bare hvor du er og hvor du har vert og hvis du har lagt inn ruta du vil gå på forhånd så kan den si deg om du går i henhold til plan.

Det er ikke mange GPSer som erstatter kart og kompass og da er det ikke så veldig nøye hvilken du velger.

Noen av de nyere modellene skal visst ha et kart som det går an å lese på et tilnermet brukbart vis, men dette gjelder ikke de fleste modellene. Skjermen er for liten rett og slett.

Jeg har en Garmin Dakota med kart over Sørnorge Vest fra Norgesserien og uten et vanlig kart er den ikke mye verd.

Jeg har den bare i sekken som en sikkerhet hvis jeg skulle komme ut for tåke eller snøforhold som gjør at jeg ikke vet hvor jeg er, men dette har jeg kun opplevd en gang på over 20 år. Men så er jeg også en gammel O-løper og har gått i fjellet etter kart og kompass i en halv mannsalder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra at jeg roter meg lettere bort enn REs, så er vi på samme side når det gjelder GPS.

I samme prisklasse ville jeg (har jeg) heller tatt en Garmin Foretrex 401. Halve vekta, halve størrelsen og alt du trenger i en GPS (som er nøyaktig posisjon - enten i forhold til kart eller definerte punkter). Eller spart noen kroner og gått for Etrex 10 som gjør akkurat samme jobben.

Uansett, hvis du skal ha kart på GPS'en, finn en med større skjerm. 2,2 tommer er knøttlite, samme hvor god den ellers måtte være. Men det betaler du for i pris og batterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruken blir som oftest å finne posisjon.

Men det blir og aktuelt og bruke den til navigering ved å kunne legge inn en rute eks i svært dårlig vær og mye vind for så og følge ruten man har lagt på gps'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"I am sorry to tell you, but you are right".

Min oppfatning av mannsalder stemmer nok ikke helt overens med ordboka. Jeg brukte dette uttrykket i betydningen av halvparten av en manns gjennomsnittlige levealder som vel etter hvert kanskje er i ferd med å passere 80 år.

"Jeg har ikke alltid rett, men jeg tar aldri feil", og her må jeg nok dessverre innrømme at du hadde mer rett enn meg. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg far inntrykk av at folk i Norge ikke er veldig begeistret over Satmap sin GPS. Kanskje pga dårlig marketing her i landet. Den funger derimot utmerket. Bruker den nå allerede i 3 år ved hver eneste tur og har aldri hatt trøbble med den. Lang batteri levetid og store knåpp som kan brukes med hansker og selv, om nødvendig, med votter på. Detaillert kartmaterial som er akkurat lignende med vanlig papirkart. Kan bare si at det kan lønne seg å ta en titt på Satmaps nettsidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg far inntrykk av at folk i Norge ikke er veldig begeistret over Satmap sin GPS. Kanskje pga dårlig marketing her i landet. Den funger derimot utmerket. Bruker den nå allerede i 3 år ved hver eneste tur og har aldri hatt trøbble med den. Lang batteri levetid og store knåpp som kan brukes med hansker og selv, om nødvendig, med votter på. Detaillert kartmaterial som er akkurat lignende med vanlig papirkart. Kan bare si at det kan lønne seg å ta en titt på Satmaps nettsidene.

Jeg mener å huske at det var problemer med vanntetthet og et eller annet med skjermen på Satmap, til å begynne med. Når det gjelder Garmins gpser for topo-/turbruk, så er de tunge, klumpete og med et forhistorisk brukergrensesnitt. Det faktum at alle kart til Garmins gpser, topografisk, sjøkart og veikart, er fritt nedlastbare på internett, gir nok økt salg av garmin-enheter. Andre gps-produsenter må gi bort kartene gratis for å konkurrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det faktum at alle kart til Garmins gpser, topografisk, sjøkart og veikart, er fritt nedlastbare på internett, gir nok økt salg av garmin-enheter. Andre gps-produsenter må gi bort kartene gratis for å konkurrere.

Jeg har inntrykk av det motsatte, de beste kartene til Garmin er tildels svinedyre i forhold til dekningsområde. Jeg er svært interessert i å finne ut mer om det du sier om fri nedlasting av disse kartene, kan du utdype dette noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topo adventure serien er lett å få tak i som piratnedlastning og det er nok ikke noe tvil om at Garmin selger mange gps'r pga dette.

Pluss at garmin har vært den gps med best støtte på http://geocaching.com/ Nå ser jeg det har blitt støtte for Falk DeLorme og Magellan også men ingen av disse er særlig utbredt i norge?

Det blir også laget ferdige kart fra openstreetmap til garmin i norge. Disse er gratis men kvaliteten er svært varierende da det er brukerne selv som lager dem. Enkelte steder kan de være bedre enn noe annet mens andre steder er det ingen ting.

Garmin har forøvrig kommet med en ny kartserie. Topo Experience PRO Som i følge noen andre forum er tilnærmet lik adventure. Norge er delt i 10 og 1000kr pr del. Litt billigere enn Adventure da. (etter som hvor heldig man er med inndelingen) Adventure ser forøvrig ut til å ha blitt borte så man kan sikkert se på det som at Experience PRO tar over for adventure.

En annen ting jeg la merke til nå er at det ser ut som Garmin har lagt til funksjonalitet for å bruke Custom maps.

Man bruker en .jpg fil som utgangspunkt. Det kan være scanning av papirkart, flyfoto etc. Og tilpasser dette slik at den legger seg riktig over kartet ditt på gps,n instruksjoner her http://www.garmin.com/us/products/onthetrail/custommaps#fragment-1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt uenig i en del talere her. For meg har GPS erstattet kart og kompass når jeg går på tur, kartet ligger trygt nedpakket sekken. Kartet bruker jeg kun om kvelden eller lunsjen for å planlegge videre rute med større usnitt enn GPS'en har, i tllegg er jo kartet en back-up. Når jeg går så bruker jeg GPS med innlagt kart til å navigere.

Grunnen til det er at du ser med engang hvor du er og du slipper ta en posisjon og overføre den til kartet. Noe som er veldig knotete underveis. I tillegg er det veldig enkelt å ta ut delmål underveis på ruta slik at du har kontroll på hvor lang avstand det er til neste delmål. Markøren på gps skjermen fører du bare over kartet på GPS'en til du har rett plass, så trykker du "gå til" da vil du få opp både kurs og avstand til målet.

Så til friluftsliv vil jeg anbefale en GPS med skjerm. Etrex 30 vil vel akkurat gå med 2,2" skjerm, et annet alternativ er oregon som har 3" skjerm. Når det gjelder batteri er oppladbare å anbefale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke GPS bruker du da Kjellra?

Har og sett på Oregon, men er litt skeptis til touchskjerm i dårlig vær. Har det på telefonen og det funker svært dårlig i dårlig vær og med hansker.

Jeg vil gjerne ha en GPS som en kan gå etter og dermed finne fram i svært dårlig vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av det motsatte, de beste kartene til Garmin er tildels svinedyre i forhold til dekningsområde. Jeg er svært interessert i å finne ut mer om det du sier om fri nedlasting av disse kartene, kan du utdype dette noe mer?

som ellers er det piratebay etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eTrex 30 er helt topp, den!!! Lett og gjerrig på batterier ift de med større skjerm. Synes selvfølgelig at skjermen på Oregon og Colorado var bedre, men de sluker batterier i forhold, samt er tyngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etrex 10/20/30 har visstnok GLONASS-støtte, som skal gi bedre nøyaktighet. Men det hjelper ikke når skjermen er så liten, synes jeg. Kanskje Garmin kommer med flere nye gpser med glonass-støtte etterhvert, forhåpentlig med annen formfaktor og bedre programvare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke GPS bruker du da Kjellra?

Har og sett på Oregon, men er litt skeptis til touchskjerm i dårlig vær. Har det på telefonen og det funker svært dårlig i dårlig vær og med hansker.

Jeg vil gjerne ha en GPS som en kan gå etter og dermed finne fram i svært dårlig vær.

Har en oregon 300, veldig fornøyd med den. Nå er det vel Oregon 450 som har tatt over for den. Har brukt den mye på vinteren, men du må jo passe på å holde den varm. Jeg bruker gå med den i jakke-lomma med skjermen vendt innover, da er den lett tilgjengelig samtidig som den holdes nogenlunde varm. Selve GPS'en er vantett så den tåler fuktig vær og kondens fra kroppen. Skjermen er ikke noe problem så lenge den er varm (i lomma) og kun taes ut når den brukes. Overflaten min er soft, ikke glass slik iPhone og vanlige touch tlf er.

Av batterier bruker jeg oppladbare Ni-MH, de holder godt en dag med kontinuerlig logging om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Jeg har Etrex 30 og synes det er en kompakt og fin liten GPS. Jeg har ikke ønske om å dra på noen stor skjerm.

Etrex har GLONASS, men hvor mye bedre nøyaktighet jeg får er jeg ikke sikker på. Skal ta Edge 705 (som også har barometrisk høydemåler) på en testkjøring en dag til uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noko særleg betre nøyaktigheit kan ein nok ikkje vente med GLONASS. Men ettersom desse satelittane kjem i tillegg til GPS-satelittane, skal det meir til før ein ikkje finn nok satelittar til å kunne berekne posisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hat hatt Garmin Oregon 450 i 1,5år nå og er kjempe fornøyd med den.

Har for det meste brukt den på vinters tid, og er veldig overasket sjermen.

Den har touch sjerm som virker ok, er ikke som en ny mobiltelefon men virker bra.

Fungerer også smertefritt i kulde, har hatt den montert på snøskutern og vært brukt i under 30 blå uten problem.

Men jeg anbefaler å bruke lituim batteri, 2stk AA varer en hel dags (12-14 timer) med belysning på vinters tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt uenig i en del talere her. For meg har GPS erstattet kart og kompass når jeg går på tur, kartet ligger trygt nedpakket sekken. Kartet bruker jeg kun om kvelden eller lunsjen for å planlegge videre rute med større usnitt enn GPS'en har, i tllegg er jo kartet en back-up. Når jeg går så bruker jeg GPS med innlagt kart til å navigere.

Grunnen til det er at du ser med engang hvor du er og du slipper ta en posisjon og overføre den til kartet. Noe som er veldig knotete underveis. I tillegg er det veldig enkelt å ta ut delmål underveis på ruta slik at du har kontroll på hvor lang avstand det er til neste delmål. Markøren på gps skjermen fører du bare over kartet på GPS'en til du har rett plass, så trykker du "gå til" da vil du få opp både kurs og avstand til målet.

Så til friluftsliv vil jeg anbefale en GPS med skjerm. Etrex 30 vil vel akkurat gå med 2,2" skjerm, et annet alternativ er oregon som har 3" skjerm. Når det gjelder batteri er oppladbare å anbefale.

Jeg forstår kanskje ikke helt hvordan du orienterer når du går. Hvorfor trenger du å ta en posisjon og overføre den til kartet, og hvordan klarer du deg med det lille kartutsnittet som du har på GPSen?

Kartet gir deg så stort kartutsnitt som du ønsker og med en vanlig kartmappe så har du lett mellom femti og hundre kvadratkilometer.

Du trenger ingen GPS posisjon for å vite hvor du er. Det er jo bare å se seg rundt. Selvfølgelig er ikke dette så lett hvis det er tett skog eller dårlig vær, men har du normalt god sikt så går du jo fra punkt til punkt i terrenget og da trenger du nesten ikke kompasset en gang.

Med GPS så må du planlegge turen på forhånd, eller i det minste neste distanse. Dette er ikke så lett når du bare har et kart på maks. et par tommer. På et kart kan du se terrenget mange kilometer fremover og da er det også ganske enkelt å legge om ruta hvis det skulle vise seg at veivalget var litt feil. Det er fort gjort å gå på noen 19 meters stup her og der og da er det bare å se seg rundt, sjekke med kartet og spasere videre i en annen retning.

Sist helg gikk jeg på tur i nesten fire timer, i et område som jeg ikke hadde vert før, med et lite kart printet ut fra Gulesider.no

Det gikk helt fint, men det hadde vert fint om det hadde vert litt større for da kunne jeg tatt noen retninger og krysspeilinger fra fjelltopper litt lengre borte.

Men selvfølgelig er det fritt frem for deg å bruke GPSen som du vil. En hver får gjøre det som passer best. Det viktigste er jo opplevelsen av turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår kanskje ikke helt hvordan du orienterer når du går. Hvorfor trenger du å ta en posisjon og overføre den til kartet, og hvordan klarer du deg med det lille kartutsnittet som du har på GPSen?

Ved god sikt og når du har kontroll på hvor du er så bruker jeg kun GPS'en for å se hvor langt det er igjen eller hvor langt jeg har gått. I tillegg følger jeg med på at vi følger rett sti/vei.

Ved dårlig sikt/mørket/tett skog bruker jeg GPS'en mere aktivt. På skjermen kan du fint zoome inn og ut slik at du har kart på flere kvadrat km, Ved rett zoom er jo også kartet tilnærmet likt det du har på papir (M711 og andre turkart). Så har ingen problemer med å orientere på en håndholdt kart-GPS. Bruker den mye i Hjelpekorps og Heimevernstjeneste, det er der jeg "finavigerer" mest. På vanlig tur blir det som regel mere omtrentlig.

Men som jeg sa i forrige innlegg selve turen liker jeg å planlegge på papirkart og der man gjerne tar det frem i lusjen og kanskje revurderer rute etc. Men mens jeg går bruker jeg bare GPS'en.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpekorpset, da er vi kanskje gamle kollegare på en måte.

Da jeg var aktiv i hjelpekorpset ser jeg helt klart at vi kunne hatt stor nytte av en GPS, men den gangen var dette noe vi bare så vidt hadde hørt om. Jeg har opplevd mange situasjoner, både på øvelse og i reelle situasjoner, hvor en GPS kunne ha spart både tid og energi.

De fleste er vel i stand til å ta ut en kartreferanse fra kartet, men på en øvelse vi hadde en gang ble en patrulje kaldt opp på radio for å oppgi hvor de var i terrenget. Det kom inn en kartreferanse som ble markert på et stort oversiktskart. Meldingen tilbake var at de kanskje burde ta av seg luene, noe de var litt uforstående til. Grunnen var at den kartreferansen de hadde oppgitt ikke var et sted langt ute i ville fjellet som planen var, men midt i stedets lille kirke.

Litt respekt for de lokale helligdommene kan man jo vise når man går i Røde Kors uniform.

Feilen ble etter hvert rettet opp og da var de faktisk ganske mange timers skitur borte fra kirken.

Ja sånn kan man ta feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.