Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellheimen superlight vs Nallo 2GT


Mogen

Anbefalte innlegg

Hei.

Vurderer bytte av telt og har lest mange tråder angående dette.

Har da kommet til at det står mellom Fjellheimen superlight 3 camp og Hilleberg Nallo 2GT.

Skal i hovedsak brukes på snaufjell/vidde fra juni/juli til september.

Er på tur med en hund som ikke bærer noe selv, hunden sover i innerteltet.

De viktigste kriteriene er:

vekt, tåle vær/vind på snaufjellet (ikke senhøst/vinter), stort fortelt og takhøyde.

Ser fordeler med begge modellene:

Fjellheimen superlight er 5-600 gram lettere (vil ha med noen tyngre plugger).

Det har 10 cm. mer takhøyde.

Det er bredere så man har plass til en person ekstra, men det er ikke av betydning.

Nallo er i kategorien 4-sesongs, så regner med det da er laget for å tåle mer (derav også høyere vekt)?

Det har to innganger og mulighet for heldekkende myggnetting i innerteltsdøren.

Har nå et Ringstind light 2 som bare er brukt et par netter på tur uten hund, men vurderer å bytte til telt med større fortelt, for å ha et større myggfritt oppholdsrom med mulighet for koking og tørking.

Regner med at begge de nevnte telt med tre stenger også tåler mer vind enn Ringstind eller?

Mvh. Mogen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

Større fortelt for og få et stort myggfritt oppholdsrom? Skal du bruke footprint i tillegg og da for og få det tett?

Jeg har fjellheimen 2 camp og forteltet er ikke myggtett når det er mye mygg ute, det er det kun innerteltet som er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Ringstind Superlight og Kaitum 2. De samme materialer og løsninger er brukt i Fjelheimen Superlight og Nallo.

Dersom du etter byttet av plugger bare får en vektbesparelse på 6-700 gram hadde jeg uten tvil valgt Nallo. Da får du et solid telt du kan bruke mer uvørent og med mye lenger levetid. Mye bedre ventilasjon og ikke minst utvendige stangkanaler. Disse alene er et argument for å velge Hilleberg fremfor Helsport. De er mye enklere i bruk og har mye mindre risiko for lekkasje dersom du får stangbrudd.

Det er ikke sikkert at et telt med tre stenger er mer solid en et telt med en stang. Arealet på vindfanget er mye større på Fjelheimen og Nallo. Superlights stenger er dessuten mye tynnere en Nallos stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellheimen Superlight er vel mer å sammenligne med Hilleberg Anjan enn Nallo. Har bare sett Fjellheimen oppslått, ikke testet. Mye der som er tynt. Men det er god plass da.

Litt usikker på hvor myggfritt det blir i ytterteltet dog. Så vidt jeg vet har ingen av de teltene myggnetting i yttertelt. Svalbard derimot har både i dør og ventil, hjelper sikkert med stormatter og. Litt rart siden flest skaffer det til vinterbruk, men det selges jo som helårstelt. Men det er jo mye tyngre saker da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar.

Fjellheimen 2 camp (ikke superlight) er også uten tvil mer enn godt nok. Men siden jeg går alene og bærer mat osv til hunden også, vil jeg gjerne ha teltet så lett som mulig.

Nallo 2GT på 2.6 kg. tenker jeg bør være maks mht. vekt. Skulle gjerne hatt lettere sekk, underlag og sovepose også.

Prismessig er Fjellheimen 2 camp mest aktuelt. Har også vurdert Rondane 3 og Romsdalshorn light, men ønsker litt mer takhøyde.

Myggfritt fortelt var vel å ta hardt i ja:) Mer et sted med plass til noen fornuftige gjøremål, hvor det er færre mygg enn når det svermer som værst ute. Men for det første mht. tørking osv. Det rimeligste er selvsagt å beholde Ringstind uten det store forteltet.

Får gruble litt til, men etter å ha lest svarene her er nok Nallo 2GT den ultimate turboligen for hunden og meg.

Mvh. Mogen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Har et fjellheimen 3 camp sjøl og er veldig fornøyd med det. Kikka på et oppslått fjellheimen superlight på xxl og jeg fikk inntrykk av at de har kuttet nedmpå enkelte finesser feks antall barduner og ekstremt tynt stoff for å presse vekta så langt ned som mulig. Jeg tror derfor at dersom man satser på et fjellheimentelt så forsaker man nok en god del robusthet dersom man velger ultralightutgaven. Om det er verdt de grammene man sparer er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har utelukket Fjellheimen superlight til mitt bruk etter rådene her.

Mente jeg hadde sett et sted her på forumet at vanlig utgave av Fjellheimen 2 camp veide tett oppunder 3,1 kg, så trodde det var en halvkilo forskjell fra Nallo 2GT...

Ikke at det er så mye, men en halvkilo her og der blir jo fort endel når man vandrer aleine.

På Helsport sine norske sider står det 2,6 kg +/-10% for teltet pluss 200 gram plugger, så hvis det ikke er pluss de 10% stemmer det jo at forskjellen er minimal.

Da blir Fjellheimen mer aktuell ja.

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hvis hunden din ligger i innerteltet så vil jeg på det sterkeste anbefale deg å sjekke ut Nallo 3 uten GT, dette teltet veier mindre enn 2Gt og har mye bedre innvendig plass, samt takhøyde. Forteltene på nallo serien er store, har selv hatt nallo 2 på tur med 2 personer og matlaging i fortelt, både sommer og vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, ser luftingen til til Nallo-teltene er mye dårligere enn f.eks standard Fjellheimen.

Dvs. mangler øvre luke i fotenden, (Fjellheimen har begge deler) noe som er merkelig siden Nallo også kan brukes 4 sesonger.

Ser for meg den nedre luftingen kan pakkes igjen av sne i vind eller snøvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips.

Jeg er veldig forsiktig mht matlaging i telt så hvis jeg bytter telt er det mest for å få stort fortelt, selv om det da blir noe tyngre. Også for å kunne få av seg regntøy og tørke hunden før vi kommer inn i innerteltet. Men takhøyden i Nallo 3 er selvsagt fristende:)

Fjellheimen 2 camp er like høyt som Nallo 3 ser jeg, og med flere ventiler som nevnt over. Tror ikke teltet vil brukes på snø, så da betyr det kanskje ikke så mye med lav ventil på Nallo.

Pengene jeg evt. "sparer" ved kjøp av Fjellheimen kan jeg jo kjøpe lettere sovepose for... Men jeg har lenge hatt et Nallo 2GT på ønskelista.

Huff...skal ikke være lett å investere i ny bolig...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Har utelukket Fjellheimen superlight til mitt bruk etter rådene her.

Mente jeg hadde sett et sted her på forumet at vanlig utgave av Fjellheimen 2 camp veide tett oppunder 3,1 kg, så trodde det var en halvkilo forskjell fra Nallo 2GT...

Ikke at det er så mye, men en halvkilo her og der blir jo fort endel når man vandrer aleine.

På Helsport sine norske sider står det 2,6 kg +/-10% for teltet pluss 200 gram plugger, så hvis det ikke er pluss de 10% stemmer det jo at forskjellen er minimal.

Da blir Fjellheimen mer aktuell ja.

Takk for hjelpen.

fjellheimen 3 camp (som jeg har) veier vel omtrent 2,7 kg (Det samme som en småstor ørret ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har utelukket Fjellheimen superlight til mitt bruk etter rådene her.

Mente jeg hadde sett et sted her på forumet at vanlig utgave av Fjellheimen 2 camp veide tett oppunder 3,1 kg, så trodde det var en halvkilo forskjell fra Nallo 2GT...

Ikke at det er så mye, men en halvkilo her og der blir jo fort endel når man vandrer aleine.

På Helsport sine norske sider står det 2,6 kg +/-10% for teltet pluss 200 gram plugger, så hvis det ikke er pluss de 10% stemmer det jo at forskjellen er minimal.

Da blir Fjellheimen mer aktuell ja.

Takk for hjelpen.

Helt korrekt, veide mitt Fjellheimen 2 camp nå, 3,1kg. Mitt Ringstind Light 2 (2,1kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koker ned til Nallo 2GT eller å beholde Ringstind inntil videre. Klok av skade bør jeg tenke litt på vekta i sekken. Et "solotelt" på over tre kg. blir litt i overkant syns jeg. Mitt Ringstind 2 light veier forresten kun 1,85 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden det bare er deg og bikkja. Du greier deg ikke med vanlig Nallo 2 da, altså ikke GT versjon. Er litt å spare der på vekta, men du mister jo litt fortelt.

Har noen ganger brukt Svalbard 3 til meg og bikkja når jeg har brukt kano. Fortelt på det er litt større enn Nallo 2 GT. Med bare egen og bikkja sin bagasje så er det langt mer plass enn jeg trenger.

Til det bruk du skisserer bruker jeg selv Big Agnes String Ridge 2. Veier 2,5 kilo med normale plugger. Er selvstående og bedre høyde, brattere vegger. Kostet vel ikke mer enn 3000 fra USA inkl frakt på tilbud.

Så en review fra en utenlandsk bruker som hadde begge. Han valgte String Ridge på fjellturer vår sommmer høst og Nallo GT på vinter. String ridge var mer "roomy" og var enklere å sette opp etc alene. Nallo GT var klart best på vinter når man har med mye utstyr. Begge fungerte meget bra med tanke på vind, kondens etc. Det han likte minst med Nallo GT var at innertelt "sagger" så det var lettere å komme borti duken samt at GT versjon trenger mer plass for oppsett. Siden det er tunnel så trenger det gode pluggmuligheter for å få det stramt. Her er link til review http://www.24hourcampfire.com/ubbthreads/ubbthreads.php/topics/3536093/Re_4_Season_Double_Wall_Tent_R

Så litt avhengig hvor høy du er så kan det og hjelpe deg med valget.

PS! Nallo har ikke 2 innganger som du skriver i første innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt tips.

Big Agnes stringe ridge ser veldig interessant ut syns jeg.

Har bare funnet det til full pris 599 dollar, så da bikker det 4000,- med moms/frakt, men det virker som et supert telt.

Ser jo fordelen med selvstående telt på høyfjellet hvor det kan være et stykke mellom de gode pluggfestene.

Er forteltet stort nok til sikker matlaging syns du Borgern? Og er det stor glippe mellom ytterduken og bakken?

Jeg har også sett på Terra Nova Voyager XL, men er usikker på om ventilasjonen er god nok for våte norske fjell, og om den isåfall kan stenges ved mye vind.

Litt skeptisk til at innertelt settes opp først, men samtidig virker det jo greit å bare klipse på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg kjøpte det så har de det ikke inne for tiden. Der fikk jeg 20% rabatt, i tilegg har de gratis frakt til Norge når man kjøper for over USD400.

Så med dagens kurs ville det kostet litt over 3000 ferdig hjem.

Bare så du er klar over det så er dette type amerikansk telt. Dvs at man normalt setter opp innertelt først og så klipser på ytterduk. Mange her i landet er ikke så glad i det. F.eks når det regner :)

Du kan sette opp yttertelt først men da kreves ekstra bunn. Det har jeg kjøpt både for å kunne velge oppsett samt beskytte bunn på innertelt. Lettere å skifte ut den ekstra bunn enn å sy om teltet.

Med den kan du entent sette opp hele greia, sette opp bare bunn og yttertelt(f.eks i sesong når man ikke trenger innertelt mot insekter etc, og så sette opp bare innertelt. Det siste er er aktuelt med det andre teltet jeg har da det har mye netting og får mer feelin av åpen himmel. Jeg synes at denne telttypen er super. Det står stått, kjapt og enkelt å sette opp alene, innertelt blir alltis stramt.

KOking i fortelt er ikke noe problem. Men jeg forvarmer ikke primus inne, drar opp dør og gjør det på utsiden. Har dog ikke gjort det så mye da været har vært så det passer å koke ute. Testet det i hagen rett etter jeg fikk det og en gang på tur sånn for test.

Det er glippe mellom ytterduk og bakke men du kan stramme det ned så den er minimal. I forhold til de fleste bilder du finner av det på nett så er det på siste versjon også en lufteluke litt opp på teltet i bakkant. Så du kan evt spa snø oppetter duken på vintern og alikvel ha lufting i begge ender. På barmark har man jo ikke samme mulighet. Jeg har ikke brukt mitt i skikkelig vindvær enda, bare vanlig regnvær og vanlig vind. Er mest i marka og da bruker jeg et annent fra samme produsent.

Bor du i Oslo så kan du få se mitt en dag, men ikke de første ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borgern: Takk for tilbud om visning av telt. Skulle gjerne sett teltet, men bor på Vestlandet.

String ridge høres ut som et flott telt, hadde kanskje endt opp med det dersom de hadde hatt det inne til den fine prisen.

Med tanke på regn og vind som det er temmelig mye av her vest:

Jeg valgte til slutt løsningen med at inner - og yttertelt settes opp samtidig, hvor ytterduken går helt ned til bakken, samt stort fortelt.

Har i kveld bestilt et Nallo 2GT på tilbud, og håper det blir mange fine turer i det på den firbeinte bestevennen og meg:)

Takk for alle gode tips og innspill. Mye å lære her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sammenligne superlight fjellheimen versjonen med Nallo 2GT tror jeg blir feil. Duken kan ikke sammenlignes i slitestyrke. Ene teltet er laget for å tåle en liten orkan (Nallo), det andre er laget for sommer hovedsakelig og kanskje dårlig vær av og til (Fjellheimen superlight). Dette er i hvertfall min mening.

Når det er sagt stusser jeg VELDIG i ventilene på fjellheimen superlight, ser jo ut til å være veldig vanskelige å holde åpne, og måten de åpnes på ser ut til å gjøre at det kan regne/dryppe inn?

Stemmer dette?? Har bare sett ventilene på bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt den luftepatent på et par andre telt, eldste er et biligtelt som er ca 10 år. En stang med borrelås og så er det borrelås på ventil. Setter man de mot hverandre så er den åpen. Kan man løsne den o legge den ned, f.eks under pakking. Er nok ikke like bra lufting i SL versjon som vanlig dog, ventilene blir litt mindre. Men fde fungere helt fint. Aldri klapet igjen på mine telt(andre merker enn HS)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt den luftepatent på et par andre telt, eldste er et biligtelt som er ca 10 år. En stang med borrelås og så er det borrelås på ventil. Setter man de mot hverandre så er den åpen. Kan man løsne den o legge den ned, f.eks under pakking. Er nok ikke like bra lufting i SL versjon som vanlig dog, ventilene blir litt mindre. Men fde fungere helt fint. Aldri klapet igjen på mine telt(andre merker enn HS)

Hmm.. ok, men regner det inn gjennom ventilene om det er litt vind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.