Gå til innhold
  • Bli medlem

Turer i Hemsedalsfjellene 8. juni 2005


snilen

Anbefalte innlegg

På vei til Vestlandet lå noen kommunetopper laglig til for hogg. Jeg dro av gårde med grådurer’n 7. juni på kvelden og humpet innover Golsfjellet i retning Nystølen. Etter noen kilometer med bomvei var veien stengt med en ny bom, så det ble sykling innover mot Nystølen som var startpunktet for toppturen. Nystølvarden(1295 m), høyeste fjell i Gol kommune, ble nådd da det var 3 minutter igjen av 100-årsdagen for unionsoppløsningen. Her var så å si snøfritt, og turen var uproblematisk i joggesko midt på natta. Lyst og fint på fjellet selv om blitzbildet lager det mørkt.

Etter noen timers søvn var det tid for å fortsette, og Bjøberg i Hemsedal var utgangspunktet for Ål kommunes høyeste fjell Raudbergnuten(1819 m). En liten sidevei fanget min interesse, bompenger 30 kroner takk. Denne gikk i riktig retning, var det virkelig bygget vei innover fjellet , den sto ikke på kartet ?!? Etter bompassering forsatte veien 300 meter, her var ikke mer vei. Men et hyggelig skilt ønsket her lokalbefolkningen turistene velkommen, etter at man hadde blitt avkrevd bompenger i størrelsesorden 100 kroner kilometeren. Det første stykket opp fra Bjøberg var det lite snø, men etter et par kilometer var det bare å spenne på seg skiene. Fantastisk skitur innover, jeg fulgte skilt retning Iungdalshytta, og dreide av fra denne merkingen ved en ensom hytte beliggende på ca. 1450 m, derfra opp mot Raudbergnuten. Slakt og pent skiterreng, lite som stakk opp av snøen, flott skareføre og ikke småskavler slik det ofte kan være innover slike vidder. En kjempefin utforkjøring ned igjen. Når skaresnøen bærer en voksen mann til st.Hans blir det sein vår, sies det, bare 2 uker igjen til st.Hans nå ! Så var det bare den kjedelige skibæringen igjen ned gjennom bjørkeskogen.

Vel nede fra Raudbergnuten var det Høgeloft(1920 m) høyest i Hemsedal kommune som skulle besøkes. Jeg startet ved Eldrevannet, fulgte så en bomvei til fots innover fjellet et stykke, og begynte så å rusle oppetter fjellsiden. Fra ca. 1700 meter kom tåka, som bare ble tettere og tettere. Til slutt var det fullstendig whiteout, og sikten var bare noen få meter. Ikke en kontur å se av landskapet, ikke en stein som stakk opp av snøen. GPS har jeg ikke skaffet meg, men er ganske stødig med kart og kompass, ellers hadde dette gått galt. Jeg kom opp på den ene toppen etter den andre, for å finne ut at dette bare var en fortopp. Kompasskurs i null sikt og tåke er ikke enkelt, men etter en del fomling nådde jeg toppvarden. Hele tiden hadde jeg gruet for nedturen, det er jo ikke noe særlig å sette utfor ukjente fjellsider med null sikt. På toppen møtte jeg tilfeldigvis på et skuterspor, og jeg tok sjansen på at dette var trygt å følge, etter å ha sjekket retningen. Selv skutersporet var vrient å følge i den meget dårlige sikten Jeg kom da fort ned fra fjellet, og ned i siktbart lende, noe som var behagelig etter å ha vært nærmest blind et par timer. Bildet fra toppen lyver nemlig ikke, både jeg og kameraet så så dårlig. Så kan man lure på om det var forsvarlig å gå inn i tåkeheimen ?? Jeg kom ned på nordvestsiden av fjellet og fikk deretter en lang runde rundt tilbake i forholdsvis flatt lende. Snøen var klissen her nede i lavlandet på 1500 meter og noen fart på skiene ble det ikke. En bekk måtte krysses på en snøbru, som heldigvis bar godt. God og sliten var jeg etter 3 kommunetopper på en dag, da var det bare å sette seg i bilen igjen å kjøre over til Vestlandet før kvelden.

post-480-133474392278_thumb.jpg

post-480-1334743923_thumb.jpg

post-480-133474392353_thumb.jpg

post-480-133474392377_thumb.jpg

post-480-133474392397_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var neimen ikke mye sikt på Høgeloft Snilen! 8) Det er ubehagelig med tett tåke når alt er dekket av snø. Du må ha følt deg nokså "lost" der oppe. Jeg trives overhodet ikke under sånne forhold, selv om jeg alltid har med kart og kompass (og kan bruke det :) ).

Forøvrig dyr bomvei ja, mht antall kroner pr meter! :) Godt det ikke er samme meterpris på andre bomveier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor blir det av sommeren? Ja, det kan du sannelig spørre om. Morsomt, men nesten litt skremmende bilde datoen tatt i betraktning.

Hvis ikke varmen kommer snart eller høsten blir usedvanlig varm og lang, blir sommeren i høyfjellet veldig kort i år. Som om den ikke er kort nok! :D

I går passerte Oslo 20 gradersmerket for første gang i år. Siden målingene startet på Blindern har det bare skjedd et år at temperaturen ikke har nådd 20 grader før 9. juni:

http://met.no/aktuelt/nyhetsarkiv/2005/uonsket_junirekord.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her på NV-landet er det 5 grader og nedbør så det holder :)

Kanskje 2005 er året jeg skal gå på ski alle måneder :?::D

5 grader og nedbør! Skal ikke så veldig høyt da før nedbøren er hvit...?

Skiene har jeg ihvertfall ikke pakket helt ned ennå. Kan ikke huske når jeg sist tenkte på skiturer nærmere midten av juni. :lol: Skiutstyret har jeg som regel ryddet unna i løpet av mai, for juni har liksom vært sommermåned og starten på fotturene. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 grader og nedbør! Skal ikke så veldig høyt da før nedbøren er hvit...?

5 grader i dag tidlig, nå har det steget til 7 :D Ser forresten ikke ut til å være noe særlig nysnø under 1000 m.

Espen: Jeg mangler bare august, om jeg husker rett. Alle måneder i samme år er best :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein: Trenger jo ikke være lange skituren da. Teller miniski? De er jo greie å ha med i sekken, spesielt slike med remmer som kan surres rundt vanlige fjellstøvler... Kan bli mange fine skiturer ned sommerfonner med det... Egentlig når jeg tenker meg om, kanskje ikke en så dum idé - kanskje jeg må lære meg å stå på miniski, og frese ned snøhellingene nå i juli mens snøen enda ligger tjukt i høyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... snakket sist i går om slike nedoverski på fotturer.. Kan bli en heftig og mer eller mindre ukontrollert retur :twisted:

Jeg "samler" egentlig ikke på "ski i alle måneder", men i år har jo vært en god start. Et poeng er vel å gjøre det innenfor samme kalenderår eller 12 mnd på rad... Hva som er ski/ikke-ski, langt/ikke-langt osv.... Å trakke rundt på ei lita fonn kan vel ikke akkurat kalles skitur da... selv om en har ski på beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen sak å gå på ski alle årets måneder ?.

Neida, det er bare spørs hvor mye innsats du legger i det. I et normalår er det ikke skiføre "både her og der" i august og september.

Jeg har ikke gjort det, og da er det et artig å gjøre det en gang. Om det blir prioritert i år, ja det gjenstår å se.

morten: snøbakkereturer på miniski teller ikke :twisted: Derimot på fjellstøvler med godkjente svinger :D

Miniski til returer kan være nyttig ved "passelige" snømengder. Avlastende, raskt og gøy. I år kan fortsatt mange fjellturer med fordel gjøres på vanlige ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.