Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det mulig å leve 1 måned i naturen uten noe?


SkogogMark

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på om det er mulig å gå ut i naturen uten noe av nymotens turutstyr å klær, ( evetuelt bare med en trenigngsbukse å genser) å leve der i en måned, hvertfall en uke eller to. Bare ved å ha med deg utstyr de brukte i gamle dager, veldig gamle dager! :-P

Dette er noe jeg da har lyst til å prøve når jeg blir eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer også på hvor gamle gamledager du tenker på. Så lengt tilbake som steinalder/hulemenneske?

Du kan helt sikkert overleve men for å leve trenger du nok å opparbeide noen kunnskaper de fleste i dag ikke har. Sånn som spiselige planter for eks. I tillegg er det mange kunnskaper som vi ikke har mulighet til å lære på kort tid. Alt det som man vokste opp med og måtte kunne mestre for å overleve i gamle dager. Eks hvor skal man finne disse spiselige plantene, jaktteknikker, osv.

Overleve på vintern på lik linje med gamledager er egentlig uaktuelt da vi ikke har samme fysikk i dag og det neppe lar seg gjøre på samme premisser.

Men bare for å overleve trenger du ikke annet enn å drikke vann og la være å fryse ihjel. Det blir dessverre ganske slitsomt å sanke ved om man ikke har i seg mer enn vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du ha klær så du ikke fryser ihjel. Med bare en moderne treningsjakke og bukse så ville du sannsynligvis fryse ihjel ganske fort.

Går vi tilbake til steinalderen så hadde de klær av skinn som sikkert var ganske varme. Selv om klimaet her hos oss, i noen perioder, har vert ganske mye varmere enn i dag så har det aldri vert varmt nok til at du ville overleve særlig lenge uten klær. (En gang, i vikingtida, var det skog både på Island og Grønland.)

Så må du skaffe deg mat. I dagens Norge vil du sannsynligvis bruke mer energi på å skaffe deg mat enn den energien du får tilbake fra maten. Hvis du ikke har skytevåpen og kan jakte fritt hele året da.

Det var nok mye mer fisk også i steinalderen.

Jeg bor like ved en gammel steinalderboplass, og utgravningene her har vist at de nok spiste mer fisk og sjødyr enn rein og elg.

Vi skal huske på at for ca. 8 - 10 000 år siden så kom folk vandrende inn til Norge fra Nordsjølandet, områdene fra Ekofisk feltet og ned mot den engelske kanalen. Dette landet ble oversvømmet da isen smeltet, av global oppvarming,og folkene som bodde her fulgte "iskanten" og dyrene som levde her, over mot Europa og nordover fra Danmark og Sverige til Norge. For så lenge siden var nesten hele Østersjøen tørt land. (Hvem var det som fant på at global oppvarming var et nytt menneskeskapt fenomen?)

Disse menneskene brukte stort sett hele livet sitt til å skaffe seg mat og å lage våpen og andre redskaper som de trengte for å overleve.

Hvor lenge de levde og hvor stor barnedødelighet de hadde vet vi vel ikke sikkert, men livet den gang var nok mye tøffere enn i dag.

Med våre forutsetninger for å overleve ute i naturen så tror jeg du skal lete lenge etter noen som vil overleve særlig lenge uten en god del moderne tekniske hjelpemidler.

Kanskje det finnes noen få samer eller noen inuitter i Canada eller Alaska som enda lever på gamlemåten. Hvis du skulle være så heldig å finne noen slike så kunne du ta et år sammen med dem og se om du kunne lære noen nyttige knep.

Men for all del, bare prøv, men ha en skikkelig retrettmulighet når det blir for tøft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tildig 1800 tallet ble ett russisk fangstskip sittende fast i isen oppe ved Svalbard. Og skipper ombord bestemte seg etter en tid for å sende tre mann til fots over isen til en øy i nærheten for å sjekke muligheten for å overvintre på denne øyen. De hadde med seg klærne sine, mat for ett par dager og en muskett med ammo til ett ti talls skudd. Mens disse var på øyen gikk isen opp og kaptein bestemte seg for å seile fra de tre til beste for resten av mannskapet. Han ressonerte som så at mange flere enn tre risikerte å omkomme hvis de måtte overvintre. Disse tre ble reddet fra øyen mer enn tre år senere av ett annet fagst skip. Alle overlevde. De hadde levd av fugl & sel. De hadde funnet noen ødelagte tønner i fjæra og smidd seg harpuner av tønnebåndene. Trekull til smia hadde de også produsert av rekved. De hadde bygget seg ett ly til å klare seg i og overlevde altså. Den gangen hadde mange den kunnskapen som var nødvendig for å klare noe slikt. Det er ikke mange i dag som har det. Vi har handlet på rema 1000 for lenge...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting mange ikke tenker på hvis de skal overleve i Arktis er mangelen på C-vitamin. Skjørbuken lurer bak hvert eneste hjørne hvis de bare spiser kjøtt / proteiner og fett.

Gamle fangstfolk og naturfolk får det de trenger av vitaminer og mineraler ved f.eks. å spise mageinnholdet på reinsdyr.

Hvis en liten gruppe turister fra et moderne cruiseskip hadde blitt akterutseilt på Svalbard uten muligheter for å komme seg til sivilisasjonen, så tror jeg de ville vert isbjørnmat etter maks. en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel an på om du skal ut på sommeren eller vinteren. Jeg er sikker på at du hadde overlevd en mnd på sommeren, du hadde nok mistet noen kg og neppe storkost deg, men seg ingen grunn til at du ikke skulle overleve. Selv om vi har blitt bortskjemte med all mulig luksus så tror jeg det dukker opp noen instinkter når man trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på sommer halvåret ja;) Gamle dager som njaa, glem gamle dager. Bare ta med deg varme klær, kniv, flint eller fyrstikker, og om det blir lovlig en gang Pil og Bue. Lurer også på om det er lov til å sette opp snarer i Norge?

Leste ikke alt selv, men tror du finner det du trenger hva gjelder lovlige jaktmetoder og tider her: http://snl.no/jakt. Er ikke bare å ta med seg pil og bue om det blir lovlig en gang, du skal kunne bruke den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snarefangst på enkelte arter er lovlig i noen områder, men da må du være registrert jeger med jaktkort.

Med gode kunnskaper om naturen er det overkommelig å overleve om sommeren. Det er bare å øve på bålfyring, fisking, hyttebygging osv. Men vær forberedt på at du kommer til å fryse en del. Du må ha litt plast/presenning for å kunne lage tørr leir. Jeg ville anbefale å prøve i august, når du i alle fall kan finne bær..

Naturfolk til alle tider har hatt med seg en del utstyr og klær når de skal ut på såpass lange turer. Se for eksempel hva steinaldermannen Ötzi hadde med seg. En sekk med kniv, øks, ytterklær, pil og bue, mat og diverse redskaper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke lov å jakte noe om sommeren, såfremt du ikke kommer over mårhund, bisamrotte,villsvin eller villmink. Disse er introduserte arter i norsk fauna, og hvis jeg ikke husker feil er det bare å felle disse. Vil uansett anbefale deg å ta jegerprøven, den trenger du allikevel i bunn hvis det en eller annen gang åpnes for buejakt. Snarer og feller er som nevnt tillatt etter visse arter i div områder.

Tror jeg ville satset på garn og kano. Og lest alt jeg kom over om spiselige vekster, hvordan du lager lut for å lute lav osv. Aller helst burde du vel vært ved kysten, mye god mat i fjæra, og fisk i havet:)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting mange ikke tenker på hvis de skal overleve i Arktis er mangelen på C-vitamin. Skjørbuken lurer bak hvert eneste hjørne hvis de bare spiser kjøtt / proteiner og fett.

Gamle fangstfolk og naturfolk får det de trenger av vitaminer og mineraler ved f.eks. å spise mageinnholdet på reinsdyr.

Det stemmer dette, men i tillegg er spekk fra sel og hval også rikt på c vitaminer. Mest som rått. Det er nok derfor inuittene ikke plages med skjørbuk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slutten av august kan du jakte blant annet gressender, due og råbukk. Så noen jaktmuligheter er det sommerstid også. Du må ha jegerprøven til all slags jakt, også når det gjelder fellefangst. Snare er kun rype i enkelte kommuner. Det eneste normale matviltet du kan ta i felle er bever. Skulle jeg gjort noe slikt ville jeg ha satset på kysten. God tilgang på fisk og skalldyr. På ettersommer / høst kan du også sanke bær og i enkelte områder nøtter. Herr Claussen, som jo nesten levde et år ute på det han skaffet selv, levde vel av fisk den første tiden og gikk ned adskillige kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten forskyninger (mat), vil selv Monsen ha problemner med¨å overleve en måned, i norsk natur (sommerhalvåret), selv med alt av utstyr.

Og Monsen kan mye om jakt og snarefangst, m.m. Hva kan en vanlig "turist"? Det tar mange år å bli en dyktig jeger/fangstmann og selv ikke de, kan regne med uttelling hver dag/uke! Så vanlige folk (og få jegere), vil overleve en måned uten medbrakt mat. Uansett medbrakt utstyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden hadde nrk ett program om en professor ( her i Norge) og en journalist som skulle klare seg ute , tror det var en eller to uker, uten noe som helst mat med seg. Jeg hadde en link til tv programmet det ble av dette, i en tildigere tråd, men programmet er desverre fjernet og er ikke tilgjengelig lenger. De valgte klokelig nok ett kystlandskap og sommerhalvåret. Og de hadde ikke så mye som ett kokekar med seg, men hver sin kniv og fyrstikker. Og telt. Jeg husker at de veide seg før de begynte og etter, og de hadde ikke slanket seg mye etter eksperimentet. De spiste bl.annet skjell og navlelav. Husker ikke helt om de fanget noe særlig fisk, tror nesten ikke det, for de hadde ikke fiskestang med. De spiste også rørsiv fra ett vann i nærheten, og ble syke av det. Fordi de ikke hadde nok kunnskap om hva som skulle spises av den. De spiste skuddene, for de hadde hørt dette at rørsiv var brukendes mat, mens det er røttene som vokser under vann som er smikkfulle av karbohydrater , som skal spises. De kokte i gamle blikkbokser de fant. Det jeg husker best var konklusjonen deres på dette med mat. Navlelav var det de likte best og som var lettest å få tak i. Og siden jeg så dette programmet har jeg også spist en del navlelav og det smaker ikke vondt. Det fine med navlelav, bortsett fra at det inneholder mye karbohydrater , er at man finner det så lett. Det er dette svarte knasende stoffet som gror på toppen av steiner, både i lavlandet og på høyfjellet. Man bare sparker det av steinen, og tygger det som chips. Det smaker som ingenting, eller kanskje som en potet? Som jo heller ikke smaker mye. Det er den eneste lavsorten som kan spises uten omstendelig behandling og den er overalt. Den kan også kokes og blir bedre da. Kan bare si en ting til trådstarter: Go for it...

Men jakt er komplisert, ikke selve jakten, men i motsetning til steinaldermannen må man i dag forholde seg til jaktlover og valdgrenser. Men hvis du vil jakte er det meste spiselig og mye av de smaker godt også. Foreksempel måker. Har spist noen av dem, men bare ungfugler. Det vil si måker som ikke er ferdig farget, for å si det slik. Velg dem som er gråspraglet enda. Trost har jeg spist også, og de smaker også godt. Det er mye småvilt der ute, og det beste du kan ha med deg da er en 22 rifle. Du kommer ikke til å lide vondt noen sensommer uker på ett slikt eksperiment...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville holdt meg i lavlandet, i nærheten av ferskvann og sjø. I sjøen er det mye større tilgang på forskjellige fisk og skalldyr enn i ferskvann, og du kan ofte får rikelig med fisk i sjøen.

I tillegg må man tenke på at i virkelig "gamle dager" levde ikke vi i Norge. rett og slett pga. kaldt klima. Nærmere ekvator der det vokser frodig med frukt og hvor det er så behagelige temperaturer at man ikke trenger husly er der vi kommer fra. Å finne en skygge eller å kjøle seg ned i ett vann eller en hule på de varmeste dagene er ikke noe problem. Norge er ikke de stedet i verden hvor maten vokser fritt på hver busk rundtom. Ihvertfall ikke i de mengder det gjør i varmere strøk hvor frukt og grønnsaker vokser seg store i ett mye større mangfold enn her hjemme. I "gamle dager" i Norge hadde man gjerne en gård hvor man plantet det man trengte for å dekke næringsbehovet gjennom ett helt år. Dette var ikke ting man fant så veldig mye av "fritt" i naturen. Mye er plantet og vedlikeholdt av mennesker.

Når vi forflyttet oss mot Norge, så hadde vi funnet måter å lage husly, klær og varme (ild/peis), og jeg vil tippe at det er mest naturlig å bruke sommeren på å lage seg ett egnet husly og samle opp mye mat og ved slik at man kunne holde det gående gjennom vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å overleve 1mnd trenger man vel stort sett vann og ly. For å leve derimot trengs det mat. Å jakte småvilt vil i de fleste tilfeller kreve mer energi enn du skaffer deg. Fiske derimot er en mye mer stabil næringskilde. Så ikke noe problem å overleve 1 mnd, men det kommer nok til å bli slankekur.

Ønsker deg lykke til! :) Og det selv om du skulle være både jeger og fisker. Noe som vel ikke lå i forutsettningene til TS.

Men en uke eller to, kan nok en "turist" overleve på bare vann. Forutsatt at vannet er drikkbart, gunstig temeratur og ved behov ly, eller evne/mulighet til å lage ly. Det er heller ikke alle steder det er så lett å få fisk.

Det er en del som kan spises i naturen, fortrinnsvis sommerhalvåret. Men først må en ha kunnskapen og så være i et område hvor næringen finnes. Og selv da, er det lite fra plantriket, som annet enn vomfyll. Uten våpen, fiske- og fangstredskaper, er vel den beste næringen i sjøen med div. skjell. Men det betinger at en er ved sjøen og i RETT tid. Og heller ikke "hvor som helst", i naturen. Da blir det etterhvert mange forbehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fiskerik grunn bekk ville jeg valgt som mattilgang. Som guttunge fanget jeg ørret på opptil 200g med hendene. En god dag kunne gi over 15 stk minnes jeg, men da hadde jeg flere feller oppover bekken. Steiner plassert riktig blir gode gjemmesteder.

En liten "tunell" så du akkurat får hendene inn fra hver side gjør at det er forholdsvis greit å fange fisken.

Kan også finne gjemmesteder de bruker ved å følge med hvor fisken gjemmer seg ved bredden innunder røtter, stein o.l. Dog ikke like enkelt å fange der.

Man bør forflytte seg om det er tatt mange fisk i et parti av bekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.