Gå til innhold
  • Bli medlem

Omnifuel som krangler


trape

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg kjøpte en helt ny Omnifuel i julegave til mine foreldre. Siden de er ganske uerfarne med primus påtok jeg meg oppgaven med å demonstrere brenneren.

Til min store forargelse fikk jeg den ikke til å virke i det hele tatt. Nå ligger den i kjelleren her hjemme, og jeg har forsøkt mange ganger. Bruksanvisningen er fulgt til punkt og prikke.

Det som skjer er følger. Når jeg har forvarmet den grundig, enten med rødsprit eller parafin, og skal starte den opp ved å åpne litt på kranen kommer det høye flammer. Noen ganger spytter den gnister og småflammer. Det virker som parafinen ikke blir omdannet til gass.

Jeg bruker dyse 28 og fritidsparafin som ifølge etiketten skal være veldig bra på alle typer kokeapparat. Noen som har synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan prøve å fjerne dyse og drivstoffilter og spyle gjennom med litt parafin/bensin for å rense systemet. Har hørt om noen som har fått ny Omnifuel med partikler fra produksjonen som skaper krøll.. Gjorde det en gang selv da den fungerte dårlig, resultatet ble bra :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problemet med min, jeg hadde kjøpt den på xxl og fikk den reparert, de sa ikke hva problemet hva, men funket bra når jeg fikk den igjen :)

Da skal jeg prøve å rense gjennom den med parafin eller bensin, og om ikke det virker er det bare å sende den tilbake til butikken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har så klart lagt brenselflaska ritkig vei?

Det er en on/off funksjon der skrevet på pumpa. Så når pumpe ligger med en side opp så virker den(On). md andre siden opp(off) så er den den sidendu legger opp når du er ferdig med å koke/steke og skal stenge brenner. Da får ikke lenger slange tak i fuel og slange tømmes og trykk går ut. Sjekk av den slangen(eller rør som det kan se ut som) langs pumpe har en bue vekk fra pumpa. Er nemlig den som skal bue ned i bunn av flaska å hente fuel. Vis pumpe liger i Off posisjon så ligger den slange i "taket" på flaska og får bare damp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, flaska har ligget som du beskriver. I kveld har jeg forsøkt å bytte dyse til 45 og koblet til en gassboks, men det ble heller ikke bra. Tror nok det må være et eller annet som er feil med denne brenneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du satt på den "trekanten"? er en liten greie som skal ligge over der flammene kommer opp, uten den fungere ikke gass og bensin kommer bare som små flammer, snakker dessvere av egen erfaring (fant ut av det ved og se på youtube) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du satt på den "trekanten"? er en liten greie som skal ligge over der flammene kommer opp, uten den fungere ikke gass og bensin kommer bare som små flammer, snakker dessvere av egen erfaring (fant ut av det ved og se på youtube) :smile:

Tenker du da på flammesprederen? Den dingsen som består av 3 "armer" som man knepper over toppen på brennerskåla.. Den har jeg også hatt på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti Onifuel hvor det var feil i hullet på en dyse. Da brenner den rart. Men ikke vært borti at det er feil på alle sammen.

Kjenner du noen som har en omni som virker? Prøv å låne f.eks dyse 45 og prøvekjør med den på gass. Hvis den heller ikke virker er det noe mer galt med den.

Har du testet bensin og dyse 37?

Kan jo også dobbeltsjekke dysene og rense med nåla som følger med.

Men det er jo ikke menngen at du skal drive feilsøking og vedlikehold på et helt nytt produkt. Kontakt Primus uansett.

Og bare sånn for dobbeltsjekk så regner jeg med at du har koblet til flaske. Pumpet opp trykk. 10 ganger er vel passe. Så åpnet regulator ved flasken maks.

Så justerer du fuelmengde med regulator på brennern,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti Onifuel hvor det var feil i hullet på en dyse. Da brenner den rart. Men ikke vært borti at det er feil på alle sammen.

Kjenner du noen som har en omni som virker? Prøv å låne f.eks dyse 45 og prøvekjør med den på gass. Hvis den heller ikke virker er det noe mer galt med den.

Har du testet bensin og dyse 37?

Kan jo også dobbeltsjekke dysene og rense med nåla som følger med.

Men det er jo ikke menngen at du skal drive feilsøking og vedlikehold på et helt nytt produkt. Kontakt Primus uansett.

Og bare sånn for dobbeltsjekk så regner jeg med at du har koblet til flaske. Pumpet opp trykk. 10 ganger er vel passe. Så åpnet regulator ved flasken maks.

Så justerer du fuelmengde med regulator på brennern,

Ja, jeg har pumpet trykk, åpnet max på flasken, og etter grundig forvarming har jeg åpnet reguleringa på brenneren. Jeg er 100 prosent sikker på at jeg har gjort alt riktig. :) Dysene er også forsøkt renset med medfølgende verktøy. Jeg er helt enig i at det virker merkelig om det skulle være feil med 2 av dysene, så jeg tror jeg gjør lurt i å bare sende den tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :smile:

Godt nytt friluftsår:-)

Driver og sjekker Omnifuelen min. Lekker bensin fra alleminiumsskruen ( den med riller på som kan åpnes med håndkraft) den som holder pumpa nede i ???ett eller annet som jeg ikke vet hva heter. Skjønner ikke hvorfor? Kjøpt rep sett og leste bruksanvisningen men finner ikke nr betegnelsen for den delen som jeg tror bensinen lekker fra. Er jo ikke noen 0 ring der egentlig heller så... Kan det være andre deler som bør skiftes?

Har smurt lær"moffa" og strukket den etter bruksanvisningen og oppnår trykk i pumpa igjen:-) men det renner bensin fortsatt. Ps : Er ikke akkurat mekanikker for å si det mildt : Hjææælp ?+

Jenseman :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt samme prblemet som deg, så en stund på en ny pumpe og det blir jo litt for dumt å kjøpe en ny pumpe som er like dyr som selve primusen. Det jeg gjorde var å levere den inn igjen, hva dem gjorde det vet jeg ikke, det var da jeg fikk tilbake 2 stykker. Ett tips er å ikke skrue skruen hardere på enn normalt, den skal jo ca stikke 0,4/0,5 cm over det svarte rundt. Hvist jeg ikke skulle levert den inn, kanskje i ditt tilfelle er den for gammel til det. da har jeg ett forslag, prøv med gjengeteip; http://www.biltema.no/no/Bygg/Teip/Maskerings--og-Monteringsteip/Gjengeteip-86584/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :smile:

Vet ikke hvor lang granti det er på dette produktet. Ikke mye brukt, meeen to år gammel så...

Prøver med gjengetape jeg. Blir alene på fjellet et par uker så greeeit om den funker :smile:

Takk for kjapt svar. Starter forsøket i kveld :smile:

Jenseman :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke det hjelper med gjengetape. Det høres mest ut som at du har en lekk kuleventil (tilbakeslagsventil), den som sitter i enden av pumpa. Hvis den lekker, vil det nok også lekke forbi lærmansjetten og ut rundt pumpestammen. Prøv å åpne og rengjør ventilen. Sjekk at kula og setet ikke har skader, og prøv igjen.

Beklager, det er ikke en kule, men en ventilkjegle med en liten o-ring på. Sjekk at o-ringen er ok (gjerne med lupe) og at ventilen er rett sammensatt med o-ringen inn mot setet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du da på flammesprederen? Den dingsen som består av 3 "armer" som man knepper over toppen på brennerskåla.. Den har jeg også hatt på. :)

okey,ja det var den jeg tenkte på det var jo "dumt" att det ikke var så enkelt ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :smile:

Godt nytt friluftsår:-)

Driver og sjekker Omnifuelen min. Lekker bensin fra alleminiumsskruen ( den med riller på som kan åpnes med håndkraft) den som holder pumpa nede i ???ett eller annet som jeg ikke vet hva heter. Skjønner ikke hvorfor? Kjøpt rep sett og leste bruksanvisningen men finner ikke nr betegnelsen for den delen som jeg tror bensinen lekker fra. Er jo ikke noen 0 ring der egentlig heller så... Kan det være andre deler som bør skiftes?

Har smurt lær"moffa" og strukket den etter bruksanvisningen og oppnår trykk i pumpa igjen:-) men det renner bensin fortsatt. Ps : Er ikke akkurat mekanikker for å si det mildt : Hjææælp ?+

Jenseman :smile:

fikk lekasjer på min og etter 2 ganger bruk,jeg klarte og skru feil gjengen på plass så er vel noe annet du har (min var jo bruker feil) jeg gikk tilbake til xxl som jeg hadde kjøpt den og forklarte saken og fikk ny,er jo 3 eller 5 års forbruker rett så skal ikke være noe problem og få det tilbake (så solgt jeg hele greia og kjøpe en MSR simmerlight som jeg forøvrig er veldig fornøg med)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk lekasjer på min og etter 2 ganger bruk,jeg klarte og skru feil gjengen på plass så er vel noe annet du har (min var jo bruker feil) jeg gikk tilbake til xxl som jeg hadde kjøpt den og forklarte saken og fikk ny,er jo 3 eller 5 års forbruker rett så skal ikke være noe problem og få det tilbake (så solgt jeg hele greia og kjøpe en MSR som jeg forøvrig er veldig fornøg med)

Hei :-)

Mener du MSR er lettere mht vedlikehold for en som ikke er særlig "fingernem" ?

Jenseman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke det hjelper med gjengetape. Det høres mest ut som at du har en lekk kuleventil (tilbakeslagsventil), den som sitter i enden av pumpa. Hvis den lekker, vil det nok også lekke forbi lærmansjetten og ut rundt pumpestammen. Prøv å åpne og rengjør ventilen. Sjekk at kula og setet ikke har skader, og prøv igjen.

Beklager, det er ikke en kule, men en ventilkjegle med en liten o-ring på. Sjekk at o-ringen er ok (gjerne med lupe) og at ventilen er rett sammensatt med o-ringen inn mot setet.

Tja... Rydda kjøkkenbordet jeg nå så....

Takk for tips!

Jenseman :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe,jeg har ikke prøvd meg ut på noe vedlikhold på min MSR,men det er kun bensin brenner (kun renset bensin koster vel 50 kr literen) så sliper og drive og bytte "dyser" (hadde jeg vel gjort hvis jeg hadde kun brukt bensin på primus og men) har kun rista den og da blir den renset ved hjelp av MSR sit system (samme som du bruker den lille greia som ser ut som en nål hvis du ikke har mista den ;)

Når er sakt så var hovedgrunnen til att jeg bytta min strøy,den bråket rett og slett får mye men det er vel fikset på den nye versionen.

Vet ikke hvor du har kjøpt din brenner (eller hvor du bor),butikker er som regel til får og hjelpe slike kløner som deg og meg :)jeg kjøpte min på sportsnett og tenkte og ta vedlikhold på den i året som var og sendte mail og spurte om det var ok att jeg eventuelt tok den med ned til dem slik att dem kunne vise meg hvordan jeg skulle gjøre det,eventuelt om jeg prøvde og kom ned til dem med den,det var ikke noe problem (tenkte att det kom til og enda samme som med AG3 i forsvaret flere deler som jeg ikke viste hvor skulle heheh) tenkte og ta vedlikehold på den før jeg reiser på tur om 2 uker så jeg kan gi deg en "rapport" på hvordan det går :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan rengjøre med samme fludium som du fyrer med (bensin eller parafin) så lenge det er rent.

Hell litt i en plastkopp og skyll delene i den.

Har du tilgang på trykkluft, kan du jo også blåse litt forsiktig i setet i pumpa.

Har du problemer med å få ut ventilkjegla etter at du har fjernet låseproppen og fjæra, kan du holde hånda foran åpningen (så du ikke mister kjegla)og gi et raskt pump, så kommer den som regel ut.

Hvis du har repsett eller ny o-ring, er det bare å skifte den for de har en tendens til å bli harde over tid. Hvis ikke kan du også ta av o-ringen og snu den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.