Gå til innhold
  • Bli medlem

Handle på EBAY


Tom42

Anbefalte innlegg

Annonse

det blir som å handle fra qxl. Man kan aldri være helt sikker på om selger er til å stole på. Men ser man på karakterer så ser man jo hvilke erfaringer andre har gjort. For eks er en selger med 1000 handler og 99.8% positiv antagelig til å stole på. Vil nok være skeptisk til dårligere enn 99% positivt. Har de få handler så er det heller ikke godt å vite. Jeg har handlet noen ganger og ikke hatt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gætter på, at jeg over de sidste 8 år købt ting 25 gange via e-bay fra den tyske eller engelske hjemmeside. Jeg har aldrig haft problem med varer, som ikke blev sendt eller manglende respons. Een gang har jeg købt et ældre brugt digitalkamera for lille pris, hvor autofokus var defekt og her var sælger ikke medgørlig.

Om du har brugt at betale via Paypal, så vil du normalt få besked om pengeoverførsel herfra. Du kan her nemt klage og dermed tilbageholde betaling. Betaling via betalingskort bør også give dig mulighed for at tilbageholde betaling. Betaling med bankoverførsel må frarådes og vil indebære at man foretager en kalkuleret risiko. Jeg har brugt bankoverførsel to gange uden problem.

Foretag evt. klager gennem ebay, hvorved ebay som en 3.part bedre på sigt kan udelukke uærlige sælgere.

For ca. 7 år siden købte jeg 2 stk. lithiumbatterier via e-bay til ca. 1/10 pris af original for et Nikon kamera. Èt af dem blev ubrugeligt efter ca. 3 år. Det andet kan stadigt anvendes, men har ca. 1/3 batterikapacitet end det originale batteri. Der kan også være et sikkerhedsproblem med lithiumbatterier, men har ikke hørt meget om det i praksis. For ca. 3 år siden købte jeg et andet billigt (ca. 1/3 pris) lithiumbatteri et andet sted til andet kamera. Det batteri ligger også ca. på 1/3 batterikapacitet nu. Jeg har læst, at overdrevne angivelser af batterikapacitet er et faresignal, som bør få dig til at fravælge køb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du må klage innen 45 dagen av betaling for å få tilbake pengene. Dette fungerer utmerket, men ta kontakt med seller først. Har kjøpt fra ebay i flere år, det går som oftest bra selv om garanti kan vere et problem. Koster ofte mer en det smaker å sende ting tilbake.

Pakker fra USA tar mellom 1-3 uker og fra hong-kong/kina 2-4. (sjekk "item location")

Husk toll og moms på varer over 200kr (35 dollar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har handlet mye (ca 30 handler) de siste år fra ebay uten problemer med selgerne. Bruker alltid paypal ved betaling. En gang varen ikke dukket opp etter noen uker sendte jeg melding via meldingsystemet til ebay og selgeren ordnet opp.

Kvaliteten på varene du får kan jo være ymse. Men som hovedregel er det jo mange tilbydere av samme type batteri/utstyr så du vil fort se hva som er "markedspris", og det som avviker stort fra det har jo som regel en årsak. Har kjøpt en del kamerabatterier og de er som regel latterlig billig i forhold til orginalen kjøpt inn i norge. Så selv med å kjøpe 2 batterier fra ebay kommer du veldig gunstig ut. Batteriene jeg har kjøpt er etter flere års bruk ikke så langt unna de orginale i kapasitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har handlet en god del på Ebay og har bare god erfaring. En gang uteble et fotofilter. Samme dag som jeg mailet selger,lå et nytt i postgangen i USA :grin:

Har også handlet Energizer Ultimate Lithium AA og AAA på Ebay. Godt fornøyd. (Lurt å få til sendinger under 200,- tot for å slippe toll.)

Løp og kjøp - He-He.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har handlet mye fra e-bay selv, men bestilte en dings nå som ikke kommer. Selgeren hadde høy score - mange salg osv, men plutselig er nettbutikken, selger, e-post adresse borte, og sporingsnummeret jeg fikk fungerer ikke.

Det dreier seg om bare 10 dollar, men det er et prinsipp - nå skal jeg prøve å claime dette fra PayPal, og har åpnet en case der. Spent på utfallet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler på ebay omtrent hver mnd.

Ikke noe stress. Bruk Paypal og sørg for å handle hos folk med gode tilbakemeldinger :smile:

Kjell Iver: Sikkert snakk om konkurs da. Sånt skjer også i Norge, hvor vi er beskyttet helt bak til blokksberg av forbrukerlover.

Det beste er uansett å bruke kredittkort (sånn med 25% rente) på en paypal konto. Da er man sikret dobbelt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting du bør huske på er at vi nettopp har feiret jul og at posten jobber overtid for å ta unna all juleposten. Jeg har opplevd at en pakke som ble bestilt fra USA, Amazon.com, ikke kom frem. DVS. den kom til slutt.

Den ble sendt fara USA midt i november men var ikke kommet frem midt i januar. Jeg klagde til selger og pakken ble registrert som tapt. Jeg fikk en ny pakke som kom frem i begynnelsen av februar. I slutten av februar kom den første pakken like vel.

Alt går litt tregere her i landet i denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting du bør huske på er at vi nettopp har feiret jul og at posten jobber overtid for å ta unna all juleposten. Jeg har opplevd at en pakke som ble bestilt fra USA, Amazon.com, ikke kom frem. DVS. den kom til slutt.

Den ble sendt fara USA midt i november men var ikke kommet frem midt i januar. Jeg klagde til selger og pakken ble registrert som tapt. Jeg fikk en ny pakke som kom frem i begynnelsen av februar. I slutten av februar kom den første pakken like vel.

Alt går litt tregere her i landet i denne perioden.

Det som er suspekt i min sak her er at item'et jeg kjøpte er borte i fra e-bay, lenken til sporing av item fungerer ikke og alle e-post adressene til selger fungerer ikke og kommer i retur. Hele butikken er tatt bort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler på ebay omtrent hver mnd.

Ikke noe stress. Bruk Paypal og sørg for å handle hos folk med gode tilbakemeldinger :smile:

Kjell Iver: Sikkert snakk om konkurs da. Sånt skjer også i Norge, hvor vi er beskyttet helt bak til blokksberg av forbrukerlover.

Det beste er uansett å bruke kredittkort (sånn med 25% rente) på en paypal konto. Da er man sikret dobbelt opp.

Hva slags kredittkort er det du har som tar 25% rente?

Jeg har flere kredittkort og de koster ingen ting. Et av dem har et årsgebyr, men de andre er helt gratis. Ingen gebyrer eller renter.

Vel selvfølgelig gjelder dette bare hvis du betaler regningene dine innen forfall.

Noen slike kort har også ganske gode reiseforsikringer hvis du betaler hele eller deler av en reise med kortet.

Kredittkort er helt supert til netthandel hvis du har kontroll på økonomien din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er suspekt i min sak her er at item'et jeg kjøpte er borte i fra e-bay, lenken til sporing av item fungerer ikke og alle e-post adressene til selger fungerer ikke og kommer i retur. Hele butikken er tatt bort...

Da gjelder nok det gamle ordtaket:

"Hvor intet er har selv keiseren tapt sin rett".

Hvis mottakeren har fått pengene sine så er det nok vanskelig å få dem tilbake hvis det ikke er et mellomledd som har garantert for sikker betaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du må klage innen 45 dagen av betaling for å få tilbake pengene. Dette fungerer utmerket, men ta kontakt med seller først. Har kjøpt fra ebay i flere år, det går som oftest bra selv om garanti kan vere et problem. Koster ofte mer en det smaker å sende ting tilbake.

Pakker fra USA tar mellom 1-3 uker og fra hong-kong/kina 2-4. (sjekk "item location")

Husk toll og moms på varer over 200kr (35 dollar).

Har ebestilt en del billigvarer fra kina, diverse kjekt å ha ting. Det er litt hit and miss. Varer fra Hong kong kommer stort sett fram etter 2-4 uker. men varer fra fastlandskina oftest tar nærmere 4 uker. Noe kommer ikke fram i det hele tatt, men her har det aldri vært noe problem å få dette refundert av selger...og noe kommer fram opp til 7-8 uker senere. Fikk akkurat en ebaypakke fra Kina i posten med noe småtteri jeg bestilte i August, og som selger hadde refundert siden han anså den som tapt...

Fikk også nettop svar på en etterlysning av et batteri, hvor selger sier at han ikke kan sende batterier utenlands fordi alle blir stoppet i tollen ut av kina for øyeblikket....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selvfølgelig har du rett REs. Poenget var å skille mellom vanlige kredittkort, og de med dyre renter (og forsikringsordninger). En del butikker, og mennesker kaller begge typer kort for kredittkort.

Slike kort med skyhøy rente (Ågerrente) er vel slike forbrukslån som det er "kjempetilbud" på like før jul, sommerferie og lignende. Der står det ofte nederst, eller et sted på baksiden, men miniskrift, hva effektiv rente er og den er ofte min. 17 - 18% og ofte opp mot 25%.

Vanlig Visa, Eurocard, Diners og American Exspress er vanligvis gebyr- og rentefrie kredittkort.

Men angående pakker fra utlandet.

Fikk nettopp en pakke med sko fra USA. verdi ca. kr. 750,- inkl. frakt. (To par Stacy Adams sko)

Pakken ble bestilt 15. desember og levert på døren i dag av UPS uten verken regning for toll eller moms.

For noen uker siden fikk jeg en pakke fra Sverige. To vannfilter til tappebatteriet på kjøleskapet. Verdien på denne pakken var ca. det samme som for skoene fra USA.

Her skulle posten ha gebyr for forenklet tollklarering + moms.

Jeg blir aldri klok på fortollingsystemet her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til gode å finne et kredittkort uten ca. 20% rente på beløp som ikke er betalt ved forfall.

Det er ikke rentefritt - men du får rentefritak dersom du betaler innen forfall, typisk 14-30 dager avhengig av når faktura kommer. Dersom man overstiger datoen så påløper det rente for hele perioden beløpet har vært trukket fra kortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nettopp en pakke med sko fra USA. verdi ca. kr. 750,- inkl. frakt. (To par Stacy Adams sko)

Pakken ble bestilt 15. desember og levert på døren i dag av UPS uten verken regning for toll eller moms.

Jeg blir aldri klok på fortollingsystemet her i landet.

Det er ikke fortollingsystemet, men to forskjellige postoperatører som har forskjellige systemer.

UPS sender samlet regning for fortolling og MVA ved slutten av måneden. 10x bedre enn postens system.

Veldig greit! Hater å legge inn 5-10 regninger (med hver sin KID). Så du vil nok få en 300,- med forfall i januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til gode å finne et kredittkort uten ca. 20% rente på beløp som ikke er betalt ved forfall.
I motsatt ende. Om man bruker et slikt kredittkort og betaler 100% ved forfall hver måned er det god butikk. I tillegg til lang kredittid - opptil 45 dager før man må betale beløpet, så får man cash-back på enkelte kort.

Jeg har 2000,- i cash-back hvert år og ingen årsavgift - og selvsagt null i renter og gebyr - pluss pluss.

Er litt spent på "min sak" når det gjelder PayPal - har opprettet sak der så får vi se om jeg får mine 10 dollar tilbake :)

Edit

Da fikk jeg reply fra selger på min sak:

I am sorry you did not get it, our system says it shipped right away, must have gotten lost in transit

A Refund was issued.

Så da kommer vel de dollarene til meg da - flott service.

beklager ellers til trådstarter - mulig vi sporet av hans opprinnelige innlegg en god del :???:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke fortollingsystemet, men to forskjellige postoperatører som har forskjellige systemer.

UPS sender samlet regning for fortolling og MVA ved slutten av måneden. 10x bedre enn postens system.

Veldig greit! Hater å legge inn 5-10 regninger (med hver sin KID). Så du vil nok få en 300,- med forfall i januar.

Ja ja, uansett så blir det ca. halv pris av hva jeg måtte betalt her i byen. Vanskelig å finne tilsvarende sko og kvalitet her til under tusenlappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har handlet mere enn 300 ganger på eBay og har aldri hatt problemer. Riktignok har jeg vært skuffet over varene noen ganger men det tar jeg med i beregningen da mye er veldig billig der.

Bestilte et iPhone 5 deksel til min datter før jul og betalte USD 3 (ca. kr 20) med frakt fra Hong Kong. Nesten identisk deksel koster kr 199 på Elkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv handlet meget mye fra Ebay og har vel nærmere 150 handler derifra fra alt fra printerblekk til turutstyr. Finner ting til bedre priser enn her på berget og ting kommer også innen rimelig tid. Må vel snart ettersøke en forsendelse fra USA med noe jeg skal bruke på langturer som har muligens forsvunnet i postgangen. Fant selv nå ett reperasjonssett til primusen min i statene som jeg ikke har klart å lokalisere her til lands og prisen var fornuftig så blir å vente på at det dukker opp på nyåret her. Kjekt å ha med reservedeler til primus på tur i tilfelle noe går galt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å handle på EBAY? Jeg har kjøpt og betalt for en vare for en god stund siden, men har ennå ikke hørt noe.

Har også tenkt å kjøpe Litiumbatterier derfra. Er det noen som har erfaringer med disse?

Fikk enheten, en feltlader, i dag. Sendt fra KIna 20 des. Men, den veier 300 gram :cry: . Det samme som et halvt brød. Blir nok ikke tatt med på lengre turer. Har heldigvis nødladeren fra Clas Ohlson. Den holder godt i et knipetak :-P .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk enheten, en feltlader, i dag. Sendt fra KIna 20 des. Men, den veier 300 gram :cry: . Det samme som et halvt brød. Blir nok ikke tatt med på lengre turer. Har heldigvis nødladeren fra Clas Ohlson. Den holder godt i et knipetak :-P .

Og så virket den ikke!! Ja, ja. Dingsen til å sette inn i mobile var for kort. 0 ladning. Erstattes med 1/2 brød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har handlet en del på ebay i det siste, og min erfaring er god. Jeg handler kun fra de som har fått gode tilbakemeldinger fra tidligere kunder og er nøye med å selv gi tilbakemelding når varen kommer. Det var en vare jeg ikke fikk, som ble kjøpt på impuls etter å ha lest på forumet her (Exped Cloudburst pakksekk/ryggsekk) som alikevel ikke var på lager, og pengene kom tilbake på kortet etter noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.