Gå til innhold
  • Bli medlem

Et par spørsmål om turen Juvasshytta - Galdhøpiggen


POSO

Anbefalte innlegg

Hei !

Min niese på snart 11 og jeg skal forsøke oss på en tur mellom Juvasshytta og Galdhøpiggen om ca. 14 dager. Som den totalt uerfarne fjellmannen jeg er dukker det opp noen spørsmål :

  • Er det noen som vet hvor lang turen er i kilometer ?
    Hvor krevende er turen fysisk ?
    Vi skal være med et taulag over Styggebreen. Er det så at førerne "koster på", slik at det er vanskelig å holde følge ?

Håper noen har mulighet til å svare på disse banale spørsmålene :)

På forhånd takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Det er ikkje noko problem for vanleg friske folk. Turen opp til breen tek 45. min, over breen det same og opp piggeura 45-60 min. Hugs at det ikkje er joggeskoføre på breen. Fortsett dette veret, kjem det til å vera 10 -20 cm sørpe på det meste av turen og for at debutturen ikkje skal verte et vondt minne; sørg for å ha gode sko.

Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Son min på 7 år og eg var der tysdag denne veka (29. juli) og det gjekk fint. Vi hadde også med oss ein familie der den yngste var 6 år.

Eg førte over breen sjølv, og vi gjekk nok ein del seinare enn det førarane frå Juvasshytta gjorde. Eg er likevel sikker på at farten ikkje vil bli noko problem, ettersom det vanlegvis er mange yngre med i taulaga til førarane.

Breen er fin (lite sprekkar), men svært blaut. Viktig med godt fottøy - bruk gjerne også gamasjer.

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Jeg tror det er litt optimistisk å tro at alle kan gå opp til Galdhøpiggen på under 2,5 timer. Eldre mennesker og de i dårlig form vil ha problemer med et slikt tempo. I tillegg er lufta der oppe minst 20 % tynnere enn det man er vant til, noe som også gjør turen litt tyngre. Jeg vet iallefall at en 65-åring klaget på at breførerne som selvfølgelig er i superform, holdt et litt for høyt tempo. De går jo ruten gjerne to ganger om dagen.

Men det man skal gjøre hvis tempoet er for høyt er enten å si fra, eller rett og slett la seg dra oppover. Det vil etterhvert sakke de foran deg, og tempoet blir kanskje slik du vil ha det.

Når jeg går i taulag pleier jeg ihvertfall å si i fa at folk får gå i sitt eget tempo, så tilpasses tempoet automatisk til de som vil gå saktest.

Men for all del: Dere klarer turen helt fint, men sørg også selv for at dere får en fin tur 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Breførerne går normalt ikke turen 2 ganger om dagen. Vår erfaring fra besøkt på Juvass og tur i helga var følgende:

Start fra Juvass kl. 10 og 11.30

Rolig, men ikke subbete tempo til brekanten. Lang tids forberedelse av tau ved brekanten gjør at selv sinkene får en liten pause ved brekanten før det braker løs.

Kan fort bli ubehagelig å gå i tauet dersom du er midt i hvis føreren er lite observant på tempoet bakover. Jeg endte opp i en stramtauskrustikke. Jeg kunne ikke øke tempoet for å slakke tauet til forangående samtidig som jeg slepte på andre halvdel av taulaget.

De fleste brukte bortimot 3,5 timer opp til toppen inkludert alle stoppover. Vi gikk sent i forhold til gruppen, men ingen brukte under 6,5 timer totalt. Turen er oppgitt til 6 timer på hytta. Førerne var med til toppen, og kan ikke mistenkes for å gå to turer. Da vi pakket bilen brukte førerene tid på å sjekke og kveile et lass med tau.

Det forekom både joggesko og barn i oppsiktsvekkende lav alder, så det tror jeg ikke er noe problem. Men det er tross alt en høgfjellstur, og det er grenser for hvor nært oppsyn førerne har med en, så bruk hodet - ta med godt med klær og som nevnt tidligere - godt fottøy, normale fjellstøvler blir fort våte på en slik sørpetur som man kan forvente nå om dagen..

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager påstanden om at breførerne tar turen til Galdhøpiggen to ganger om dagen dersom dette ikke medører riktighet. :P Jeg blander muligens dette sammen med noe annet. Men at de er i god form er jeg sikker på.

Dagbladet hadde forøvrig en artikkel i går om tidsforbruk på fjellturer og livsnyterne som går i fjellet synes generelt det blir angitt altfor kort tid på planleggingskartene. Og det var vel poenget mitt også: 2 1/2 time fra Juvasshytta til Galdøpiggen synes jeg vil være litt for kort tid for de fleste 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Sønnen min på 8 og jeg gikk turen i helga. Siden jeg hadde litt erfaring fra taulag fra før, var jeg litt frekk og fikk plassert inn sønnen min som førstemann etter føreren i taulaget og meg selv som nummer to. Da kunne jeg ta av ev rykk bakfra og var nør nok føreren til å rope stopp før guttungen fikk rykkene i tauet. Men det var ikke noe problem på turen vi hadde. På vei til Galhøpiggen var tempoet helt greit for min åtte åring.

På vei ned var tempoet litt høyt for en sliten gutt, men vi roet det godt når vi kom ut av tauet og kommentaren i bilen var: Pappa, vi kan vel reise hit neste år også.

Så vi er fornøyd begge to

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.