Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruk av jervenduk om vinter


Anbefalte innlegg

Hei:-)

Kan du konkretisere bet: " grave seg ned " i korte trekk ?

1..... osv

Jenseman :smile:

  1. Finn en egnet plass.

  2. Begynn å grav litt fremover og så nedover til du kan stå oppreist med hodet lavere enn snøen på begge sider. Du har ikke tak ennå.

  3. Grav rett innover i fra ca hoftehøyde og opp, du har nå ett slags vindu innover i snøen foran deg

  4. gjennom dette vinduet graver du ut en seng lang(sideveis) nok til deg, og så bred(innover) og høy som ønskelig.

  5. der du startet som du ikke har tak over, legges ski eller greier på tvers og så lager du ett tak med snøblokker og fyller på med snø til det er tett og enda litt til.

  6. Marker boligen din med en stav eller lignende så ikke noen snubler gjennom taket nattestid. (lite sansynlig men...)

  7. la en skistav gå igjennom hulen for sikker oksygentilførsel.

  8. Inngangen er nå begynnelsen av der du startet å grave, har du gjort alt riktig nå så er da inngangen lavere enn vinduet, som dør kan man bruke en bra snøblokk, eller en sekk.

  9. legg ut liggeunderlag, sovepose, jervenduk, mat, drikke, stearinlys, spade etc og tett igjen eventuelle åpninger ved døren med snø.

  10. legg deg til å sove.

Du har nå en snøgrop/hule med arbeidsgrop der du kan stå oppreist og kle av deg, lage mat etc.. En stor fordel med denne metoden er at du kan jobbe mye oppreist.

bruker i underkant av en time fra start til ferdi innredet.

Ble ikkje så veldi korte trekk kansje menmen :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann. Er eier av en Kingsize Thermo, og må innrømme at jeg bruker mere tid på å finne bruksområder for denne , enn å bruke den. Det er mange måter å spenne opp/bruke denne duken på, men jeg har ennå ikke funnet et bruksområde der den erstatter en enkel duk/god sovepose, eller telt/mindre god pose. Kingzise thermo veier sine gode 2000 gr., og da har du langt på vei et godt vintertelt for én.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balle #272, gode poenger.

Har lest igjennom denne tråden og funderer på et par ting.

Det virker til å være mye styr for å få seg en leirplass med lite komfort. Mener ikke å være uforskammet her, men er det en egen "greie" å bruke Jervenduken som telt på snaufjellet som jo trådstarter Kjartan antyder er målet. Så jeg spør, er det målet?

Jeg mener man skal være forsiktig med å bagatellisere hvor enkelt det er å sette opp en leir basert på Fjellduk på snaufjellet vinterstid, ikke minst med taufester.

Skal du sove ubekymret på snaufjellet skal du vite at boligen din tåler snøstorm. Da kan du ikke bruke skiene tredd i snøen som bardunfester og være sikker på at boligen (Jervenduken) står natta igjennom, den vil være et skikkelig vindfang....

Jeg er klar over at man kan lage lèvegg, men da bør det gjøres fra alle åpne sider.

Skulle turen legges under tregrensa ville det jo være en helt annen sak.

Å bygge snøgrop/hule er jo et tryggere alternativ om man har erfaring, men det med tidsbruk kan jo være svært avhengig av snøtype og kan følgelig vise seg å ta mye lengre tid enn man først tenkte. Skulle dette være aktuelt vil jeg råde Kjartan til å prøve i litt forskjellige snøtyper før han legger i vei. Normalt er snøen fast og fin på fjellet, men å gå inn uten å ha prøvd er ikke å anbefale. Men jeg fikk altså ikke inntrykk av at det var trådstarter sin tanke. Når det er sagt, vil det være en bedre løsning enn Jervenduk som telt oppå snøen.

Ser det er et par som fraråder oppblåsbare underlag og hevder de ikke isolerer. Det er ikke riktig. Du nevner i åpningstråden at du vurderer å bruke et (a la Bamse) og et oppblåsbart. Har du et oppblåsbart med isolasjon og god R-verdi (minst 4-5 vinterstid) så er de meget bra mot kuldegjennomslag. Men, du bør absolutt ha med et med lukkede celler (a la Bamse) i tillegg som nomalt legges underst. Skulle det opplåsbare punktere har du et som sikkerhet. Men dette aner jeg at du vet.

Til slutt et par spørsmål til trådstarter. Har du vært på snaufjellet vinterstid i uvær og telt tidligere? Hvorfor ikke bruke telt nå?

God natt:-::

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er et par som fraråder oppblåsbare underlag og hevder de ikke isolerer. Det er ikke riktig. Du nevner i åpningstråden at du vurderer å bruke et (a la Bamse) og et oppblåsbart. Har du et oppblåsbart med isolasjon og god R-verdi (minst 4-5 vinterstid) så er de meget bra mot kuldegjennomslag. Men, du bør absolutt ha med et med lukkede celler (a la Bamse) i tillegg som nomalt legges underst. Skulle det opplåsbare punktere har du et som sikkerhet. Men dette aner jeg at du vet.

Heilt riktig dette du skriv.

Myta om at oppblåsbare liggeunderlag ikkje isolerer, er ei myte som har oppstått fordi enkelte har hatt alt for lite luft i underlaget sitt. Då vert underlaget veldig tynt der kroppstyngda presser det mest saman, og det oppstår kuldebru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du valget mellom oppblåsbart og "lukket" underlag (Bamse/Bergans Ekstrem tilsvarende) på vinterstid, velger du selvsagt lukket. Èn ting er isoleringsevnen som det aldri er grunn til å tvile på, om du har valgt riktig underlag. En annen ting er at du aldri trenger å bekymre deg over at du kan stikke hull i det/skade det på ett eller annet vis, som gjør det ubrukelig. Et skumunderlag er solid og trygt! Og det funker! Hele tida. Det er dèt man trenger på vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balle #272, gode poenger.

Har lest igjennom denne tråden og funderer på et par ting.

Det virker til å være mye styr for å få seg en leirplass med lite komfort. Mener ikke å være uforskammet her, men er det en egen "greie" å bruke Jervenduken som telt på snaufjellet som jo trådstarter Kjartan antyder er målet. Så jeg spør, er det målet?

God natt:-::

For meg er det en egen greie som mest går på at eg ikkje har tenkt å bruke 6000 kroner på noe jeg ikke trenger, nemlig telt. Fulgt av en vintersovepose som også tar sitt innhugg i lommeboken. (blir jo litt for gale å drasse på både telt, sovepose og fjellduk vinterstid )

Thermo hunter er en allsidig sak, som på sommeren erstatter både sovepose og telt. Og som kan brukes resten av året. Det er og blir ett kompromiss, og som sagt så graver jeg meg ned vinterstid i fjellet.

Nå har eg aldri opplevd at det har vært ett problem å finne en bra plass å slå opp duken i høyfjellet (vår sommer høst), mer enn det er å finne en bra plass til ett telt..

Vinterstid så er det såklart en del ekstra jobb å grave seg ned, men man står da igjen med noe som gir en sikker, uforstyrret natt, uavhengig av været. En stormnatt i ett telt kan eg ikkje forestille meg å være i nærheten av det samme... joda man skal såklart bygge levegg, men den tiden mange bruker på å lage en som virkelig virker, er den samme eg bruker på snøgrop/hule ;)

Til helgeturer vinterstid så kan man ha det helt fint med en duk, uten å grave seg ned.. Til ukesturer eller mer så ville jeg nok ikke dratt ut dersom jeg ikke følte meg trygg på å kunne grave meg ned og fortsatt ha det komfortabelt om været skifter om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har hatt termo hunter i ett år nå. Jeg har brukt den under tarp, under åpen himmel, i telt, som isolerende trekk utenpå hengekøya, mellom liggeunderlaget og soveposen, og til lunsjvarme i i ruskevær. Er meget fornøyd med allsidigheten og varmen både vinter og sommer, i skog og høyfjell. Det er ingen varm sovepose eller telt, men litt av alt:-) Kondens kan reduseres med lufting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaring med å telte på vinteren med varierende vind. Men dette er altså med telt eller snøhule. Har aldri prøvd å gjøre det så enkelt som å ligge seg i en fjellduk. Tanken på å prøve dette virker spennende og jeg startet derfor denne tråden for å få mer informasjon om mulighetene. Har fått mye god informasjon jeg snart tenker å ta i bruk.

På mine lokale fjell (gåavstand til Ulriken, Fløyen og andre Bergensfjell) er det lite eller ingen snø igjen etter mye varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liggeunderlag skum, Ridge rest: 0,33 KG

Liggeunderlag oppblåsbart, ajungilak/mammut: 1,08 KG

Sovepose, Western mountaineering bison: 2,43 KG

Jervenduk, extreme: 2,13 KG

Sekk 80L, Lowe Alpine Systems Patagonia: ukjent KG

Primus uten tank: 0.34 KG ??

Div:

Gravlykt til varme og lys for kvelden i duken.

Mat. Litt usikker her.

2x hodelykt

Kniv/multitool

Vann (ca 3 liter)

Fyrstikker og lighter

Tannbørste/krem

Klær:

Diverse ull, muligens prøve meg med noe fleece for natten.

Votter, lue.

Har en bergans fjellbukse/vindbukse

En ukjent vindjakke

Dette er ikke en komplett liste. Pleier å pakke mer på automatikk, så litt vanskelig å huske på alt her og nå.

Min tanke er å muligens ta toget opp på høyfjellet etter noen forsøk her hjemme på småfjellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjartan!

Avklarende innlegg.

Du har tydeligvis utstyret i orden og erfaring fra teltliv.

Som du kanskje ser av mitt første innlegg la jeg en del fokus på sikkerhet da jeg er skeptisk til å gi råd om at ting er enkelt spesielt på snaufjellet vinterstid når man ikke vet erfaringsgrunnlaget til den som spør.

Du skriver:

Har aldri prøvd å gjøre det så enkelt som å ligge seg i en fjellduk.

Min tanke er å muligens ta toget opp på høyfjellet etter noen forsøk her hjemme på småfjellene.

Du bør ta høyde for å kunne bli værfast noen dager inne på fjellet og har du en hule/snøgrop som backup vil jo det være fornuftig.

Hvis ikke vil nok det å skulle ligge flere dager i en Jervenduk Ekstrem i snøstorm tvinge deg til å ha så lite lufting at det dannes mye kondens. Ved å lufte mye får du jo snø inn som er enda verre. Da vil du kunne være i en kritisk situasjon.

Familien var værfast inne på Hardangervidda påsken 2008 og da vi returnerte til bilen ved Dyranut og ikke fikk start, åpnet jeg panseret og skvatt, motorrommet var fullstendig pakket med snø, det samme var takboksen.

Jeg skjønner at du ønsker å teste ut hvordan du kan klare deg med enkle løsninger.

Personlig er jeg nok hva jeg vil kalle villmarking light, da jeg nå søker å ha det komfortabelt på mine teltturer sommer som vinter. Liggeunderlagene blir tykkere og tykkere :-P Varmt, tørt og mykt vil jeg ha det i leir, med mulighet til å smelte vann og varme mat i fortelt og bruke brenner til varme i innertelt.

Ser at det kan virke som at jeg maser mye om sikkerhet her, men det er faktisk utfordringer du kan komme opp i, og jeg ønsker bare at du skal være forberedt. :-P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig i at sikkerhet er viktig. Komfort er noe jeg selv har behov for med dårlig rygg. Men samtidig liker jeg å teste grenser og utforske i trygge omgivelser. Tanken er også å lære meg hva som er mulig om det skulle bli nødvendig en gang. Gi meg den ekstra trygghetsfølelsen om jeg skal gå en tur hvor det plutselig blir dårlig vær og jeg må legge meg ned i fjellduken for å vente på bedre tider.

En god plan med flere muligheter er noe jeg liker godt.

Men kom gjerne med gode eksempler som du gjør.

Hvordan fikk du fikset bilen din? Hadde dere nok mat med? Tar gjerne imot gode erfaringer. Så unngår jeg kanskje vanskelige situasjoner selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjartan

Klarer ikke helt å se motivet ditt. Ofte så er jo motivet til fjellfolk volum og vekt som samtidig gir en bra/brukbar komfort.

Du ønsker å teste litt grenser, og det er jo vell og bra :-), det ligger vel kanskje latent i mange av oss som er mye ute i naturen, i hvert fall om man ferdes i høyfjellet på vinterstid.

Jeg personlig bruker alltid nallo3gt, ajunguilak altitude vinter, jerven hunter og Thermarest neoair all-season, så og si alle årstider.

Dette veier i korte trekk like mye som utstyret du lister opp, røflig 6 kg, og da skal det virkelig gå en kule røft for seg, før man mister komforten.

Om motivet bare er å teste grenser, så er det jo kult å bare bo i en jerven-duk, MEN, snaufjellet er jo ikke noe kult sted å ferdes når været slår om, og da spørs det om man kanskje heller skal kjøre litt safe (?)

Ikke noe kritikk dette, bare et innspill på at man, ved å endre litt på type utstyr, nødvendigvis ikke drar med seg noe mer volum/vekt, ved å ha med seg telt.

Har men telt, så er man vel kanskje enige om at soveposen kan nedskaleres noe, spesielt i kombinasjon med et bra underlag (har meget bra erfaring med neoair, året rundt, meget overrasket over holdbarhet da det virker meget spinkelt, deler da bla telt med en 40 kg schæfer som bryr seg fint lite om hvor han plasserer klør). Jerven hunter fungerer som alt i fra vegg-til-vegg teppe i teltet til lunch-hule, eller bikkje-dyne, og er virkelig prikken over ién i forhold til komfort.

Forøvrig ligger jeg alltid i tynt ull, over og under.

Lydbok fungerer utmerket å sovne inn til ...

Mvh Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjartan!

Akkurat denne påsken leide familien på fire Ribbehæ en uke. En enkel hytte Øvre Numedal Fjellstyre har ca. 2 mil fra Dyranut ikke så langt fra Stigstuv.

Heldigvis var det bare batteriet på bilen som det var for lite futt i etter en uke med som kaldest underkant -30C. Det dukket opp en kar med ny stor amerikansk firehjulstrekker som mer enn gjerne ville teste trekkraften og vi fikk start etter kort tid. Heldigvis, da yngste dattera ( den gang 11 år) var blitt syk natta før vi hadde retur. Det ble tøff tur for henne med nær -30C da vi startet fra hytta.

Når det gjelder mat på teltturene mine har jeg alltid med ekstra med potetmos og havregryn som nødrasjon, det veier lite og havre trenger i utgangspunktet bare litt vann for å fortæres. Vinterstid bruker jeg pulk og da er ikke vekt så viktig.

Du nevner å ha med 3 liter vann. Går ut fra du tenker på at du må ha med thermoser så ikke vannet ditt fryser til is.

Men, du må jo ha mulighet til å koke vann vinterstid om du skal være borte mer enn ett døgn. Å spise snø kan du bare glemme, det gir negativ væskeuttelling.

Ved marsj med sekk eller pulk er jo vannforbruket 0.7 - 1.2 liter i timen for en normalt bygd mann ved halvhøy/høy intensitet og da varer ikke det medbragte vannet særlig lenge. Hva slags brenner har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da ikke noe problem å gjennomføre :)

Ta med telt, primus, rikelig med mat, rikelig drivstoff og litt mer enn det du egentlig "vil bruke". Teltet og det du ikke "har lyst å bruke" ligger du i sekken, og lar bli der til du evt. innser at du trenger det. Problem løst ;) (med mindre du ikke har eller ikke kan låne ett telt da).

Ikke dra lengre enn at du kan komme deg til en hytte på fornuftig vis, eller tilbake til bilen/toget. Ihvertfalll første natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke si at mindre vekt er det som driver meg. Teltet mitt veier 2,13 KG. Mer lysten til å utforske litt. Skulle jeg ta meg en tøffere tur lengre vekk på fjellet ville jeg nok tatt med meg teltet sånn i tilfelle. Skal jeg leke meg i fjellene her omkring er det uansett ikke noe krise.

Brenneren min er en primus multifuel som jeg kjører på bensin.

Nå har jeg ikke prøvd å gå med pulk før, men vet jeg kan få lånt en. Hva er forskjellen/bra/dårlig med sekk vs pulk?

Nå som jeg leser deres innslag her har jeg et spørsmål. Om det skulle bli en storm eller tilsvarende. Ville ikke fjellduken holde meg tørr og klærne varm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  1. Finn en egnet plass.

  2. Begynn å grav litt fremover og så nedover til du kan stå oppreist med hodet lavere enn snøen på begge sider. Du har ikke tak ennå.

  3. Grav rett innover i fra ca hoftehøyde og opp, du har nå ett slags vindu innover i snøen foran deg

  4. gjennom dette vinduet graver du ut en seng lang(sideveis) nok til deg, og så bred(innover) og høy som ønskelig.

  5. der du startet som du ikke har tak over, legges ski eller greier på tvers og så lager du ett tak med snøblokker og fyller på med snø til det er tett og enda litt til.

  6. Marker boligen din med en stav eller lignende så ikke noen snubler gjennom taket nattestid. (lite sansynlig men...)

  7. la en skistav gå igjennom hulen for sikker oksygentilførsel.

  8. Inngangen er nå begynnelsen av der du startet å grave, har du gjort alt riktig nå så er da inngangen lavere enn vinduet, som dør kan man bruke en bra snøblokk, eller en sekk.

  9. legg ut liggeunderlag, sovepose, jervenduk, mat, drikke, stearinlys, spade etc og tett igjen eventuelle åpninger ved døren med snø.

  10. legg deg til å sove.

Du har nå en snøgrop/hule med arbeidsgrop der du kan stå oppreist og kle av deg, lage mat etc.. En stor fordel med denne metoden er at du kan jobbe mye oppreist.

bruker i underkant av en time fra start til ferdi innredet.

Ble ikkje så veldi korte trekk kansje menmen :P

Hei :-)

Og takk. Dette er vil bli et spennende prosjekt :-)

Jenseman :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

har brukt fjellduken fast mer eller mindre siden den kom på markedet og den er aldri mer enn en armslengde fra meg. Vinter som sommer:-)

Har ikke brukt den fast som telt men som bivuakk på lengre turer fra camp eller hvis det er kun en overnatting. Har sovet i den rett i snøen vinterstid på vidda også men ikke for lysten sin del, heller av nødvendighet;-)

Du kan bli kald men lever.

Bruker den stort sett som overtrekkspose over liggeunderlang og sovepose hvis det er kaldt. På fisketurer og alt annet så bruker jeg kun den uten sovepose/underlag men da sover vi ikke så mange timer om gangen.

har skrevet litt om min "kjærlighet" til fjellduken her: http://grumpyfly.wordpress.com/2012/12/17/godt-utstyr-vinter-friluftsliv/

mvh

bjørn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fant det ikke på siden til jerven nå, så de har sikkert sluttet å selge det. Det er ett sett med stenger, innertelt osv.. Som gjorde fjellduken multimate (nå exclusive) om til telt. Er også innesydde stangkanaler i den duken.. :)

Red: jo, jeg tenker på det du linker til, men ikke igloen. Ekstrarommene koblet til igloen er vel multimateduker med teltsett til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Tenkte å legge til hva og hvor mye jeg har kost meg med jervenduken siden den ble kjøpt.

 

Om vinteren har den fungert som telt. Det vil si at jeg har overnattet rett oppå snøen med liggeunderlag, sovepose, mat, klær, mobiltelefon osv inni. Koselig og intimt :P

 

Ellers blir den godt brukt som poncho på turer når det begynner å regne. Pakker meg og sekken inn i duken som holder oss tørr og varm.

 

Ellers er den perfekt ved pauser på turer. Før tok jeg med ekstra tykke klær som nå er erstattet med duken. Om sommeren bruker jeg den også til å tørke svette klær ved å sitte i duken (ca 15 min) og åpne godt opp på toppen ved halsen for å slippe ut fuktighet.

 

Vi som familie har brukt duken som en felles svær dyne i teltet om sommeren. Da er det liggeunderlag og "dynen" som holder oss varm gjennom natten. Dette sparer oss for litt vekt. (1 jervenduk fremfor 3 soveposer).

 

Også perfekt til picnic som underlag oppå gress, sand og småsteiner.

 

På helgetur med venner for å campe og grille, holder den meg varm utover kvelden når det blir kaldere. Bare til å ta av skoene og trekke seg inn i varmen :)

 

Nå er det kanskje mer enn nok og folk har forstått poenget men jeg har litt mer :P

 

Gikk en 6 timers tur med noen som ikke helt hadde kledd seg riktig i forhold til temperatur. Etter en lengre spisepause mot slutten av turen, fikk en jente problemer med å holde seg varm nok til å gå videre (ble så kald at hun ikke ville bevege seg mer). Samme problemet fikk de to små hundene da solen gikk ned og det ble en god del kaldere. For en iskald jente og to hunder ble det en grei løsning med å gå ned fra fjellet med duken over seg og hundene inni.

 

Takk til duken for mange gode minner så langt :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del har Jerven Thermo Hunter-duken min blitt til en høst og vinterartikkel. Om sommeren velger jeg telt/tarp. På høsten bruker jeg den i jaktsammenheng, i forbindelse med postering på storviltjakt og pauser på småviltjakt, om været er dårlig. På vinteren bruker jeg den som ekstra isolerende lag, enten under liggeunderlaget i teltet, eller som dyne rundt soveposen hvis det er ekstra kaldt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.