Gå til innhold
  • Bli medlem

Avtrede på tur


Imp

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, det finnes nå lite avtreder når man er ute på tur. For meg har ikke dette vært noe problem. Jeg har ikke lagt ut på de helt store turene, og har holdt meg på steder hvor det er enkelt å stikke seg bort. Men. Nå planlegger jeg en lengre tur til sommeren, i steinete fjellterreng, det er ikke mulig å grave ned etterlatenskapene eller lignende. Hva gjør man? Tar man med i pose, eller stabler man steiner oppå? Eller finnes det andre geniale løsninger.

Føler meg litt noldus her, men vil gjerne unngå å gjøre ufine ting! ;)

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

du lar det ligge der det er, fint om du dekker med stein så andre slipper og tråkke i det :)

Enig, det brytes ned.

Men pass på å legge latrinen en viss avstand fra teltet pga flueplagen. Derfor dekker jeg jeg til godt. Blir jeg et sted flere dager bruker jeg det samme stedet hele tiden. Er det en liten myrpytt i nærheten får du vasket mer enn bare hendene umiddelbart.

I tillegg til dopapir (ta høyde for diare) har jeg alltid med meg Intimservietter, som du får kjøpt i dagligvareforetninger. Det er viktig rent hygienemessig, en "magasjau" er lite å trakte etter. Dete er også viktig å holde seg ren i stumpen for å unnga gnagsår. I kulde må du holde serviettene frostfrie.

Og siden vi er inne på "dobusiness". Mitt liv som friluftsmann ble ganske mye bedre da jeg oppdaget "tisseflasken". De fleste vet hvordan det er å endelig bli varm en vinternatt, og så melder trykket seg. Vi holder igjen lengst mulig, uten å få sove, men må så ut.

Kjøp en solid flaske med stor åpning og et pottetett :-P lokk. Da er det bare å slå lens med en gang uten å måtte ut av posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden vi er inne på "dobusiness". Mitt liv som friluftsmann ble ganske mye bedre da jeg oppdaget "tisseflasken". De fleste vet hvordan det er å endelig bli varm en vinternatt, og så melder trykket seg. Vi holder igjen lengst mulig, uten å få sove, men må så ut.

Kjøp en solid flaske med stor åpning og et pottetett :-P lokk. Da er det bare å slå lens med en gang uten å måtte ut av posen.

Også for kvinner finnes det håp. Søk på "Globetrotter.de" og søk så på "Freshette woman"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Bra anbefaling med Drytech/Real Turmat-pose.

For øvrig: DEKK TIL ETTERLATENSKAPER! Er det en ting jeg hater, så er det å komme over motbydelige menneskeruker og brukt toalettpapir som flagrer i krattet. Det er altfor mange idioter som bare legger igjen dritten sin helt åpent, og slenger dasspapiret løst på bakken, med den konsekvens at det blir løftet av vinden og kastet i alle retninger.

Det er så forbanna enkelt å løfte til side en mose/lyngdott, for så å legge den pent på plass når man er ferdig. I steinete/urete terreng er det nok av små hull og sprekker man kan drite i, og så legge stein over igjen.

Prinsippet må være at det ikke skal vises at du har vært der, når du er ferdig! Enkelt og greit!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at det er lurt med "tisseflaske".

Tips: Bruk en tom Real Turmat pose som "tisseflaske". Posen har zip-lås og tar lite plass i sekken..

Det er mulig at en tom Realpose kan brukes om du kun skal tisse en gang i løpet av natten. Men om du som jeg "må" flere ganger ville jeg aldri prøve å skvette i en halvfull Realpose, og kanskje søle til posen. Jeg er heller ikke akkurat imponert over Ziplåsene, Mulighetene for lekkasje er tilstede :cry: .

En kvalitetsflaske med pottetett lokk er det beste som duger etter min mening. "For vinninges kan gå opp i spinninga" om du søler urin i teltet, selv om jeg alltid legger flaska i forteltet etter bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt liv som friluftsmann ble ganske mye bedre da jeg oppdaget "tisseflasken". De fleste vet hvordan det er å endelig bli varm en vinternatt, og så melder trykket seg. Vi holder igjen lengst mulig, uten å få sove, men må så ut.

Men pass for all del på at denne flasken er LETT gjenkjennelig og ikke kan forveksles med drikkeflasken. Her har man hørt at det har skjedd uhell før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at en tom Realpose kan brukes om du kun skal tisse en gang i løpet av natten. Men om du som jeg "må" flere ganger ville jeg aldri prøve å skvette i en halvfull Realpose, og kanskje søle til posen. Jeg er heller ikke akkurat imponert over Ziplåsene, Mulighetene for lekkasje er tilstede :cry: .

En kvalitetsflaske med pottetett lokk er det beste som duger etter min mening. "For vinninges kan gå opp i spinninga" om du søler urin i teltet, selv om jeg alltid legger flaska i forteltet etter bruk.

Det funker faktisk veldig bra. Om du må tisse flere ganger i løpet av natten kan du jo bare ha 2-3 stk. tomme poser klare..

De settes i forteltet etter bruk (fulle).

Når de er tomme tar de lite volum-plass i ryggsekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men pass for all del på at denne flasken er LETT gjenkjennelig og ikke kan forveksles med drikkeflasken. Her har man hørt at det har skjedd uhell før.

Uten at jeg ønsker det, så hevder noen at det er sunt, men det er kanskje ikke tiss som har stått på flaska hele natten. Men min tisseflaske har stor kork.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

På skikkelig langtur er det plass / bærekapasitet som ofte er begrensningen.

I sommerhalvåret er høl mellom steiner og grovrens med mose tingen. Litt papir til slutt og et bad i ny og ne gjør deg til et nytt og bedre menneske.

På vinteren er måsan litt mer ubehagelig, da er gjerne papir hakket mer bekvemt!

EirikW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke en sjanse for at tisseflasken/-posen fryser i løpet av natta?

Isåfall blir det vel nokså kinkig å ordne opp i det fort

Dersom du er sikker på at flasken har helt tett kork oppbevarer du den i posen til morgenen, eller du kan stikke hånden ut og tømme den ut utenfor telt dersom dette er en forflytningsleir utenfor vinterled, er i alle fall slik jeg gjør.

Hvis man bruker Real-pose så lar denne seg tømme i frossen tilstand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå et stykke ut av stien, finn en sprekk eller en løftbar stein. Papir brenner du eller tar med. Selv om papiret vil brytes ned, så kommer det til å flagre rundt resten av sommeren.

Det finnes alternativer til papir som ormegress, gress og mose, men her blir det mye personlige preferanser som man må finne ut av på egen hånd (også et alternativ - sammen med grundig såpevask).

Og noen her drikker for mye på kvelden :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg grøsser ved tanken på å trå i en ruke, så også med tanke på andre, graver jeg alltid en grop eller lemper unna noe stein som igjen blir tildekket.

Da kan det forvitres i anonymitet og er ikke til sjenanse for noen!

Hvis man er helt sikker på at pisseflaska holder tett, kan man jo bare bruke den som varmeflaske i posen!

Har heldigvis ikke dette problemet! Tar alltid selskapsblæra med på tur og passer på å tømme den før jeg køyer!

En annen ting er jo at hvis turen er av det strabasiøse slaget, holder det jo med avtrede 2-3 ganger i uken! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye rare problemstillinger. Hvis dette er et,bør man vel ikke bevege seg utenfor asfalten. :mrgreen:

Om man har vært endel på tur, så vet man gjerne slike ting.

Men når man ikke er så erfaren?? Hvor lærte du det? Spurte du noen, eller fikk det fortalt, eller er det en medfødt kunnskap hos deg?

Hadde vært hyggelig om du ikke sier noe om du ikke har noe konstruktivt å bidra med, ta vel i mot nybegynnere også istedet for å være en kjiping.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter alt som er sagt over her om å dekke til osv. Det er enkelt å gjøre ting usynlig.

Når det gjelder tisseflaske så fins det sånne blandeflasker for proteinpulver ol. De er smalest nede og har stor åpning med skrulokk. Dvs både lette å "treffe", og kan tømmes også om innholdet er frossent. Lokket er solid. Det skal tåle å riste flasken.. Jeg kjøpte min på XXL for 29,- Her er eksempel fra proteinfabrikken:

http://www.proteinfabrikken.no/default/Shakere-Drikkeflasker/Shakere/Better-Bodies-Shaker-Rosa-Better-Bodies-17084-p0000009356.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter alt som er sagt over her om å dekke til osv. Det er enkelt å gjøre ting usynlig.

Når det gjelder tisseflaske så fins det sånne blandeflasker for proteinpulver ol. De er smalest nede og har stor åpning med skrulokk. Dvs både lette å "treffe", og kan tømmes også om innholdet er frossent. Lokket er solid. Det skal tåle å riste flasken.. Jeg kjøpte min på XXL for 29,- Her er eksempel fra proteinfabrikken:

http://www.proteinfa...0000009356.aspx

Nå begynner det å ligne på noe, endelig vekk fra uhygeniske Realposer.

Åpnet linken. Nevnte flaske ser forsåvidt grei ut, men om jeg skulle valgt denne ville jeg limt igjen hellelokket på toppen, slik at ikke det går opp på et uheldig sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! Da føler man seg litt klokere. Smart med shakeflasketipset, en sånn har jeg faktisk liggende. Syns også Turmatpose var lurt..får nok lure litt på den, men jeg er ikke den store nattoalettgjengeren, så spørs om behovet er så stort. Men hadde vært deilig å slippe å gå ut i regnvær og feks? Vi får se ja.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at de fleste ikke vil la etterlatenskaper ligge åpent. Det er noe dritt! Og for de av oss som ofte er på tur sammen med hunder så er det veldig fint at slikt blir gravd ned, steinet ned etc. For en hund er det ingenting som lukter vondt, bare interessant. Og menneskebærsj er et førsteklasses produkt til å skjule og kamuflere sin egen lukt. Når du er på jakt og sitter ved kaffebålet og koser deg. Koppen i den enen hånda og brødskiva i den andre. Bikkja kommer innom og du setter brødskiva i kjeften og klapper bikkja på ryggen. Kliss!! :shock::mad:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.