Gå til innhold
  • Bli medlem

Rimelig og lett systemkamera med vidvinkel for landskapsbilder i lite lys


oddeiste

Anbefalte innlegg

Etter å ha gått lei av å ikke ha mulighet til å ta bilder om kvelden og natta, ser jeg det som sannsynlig at jeg kommer til å kjøpe meg et kamera som er bedre enn telefonen (Samsung Galaxy S2). Får mest sannsynlig lånt meg et speilreflekskamera i vinter, men på sommeren spiller vekta en stor rolle, så da er det uaktuelt med halvannet kilo ekstra i sekken.

Har null erfaring med slikt, har knipset noen bilder med speilrefleks, men det er alt.

Jeg har forstått det slik at jeg bør ned i 14 eller mindre i vidvinkel, og zoom er vel egentlig ikke så veldig viktig men det må vel bli et komprimiss på vekt og kvalitet.

Objektivet bør være "over" 2.8f for nattbilder.? Det er vel det hele jeg har lest meg til på kort tid. Overlater resten til ekspertene(dere).

Jeg skal bruke kameraet til:

Storslåtte landskapsbilder oppe på vidda

Nordlysbilder

Innendørs bilder i hytter med dårlig belysning

Filme underveis på turer, også i farta

Kriterier i prioritert rekkefølge

1. Mulighet for vidvinkel om natta, gjerne såpass god kvalitet at det er mulig å fremkalle bilder på 50x40cm uten at det er for kornete

2. Vridbar skjerm

3. God videokvalitet

4. Vekt

Pris er avgjørende, kjøper gjerne brukt hvis det er fornuftig

Hvis kameraet har søker eller mulighet for søker, så må den dekke tilnærmet 100%, ellers ser jeg ikke vitsen med den. Klarer jeg meg uten info i søkerbildet?

Tenker en makspris på 3.000,-

Kameraet bør være lett å bruke, med gode autofunksjoner, men ser ikke bort fra at jeg er nødt til å lære meg å bruke lukkertid, ISO, osv.

Jeg har ingen planer om å utvide hobbyen, så jeg trenger bare et kamera som gjør jobben, jeg trenger ikke et kamera jeg kan vokse i. Hvis jeg mot formodning skulle bli hekta, selger jeg det bare og kjøper et bedre.

Her er et spørmål som jeg har forstått er bensin på bålet:

Er det mulig å bruke et slikt kamera fullt ut uten søker?

Hvor lette stativ finnes det og til hvilken pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter mye grubling falt valget mitt på Canon S100. Det kan brukes med plender og lukekrprioritet, samt auto. God zoom har det, og en fantastisk billedkvalitet. Kan sende deg et par eksempler på mail om det er aktuelt.

Jeg er ikke istand til å se forskjell på disse bildene, og bilder tatt med Nikon D7000/ Nikon 16-85 mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14mm eller videre og mer lyssterk enn 2,8.... Da sliter du :P Tokina 11-16 2,8 er en mulighet men da er det nesten 6000 bare for objektivet. Nikon 14-24mm 2,8 ligger på rundt 13-14000 Eventuelt kan du gå for fast optikk. Manuell samyang 14mm 2,8 til snaut 3000kr Panasonic har en 14mm 2,5 til 3000kr

For 3000kr så må du nok se på kompaktkamera for å komme i nærheten av kravene dine.

Stativ fåes alt fra 100gram og oppover Men ett skikkelig stativ med litt høyde på må man regne med 1kg og oppover. Kombinasjon lav vekt og kvalitet koster mer. men man får helt ok stativ fra 7-800kr og oppover. Litt utradisjonelt men ta en kikke på "Tamrac zipshot" litt over 300gram og litt over 1m høyt. Tåler nok ikke vind/lang lukkertid men lett er det, beina er etter teltstangprinsippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14mm eller videre og mer lyssterk enn 2,8.... Da sliter du :P Tokina 11-16 2,8 er en mulighet men da er det nesten 6000 bare for objektivet. Nikon 14-24mm 2,8 ligger på rundt 13-14000 Eventuelt kan du gå for fast optikk. Manuell samyang 14mm 2,8 til snaut 3000kr Panasonic har en 14mm 2,5 til 3000kr

For 3000kr så må du nok se på kompaktkamera for å komme i nærheten av kravene dine.

Stativ fåes alt fra 100gram og oppover Men ett skikkelig stativ med litt høyde på må man regne med 1kg og oppover. Kombinasjon lav vekt og kvalitet koster mer. men man får helt ok stativ fra 7-800kr og oppover. Litt utradisjonelt men ta en kikke på "Tamrac zipshot" litt over 300gram og litt over 1m høyt. Tåler nok ikke vind/lang lukkertid men lett er det, beina er etter teltstangprinsippet.

Vel, som du sikkert skjønte så kunne jeg ikke stort om hverken crop faktorer og brennvidder, så du kunne jo tatt deg tiden til å forklare hvorfor 14 i vidvinkel på et micro four thirds kamera var umulig å få til den prisen :-P I og med at Panasonic G3 var oppgitt med et objektiv på 14-42, det hadde jo "bedre" vidvinkel enn mange standard pakker med speilreflekskameraer.

Heldigvis for meg, så har jeg influensa, og har dermed tillatt meg å surfe 12 av de siste 24 timene, kun avbrutt av et raskt julebord og noen timer søvn- hvilket resulterte i at jeg nylig kom over en forklaring på crop faktor.

Tror jeg ville blitt veldig skuffet når jeg oppdaget at jeg ikke fikk det jeg trodde jeg kjøpte :cool:

Har du noen forslag til kompaktkameraer som duger til mitt bruk da?

Det må være mulighet for å stille på ISO og lukkerhastighet, samt ha standard vidvinkel. I tillegg bør den ha video opptak i tilnærmet hd.

Er det mulig å ta greie nordlys-bilder med et kompaktkamera?

Da jeg har lyst til å kunne filme og ta bilder av meg selv underveis bør den ha vridbar skjerm, men alle kravene er vel umulig å tilfredstille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det spørs jo selvsagt om du vil ha 14mm i crop eller fullformat :) Jeg tenker automatisk fullformat av en eller annen grunn.

mft (panasonic g3) har en cropfactor på 2x. Det vil si at man må gange 14mm med 2= 28mm for å få samme utsnitt som du ville ha fått på ett fullformat kamera.

Nikon og Canon har 1,6 og pentax har 1,5 på sin vanlige dslr. På pentax har jeg en 18mm=ca 28mm på fullformat. Dette syns ikke jeg er spesielt vidt Jeg har en sigma 10-20 som da tilsvarer 15-30mm Denne bruker jeg mest på 10mm og det syns jeg er en fin linse til landskap. Den har en lysstyrke på 3,5 men bruks gjerne på f8 for dybdeskarphetens skyld. Til landskapsfoto kan det vær smart å tenke stativ over lysstyrke da du gjerne vil ha god dybdeskarphet. Så kan man heller ha ett objektiv som er litt trangere og en del raskere til action foto. Innendørs er vanskeligere da man gjerne vil ha vidt og lyssterkt samtidig og det er dyrt. Men da er blitz et godt alternativ om man lærer seg noen små triks.

Kompaktkamera . Panasonic LX7 for eks. Tilsvarer fullformat 24-90 med f1.4-2.3 er ett meget godt kamera til like over 3000kr. Her kan alt stilles manuelt og er laget så det er nogenlunde enkelt å komme til innstillingene også.

Du spør også om søker. Det er to fordeler med søker. Bruker mindre strøm og er bedre i sollys. Men de aller fleste greier seg med skjermen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha et speilrefleks med optikk etter den prisen og kravene du stiller, så tror jeg det er vanskelig å lande på noe til 3000 kr. I alle fall ikke om utstyret skal være nytt. Selv bruker jeg Nikon D3100 til å filme på turer. Dette kameraet har ingen form for beskyttelse mot vær og vind, men er særdeles lett (500 gram uten objektiv). Jeg vil anbefale deg å ta en titt på bruktmarkedet til Foto.no. Der selges det mye bra utstyr litt latterlig lave summer. Jeg ville heller lagt litt mer penger i et godt stativ, enn et lyssterkt objektiv med tanke på landskapsbilder i lite lys.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha et speilrefleks med optikk etter den prisen og kravene du stiller, så tror jeg det er vanskelig å lande på noe til 3000 kr. I alle fall ikke om utstyret skal være nytt. Selv bruker jeg Nikon D3100 til å filme på turer. Dette kameraet har ingen form for beskyttelse mot vær og vind, men er særdeles lett (500 gram uten objektiv). Jeg vil anbefale deg å ta en titt på bruktmarkedet til Foto.no. Der selges det mye bra utstyr litt latterlig lave summer. Jeg ville heller lagt litt mer penger i et godt stativ, enn et lyssterkt objektiv med tanke på landskapsbilder i lite lys.

Jeg skal ikke ha speilrefleks, da de er altfor tunge. Skal sjekke foto.no. Når dere sier penger i et godt stativ, er det for å ha mulighet til å ta bilde i litt vind, eller er det så mye bevegelse i kameraet når det åpner og lukker at et billig stativ ikke klarer å holde det helt i still.

Hvis jeg kjøper stativ, tror jeg det blir av de aller minste, da jeg ikke har tenkt å drasse med meg et kilo ekstra.

Trenger man det solide stativet for å ta midnattsolbilder, eller blir håndholdte bilder gode nok?

Da er vel ikke lukkertiden så lang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett litt dyrere stativ er som regel litt bedre/lettere å bruke. Låser og alt leamikket fungerer bedre rett og slett. En annen ting er at det er mer holdbart slik at du har det i mange år. Om det er litt vind vil man gjerne tynge ned stativet med å henge en pose/nett med stein eller noe annet tungt i stativet. Da er det greit at stativet tåler all vekten. i tillegg må hodet på stativet tåle vekten av kamera uten å sige. Det siste er først og fremst ett problem med store tunge telelinser.

En tips ved bruk av stativ er å ta bilde med 2sekunders forsinkelse (selvutløser) da eliminerer du rystelser fra hånda di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger man det solide stativet for å ta midnattsolbilder, eller blir håndholdte bilder gode nok?

Da er vel ikke lukkertiden så lang?

Skal du forstørre bildene til 50x40cm som nevnt i første post, vil jeg påstå at du må ha stativ. I en setting hvor man fotograferer landskap f.eks på vinterstid om natten, vil man ha behov for stativ siden lukkertiden blir lang (selv kan jeg bruke lukkertider på flere minutter). Hvis man skal skyte håndholdt må man ha høy ISO-verdi, som igjen frembringer støy. Det er ikke rare ristingen som skal til før bildet blir uskarpt, selv ved lukkertider som flertallet anser som "raske".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ til stativ som kan fungere fint når det er litt lys er en monopod. Om du uansett bruker gåstav så kan man finne slike med kamerafeste på toppen. Første jeg fant men finnes flere slag. http://www.bhphotovideo.com/c/product/750995-REG/Mountainsmith_11_9100_01_Trekker_FX_Hiking_Pole.html

Ett annet alternativ er om man baserer seg på å sette fra seg kamerea på steiner/stubber etc. Da kan en liten ertepose eller lignende være til god hjelp. Den støtter opp kamerea og lar deg justere det slik du vil.

Neste alternativ er en gorillapod som også lar deg sette kamerea oppå ting men som også kan klamre seg fast på trær/greiner etc.

Nå skal det legges til at vidvinkel tåler noe mere rystelser enn en telelinse men som jeg nevnte over så er det ofte ønskelig å blende ned noen trinn for å øke dybdeskarpheten. Pluss at billig optikk er som regel ikke så gode på full åpning. Da går det fort utover lukkertiden når det er på grensa med lys fra før.

Nå får du jo kanskje låne kamera i vinter og da er det lurt å prøve dette først så finner du litt mer ut hva du trenger og ønsker. Jeg vil påstå at man skal være over middels interessert før man trenger noe mer enn for eks panasonic lx7 som jeg linket til. Det er kompakt nok til at det blir med på tur hver gang. Har alle instillinger man trenger og filmer bra i full hd. Det man først og fremst får på større systemkameraer foruten muligheten til å skifte optikk er at noen flere innstillinger er lett tilgjengelige til en hver tid. Men om man bare kommer til å bruke manuelle innstillinger av og til og i værste fall ikke gidder å dra det med på tur så er man mye bedre tjent med kompaktkamera. Hybridene blir jo som navnet sier en mellomting. Betjeningsmessig ligner de mer på de kompakte men kan skifte optikk. Så da er spørsmålet om du har behov for å skifte objektiver og ønsker å legge mer penger i fotoutstyr over tid(noe man egentlig bør ta med i beregningen om man velger ett systemkamera)

Edit: En forskjell til på kompakt/system ang bildebrikke størrelse. Foruten cropfactoren/utsnitt så vil man få en mindre dybdeskarphet på samme blender med en større bildebrikke. Så til landskapsfoto hvor man ønsker god dybdeskarphet kan man klare å få til dette med med en større blender enn på ett dslr. dvs at man i denne situasjonen får raskere lukkertid på ett kompaktkamera. Nå har det tradisjonelt hvert en fordel med stor bildebrikke med tanke på iso/støyegenskaper så noe jamner seg ut med dette men den forskjellen har blitt mindre enn den var før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du kommer så langt med 3000 etter de ønsker du har.

En vidvinkel som er vid finnes i liten grad på kompaktkameraer. Det er og veldig snevert utvalg på MicroFourThirds systemet. MEd vidvinkel tenker jeg da på f.eks en 10-20 linse på en crop 1.5-1.6 kamera eller en 16-35 på fullformat. Nattbilder bør kjøres på stativ.

Med landskapsbilder så kanskje du heller skal tenke på å bruke panoramafunksjon istedenfor vidvinkel. Dog best med stativ det og.

Inne i hytter med dårlig lys er det vanskelig å ta bilder. Selv med type linser med lysstyrke F1.4. Dvs så lenge det ikke er personer i bildet er det lett, bare bruke lang lukkertid og stativ. Mens så fort det er noe levende man tar bilde av så blir det uskarpt. Selv om man sitter stille så sitter man ikke helt stille. Inne gjelder en god eksternblitz med tilbehør som bouncer, sprederm, softbox o.l. og kamera satt i M-modus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du kommer så langt med 3000 etter de ønsker du har.

En vidvinkel som er vid finnes i liten grad på kompaktkameraer. Det er og veldig snevert utvalg på MicroFourThirds systemet. MEd vidvinkel tenker jeg da på f.eks en 10-20 linse på en crop 1.5-1.6 kamera eller en 16-35 på fullformat. Nattbilder bør kjøres på stativ.

Med landskapsbilder så kanskje du heller skal tenke på å bruke panoramafunksjon istedenfor vidvinkel. Dog best med stativ det og.

Inne i hytter med dårlig lys er det vanskelig å ta bilder. Selv med type linser med lysstyrke F1.4. Dvs så lenge det ikke er personer i bildet er det lett, bare bruke lang lukkertid og stativ. Mens så fort det er noe levende man tar bilde av så blir det uskarpt. Selv om man sitter stille så sitter man ikke helt stille. Inne gjelder en god eksternblitz med tilbehør som bouncer, sprederm, softbox o.l. og kamera satt i M-modus.

Samyang 7,5 Fisheye er vel en av favorittlinsene mine i dette systemet og den får man til rundt 2000kr. Bruker den langt oftere en 7-14mm min iallfall. De panasonicmodellene han forespeiler i starten tror jeg han kommer langt med, men jeg ville nok ha valgt med en linse som startet på 12mm (24mm). Nå har jeg Olympus Em5 med 12-50 og er veldi fornøyd med denne værtette komboen. Nå er dessverre denne utenfor prisklassen som er nevnt her, men linsen ligger billig til salgs på nett.

Og snevert utvalg på linser til dette systemet? Si et system som har bedre utvalg på linser enn u43? Og om rytene stemmer så kommer vel også Tamron med noen godbiter snart da de også har blitt med i gjengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er grei.. Det koste å være kar skal man ha vide linser der i gården.. Fattigmannsløsningen på Olympus blir da å sette på vidvinkeladapteret på 14-42mm og få den ned til 11mm. Da kan man gå for et helt greit Pen L kamera til 2000 og kjøpe WCON-P01 i tillegg.

Panasonics 7-14mm koster rundt 9000.. Oly 9-18mm rund 4500.

Men speilrefleks eller ikke, de fleste kitlinsene ligger vel på rundt 28mm effektiv så man må vel handle en ekstra linse uansett. Og på speilrefleks så er utvalget stort ja. Har ikke peiling på prisene der da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ser ut til at vi foreløpig synker ned til et lavere nivå- som får plass i lomma på hoftebeltet på sekken min.

Har funnet to konkurrenter- Canon SX240HS vs Panasonic Lumix TZ30

Canon- gode bilder i dårlig lys

låser iso på 100 ved lukkerhastighet over 1sek- stemmer dette? Hørte det på en engelsk film på youtube- men engelsken min er så som så.

Panasonic får høy score på brukervennlighet

Den wind noise reduction

Mulighet for å sveipe over ved taging av panorama bilder- noen som har prøvd denne funksjonen i praksis og er den bedre enn tradisjonell måte hvor man må sikte bildene oppå hverandre?

I testene sies det at Canon kameraet har så gode bilder i dårlig lys, men det sies ingenting om at Panasonicen er dårlig i lite lys- lurer på hvor stor forskjellen egentlig er..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke Canon kameraet men har en tidligere versjon av Panasonic kamera. Vært veldig fornøyd med det. Masse optisk zoom, bra bilder og bra brukervenlighet. Tar ikke så gode bilder i d¨årlig lys, men nyere modeller har fåt flere manuelle muligheter samt at de er fobedret. Men de kan ikke sammenlignes med systemkameraer alikvel.

Her er en test som omhandler begge modeller du har sett på http://www.tv2.no/underholdning/hjelperdeg/testbasen/lydogbilde/kameratest-vinneren-er-knallbra-og-har-gpskart-3778884.html

Alternativt kamera som er bittelitt mer proff er Panasonic LX7 og Canon Powershot G12(har kommet G15 og men koster jo mer). LX7 er veldig lyssterk, men har ikke så mye zoom som TZ30. har ikke vippbar skjerm men har Raw-filer og mulighet for ekstern blitz. God på video

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke Canon kameraet men har en tidligere versjon av Panasonic kamera. Vært veldig fornøyd med det. Masse optisk zoom, bra bilder og bra brukervenlighet. Tar ikke så gode bilder i d¨årlig lys, men nyere modeller har fåt flere manuelle muligheter samt at de er fobedret. Men de kan ikke sammenlignes med systemkameraer alikvel.

Her er en test som omhandler begge modeller du har sett på http://www.tv2.no/un...rt-3778884.html

Alternativt kamera som er bittelitt mer proff er Panasonic LX7 og Canon Powershot G12(har kommet G15 og men koster jo mer). LX7 er veldig lyssterk, men har ikke så mye zoom som TZ30. har ikke vippbar skjerm men har Raw-filer og mulighet for ekstern blitz. God på video

Joda, har sett på alle de, men funnet ut at det hadde vært genialt om jeg fikk stappet det ned i hoftelomma på sekken. Da blir terskelen for å ta bilder mye lavere.

Tror jeg går for canon pga bildekvalitet i dårlig lys, var jo tross alt nordlys jeg hadde som kriterie, så får det heller være at Panasonicen er enklere i bruk.

Har lest alle norske tester samt noen utenlandske. Tror nok Canon presterer hakket bedre, men det kreves litt mere trykking for å få det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil fortsatt anbefale LX7 med mindre du har brukt for lengre tele. Det er ganske stor forskjell på F1.4 og F3.3/3.5 som de andre alternativene dine har.

LX7 har dessuten mulighet for ekstern blitz som gir mye bedre innendørs bilder enn den innebygde. (man kan rette den opp i taket eller bakover for eks som gir mye jamnere belysning) I stedenfor blitz kan man også montere en søker. Det har alle manuelle innstillinger innenfor rekkevidde. Det har en større bildebrikke. Det kan ha lukkertid opp til 60sek mot 15sek. Vil også påstå optikken er flere hakk bedre. en 24-500mm som canon har vil aldri kunne kokurere med 24-90mm på optisk kvalitet. LX7 har også ca 30% bedre batterilevetid Lx7 er nok et kamera som du vil oppleve mer fotoglede med og er ett kamera man kan vokse litt med om man er villig til å bruke mulighetene det har. Tror også du skal leite litt etter noen dårlige erfaringer på lx7.

Men som du sier så er det også viktig at du har det med deg og at det er tilgjengelig. Om det blir liggende hjemme eller langt ned i sekken blir det ingen bra bilder :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker LX3 på tur, LX3 er vel den eldste modellen i LX-serien. Valgte LX3 pga god bildekvalitet og lav vekt/størrelse. Jeg går med kameraet i en ortliebmappe rundt halsen, hele tiden i all slags vær. Så er det alltid tilgjengelig. Men savner høyere optisk zoom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.