Gå til innhold
  • Bli medlem

Røyking av ørret:


Gjest Srx (Ron)

Anbefalte innlegg

Gjest Srx (Ron)

Sendte denne til noen kompiser, kan forsåvidt dele den hær også.

PS! Røykeri kreves. Jeg har laget grue av skiferstein. Røykrør trevirke og røykkasse i tre.

Ikke for varm røyk.

Jeg salter veldig ofte mye (lenge) slik at jeg er sikker på at det er nokk.

Salter du for lite er fisken nesten ødelagt.

Salter du for mye er fisken ofte enklere å få til.

Er den for ramm. Skyll fisken og legg den i vann. Prøvesmak hver time.

Kansje man til og med må skifte vann.

Saltingen blir jevnere gjennom kjøttet med "returvanning"

Det er også enklere å smake den til med "returvanning" da saltet er borte.

Å smake fisken til i saltbøtta er vanskelig.

Jeg prøvesmaker der hvor kjøttet er tykkest.

Etter 2/3 tid i saltstampen kan sporstykket med fordel draes opp av saltet.

Å henge i 5 timer er ikke nødvendig. Jeg henger til fisken er fingertørr (overflaten), ikke klebrig. Ved "returvanning" må den henge lenger.

Oppskrift og tid er lagt inn som bilder. Enjoy!

post-1054-0-24652900-1355578193_thumb.jp

post-1054-0-98362300-1355578487_thumb.jp

post-1054-0-54627700-1355578499_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)

Kaldrøyking. Røyken blir avkjølt i ett rør. En må fyre kontinuerlig for å få nok røyk.

Varmrøyking. Kan bruke f.eks en fryseboks, ett bål oppi en kasserolle. Lukke igjenn og la fisken være der noen timer med røyken.

Fisken blir bløtere i "fisken" grunnet varmen som oppstår i boksen før bålet slukker.

Aburøyken er også en annen mte å varmrøyke på.

Som pålegg foretrekker jeg kaldrøkt.

Varm varmrøkt fisk er nydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enkel måte å varmrøyke fisk på er å bruke et ti liters ubrukt malingsspann eller noe tilsvarende. Stikk noen huller i øverste del av spannet og stikk spydene som fisken henger på gjennom. Dryss noe røykespon i bunnen, sett på lokk og sett hele stasen i bålet. Mangelen på oksygen gjør at sponet i bunnen bare forkulles og da blir det mye sur røyk inne i spannet.

Vær obs på at det kan bli ganske varmt inne i spannet og du kan få "forpuffing" / kraftig overtyenning på innsiden hvis su tar av lokket mens spannet står på bålet.

Pass på at du ikke fyrer for mye, bare så mye at du får god røyk og passe temperatur.

Vil du være ekstra proff så kan du lage et hull i lokket og sette inn et steketermometer. Da vet du alltid hvor varmt det er inne i spannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Srx (Ron)

Da har æ hevet ørreten og ribba til røyking.

Plagdes.....Har planer om å utbedre røykeriet men ser nu at ska æ bygge den om må æ lage den 110% idiotsikker.

Da æ og svigebror lagde røykeriet var planen og kun kaldrøyke fisk, vi bygde den egentlig i ett hattefokk.

Lenge vurderte vi og bygge, men en 15kg laks og en 4kg ørret førte til at planer ble realitet.

Ikke hadde vi mye materialer, så vi bygde den enkelt og provisorisk og tenkte at den varer i noen år. Har vart i 4 år nå.

Men to ganger har jeg vært nødt til å reparere etter andres bruk.

Nu har den andre svigerbror (som er så lat at han ikke gidda og hjelpe til under bygging) brukt røykeriet til varmrøyking.

Mer eller mindre fyrt sund grua + modifisert røykrøret etter eget forgodtbefinnende.

Passelig opptrekt, best å ikke si ka æ mene før det har gått noen timer.

Så tilbake til modifiseringsplanene:

2 stålrør støypjern. Ett på 10-15m og ett på 1m. Støype 2 nye gruer i teglstein, med stållokk og gjerne regulerbar trekk.

Må vell lime ildfaststein for idiotsikringa sin skyld. :evil:

Lage ny røykkasse med røstet tak og frontlasting med hyller.

Falske vinduer og dører i kassen for utsendet sitt skyld.

Vurderer nesten også å trekke den litt inn på egen eiendom (ikke svigermors). :mad: Da er det min, og ikke for alles bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.