Gå til innhold
  • Bli medlem

Overtrekksbukse (Utskilt fra Røverkjøpstråden)


jenseman

Anbefalte innlegg

Hei :-)

Jeg er ute etter en foret overtreks bukse for de kalde dagene som har GLIDELÅS i sidene men med for :-) Varm altså.

Ikke så nøye med utseende bare den er til og dra uten på når solen er gått ned og veskenivået er tragisk og følelsen i figrene .... etc etc

Tips ? Nytt eller brukt.

Jenseman:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei :smile:

Jeg er ute etter en foret overtreks bukse for de kalde dagene som har GLIDELÅS i sidene men med for :smile: Varm altså.

Ikke så nøye med utseende bare den er til og dra uten på når solen er gått ned og veskenivået er tragisk og følelsen i figrene .... etc etc

Tips ? Nytt eller brukt.

Jenseman:-)

Deilig primaloft. Tåler å bli våt, noe som er en fordel i og med at man ofte sitter på knærene o.l.

http://vertikal.no/Produkter/Bekledning/Dun-Fiber/NEOPLUME-PANTS-M-S

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :smile:

Jeg er ute etter en foret overtreks bukse for de kalde dagene som har GLIDELÅS i sidene men med for :smile: Varm altså.

Ikke så nøye med utseende bare den er til og dra uten på når solen er gått ned og veskenivået er tragisk og følelsen i figrene .... etc etc

Tips ? Nytt eller brukt.

Jenseman:-)

Har kikket på Arcteryx Atom LT pant selv. Har bare prøvd den i butikk. Veldig lett og med hel glidelås i begge sidene. Hadde tenkt å kjøpe den seinere i vinter selv, mulig sammen med samme jakke,

http://www.arcteryx.com/Product.aspx?EN/Mens/Pants-Shorts/Atom-LT-Pant#

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :smile:

Bilder sier jo ikke nok, men ser litt enkel ut... Og det er kankje en fordel... i følge Rema ?.

For å være ærlig hadde jeg drømt om å gjøre et røverkjøp.. brukt eller nytt.

Planlegger langtur og penga raser ut :smile:

Jenseman :smile:

Kan tenkes at buksa burde vært diskutert ett annet sted men billigere enn dette blir det ikke, "Anna" til 50kr. Få noen til å bytte ut knappene med glidlås eller bruk som den er utenpå eller under skalbukse https://www.forsvarsbrukt.no/p-801-mellombukse-boble.aspx

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi veg ca 0.4kg

Så altså, disse "anna buksene" fra forsvaret kan man knappe opp på sidene, og de egner seg derfor bra til å hive utenpå den buksen man allerede har på seg uten å ta av seg sko? Er den vindtett, eller sånn litt vindtett ihvertfall? Da kan den jo passe ypperlig i leir/teltplass og i pauser på vintertur da. Og for 50 kr virker det jo som ett superbra tilbud.

Og om den bare veier 0,4 kg, så veier den nøyaktig det samme som en ullvang ullbukse, og denne må man altså få plassert under buksen man allerede har på seg. Noe som er veldig upraktisk når det blåser stiv kulig og snør. Er du sikker på at vekten du oppga stemmer? Den virket litt lav sammenlignet med ullvang buksen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den vindtett, eller sånn litt vindtett ihvertfall?

..

Er du sikker på at vekten du oppga stemmer?

Ho er på ingen måte vindtett.

Og vekta stemmer i alle fall for mitt eksemplar. Det er jo bare eit lag med kunstfiberfyll med eit tynt stofflag på kvar side + nokre knappar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho er på ingen måte vindtett.

Og vekta stemmer i alle fall for mitt eksemplar. Det er jo bare eit lag med kunstfiberfyll med eit tynt stofflag på kvar side + nokre knappar.

Ok, takk :)

Hva vil du si er mest praktisk av en slik sammenlignet med en ullbukse eller fiberpelsbukse? Og har du noen formening om hva som er varmest? :)

Litt i stuss om jeg bør gå for en slik bukse, eller ullbukse (ullvang sin), eller en fiberpelsbukse fra helly-hansen/wenaas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna buksen er ment som isolasjon under gamle feltbuksen - som fra før er ganske bra vid og god.

Skal trees ned i buksen mens man "bare" slipper feltbuksen ned på knærne uten å fjerne sko.

Opplever heller at disse kan være av små størrelser - men mulig jeg besitter feil størrelse selv . Forsvaret merker , som alle vet, sin bekleding og utstyrmed Liten, Medioum og Stor . .. ikke LargeMedium og Small

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Det er i alle fall ei solid og varm bukse. 1,5kg gjer ho meir aktuell til å ha liggande i bilen enn til å ta med i sekken.

Ja, var noe slikt jeg så for meg, for eget bruk.

Snefresing og annet. Kjekk og ha i bilen.

Bare og gli på, ut og jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine plagg her, men formålet de er egnet til spriker litt.

Jeg oppfatter trådstarter dit hen at han skal skal på tur og trenger en overtrekks- / vindbukse som skal brukes når han raster eller når vind og vær krever noe mer enn den vanlige utrustningen., men du sier ingen ting om det skal være sommer eller vinter.

Det du trenger på vinteren er en lett vindbukse med fór. Ikke isolerende fyll. Isolasjonen skal du ha under, denne buksa skal bare stoppe vinden og være laget av et stoff som ikke trekker vann. Den bør også ha glidelås i sidene slik at du kan ta den av og på uten å ta av skoene.

Jeg vet ikke om de lager den gamle modellen lenger, men før var disse buksene laget av rødt eller blått bomullsstoff med enkelt stofffór og glidelås i siden. De hadde strikk og en slags snølås nederst og var så romslige at du kunne ta den utenpå skibuksa.

Sommerstid er det vel mer en vind og regnbukse man trenger. Den kan godt være enkel men laget av et stoff som tåler vind og vær. Greit om den går av og på uten å ta av skoene. Ekstra isolasjon trenger man vel helst når man er i bivuakk og da har man vanligvis god tid til å skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Mange fine plagg her, men formålet de er egnet til spriker litt.

Jeg oppfatter trådstarter dit hen at han skal skal på tur og trenger en overtrekks- / vindbukse som skal brukes når han raster eller når vind og vær krever noe mer enn den vanlige utrustningen., men du sier ingen ting om det skal være sommer eller vinter.

Det du trenger på vinteren er en lett vindbukse med fór. Ikke isolerende fyll. Isolasjonen skal du ha under...

For kalde vinterturer er jeg uenig. Da er absolutt en bukse med isolerende fyll å foretrekke. Et hovedpoeng ved bekledning - sommer som vinter - er å ikke bli for varm og svett. For mye isolasjon under mens du går er ikke lurt. Da er det avgjørende å ha noe virkelig varmt å ta på ved pauser, og ha som backup i tilfelle noe skjer. Å ta av skistøvler og bukse for å ta på en stilongs til er uaktuelt for meg.

Ps: jeg har også god erfaring med MH Compressor buksa. Har også en dunbukse, men de er svinedyre, og mer utsatt for fukt og skader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For kalde vinterturer er jeg uenig. Da er absolutt en bukse med isolerende fyll å foretrekke. Et hovedpoeng ved bekledning - sommer som vinter - er å ikke bli for varm og svett. For mye isolasjon under mens du går er ikke lurt. Da er det avgjørende å ha noe virkelig varmt å ta på ved pauser, og ha som backup i tilfelle noe skjer. Å ta av skistøvler og bukse for å ta på en stilongs til er uaktuelt for meg.

Ps: jeg har også god erfaring med MH Compressor buksa. Har også en dunbukse, men de er svinedyre, og mer utsatt for fukt og skader.

Nå har jeg, som jeg også forstår at du har, mange døgn ute vinterstid med både snøhule, telt og i noen tilfeller under åpen himmel

Jeg har også opplevd de fleste værtyper og en dobbel vindbukse har fungert bra for meg. En tynn regnbukse er også bra hvis det er våt snø og du f.eks. skal grave en snøhule.

Men jeg kan godt være enig i at en varm overtrekkbukse kan være bra hvis det er kaldt og du setter deg ned for dagen eller for en kortere rast.

En tynnere vindbukse er derimot bedre å gå i hvis været er dårlig. da kan en tykk polstret bukse lett bli litt varm.

Er det kaldt, ingen vind og blå himmel som jeg hadde på min siste tur sist vinter så er det ingen problemer å kle av seg og skifte det som måtte være nødvendig når kvelden kommer.

På denne turen sov jeg en natt i et vindhull ved en stor stein. Det var fantastisk. 7 - 10 kalde, ikke en sky, ikke et vindpust, måneskinn og en fantastisk stjernehimmel.

Hvem vil vel ligge i telt eller snøhule under slike forhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er i bevegelse, så bruker man buksen man går med (som vanligvis er ull, med en bukse utenpå som såklart er vindtett). Dette pleier å holde i massevis inntil man setter seg ned for en lengre rast, eller for dagen. Og da ser jeg det som en klar fordel å ha en ekstra bukse med fòr i som man kan ta på seg, og ikke bare enda ett vindtett plagg med tilnærmet null isolasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.