Gå til innhold
  • Bli medlem

(Alt annet utstyr) - Led lenser H7


Gjest Srx (Ron)

Anbefalte innlegg

Gjest Srx (Ron)

Jeg har brukt den nå i ett år på turer og snekring.

Ei bra lykt, men ledningsinnfestingene kunne vært bedre. Har måttet lodde de ett par ganger, men ei lykt får litt hardere medfart på snekring oppe i stillaser og på byggeplass en hva den får på tur.Gir ett bra lys, og dimme og styrkejusteringene er bra.

Fungerer bra både på ski, fotturer og arbeid.

Jeg har forlenget ledningene for å få batteripakken inn under jakka, men justerte den original i går.

Gikk til innkjøp av en H14 og der er batteripakken ferdig forlenget.

H7 vil nå bli brukt til fjellturer hvor det vil bli behov for lys på kvelden og vekt er av betydning.

H14 er stor og tung, og vil neppe bli med på så mange fjellturer hvor det er dagslys, og kunn behov for lys i noen få timer.

Click here to view the article

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De tidligere LL H7 lyktene hadde et svakthet hvor ledningen går inn i batterikassen.

Jeg fikk problemer med at ledningsisolasjonen ved batteriene ble skadet og lykta kortsluttet.

Jeg leverte den inn til forhandleren og fikk ny med en gang. Tror Led Lenser har erkjent feilen og estatter lykter med denne feilen. De nye har en strekkavlaster på batterikassen. Jeg har aldri opplevd problemer med hengslingen, men kanskje det går an å dryppe en dråpe lim på hengselen eller forsiktig klinke rørsplinten litt for å gjøre den tregere. Dette er en allsidig lykt til en rimelig pris som jeg er godt fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter her med en H7 hvor hengselen er brukket. Lykta er brukt i ca et år på noen og tyve turer. Det kan nok være at den har fått en smell. Jeg tror ikke det skyldes lykta, men mer behandlingen.

Jeg vil forsøke å lime den i posisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en lysentusiast:

H7 er min absolutte favoritt. Jeg vet ikke om noen annen lykt som lyser mer i forhold til størrelse, vekt og pris enn denne. Kjenner til slakke hengsler, men har sluppet å gjøre noe med mine foreløpig. Nå er de dessuten så rimelige at det nesten ikke er verdt å reparere dem.

Pris på H7 på Magasinet.no og i butikkene deres er kr. 299,- Prisen på H14 er kr. 555,-.

For å få en variasjon kjøpte jeg en Silva-luykt her om dagen, satt ned noen hudrelapper til kr. 499,-. Det skulle jeg ikke ha gjort. Har også prøvd et par andre lykter fra Silva, og synes rett og slett de er udugelige til prisen. Det var denne jeg kjøpte: http://www.clasohlson.com/no/Silva-Multi-hodelykt/Pr364554000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Kort ledning er grunnen til at jeg ikke har kjøpt denne lykten, som mange har anbefalt. Hvordan forlenget du ledningen?

Kappet ledning, loddet på ekstra ledning, og la på krympestrømpe over skjøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn fra sidelinjen - det kom ikke klart frem at denne - og alle de andre trådene som starter med (Utstyrserfaring) faktisk kan være skrevet for lenge siden. SRX skrev denne opprinnelig for ganske nøyaktig 2 år siden. Datoen står i selve artikkelen.

Tenkte ikke på det i natt da jeg konverterte de 90 artiklene vi hadde til vanlige forumposter. Det er ellers lagt inn en mal her for utstyrserfaring (i disse nye utstyrsforumene) som er ganske lette å fylle ut. Håper er at vi skal få mer trafikk på Utstyrserfaring.

En del av de innleggene som ligger på de vanlige trådene vil bli flyttet over til disse forumene også.

Har ellers samme hodelykta selv og den er mye brukt. Har aldri hatt trøbbel med den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg syns at H7 er en snerten liten lykt som gir bra med lys i forhold til pris og vekt. Fin turlykt, som kan justeres i fokus og styrke.

Jeg har som flere andre her erfart både kabelbrudd og brudd på vippehengsel, selv om lykten har vært pent behandlet og ikke tapt! Begge deler på den første modell, som importøren, Trygve Alm, byttet, da de vet om problemet. Det skal her sies, at jeg dengang arbeidet i et firma, som solgte en god del av disse lykter og det var en del reklamasjoner av denne typen.

Jeg tror at problemet utover for svak ledning faktisk skyldtes et meget trangt etui, som krevde kinesiske barnefingre for at stappe lykten inn. Hengslet er en noe svak konstruksjon, som kanskje kan repareres i felt med tynn ståltråd eller limes med en klat aquasure i ønsket posisjon.

Lykt nr. 2 var den neste modell med kabelforsterking ved batteriboksen og et litt større etui. Den sluttet å lyse forleden uten noe synlig kabelbrudd. Ved manipulering av ledningen ved batteriboksen blinket den. Altså brudd i ledningen! Den tynneste svarte styrstrømsledning viste det sig senere.

Jeg orket ikke skrive til importøren og forklare om min gamle arbeidsplass bortgang. så jeg startet lodde arbeidet.

H7 har meget tynne ledninger i den svarte isolering, så et tykkere, sterkere kabel vil være den eneste ordentlige forbedring! Jeg fant noen tykkere ledninger, fjernet bakplaten i batteriboksen og loddet sammen. Ville isolere med en en klatt aquasure, men fant bare noe silikone som gjorde jobben. Til slutt isolering av ledninger med elektrikertape, selvom krympeslange ville ha gjort det penere.

Mest solide hodelykt jeg har er en gammel Tikka. Ikke så mye lys, men den har vært i Afrika, stjålet av apene i hagen, kommet tilrette og brukt på safari i mørke Afrika netter og vært like hel og fin. Elginnen klarte hva bavianer ikke gjorde: tape den på en stein, så lykt glasset gikk og lykt huset fikk en revne, men den lyser fortsatt. Dessuten har den batteriene i lykten, hvilket jeg liker hvis en skal sove med lykten en på hodet eller skyvet ned på halsen.

Nå har jeg kjøpt 2 av de aller billigste (39 kr.)fra Clas Ohlsson, som lyset OK, bedre enn Tikka, har en dårlig strikk og sikkert et svakt hengsel, som vel kan fikses i felt med aquasure.


Hilsen

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Som sagt syns jeg at H7 en veldig bra liten lykt med mye lys for vekt og pris. Mye mer lys enn den gamle standard basic-Tikka. Men så er du underrettet om de 2 svakheter med hengsel og kabelbrudd. Hengsel ville jeg kunne fixe på tur, men ikke kabelbrudd, da loddebolt, -tinn ikke inngår i standard utrustningen. Jeg behandler og vedlikeholder utstyret mitt ganske pent og har derfor tusse-gammelt utstyr her og der. Men H7 lyktene har altså holdt ca. 1,5-2 år.

Ser du et godt tilbudd ville jeg kjøpe en H7 lykt, men sjekk om det er ny modell 3 med både forbedret hengsel og kabelforsterking ved batteriboks. Modell 2 ble bare forsterket med kabelføring på batteriboksen. Kan være en slik på restsalg. Dessverre har Led-lenser visst ikke valgt å bruke en bedre og tykkere kabel ennå.

Jeg har også en magic-shine hodelykt, som nesten gir for masse lys om vinteren på den hvite snø og ihvertfall er for stor og klumpete til telttur, utover at du må ha lademulighet for den. Men veldig mye lys på sykkel en mørk høstnatt.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.