Gå til innhold
  • Bli medlem

(Telt, soveposer og liggeunderlag) - Ajungilak Sphere Spring


Chris B.

Anbefalte innlegg

Meget god lettvektspose fra Ajungilak/Mammut som tar liten plass i sekken.

Fungerer fint som sommerpose og hytte til hytte pose. Komfort temperatur på 0 grader gjør at man kan bruke posen både seint på våren og tidlig høst uten problem.Maks person lengde er 195cm. Er man større enn størrelse L så vil nok posen oppleves som trang, men for en person i M så er det meget god plass i posen.

850 cuin gåsedun 95/5. God glidlås i 2/3 lengde.

God komprimeringspose gjør at volumet blir enda mindre, pakkposen er dessuten vanntett. Stor oppbevaringspose følger også med for luftig oppbevaring.

Et "must" for gram jegeren!

Click here to view the article

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Annonse

Enig! En pose som er god og varm innenfor sitt bruksområde. Ultralett og blir pitteliten når den komprimeres. Noe klamt innertrekk så anbefaler å ligge i netting eller noe slikt. Bar hud mot innertrekk føles veldig klissete og klamt for meg. Varm pose ned til null grader. Er 170 og 72 kg atletisk form. God plass i posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Brukte denne Sphere UL Spring nå på fjellet i minusgrader. Var vel en 2-3 minus og da måtte jeg kle på meg forsvarets ulltrøye (feltskjorte) og ullsokker. Lå med nettingbuksen til forsvaret. Frøs nok en smule da ja, men godt og varmt etterpå. Lå ikke i fosterstilling. Brukte Exped Synmat 7MW UL underlag og det hjalp vel godt på.

Så til kalde høstturer hvor det er fare for minusgrader, så er denne posen ikke egnet for min del. Har ikke noe ekstra fettlag som beskytter heller. Så måtte kjøpe meg en Warmpeace Viking 600 som tidlig vår-sen høstpose (comfort ned til -9).

Tenkte benytte Sphere Spring UL til rypehøstjakten nå siden det var meldt 5-10 grader, men tar ikke sjansen i tilfelle frost i fjellet. Gidder ikke fryse for å spare 500 gram vekt. Så det blir nok Warmpeace Viking 600 posen på 1000gram til helgen ja.

Min Sphere er herved blitt en sen vår- grei sommer og tidlig høstpose. Her i nordnorge indre troms betyr det i praksis i perioden fra veldig sent i mai til kanskje ut i slutten av august i et normalår.

Endret av rbhelle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, rbhelle skrev:

Brukte denne Sphere UL Spring nå på fjellet i minusgrader. Var vel en 2-3 minus og da måtte jeg kle på meg forsvarets ulltrøye (feltskjorte) og ullsokker. Lå med nettingbuksen til forsvaret. Frøs nok en smule da ja, men godt og varmt etterpå. Lå ikke i fosterstilling. Brukte Exped Synmat 7MW UL underlag og det hjalp vel godt på.

Så til kalde høstturer hvor det er fare for minusgrader, så er denne posen ikke egnet for min del. Har ikke noe ekstra fettlag som beskytter heller. Så måtte kjøpe meg en Warmpeace Viking 600 som tidlig vår-sen høstpose (comfort ned til -9).

Tenkte benytte Sphere Spring UL til rypehøstjakten nå siden det var meldt 5-10 grader, men tar ikke sjansen i tilfelle frost i fjellet. Gidder ikke fryse for å spare 500 gram vekt. Så det blir nok Warmpeace Viking 600 posen på 1000gram til helgen ja.

Min Sphere er herved blitt en sen vår- grei sommer og tidlig høstpose. Her i nordnorge indre troms betyr det i praksis i perioden fra veldig sent i mai til kanskje ut i slutten av august i et normalår.

Har samme posen og har lik erfaring. For meg funker den fint ned til 0. Blir det noe særlig kaldere må jeg på med ullklær og lue. Skal på fjellet til helga og lurer på om jeg skal ta denne eller Hagløfs Leo -10 .. Ikke noe trivelig å være for varm heller ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, whistler skrev:

Har samme posen og har lik erfaring. For meg funker den fint ned til 0. Blir det noe særlig kaldere må jeg på med ullklær og lue. Skal på fjellet til helga og lurer på om jeg skal ta denne eller Hagløfs Leo -10 .. Ikke noe trivelig å være for varm heller ;-)

Enig med deg i det, for varmt er heller ikke behagelig. Blir nå åpningsjakta i år lik den vi hadde i nordnorge i fjor, så er Sphere Spring UL perfekt. Da var det jo rundt 10 grader om natten og par og tjue om dagen med strålende solskinn. Jeg jaktet da ikke over 800moh. Nå til helgen er det meldt om 8 grader om natten, 14-15 på dagtid nede ved sjøen. Siden jeg skal opp over 600moh så tipper jeg det blir vesentlig kaldere ned mot et par grader ut fra erfaring. Gidder derfor ikke gamble på en kald natt. Rypejakta etter fjellrype er anstrengende nok i seg selv og da behøver jeg ikke sove dårlig om natta i telt i tillegg. De 500 grammene ekstra på en Warmpeace Viking 600 (-9) er verdt en god natts søvn. Men her i indre troms kan været i enkelte høve om høsten være en smule lunefullt. Får heller huske på å slå lens før jeg starter stigningen fra havnivå til fjellet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.