Gå til innhold
  • Bli medlem

(Primus og kokesystem) - Woodgas stoves


haknuts

Anbefalte innlegg

Med vedovn i sekken

For enkelte av oss er kokeapparatet obligatorisk selv på korte utflukter. For andre er det en forutsetning for å kunne gjennomføre en lengre tur eller ekspedisjon.

Miljøperspektiv ved bruk av fossile brennstoff til slike formål er sjeldent diskutert. Det er derimot sikkerhetsaspektene ved bruk ulike brennere og brennstoff. Brannfare i og utenfor telt samt kullosproblematikk er viktige utfordringer - som vi dessverre av og til blir minnet på i mediene når uhellet har vært ute.

Er det mulig å konstruere en liten, bærbar og effektiv vedovn som et reelt alternativ til de etablerte løsningene, og som samtidig ivaretar noen av problemstillingene ovenfor på en bedre måte?

Slike små “woodgas”- ovner har en økende tilslutning av brukere som lovpriser deres effektivitet og anvendelse. Kommersielt tilgjengelige ovner er bl.a. BushBuddy, Bush Cooker og Sierra Stove. Jeg vil også nevne pelletsovnen Pelle, selv om den havner litt utenfor pga vekt og som ren pelletsbrenner. På nettet florerer det også ulike oppskrifter for å lage woodgasovner selv med svært enkle materialer.

Aktiv eller passiv

Fellesnevneren for disse ovnene er at man fyller en stålsylinder med tørt brensel og fyrer på fra toppen. Mens prosessen som gjerne kalles «gassifisering» gløder seg nedover gjennom brenselet, sørger lufttilførsel fra undersiden for at gassene forbrennes på toppen av sylinderen og avgir varme.

For enkelhets skyld sier vi at det er 2 ulike tilnærminger på disse løsningene – en aktiv og en passiv. De passive løsningene baserer seg på at oksygentilførselen reguleres av naturlig trekk gjennom konstruksjonen – og at kanaler styrer luftfordelingen slik at forbrenningen blir best mulig.

De aktive løsningene har en vifte som gir bedre forbrenning og også høyere effekt. For å danne seg et bilde av forskjellene er det bare å tenke på hva som skjer når man gir et rykende bål “pustehjelp”.

Jeg har en tid nå fått testet en aktiv ovn som brenner «alt» du kan finne av tørr biomasse. Den er å få kjøpt på ebay for rundt USD50

Produsenten hevder at ovnen brenner «ultra rent», og forsvarer dette med en kontrollert viftestyrt lufttilførsel og luftspalter som gjør at forbrenningen i hovedsak foregår uforstyrret av kjelebunnen.

Lenken her viser LE fyrt med pellets http://www.youtube.com/watch?v=LjAYy-ItAn8

Brensel

Som de passive ovnene brenner også denne kvister og småvirke.

For de av oss som har avskrevet bålet som kokeplass, føles det litt uvant å skulle legge ut på tur uten brensel i sekken. Jeg erfarer at denne frykten er ubegrunnet. Disse ovnene brenner småkvist som du vanligvis bruker til opptenning, og de gjør det på en overbevisende måte. Tilgangen til tørre kvister har vært uproblematisk. Om du vil safe kan du medbringe noe tørrkvist og tennveske til opptenning. Husk at den aktive ovnen “puster på bålet” hele tiden, og selv noe fuktig trevirke vil brenne når ovnen er i gang.

Jeg har også fyrt med kongler, tørrmose, gress og lauv. Dette fungerer også bra men brenner fortere opp.

Det optimale brenselet for den aktive ovnen er trepellets som du kjøper i 16kilos sekker på Felleskjøpet til 50 kroner. Energitettheten er 4 ggr høyere enn vanlig trevirke. I tillegg fyller de brennkammeret på en måte som ikke er mulig med vanlige kvister.

Resultatet er overbevisende. Brenntiden på XL er målt opptil 1,5t, og 45min på LE. Forbrenningen er også meget ren - så godt som ingen røykutvikling med pellets.

Effekten på de respektive modellene er oppgitt til 1,5 / 3kW og 2,7 / 3,6kW på hhv LE og XL.

I praktisk bruk

Ovnene har vært brukt på flere dagsturer i marka og ute i skjærgården. Flere måltider og mange kjeler kaffe har vært tilberedt.

Sjeldent har kaffekokingen gått så fort. Skal du koke opp vann fort overbeviser ovnene uansett brensel. Skal du langkoke en gryte eller forsiktig steke noe, er eneste ulempen jeg erfarer at varmereguleringen da krever noe erfaring. Brenner man tørrkvist eller annet brensel som har lav tetthet kan viften stoppes for ikke å svi kjelen. Med pellets går ikke dette – de vil slokke uten at viften er i gang.

Sikkerhet

Ovnene oppleves som svært sikre. Her er ingenting som kan eksplodere eller søles med. Brenselet er et miljøriktig alternativ og er som oftest tilgjengelig enten ved teltplassen eller kan plukkes opp på veien dit. Medbragt brensel er også et alternativ. Restproduktet fra fyringen kan du med god samvittighet grave ned eller strø utover (pass på glør).

Ovnene er utstyrt med de sedvanlige advarsler om at de kun skal brukes utendørs. Jeg forventer at de vil fungere utmerket også som varmekilde i et stort telt eller lavvu. Så langt har jeg ikke fått testet dette. Imidlertid har de lave sommertemperaturene gitt meg anledning til å bruke ovnene som varmekilde ute på terrassen med godt resultat. Opptil 3,6 kW varmer godt rundt beina.

Tekniske data

Woodgas Camp Stove LE - Light Edition

Heat Output - high power: 10,000 BTU/hour (3 KW)

Heat Output - low power: 5,000 BTU/hour (1.5 KW)

Burn Time: 10-12 Minutes for single charge of twigs

Burn Time: 40-50 minutes for single charge of sawdust pellets

(burn times vary greatly depending on fuel used but stove can operate continuously by carefully adding fuel every couple minutes)

Fuel Consumption - high power (dry): 1.7 lbs/hour (0.8 Kg/hour)

Fuel Consumption - low power (dry): 0.9 lbs/hour (0.4 Kg/hour)

Total Height: 6.5" (16.5 cm)

Total Diameter: 5" (12.7 cm)

Fire Pot Height: 4" (10.1cm)

Fire Pot Diameter: 4" (10.1cm)

Total Weight: 1 lb 10 oz (740g)

Power Usage: ~150mA at 3V (high power)

Power Usage: ~140mA at 3V (low power)

Batteries (not included): 2-AA Battery Life (Alkaline): 10-11 hours

Woodgas Camp Stove XL (extra large)

Heat Output - high power: 12,000 BTU/hour (3.6 KW)

Heat Output - low power: 9,000 BTU/hour (2.7 KW)

Burn Time: 20-24 Minutes for single charge of twigs

Burn Time: 1Hr 10Min - 1Hr 24Min for single charge of sawdust pellets (burn times vary greatly depending on fuel used but stove can operate continuously by carefully adding fuel every couple minutes)

Fuel Consumption - high power (dry): 2.2 lbs/hour (1 Kg/hour)

Fuel Consumption - low power (dry): 1.6 lbs/hour (0.7 Kg/hour)

Total Height: 9" (22.9 cm)

Total Diameter: 6" (15.25cm)

Fire Pot Height: 6.4" (16.3cm)

Fire Pot Diameter: 4.6" (11.7cm)

Total Weight: 2 lb 3 oz (970g)

Batteries (not included): 2-AA Battery Life: (Alkaline): 8 hrs

Click here to view the article

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.