haknuts

primus og kokesystem
(Primus og kokesystem) - Woodgas stoves

1 innlegg i emnet

Med vedovn i sekken

For enkelte av oss er kokeapparatet obligatorisk selv på korte utflukter. For andre er det en forutsetning for å kunne gjennomføre en lengre tur eller ekspedisjon.

Miljøperspektiv ved bruk av fossile brennstoff til slike formål er sjeldent diskutert. Det er derimot sikkerhetsaspektene ved bruk ulike brennere og brennstoff. Brannfare i og utenfor telt samt kullosproblematikk er viktige utfordringer - som vi dessverre av og til blir minnet på i mediene når uhellet har vært ute.

Er det mulig å konstruere en liten, bærbar og effektiv vedovn som et reelt alternativ til de etablerte løsningene, og som samtidig ivaretar noen av problemstillingene ovenfor på en bedre måte?

Slike små “woodgas”- ovner har en økende tilslutning av brukere som lovpriser deres effektivitet og anvendelse. Kommersielt tilgjengelige ovner er bl.a. BushBuddy, Bush Cooker og Sierra Stove. Jeg vil også nevne pelletsovnen Pelle, selv om den havner litt utenfor pga vekt og som ren pelletsbrenner. På nettet florerer det også ulike oppskrifter for å lage woodgasovner selv med svært enkle materialer.

Aktiv eller passiv

Fellesnevneren for disse ovnene er at man fyller en stålsylinder med tørt brensel og fyrer på fra toppen. Mens prosessen som gjerne kalles «gassifisering» gløder seg nedover gjennom brenselet, sørger lufttilførsel fra undersiden for at gassene forbrennes på toppen av sylinderen og avgir varme.

For enkelhets skyld sier vi at det er 2 ulike tilnærminger på disse løsningene – en aktiv og en passiv. De passive løsningene baserer seg på at oksygentilførselen reguleres av naturlig trekk gjennom konstruksjonen – og at kanaler styrer luftfordelingen slik at forbrenningen blir best mulig.

De aktive løsningene har en vifte som gir bedre forbrenning og også høyere effekt. For å danne seg et bilde av forskjellene er det bare å tenke på hva som skjer når man gir et rykende bål “pustehjelp”.

Jeg har en tid nå fått testet en aktiv ovn som brenner «alt» du kan finne av tørr biomasse. Den er å få kjøpt på ebay for rundt USD50

Produsenten hevder at ovnen brenner «ultra rent», og forsvarer dette med en kontrollert viftestyrt lufttilførsel og luftspalter som gjør at forbrenningen i hovedsak foregår uforstyrret av kjelebunnen.

Lenken her viser LE fyrt med pellets Skjult lenke - logg inn for å se den

Brensel

Som de passive ovnene brenner også denne kvister og småvirke.

For de av oss som har avskrevet bålet som kokeplass, føles det litt uvant å skulle legge ut på tur uten brensel i sekken. Jeg erfarer at denne frykten er ubegrunnet. Disse ovnene brenner småkvist som du vanligvis bruker til opptenning, og de gjør det på en overbevisende måte. Tilgangen til tørre kvister har vært uproblematisk. Om du vil safe kan du medbringe noe tørrkvist og tennveske til opptenning. Husk at den aktive ovnen “puster på bålet” hele tiden, og selv noe fuktig trevirke vil brenne når ovnen er i gang.

Jeg har også fyrt med kongler, tørrmose, gress og lauv. Dette fungerer også bra men brenner fortere opp.

Det optimale brenselet for den aktive ovnen er trepellets som du kjøper i 16kilos sekker på Felleskjøpet til 50 kroner. Energitettheten er 4 ggr høyere enn vanlig trevirke. I tillegg fyller de brennkammeret på en måte som ikke er mulig med vanlige kvister.

Resultatet er overbevisende. Brenntiden på XL er målt opptil 1,5t, og 45min på LE. Forbrenningen er også meget ren - så godt som ingen røykutvikling med pellets.

Effekten på de respektive modellene er oppgitt til 1,5 / 3kW og 2,7 / 3,6kW på hhv LE og XL.

I praktisk bruk

Ovnene har vært brukt på flere dagsturer i marka og ute i skjærgården. Flere måltider og mange kjeler kaffe har vært tilberedt.

Sjeldent har kaffekokingen gått så fort. Skal du koke opp vann fort overbeviser ovnene uansett brensel. Skal du langkoke en gryte eller forsiktig steke noe, er eneste ulempen jeg erfarer at varmereguleringen da krever noe erfaring. Brenner man tørrkvist eller annet brensel som har lav tetthet kan viften stoppes for ikke å svi kjelen. Med pellets går ikke dette – de vil slokke uten at viften er i gang.

Sikkerhet

Ovnene oppleves som svært sikre. Her er ingenting som kan eksplodere eller søles med. Brenselet er et miljøriktig alternativ og er som oftest tilgjengelig enten ved teltplassen eller kan plukkes opp på veien dit. Medbragt brensel er også et alternativ. Restproduktet fra fyringen kan du med god samvittighet grave ned eller strø utover (pass på glør).

Ovnene er utstyrt med de sedvanlige advarsler om at de kun skal brukes utendørs. Jeg forventer at de vil fungere utmerket også som varmekilde i et stort telt eller lavvu. Så langt har jeg ikke fått testet dette. Imidlertid har de lave sommertemperaturene gitt meg anledning til å bruke ovnene som varmekilde ute på terrassen med godt resultat. Opptil 3,6 kW varmer godt rundt beina.

Tekniske data

Woodgas Camp Stove LE - Light Edition

Heat Output - high power: 10,000 BTU/hour (3 KW)

Heat Output - low power: 5,000 BTU/hour (1.5 KW)

Burn Time: 10-12 Minutes for single charge of twigs

Burn Time: 40-50 minutes for single charge of sawdust pellets

(burn times vary greatly depending on fuel used but stove can operate continuously by carefully adding fuel every couple minutes)

Fuel Consumption - high power (dry): 1.7 lbs/hour (0.8 Kg/hour)

Fuel Consumption - low power (dry): 0.9 lbs/hour (0.4 Kg/hour)

Total Height: 6.5" (16.5 cm)

Total Diameter: 5" (12.7 cm)

Fire Pot Height: 4" (10.1cm)

Fire Pot Diameter: 4" (10.1cm)

Total Weight: 1 lb 10 oz (740g)

Power Usage: ~150mA at 3V (high power)

Power Usage: ~140mA at 3V (low power)

Batteries (not included): 2-AA Battery Life (Alkaline): 10-11 hours

Woodgas Camp Stove XL (extra large)

Heat Output - high power: 12,000 BTU/hour (3.6 KW)

Heat Output - low power: 9,000 BTU/hour (2.7 KW)

Burn Time: 20-24 Minutes for single charge of twigs

Burn Time: 1Hr 10Min - 1Hr 24Min for single charge of sawdust pellets (burn times vary greatly depending on fuel used but stove can operate continuously by carefully adding fuel every couple minutes)

Fuel Consumption - high power (dry): 2.2 lbs/hour (1 Kg/hour)

Fuel Consumption - low power (dry): 1.6 lbs/hour (0.7 Kg/hour)

Total Height: 9" (22.9 cm)

Total Diameter: 6" (15.25cm)

Fire Pot Height: 6.4" (16.3cm)

Fire Pot Diameter: 4.6" (11.7cm)

Total Weight: 2 lb 3 oz (970g)

Batteries (not included): 2-AA Battery Life: (Alkaline): 8 hrs

Skjult lenke - logg inn for å se den

Tom42 liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av ost
      Her følger en brukertest av Tommetrix blikkboksovn, produsert av Skjult lenke - logg inn for å se den. Innledning, utpakking, montasje og vekt kan sees i Skjult lenke - logg inn for å se den tråden. 
      Vinterferien er over oss, og endelig har man litt tid til egne sysler. En tur ut i svigerfars vedbod gir et godt fange med tørr småkvist. Utegrillen er et godt sted å prøve stasen. Lekende unger er gode som smaksdommere etter endt dyst. 
      Her er ovnen klar til dyst. Jeg er litt usikker på om veden skal mates fra en eller to sider, etterhvert mater jeg mest fra kortsiden der den største åpningen er. 

Jeg har en bålkjele fra Rast som er helt full med kaldt vann. Aner ikke hvor mye dette er, en liter pluss. 

Når man først får fyr må man stadig dytte kvistene inn, ellers dør flammene ut eller sprer seg ut av boksen. 

Man må også ha nok kvist til å hele tiden mate ovnen. Jeg hadde en tanke om at jeg ville sitte igjen med glør etterpå, men det er full fres hele veien. 

Det som er igjen etterpå forsvinner fort.

Vannkannen kokte etter et kvarters tid. Testpersonene likte kakaoen. 

Som turovn trekker jeg følgende foreløpige konklusjoner: 
      - som vannkoker virker den utmerket, forutsatt godt med ved og god tid
      - veldig var for vind, jeg hadde en trekk fra siden som gjorde at veden forsvant litt for fort
      - krever konstant tilsyn, den kan ikke forlates bare for å "fikse" noe
      - gasskokeren blir nok primærkilden for matlaging på turer, men jeg ser ikke bort fra at denne også kryper ned i sekken når tid og sted tilsier det. 

• Av fiskekongen
      Det er ikke vanskelig å se hvor designet på denne kommer fra. Spørsmålet er om den er like anvendelig i bruk som MSR windpro.
      Jeg var på utkikk etter en brenner til turer hvor stekepanna skulle brukes flittig, og så alle lovord av MSR Windpro. Etter noen runder på nettet fant jeg det som så ut som en rein kopi av merket BRS. Merket kjenner jeg litt fra før, da jeg har ett par av dem fra før, hvor kvaliteten har vært helt ok, så tok sjansen og bestilte en.
      Brenneren ser helt lik ut som Windpro, og fungerer så langt upåklanderlig. Eneste forskjellen jeg kan se er gummiknottene under støttebeina og at reguleringsventilen har en litt annen utforming. Nå skal det sies at brenneren ikke har fått alt for mange feltdøgn, så en langtidstest er dette ikke. Mer en hands on rapport.
      En ting å merke seg er at skruene til støttebeina oppe og nede trengte en liten turn med skrutrekkeren. Jeg har også hørt om at forvarmingsbøylen på noen av disse ligger veldig tett inntil brennerhodet, men på mitt eksemplar var det helt fint. Dette vil uansett ikke by på store utfordinger reint praktisk. Enten bøye det litt ut, eller bare la det være som det er.
      Prisen rett hjem i postkassa var rundt 160kr inkl frakt.
      Oppgitte data:
      1940W
      1L vann med koketid 3min 10sek
      140g/timen i forbruk
      214gram

• Av rbhelle
      Skjult lenke - logg inn for å se den
      Soto Muka stove ble innkjøpt på tilbud hos Fjellsport. Benyttet på et par turer hvor man ikke bare skulle varme vann. Jeg mener at dette er en god primus for å smelte snø og varme vann, men direkte uegnet for å lage mat både om vår, sommer og høst.
      Fordelen er vel først og fremst det enormt effektive varmeuttaket samt at du slipper forvarming på denne, men det fordrer slik jeg har brukt den et par ting å være klar over. Må vel også nevne den infanterisikre justeringsmekanismen for "slå på, drifte og slå av".
      Flammen er særdeles høy og voldsom (etter min mening). Jeg sammenlikner her med Optimus 111, MSR Dragonfly, Coleman 445 og MSR Windpro 2. Flammen er såpass høy at jeg vurderer det som direkte farlig å fyre opp denne i innerteltet (er ikke å anbefale uansett for uerfarne) og ikke minst så er mitt Hilleberg Akto helt uegnet for denne type flamme på primusen. Man må i såfall grave en relativt brukbar snøgrop og da kan man fyre den opp. Dette gjelder selvsagt på full guffe. Halverer man fresen så leverer den fremdeles mye varme og flammen blir mindre, men fremdeles vesentlig høyere enn de nevnte primuser.
      En annen ting som er verdt å tenke på er hvilke kjeler du bruker. Siden flammen er såpass voldsom og høy så egner den seg best med store kjeler, typisk 3-4 liter, gjerne større for å unngå å fyre for kråkene. Med en 2 ltr kjele (MSR, GSI, Primus) uten varmeveksler så går veldig mye varme til spille på sidene. Det optimale for meg var å bruke 3-4ltr kjeler typisk 25cm bunn, gjerne i kombinasjon med en varmeveksler (ála MSR sin monterbare). Da får man utnyttet den høye flammen på full guffe og du smelter snø og koker vann raskere enn du klarer smøre en brødskive med klaket smør. Dvs du bruker et par minutter pluss på en liter vann.
      Min erfaring er at du bør bruke denne i telt med romslige fortelt med god plass og høyde. Jeg bruker et Hilleberg Keron 3 GT på vinterstid og der er primusen eksemplarisk. Pittesmå enmannstelt synes jeg blir for små i forteltene rett og slett.
      Å kokkelere med denne er så si fånyttes etter min mening. Du må iallefall holde gryten og passe på hele tiden da denne i praksis enten er på eller av. Jeg har merket av på justeringsrattet hvor mye jeg skal skru for ca 80%, 50% og 25% effekt, så jeg slipper gjette. Men selv på 25% effekt, så leverer den heftig varme. Steke fisk, pannekaker, bacon, egg er noe jeg fant lite hensiktsmessig, selv med en GSI stekepanne.Ting går jo, du må bare holde pannen hele tiden for å varmeregulere med å ta den av flammen og på igjen. Slikt er unødig tullete for min del og da bruker jeg heller Windpro 2 eller Dragonfly med god varmeregulering.
      Mange påpeker også at man ikke kan bruke andre brennstofflasker, men jeg synes ikke dette er noe stort problem, men så er jeg ikke en ekspedisjonsfarer heller. Det mest optimale er å bruke den lille flasken på 700ml (ca 500ml til disp) til primusen og heller bruke andre flasker som oppbevaringsflaske. Denne lille holder til ca 1 times fyring. En annen klar fordel med en liten flaske er at du ikke trenger pumpe deg halvt ihjel for å skape nok trykk til oppfyring når det er lite brennstoff igjen i flasken. Skal ikke stikkes under en stol at du opparbeider deg en viss grunnvarme bare ved å pumpe de påkrevde 40-50-60 pumpetrykkene du må gasse inn for å få den røde indikatoren synlig.
      Ut over dette er det en fantastisk primus som gjør jobben på mindre tid av hva de andre primusene klarer. For meg er dette en ren vinterprimus hvor fokuset er å smelte snø og vann, samt koke vann i et typisk stort vintertelt med bra fortelt. Det blir faktisk så varmt inni Keron 3 GT teltet av å fyre på full guffe i forteltet at det går fint an å kle av seg
      I mindre telt finnes det bedre alternativer med lavere flamme og rundt 3000w effekt (Soto leverer 4650w)
      Kan ikke skryte av at jeg har 100+ feltdøgn med denne primusen, til det har jeg for mange andre primuser som egner seg for ulike formål og årstider. Har egentlig funnet ut at primus er noe man velger ta med avhengig av hva man skal lage på tur. 
    • Av Kristian den ukristne
      Kompakt kokesystem for 1-2 personer der man bare trenger å koke vann, kaffe etc. Størrelse/vekt gjør at den faktisk også fint kan ta termosen sin plass på dagsturer sammen med presskanne kittet som fåes kjøpt. Koketid på 2 min og 45 sek stemmer 100% når jeg testet den hjemme, selvfølgelig kan/vil det endre seg etter forhold.
      Står stødig med foten som følger med, og kasserollen skrues/låses fast i brenner så den ikke kan skli av utilsiktet.
      En 100 g gassboks, brenner etc får plass inne i den. Litt usikker på om foten får plass da jeg ikke hadde en 100 g gassboks å teste med, men kaffepresse settet er det plass til (lokket festes under, filter og stang går inn i kasserolle).
      Har klart begrensninger til matlaging pga størrelse på kasserolle, men finnes kasserolle på 1 liter med samme låsesystem i bunn og det følger med noen små skruer som gjør det mulig å bruke hvilken som helst kasserolle/stekepanne.

+
      -Kompakt
      -Relativt lett
      -Effektiv

-
      -Ikke noe for avansert matlaging
      -Bør brukes med forsiktighet, produserer med kullos enn standard brennere.
    • Av REs
      Karakter: 2

Positivt: Fint design

Negativt: Fungerer generelt dårlig, bruker mye gass.

Pris: 300
      Fikk en Primus stormlighter til jul i fjord, og har testet den litt i løpet av våren og sommeren.
      Nå ligger den bare og hviler seg i boksen den ble levert i.
      Lighteren var en stor skuffelse.
      Tenner dårlig i vind og ruskevær.
      Vanskelig å tenne når den er kald.
      Bruker mye gass og tåler lite vind.
      Fungerer best hjemme i stua, men der har jeg ikke behov for en stormlighter.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive