Gå til innhold
  • Bli medlem

(Primus og kokesystem) - Jetboil Sol Ti


totoni

Anbefalte innlegg

Komplett lettvekts kokesystemJetboil Sol Ti er lettvektsversjonen til Jetboil. Komplett, uten gass veier den 336g. I og med den lave vekten er Sol Ti ett seriøst alternativ til lette spritbrennere. Utregninger viser at ved turer på over 5 døgn, vinner Sol Ti 'lettvektskonkurransen'

Ti betyr at kjelen er lag i titan. Fordelen er vekt, ulempen er varmefordeling. Titan er, forenklet sagt, dårligere til å spre varmen enn f.eks. aluminium. Dermed får man såkalte hotspots, kjelen blir ekstremt varm i sveisen ved ribbene, og uegnet til annet enn å koke opp vann. Selv med konstant røring og svak varme hjalp ikke og jeg har fått fastbrente merker i kjelen.

Foreløpige tester viser at jeg bruker 4 gram gass for å koke opp 500ml vann. Dette på under to minutter.

Sol Ti kommer med tenner, målebeger/kopp, stativ, lokk og holder til stekepanne.

Click here to view the article

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Annonse

hei Totoni

 

Har du opplevd problemer med lokket?

Mitt er veldig trangt og stivt og er egentlig umulig å få på plass. Jeg legger det bare oppe på kjelen når jeg koker, og det funker greit, men det hadde vært kjekt å kunne trykket det fast.

Dette kan så klart skyldes at kjelen har fått en eller annen mikroskopisk vridning etter en del harde turer,  men den ser helt ok ut.

 

Forøvrig ekstremt fornøyd med den. Funker i alle temperaturer og vindforhold. rask og fin, men som du sier, ikke særlig optimalt til så mye annet enn vann eller rein væske

 

Mvh Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.