Gå til innhold
  • Bli medlem

(Ryggsekk, pulk og bæresystemer) -Bergans Powerframe 130


Manepe

Anbefalte innlegg

Dette er en virkelig gedigen sekk. Med sidelommer er den på 158 liter, noe som vel er noe av det største som finnes på markedet. Når den i tillegg koster 4000 kroner og har en egenvekt på 5,2 kilo burde man forvente at den tåler store påkjenninger. Påkjenninger har jeg da også gitt den, men ikke uten problemer.Det første eksemplaret mitt røk første dagen, da jeg skulle bære den inn på toget på Oslo S. Da var den pakka for tre uker i fjellet og veide kanskje 35 kilo, en vekt langt under hva som bør være maksvekt for denne sekken. Hele det øverste "laget" på venstre skulderrem, med skulderstropper og det hele, ble flerret av.

Det andre eksemplaret røk noen måneder senere, heldigvis også da i sivilisasjonen (samme dag hadde jeg starta å gå en dagsmarsj fra nærmeste sti eller vei). Da røk en av mutterne som holder igjen hoftebeltet, med følgen at stanga som holdt igjen den ene bærereima løsna. Ved en nærmere kikk på metallplata bak hofta var det også tydelig at hullene til mutterne var betydelig utvida, noe som nok på sikt kunne ført til nye problemer. Denne sekken hadde på det meste veid noe over 40 kilo og vært jevnt i bruk hele tida.

Når det er sagt: Bærekomforten er fantastisk og sekken en drøm å pakke. De praktiske løsningene er også finfine. Men man må kunne være trygg på at slike langturmodeller holder. Jeg har i hvert fall bytta til en anatomisk modell (Alpinist) etter disse erfaringene. Den har holdt og veier dessuten litt mindre.

Bergans skal for øvrig ha honnør for god kundeservice. Begge gangene sekken røk har jeg fått ny uten noen som helst form for diskusjon. Den første ble til og med sendt etter meg, og jeg kunne hente den i en sportsbutikk allerede dagen etter.

Likevel er jeg skuffa over Powerframen. Den får ikke mer enn 2 av 5 poeng fra min side.

Click here to view the article

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Annonse

For min del står det akkurat nå mellom Powerframe og Alpinist 110, og det TS skriver her gjør selvsagt at jeg heller mot Alpinist. Men siden innlegget er veldig gammelt, var det kanskje en eldre modell av Powerframe TS har hatt dårlige erfaringer med? Er det noen som vet om Bergans har oppdatert Powerframe nå? Gjort den mer solid? 

Jeg har stort, tungt telt, så trenger en heavy duty-sekk, gjerne en som er så stor at teltet får plass oppi selve sekken. 

Endret av uendelig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en powerframe i vår. Tiltenkt bruk når ungene er med på tur. 

Skjønner argument vedr. Beltet. Men med litt justering, så er det suverent med så massivt belte når børa blir tung. Har stort sett hatt 40-50 kg i sekken og det funker fint. 

Ingenting negativt å si annet enn at den knirker. Men det gjør de andre sekkene mine også. 

Men, tung og stor. Bruker den aldri når jeg er alene på tur. Derav også relativt lite brukt i forhold til trådstarter. Dog kjøpte jeg den pga en kompis har hatt sekken i 7-8 år og er kjempe fornøyd. Og at jeg fikk den skammelig billig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.