Gå til innhold
  • Bli medlem

Lading av mobiltelefon på fjellet


Tom42

Anbefalte innlegg

Har eksterne batteripakker her, men har for neste års sesong innkjøpt ett solcellepanel for de lengre turene. Kan da i følge papirene på den kunne lade AA batterier. Ikke fått testa den enda, men alt til sin tid. Tenker jeg da samtidig må få skaffet en USB lader for AA

min erfaring er att det gjelder og finne ting som bruker minimalt med strøm,solcelle i norge er ikke akuratt spesielt effektivt har selv den her http://powershop.as/...gturspakke.html (kjøpt den i USA så kostet vel ikke mere enn 1700 kr mener jeg) når jeg var i italia fikk jeg laddet opp ca 90% på en dag (sol hele dagen) men her i norge tror jeg att du kanskje får ladet opp 20-30% på en vanlig sommer dag (med variernde sol osv) det fungere nok fint hvis man er aleine på tur over en periode og ikke bruker spesielt mye strøm,men og dra med seg ipad og bruke den par timer hver dag så tror jeg ikke att man kan på fjelltur i norge ;)

Har selv godt tl anskafelse av en billig (svart hvit nokia tlf) som varer 2 uker med normalt bruk og smart tlf er avskrud hvis jeg ikke trenger den (samsung S3 har tviling sim dekt av jobben) smart tlf holder ikke lengre enn 2 dager og vil tømme batteriet mit i løp av ca 4 laddinger (er vel 2100 mah på s3 mobilen) videre så har dama kjøpt seg kindle så da sliper hun og dra med seg bøker og den tar veldig lite batteri (med bruk av lys hver kveld og 1 times tid lesing varer den sikkert 1 mnd) så hvis man liker og høre på musikk eller ligende på fjellet tror jeg det er bedre og kjøpe en Mp3 spiller som koster ingen ting og varer i flere dager med musikk vs bruke smart tlf til det her,eventuelt kidle som man og kan høre med lydbøker osv,det er hverfall mine tips :)

etter 1 uke uten strøm på sykkel tur med 1 barn og 2 voksen med kun smart tlf og en 7 tommer tablet (som vi tenkte og se litt på film på kvelden etter junior hadde sovna) så varte det vel 2 dager før jeg var tom får strøm (og da laddet jeg ikke tableten en gang) men tlf ble brukt til alt mulig fra GPS til sjekking osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest PaperCut

Solcelle er grønne saker! Men det skal være ganske bra forhold for at solcellepaneler lader skikkelig. Vind derimot... er sjelden mangelvare der jeg ferdes, så jeg skjønner ikke hvorfor det ikke finnes flere portable mini vindgeneratorer. Drømmen er en liten sammenleggbar sak med blader på 15-20cm som veier 2-300gram totalt.

Jeg skal ikke skryte av å ha testet den veldig mye, men denne mini vindgeneratoren har fungert greit til forskjellige ladeoppdrag så langt.

http://hymini.com/html/HYmini.html

Jeg kjøpte den til en drøy hundrelapp uten solcelledelen. Enheten er ikke veldig robust, og jeg skulle gjerne betalt det 4-5-dobbelte for et produkt som hadde bedre kulelagre og var mer gjennomført - men som sagt - den gjør jobben! Jeg festet den på teltstanga en vindfull natt på Norefjell i -10 - og den var fin og fulladet dagen derpå. Var overrasket over at den ikke var nedsnødd.

Det innebygde 1200mAh Li-ion batteriet begynner å bli vel lite i forhold til dingsene som skal lades, så jeg vurderer å prøve denne som er noe nyere og som har et 4000mAh batteri og integrert solcellepanel. Ikke ille for en 300gram pakke

http://www.kinesisindustries.com/products

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du kan kjøpe en sånn:

http://www.engadget.com/2013/01/06/nectar-mobile-power-ces-2013/

Hver "patron" har 55Wh (ca. det samme som 8 litium AA batterier).

Jeg har selv minst 10 ulike USB-batterier og ingen av de holder det de lover. Jeg har funnet ut at det som veier minst på langtur er en sak fra Energizer (koster kr 199 på Elkjøp) som tar to litium-AA batterier. Da kan jeg lade mobil, pulsklokke og samtidig ha reservebatteri til hodelykt og teltlykt. Info:

http://www.brighthand.com/default.asp?newsID=12964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... jeg vurderer å prøve denne som er noe nyere og som har et 4000mAh batteri og integrert solcellepanel. Ikke ille for en 300gram pakke

http://www.kinesisin...es.com/products

Det høres godt ut. Kan se at de har tilbud på 3 stk. (http://shop.kinesisindustries.com/) Jeg vil gjerne kjøpe den ene. Kanskje vi kan finne én til der vil være med? Så kan vi deles om importavgift og levering. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste litt om den fuelcell saken. Det kan se ut som slike gir maks 1w ut og da er det ikke nok til å lade tlf mens tlf står på. Altså tlf bruker strøm fortere enn det kommer inn. Den vil uansett forlenge batteritiden når den står på eller kunne lade den opp en del i løpet av natta. Bare tenkte jeg skulle nevne det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Denne så smart ut som ekstra strømkilde. http://www.powerwholesale.net/popular-3x18650-xml-t6-flashlight-with-double-usb-mobile-device-charger-p-2129.html Går på 3x18650 batterier som er det batteriet i dag som gir mest strøm i forhold til størrelse. Denne saken har også en lommelykt med xm-l diode. oppgitt til 800 lumen. Den kan brukes med 1, 2, eller 3 batterier. Har man da en hodelykt med 18650 batterier i tillegg så har man en fin kombinasjon og til og med en reserve lykt om hodelykta skulle streike.

Ang 18650 batterier, vær obs på å få tak i "protected" batterier som har en beskyttelsekrets som passer på at de ikke blir tappet for mye eller belastet for hardt. Førstnevnte skader batteriet og sistnevnte kan skade både batteri lykt og deg da de kan ta fyr/eksplodere. Se etter batterier av type panasonic, de er de beste på markedet i dag. Og ikke bli skremt av eksplosjon osv, du har antagelig flere av disse batteriene i dag allerede. Bærbar pc, batteriverktøy etc bruker som regel disse batteriene. Se etter på ebay for eks. Under halve prisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke skryte av å ha testet den veldig mye, men denne mini vindgeneratoren har fungert greit til forskjellige ladeoppdrag så langt.

http://hymini.com/html/HYmini.html

Jeg kjøpte den til en drøy hundrelapp uten solcelledelen. Enheten er ikke veldig robust, og jeg skulle gjerne betalt det 4-5-dobbelte for et produkt som hadde bedre kulelagre og var mer gjennomført

...

Har kjøpt kvalitetslagere herfra:

http://www.bocabearings.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Kom over denne artikkelen USB-batterier fra Sony

Sony har lansert to eksterne batterier som kan brukes med enhver enhet som trekker strøm fra USB. Med i pakken får du en micro USB-kabel, som i utgangspunktet gjør at de fleste mobiltelefoner (blant annet bortsett fra Apple sine) kan lades, men det er ingenting i veien for at du kan plugge i en iPhone-ladekabel heller.

 

lader-ekstra+mobilbatteri+fra+sony.jpg?o

Batteriene finnes i to versjoner, med henholdsvis 4000 og 2000 mAh kapasitet. Sammenligner du dette med batteriet som sitter i en smarttelefon i dag, er det ganske vanlig med 1500-1700 mAh kapasitet. Dermed vil det største batteriet kunne fullade telefonen din et par ganger og fortsatt ha litt krefter til overs. Merk at det minste lades opp via USB-porten, mens det største krever strømtilkobling.

LED-lys på batteriet gir også en indikasjon på hvor mye kapasitet som gjenstår. Ett år etter fullading skal batteriene fortsatt ha 80% av kapasiteten igjen. Batteriene tar for øvrig ca 6 timer å fullade.

Modellnavnene er CP-A2LS for 4000mAh-versjonen (45+145g, du trenger bare den siste med deg på tur) og CP-ELS for 2000mAh-versjonen (87g). Veiledende priser er henholdsvis 399 og 199 for de to batteriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får du ikke fulladet ett 1700mah batteri 2 ganger med ett 4000mah batteri. Du får antagelig fulladet en gang. og neste gang får du litt over halv lading også får du kanskje 1/3 lading.   Du må ha høyere spenning på ladebatteriet enn på mobilen for å putte få inn noe mer strøm.  Men får å suge ut all strømmen kan du Lade ett par ganger også tømme resten med telefonen tilkoblet med ledning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har med meg mobil, batteripakke og "Brunton Explorer solcelle". Full lada mobilen på panelet mens jeg vilte ut i solveggen. Batteripakka jeg hadde "glemt" å lade før jeg dro ut ble også ladet opp i sola :-). Så nå nok batteri til å bruke mobil litt

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Hvis du kan grille og koke med bilbatteriet. Biolite er vel først og fremst en brenner med muligheten til å lade.

Det går fint å koke vann med et bilbatteri, men jeg vil ikke anbefale det :-P  Poenget mitt var bare at det var en stor og klumpete sak med mye dildall på.

Tror man fint kunne hatt med en lett vedovn og en haug med batterier til samme vekt\volum :mrgreen: , men for folk som liker gadgets er den sikkert helt topp :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det går fint å koke vann med et bilbatteri, men jeg vil ikke anbefale det :-P  Poenget mitt var bare at det var en stor og klumpete sak med mye dildall på.

Tror man fint kunne hatt med en lett vedovn og en haug med batterier til samme vekt\volum :mrgreen: , men for folk som liker gadgets er den sikkert helt topp :cool:

Den er jo på samme vekt og størrelse som enn en brenner med full flaske.  En enhet som man kan koble til en ledning på, hvor er dillet?    Syns det virker som en helt grei sak jeg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Den er jo på samme vekt og størrelse som enn en brenner med full flaske.  En enhet som man kan koble til en ledning på, hvor er dillet?    Syns det virker som en helt grei sak jeg.

 

Om du har med en vedbrenner ovn f.eks bushbuddy som veier 150g så kan du ha med deg 850g batteri i tillegg. Eller du kan ha 1 kilo med denne  USB vedovnen

Om du skal på 6 måneders ekspedisjon eller liker gadgets så kanskje dette er tingen, men om du skal på 1 ukes tur så drasser du på mye ekstra i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo helt hva man sammenligner med.  Veldig mange som drar med seg en omnifuel eller lignende og der ender jo totalvekta og størrelse på noe alle bioliten.  Bioliten har også vifte som hjelper til med forbrenningen.  En slik vifte behøver jo ikke veie 800gram da men.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det spørs hva du sammeligner med, men å sammeligne en vedovn med en bensinbrenner.......

For meg så holder det som regel med en liten batteribank på 53g på turer der jeg føler jeg må ha mulighet til å lade.

Men det sikkert en artig sak å leke med :-P  men for min del så er det vekten som trekker ned her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man tenke batteripakke så vil jeg poengtere et 3. alternativ : tenke ekstra batteri, helst originalbatteri til mobiltelefon...

 

Batteripakke med Kapsling, Elektronikk, USBporter og ladekabel veier mer en nok.

Et originalbatteri veler ca20-25gram. (2,4Ah)

Jeg har en 6Ah batteripakke, denne veier 226gram. (tung type i metallkapsling)

Så kunne hatt 10 stk batteri x2,4Ah = 24Ah til samme vekt og volum som 6Ah batteripakke.

I tillegg klarer ikke en 6Ah batteripakke å lade opp et 2,4Ah batteri  0-100% 2 ganger.

 

Skal man da ha noe over lengre tid, så er solcelle tingen, da et som selvfølgelig er større en baksiden på en mobiltelefon.

Rundt et A4 ark i effektivt areal, da får man ladet både mobiltelefon og nettbrett.

Aller beste er såklart å ha BÅDE solcelle og batteribank...

 

Har sjekket hva batteribanken Guide10 til GoalZero veier inkl 4AAbatterier. det er også 230gram. + et Nomade7 på nestne 400gram så begynner det å bli vekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.