Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp! Adkomst til åpne buer i Huldreheimen/Gausdal Vestfjell?


isogaisa

Anbefalte innlegg

Vi er 3-4 stykker som har tenkt oss på tur i Huldreheimen-området 9.-13. desember - altså veldig snart. Derfor håper jeg på noen kjappe råd hvis noen har peiling på noe av dette.

Vi tenker å sove i Gausdal fjellstyres åpne buer (http://www.gausdal-f...x.php/hytter-ny) for å gjøre turen billigst mulig, men siden vi ikke har vært i området selv strever vi litt med å finne den beste adkomsten inn i denne fjellheimen nå vinterstid. Noe av poenget er at etappen fra bilen til første bua skal være kortest mulig eller lettest mulig å navigere i dårlig vær. Her er noen alternativer som det hadde vært flott å høre om noen har erfaring med, men har du et annet råd hadde det og vært supert.

1. Parkere ved Espedalen Fjellhotell. Gå derfra forbi Venlisætra til Megrunnsbua.

2. Parkere ved Lenningen fjellstue. Gå fra Lenningen til Skjelbreibua.

3. Parkere ved Synstgardsætra. Gå fra Synstgardsætra til Røverhulen.

Er det forresten noen som har vært i Huldreheimen i det siste og kan si noe om føret? Er det nok snø? Faller man helt igjennom til bakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Jeg har hytte i Espedalen og kan trygt anbefale de åpne buene i Huldreheimen. Grei standard og ok avstand mellom dem. Parkere ved Espedalen Fjellstue og gå til Megrundbua og videre sørover i Vestfjellet er en grei start. Følg setervegen til Venlisætra og derifra til bua. Det er jevn stigning hele vegen. Jeg var oppe en tur på mandag og da var det mellom 10-25 centimeter snø med et tynt skarelag under den siste nysnøen.

Ellers har jeg ikke startet fra de andre alternativene. Kun fra Liomsetervegen, og der er det vinterstengt.

Jeg falt igjennom på ca 750 meters høyde. Kan være hardere på snaufjellet. God tur!

jenspetter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjapt og hjelpsomt svar Jens Petter!

Vet du eller noen andre forresten hvordan det er med Angsjøbua og Svarttjønnholet? Jeg har skjønt at det er Espedalen Bygdealmenning som eier dem, men ikke klart å finne ut noe mer. Er de åpne, til utleie eller ikke tilgjengelige? Er det noen som har vært innom en av dem og kan si noe om det? Jeg tenkte å ringe E.B. i morgen og spørre, men det er alltid fint å høre noen personlige erfaringer.

Et annet spørsmål er hvordan løypene i Venlisætra/Angsjøbua/Tonebu-området er merka nå som de ikke er preparert. Blir de bare kvista i høysesong eller er det permanent merking der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjapt og hjelpsomt svar Jens Petter!

Vet du eller noen andre forresten hvordan det er med Angsjøbua og Svarttjønnholet? Jeg har skjønt at det er Espedalen Bygdealmenning som eier dem, men ikke klart å finne ut noe mer. Er de åpne, til utleie eller ikke tilgjengelige? Er det noen som har vært innom en av dem og kan si noe om det? Jeg tenkte å ringe E.B. i morgen og spørre, men det er alltid fint å høre noen personlige erfaringer.

Et annet spørsmål er hvordan løypene i Venlisætra/Angsjøbua/Tonebu-området er merka nå som de ikke er preparert. Blir de bare kvista i høysesong eller er det permanent merking der?

Agnsjøbua kan du leie. Den er forhodsvis ny. Nøkkel hentes vel i Skåbu,tror jeg. Det må du sjekke med E.B. Bua i Svartjernhullet er jeg litt mer i tvil om er åpen eller kan leies. Litt i tvil om det er kjørt løyper enda. Litt for lite snø. Merkinga er så som så, men det står noen staker her og der så ta med kart! Tunebu er ei trivelig bu i bjørkebeltet under Agnsjøhøa.

Forøvrig har Statskog ei hytte (Agnabu) ved Espedalen Fjellhotell. Kan leies via Inatur. Innlagt strøm etc. Nøkkel til den kan vel hentes på Bjørn`s Kro ved Lillehammer. Fjellområdet heter nå Langsua Nasjonalpark og ikke Huldreheimen :)

mvh

jenspetter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Beklager å forurense tråden, men Huldreheimen... Et påfunn fra et "kreativt" menneske i DNT. Historieløst og teit.

Forøvrig et veldig fint område for jakt, fiske og skitur!

Hei , ja et fint område med et stort antall tilgjendlige fjellbuer + DNT OO hyttene. Til navnet Huldreheimen; ikke noe kreativt DNT påfunn, men avgjort etter navnekonkurranse NRK Hedmark og Oppland i 2005.

I to uker ble det foreslått og stemt på navn til fjellområdet mellom Valdres og Gudbrandsdalen, fra Synnfjell i sør til Sjodalen og Valdresflya i nord. Navnet Huldreheimen vant med 1007 stemmer. På andreplass kom Opplandsvidda med 972 stemmer , mens Vinsterfjella kom på tredjeplass med 782 stemmer.

Det var nærmest dødt løp og spenning til siste stemme var talt. Flere hadde foreslått vinnernavnet, men den som foreslo det aller først var Arve B. Ringen fra Vaset i Valdres.

Bregal

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.