Gå til innhold
  • Bli medlem

lett dame ryggsekk


ebba

Anbefalte innlegg

Hei, alle gode hjelpere!

Takknemlig for alle tidligere gitte råd,prøver jeg meg igjen:

Har en Helium ryggsekk, altså en lett sekk, som jeg bruker på mine hytte-til hytte turer på vinteren og ellers på tur.

Etter en fottur der jeg ville ligge i telt (og dermed mere å drasse på) fant jeg ut i ettertid at rammesekk ville være tingen. Kjøpte en brukt Reckon,men har ikke prøvd den på tur ennå.

Til våren har jeg tenkt meg på fottur med overnatting i telt fra Åmli til Kvipt /(Fyresdal).

Nå har jeg da nettopp sett at Mountain Hardware South COL 70 er en sekk som ikke er så tung,men større. Lettere enn Reckon,en mellomting mellom Helium og Reckon......

Finns den for damer? Skal jeg bruke det jeg har og ikke være så åpenlyst kjøpelysten og glad i å søle bort penger i dette forbaska forbrukssamfunnet vårt?

I boden står en HAGLØFS sekk som igjen var forløperen til Heliumen, som ble kjøpt fordi den var så mye lettere.....

Ebba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg vil i de aller fleste tilfeller anbefale kvinner å bruke sekk som er designet for kvinnelig anatomi.

Jeg vet om en som har gode erfaringer meg Arc'teryx Briza, 75 l. etter hva jeg husker.

Stabilt og godt bæresystem, med det som trengs av justerings/innstrammingsmuligheter. Virker som gjennomført god kvalitet hele veien, hun har brukt den aktivt igjennom 2 år, sommer som vinter,

Det eneste jeg personlig ikke likte var designet av drikkeflaskeholder/smålommer nederst på hver side av sekkerom, men vedkommende brukte drikkesystem så disse ble ikke benyttet av henne.

En annen sekk som burde komme i betraktning er Gregory Deva 70. Har hørt positiv omtale av denne fra andre.

Du kan lese mer info. her:

http://www.sportsnet...id=5062&cid=318

Prøv litt forskjellige sekker, med vekt i, og så velger du den som passer din skulderbredde, rygglengde o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten prøve og se hva du får plass til. I mine øyne er en recon-sekk overkill i forhold til en lett telttur Den ekstra vekten på sekken er mer enn et helt telt!

Når det kommer til hvilken sekk du skal velge, må du nesten prøve deg frem til hva du selv synes er best. Ta en tur i butikken og prøv med vekt oppi. Selv vil jeg anbefale en lett sekk på 60-80 liter som er tilpasset deg og din kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en Helium, og er ganske fornøyd med den, særlig at den er så lett og samtidig romslig. Men jeg bruker den stort sett uten å fylle den helt, dvs ikke til teltturer. Har sans for din holdning om å ikke kjøpe nytt uten at det er nødvendig. Det jeg imidlertid IKKE liker med Heliumen er at klipsene blir så harde og vanskelige å åpne når det er kaldt (ca minus ti og under). Noen som vet om en sekk som er lett og praktisk også når det er kaldt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo selge noe av det gamel du ikke bruker da. Får ikke tilbake nypris så klart men noen hundrelapper her og der er penger det og. Flere som ser etter brukte ting av kvalitetsmerker enn å kjøpe billiggreier.

Damesekk er vel å anbefale. Spørs hvor stor du føler du trenger da. Du har jo Recon så da har du en med nok plass.

Selv solgte jeg noen sekker tidligere i år. Stort sett bruker jeg Recon. Ja den er stor og veier men er solid og veldig god å bære, vet dog ikke hvor god den er til damerygger. Trenger jeg ikke hele plassen tar jeg av sidelommene. Da er den 95L. Er og stabil selv om den ikke er stappet full pga ramma. Forrige anatomiske jeg hadde var ikke god å bære hvis den ikke var rimelig stappa fra topp til bunn. Å benytte skille i hovedrom gjorde at den ikke ble stuffet godt nok hele veien.

Er nevnt noen sekker over som er bra. Du kan og se på Bergans Alpinist Lady 100L eller Alpinist Compact 85L(ikke egen damemodell). Sekker som er mye brukt og ikke for dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.