Gå til innhold
Furunes

Rensing av Coleman

Det er 2118 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Hei.

Er ny på forumet selv, men har vært passiv "bruker" i lengre tid.

Jeg har en Coleman 533 som jeg fyrer renset 4-taktsbensin fra statoil på. Har gode erfaringer med både primus og bensin. Har også en Primus omnifuel. Den er også grei, bortsett fra bråket. Coleman er mye stillere. Jeg testet en gang hvilken som brukte mest bensin, og da brant omnifuel etpar minutter lenger enn Coleman. Altså marginal forskjell på de to med samme mengde bensin. Dette er min erfaring, mulig noen har kommet fram til annet resultat.

Men tilbake til spørsmålet mitt: Hvordan renser man en Coleman? I bruksanvisningen står det at man skal pumpe opp gass og skru ventilen av og på. Eller noe i den dur. Er det noen som har andre og mer effektive metoder? Jeg har vanskelig for å tro at det skal være nok å bare skru av og på gassen noen ganger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet desverre ingenting når det gjelder å rense en 533. Men jeg tror Coleman brennere har lavere effekt enn si Nova eller Omnifuel. Det er ihvertfall merkbart lavere effekt på min 502 og Centennial enn på min 111T.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om omnifuelen brant lenger på samme mengde bensin, skulle ikke det tilsi at den har lavere effekt en colemannen? Det er vell ikke noe energien i bensinen som forsvinner på annen måte en varme?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er gjort noen målinger, og coleman har ofte litt høyere CO utslipp, d.v.s. litt dårligere forbrenning. Det er foreslått å forsøke å heve kjelen en cm i forhold til kjelestøttene. Dette hadde vistnok stor effekt på co utslippet på forsvarets 111.

Rensingen som beskrevet over er bare frem og tilbake med rensenåla. Er det fare for at generatorrøret begynner å tette seg har det blitt beskrevet metoder som å la det stå med forgasserrens, for så "spyle ut guffa" En annen metode er å varme generatoren til rødglødende, for så å bråkjøle. Det siste har jeg gjort med god effekt på en gammel optimus 00.

Jeg vil av likevel minne om at det skjeldent er en god ide å reparere noe som virker.

dsk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 2118 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.