Gå til innhold
  • Bli medlem

Skogstur !


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Etter å ha sittet i ro i ei uke etter en øreoperasjon var det nå herlig å komme seg ut på en liten skogstur. Siden jeg bor midt i
skogen har jeg heller søkt til heia og fjellet for rekreasjon. Nå var det intet valg, men det ble nå ikke så værst tur dette heller.
Absolutt ingen svette i ørene og ingen høye lyder hadde jeg lovet doktoren så dette skulle nok gå bra.
Valset inn til Nedrevannet og fant en grei plass til å spenne opp presenningen. Fikk fyr på bålet og fikk litt varme i skrotten.
Her inne var det nok av tørrfuru til å holde fyr lenge med. Steikte et par koteletter og laga potetmos av reelle Kers Pink poteter.
Det smakte. Temperaturen krøp under minus ti og jeg krøp opp i soveposen. Var litt spent på hvordan ThermaRestNeoiarXtherm'n
ville fungere i flere blå. Under den hadde jeg den billigste underlagsmatta til Europris til kr.69 for å hindre at kvist skulle pungtere
godsaken på 400 gram. Selv om tempen var nede i minus 15 på morgenen sov jeg godt og varmt. Ville drøye det litt med å rive
leiren og smyge opp til Øvrevannet. Lå lenge ut over formiddagen og las Jons 800 siders verk om skogsmatrosen. Da lunchen var
fortært begynte det sannelig å snø så tett at jeg bare la meg i posan igjen og las videre og så kom kvelden og det fortsatte å snø.
Morgenen etter var det kommet ca 25 cm så det ble å få fyr på noen pinner igjen, lage mat og lese videre. Nå handlet det om
jenta som lekte med ilden og den var såpass god at mørket kom igjen og det ble så sent at det ble en ny natt ved Nedrevannet.
Tredje natta ble sikkert kald for alle som ferdes ute i skogen, med untak av meg som lå varmt og godt under en presenning til kr 39,90.
Etter morgenstellet tuslet jeg hjemmover, fornøyd med skogsturen !!!

Første kvelden ved Nedrevannet. Snart klar til middagsøkta:
015ow.jpg


På veg hjemmover i rette stemningen:

57874506.jpg

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen ganger kan jeg nesten ikke vente på at ungene skal bli så store at pappa bare kan stikke ut en kveld for å sove ute.

Like disse små korte turrapportene dine, viser hva som egentlig er tilgjengelig uten at man skal måtte planlegge for ekspedisjoner og ut-av-deg-sjæl-opplevelser hver gang man skal ut på tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig og så heldig du er som kan gjøre slikt!

Du må inneha en indre ro som gjør at du kan roe deg så lenge uten mennesker ,selv om du har en spennende bok å lese...

Litt planlagt må det ha vært siden du åpenbart har hatt nok mat med deg.

Virker på innleggene som dette er noe du har gjort før; har det hendt det har kommet dyr bort til leiren din iløpet av natten?

Ebba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for positive tilbakemeldinger.

Jo Kjell Iver, boka var bra den, eller rettere sagt begge to. Både Jon og Stieg skriver bra. Eller rettere sagt Jon skriver bra, Stieg skrev bra.

Nei man skal ikke kimse med friluftsutstyret fra EuroPris. Kjøpe også en liten snøspade som ser ut til å være bra.

Bruker karabinkroker (slyngesett) til å feste i metallhullet i presenningen. Fester stort sett tauet i slyngesettet med en overhåndsknute og bruker en bardunknute til å stamme opp med etter en runde rundt trær, røtter e.l.

Planla å være borte i tre dager. Bedre å oppsøke ensomheten eller bare å gå rundt å si hæ. Sitter en plugg i venstre øret som stopper all lyd og den skal sitte i tre uker pluss at på høyre er det 50% hørsel igjen. Men det skal også fixes !

Noen dyr så jeg ikke. Faktisk dukket det første revesporet opp bare 50 meter fra husveggen.

Joda jeg har ligget mye ute. Men stort sett på fjelltopper. Bare i år over 20 på fjelltopper. Men neste år får bli skogens år.

God tur på skauen alle sammen. Ser ut som det blir en bra desember for uteliv i år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for positive tilbakemeldinger.

Jo Kjell Iver, boka var bra den, eller rettere sagt begge to. Både Jon og Stieg skriver bra. Eller rettere sagt Jon skriver bra, Stieg skrev bra.

Nei man skal ikke kimse med friluftsutstyret fra EuroPris. Kjøpe også en liten snøspade som ser ut til å være bra.

Bruker karabinkroker (slyngesett) til å feste i metallhullet i presenningen. Fester stort sett tauet i slyngesettet med en overhåndsknute og bruker en bardunknute til å stamme opp med etter en runde rundt trær, røtter e.l.

Planla å være borte i tre dager. Bedre å oppsøke ensomheten eller bare å gå rundt å si hæ. Sitter en plugg i venstre øret som stopper all lyd og den skal sitte i tre uker pluss at på høyre er det 50% hørsel igjen. Men det skal også fixes !

Noen dyr så jeg ikke. Faktisk dukket det første revesporet opp bare 50 meter fra husveggen.

Joda jeg har ligget mye ute. Men stort sett på fjelltopper. Bare i år over 20 på fjelltopper. Men neste år får bli skogens år.

God tur på skauen alle sammen. Ser ut som det blir en bra desember for uteliv i år.

De beste utenettene har man på skauen, det er jeg ikke i tvil om sjøl om jeg liker å overnatte på topper! Å lese ei god bok ved bålet mens det er kaldt er noe av det beste jeg vet. Bålet gjør det varmt likevel, og innimellom rusler man utpå myra for å se på stjernehimmelen over de snødekte trærne. På en ås jeg er glad i hjemme i marka har jeg en hemmelig leir jeg brukte to ganger sist vinter, og løypa mellom vedplassen og leirplassen ble veldig god etterhvert. Fint å ha sin egen private løype oppi eventyrland drøyt 150 høydemetre over nærmeste maskinpreparerte løype. Man stopper for å se seg rundt, og snart skal man tilbake til bålet man ser lysskjæret av drøyt 50 meter unna, og der venter mer bålkos, godsaker og feks Fønhusstoff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.